Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2005, 14:13
Wammus
Wammus is offline
Compleet eens met de 2 bovenstaande standpunten ^^
Advertentie
Oud 24-11-2005, 23:25
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Waar mensen zich al niet druk om maken. Mocht de fabrikant de naam gaan veranderen koop ik mijn negerzoenen voortaan wel ergens anders

Als ik het me goed herinner is het Latijnse woord voor "zwart" overigens niet nero maar negro.
Oud 24-11-2005, 23:52
Verwijderd
ik vind t gezeik, en die krengen zijn niet eens lekker
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 07:05
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 25-11-2005 @ 00:25 :

Als ik het me goed herinner is het Latijnse woord voor "zwart" overigens niet nero maar negro.
Da's Spaans. Maar volgens mij moet in het Latijn niger zijn.
Oud 25-11-2005, 09:43
Manus J. van Alles
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 25-11-2005 @ 08:05 :
Da's Spaans. Maar volgens mij moet in het Latijn niger zijn.
Ja, inderdaag, dat merkte ik ook net. Ik zat al te twijfelen maar m'n woordenboek bevestigt dat het inderdaad niger is.
Oud 26-11-2005, 21:11
Verwijderd
Ik krijg zin in negerzoenen door dit topic.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 09:34
Verwijderd
Ik zie trouwens net dat ze in het Engels Angelkisses worden genoemd.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 13:13
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-11-2005 @ 22:11 :
Oud 28-11-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 24-11-2005 @ 11:51 :
Hehe, wat een belachelijke discussie. Netzoals de discussie over de 'racistische' Sinterklaas met zijn slaven -> pieten.
In Suriname wordt Sinterklaas wit geschminkt
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 15:53
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-11-2005 @ 16:28 :
In Suriname wordt Sinterklaas wit geschminkt
Dat zal ze leren.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 17:51
Magican
Magican is offline
Kut, nu is alleen Sinterklaas iets waar ik met mijn mede NSB-ers om kan lachen.
Oud 29-11-2005, 11:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Jodenvet wordt borsthoning

De naam van de lekkernij Jodenvet is door de importeur van het goedje veranderd in borsthoning. Het bedrijf uit Oirschot was de terugkerende kritiek op de naam zo zat, dat het tot de verandering besloot. Imorteur Marij Smetsers: ''Er is zoveel commotie over die naam ontstaan. Ik heb brieven gehad en mensen in de winkel die zeggen: dat kan echt niet meer. Ik heb zelfs collega's elders in het land aan de lijn gehad die bedreigd zijn vanwege het jodenvet. Een vrouw belde dat jongens haar ramen bekogelden. Die vrouw was daar echt angstig over.''

Jodenvet, of Jodevet (zonder 'n') zoals de importeur het noemde, is vooral in het zuiden van Nederland zeer geliefd rond de Sinterklaastijd als snoepgoed. De vraag naar het oud-Hollandse lekkernij is volgens de importeur nauwelijks bij te benen. In zes weken tijd is al meer dan 20.000 kilo verkocht.

De importeur ziet nog wel een probleem met de naamsverandering, omdat veel mensen het in het Zuiden het niet kennen als borsthoning, maar alleen als Jodenvet. In de reclame blijft de benaming dan ook bestaan: maar in kleine letters. Borsthoning (Jodenvet) was vroeger een restproduct van de aardappelzetmeelindustrie maar tegenwoordig ook van de maïsverwerking. Het bestaat uit zoete keiharde brokken.

Radio 2
Eerder deze maand lag de negerzoen al onder vuur. Het Radio 2-programma Knooppunt Kranenbarg vroeg zich vanmiddag dan ook wat de volgende stap wordt: Jodenkoek wordt smulkoek? Afrikaantje wordt Paarsbloemetje? Een moorkop een choco-roombol en een Nergerzoen wordt Schuimkus? En Turks fruit dan, moeten we daar nog wat mee? De luisteraars werd naar hun mening gevraagd over de naamsveranderingen van onder meer het Jodenvet.

In een internetpoll van het programma vond tot nog toe zo'n 95% van de luisteraars de naamsverandering van snoepgoed - waar het woord 'neger' of 'joden' in voorkomt - onzin, omdat het oude namen zijn die al 100 jaar bestaan.
bron
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 12:21
Verwijderd
Wat een gezeur.

Straks eisen meneer en mevrouw Poepjes nog dat we uitwerpselen ook een andere benaming geven dan poep.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 12:24
T_ID
T_ID is offline
Totdat hoveniers alle planten water geven behalve de Afrikaantjes loopt het wel los denk ik, en kunnen we dus ook zonder stichtingen met een plaatsvervangend wraakcomplex.
Oud 30-11-2005, 18:17
Suqeunse
Suqeunse is offline
Die negers moeten ons juist dankbaar zijn, vanwege de feit dat echte negerzoenen niet lekker zijn, en dit snoepgoed wel.

Nee maar serieus, dit slaat kant nog wal. Gaan ze straks ook jodekoeken verbieden? En van zwarte piet verbieden heb ik ook al van een of een andere gehoord. Het is gewoon een oud hollandse traditie om dit zo te noemen. Paar jaar geleden hoorde je nooit over dit.
Oud 30-11-2005, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 29-11-2005 @ 12:32 :
(...)

Importeur Marij Smetsers: ''Er is zoveel commotie over die naam ontstaan. Ik heb brieven gehad en mensen in de winkel die zeggen: dat kan echt niet meer. Ik heb zelfs collega's elders in het land aan de lijn gehad die bedreigd zijn vanwege het jodenvet. Een vrouw belde dat jongens haar ramen bekogelden. Die vrouw was daar echt angstig over.''
Hehe, terreur door groepen joodse straatjongeren, daar mocht ook wel eens wat over geschreven worden!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 18:39
Suqeunse
Suqeunse is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2005 @ 19:21 :
Hehe, terreur door groepen joodse straatjongeren, daar mocht ook wel eens wat over geschreven worden!
Ik denk dat Cohen dat al niet te graag wilt.
Oud 30-11-2005, 20:58
lawallan
lawallan is offline
natuurlijk zijn negerzoenen niet rasistisch, maar voor de mensen die toch een alternatief willen:
Duits: schaumkusse
Frans: tetes de negres (kan ook rasistisch worden opgevat)
Engels: angel kisses (mijn favoriet )
Oud 01-12-2005, 15:07
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
whahahahaha

wat is dit een onzintopic
Oud 01-12-2005, 15:09
Twanos
Twanos is offline
Dit is echt bullshit

en nu maar hopen dat alle stieren zich niet aangesproken voelen.
Oud 01-12-2005, 15:10
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Twanos schreef op 01-12-2005 @ 16:09 :
Dit is echt bullshit

en nu maar hopen dat alle stieren zich niet aangesproken voelen.
stieren??
Oud 01-12-2005, 15:13
Verwijderd
BULL Shit

a.k.a. Stierenpoep
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 16:44
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
ah ha

ik vat em

geweldig
Oud 02-12-2005, 18:43
mepsteen
mepsteen is offline
pas maar op, dalijk komt er nog een of ander azijnpissertje zeggen dat dat racistisch is tegen de stieren
Oud 02-12-2005, 18:45
Verwijderd
Constant dat stomme gezanik over iets wat gewoon een naam voor een bepaald soort snoepgoed is.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 15:12
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
JCG schreef op 23-11-2005 @ 18:22 :
Degene die hier over na gedacht heeft moet serieus werk gaan zoeken.
idd.

waarbij ze ons niet lastigvallen. Heb een aantal donkere mensen in mijn omgeving, en die moesten om dit bericht érg hard lachen. Die lezen "negerzoen" niet als iets met "neger", maar als een begrip opzich, waarmee die voeding wordt aangegeven.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 15:50
T_ID
T_ID is offline
Hmm, ik denk dat ik mensen die negerzoenen racistisch vinden maar ga aanklagen, want ik vind dat ze door zo te stressen doen alsof iets minder wordt als het zwart is, stelletje racisten...
Oud 03-12-2005, 17:58
Verwijderd
Wat zitten ze trouwens te zeuren bij die stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname?

Natuurlijk is het hele slavernij gebeuren een niet bepaald eerbiedwaardige zaak, maar het heeft wel tot gevolg gehad dat de nakomelingen van de slaven een stuk beter af zijn dan veel van nakomelingen van de ex-landgenoten.

Beter probleemjongere in Nederland dan kindsoldaat in Afrika, zullen we maar zeggen

Daarbij moeten ze niet uit het oog verliezen dat Nederlander (en de meeste europese volken) geen slaven hebben gemaakt, maar ze kochten van, je raadt het al, afrikaanse stammen. Ook de voorouders van de slaven (hoezo trots op de eigen cultuur?)

Maargoed, dat terzijde.

Stelletje uitkeringzuigende luie surinamers, die stichting
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 18:19
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 03-12-2005 @ 18:58 :
9...)

Natuurlijk is het hele slavernij gebeuren een niet bepaald eerbiedwaardige zaak, maar het heeft wel tot gevolg gehad dat de nakomelingen van de slaven een stuk beter af zijn dan veel van nakomelingen van de ex-landgenoten.

Beter probleemjongere in Nederland dan kindsoldaat in Afrika, zullen we maar zeggen
(...)
Dit slaat echt nergens op verder ben ik het wel met je eens.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 11:46
Verwijderd
Citaat:
G-Lo schreef op 23-11-2005 @ 18:14 :
kutmarokkaantjes-zoenen van maken dan maar?

Dat dit stelletje geestdode subsidiezuigers eens wat nuttigs gaat doen zeg. Godsallejezus.
sommige mensen blijven gwn stom
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:01
Dennis05
Dennis05 is offline
dit slaat toch nergens meer op, die dingen liggen zo gevoelig tegenwoordig. als er 10 mensen op een rij staan, 9 blanken en 1 neger, en je hebt het over "die zwarte" of "die neger" dan ben je meteen een racist. en als er 9 negers en 1 blanke op een rij staan en je zegt "die blanke" is er weer niks mis mee.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 16:38
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 03-12-2005 @ 18:58 :
Wat zitten ze trouwens te zeuren bij die stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname?

Daarbij moeten ze niet uit het oog verliezen dat Nederlander (en de meeste europese volken) geen slaven hebben gemaakt, maar ze kochten van, je raadt het al, afrikaanse stammen. Ook de voorouders van de slaven (hoezo trots op de eigen cultuur?)

Maargoed, dat terzijde.

Stelletje uitkeringzuigende luie surinamers, die stichting
dat stuk slaat echt als een slappe lul op een drumstel
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 16:41
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Bij de herdenking van vijfentwintig jaar onafhankelijkheid van Suriname vindt Ferrier dat er veel aandacht zou moeten zijn voor het eigen culturele verleden. "Maar die aandacht is er nauwelijks", verzucht hij. "En alleen ouden van dagen zijn geïnteresseerd." Hij wijst naar de zaal. De discussie wordt gevolgd door Surinamers van middelbare leeftijd, sober gekleed. "Het doet me pijn om te zeggen, maar het zijn loosers. De Surinaamse jeugd heeft geen enkele belangstelling voor het verleden. Het is alleen maar feesten, geen interesse voor waar we vandaan komen."
en maar goed ook, houd toch eens gewoon op met dat eeuwige gezeik om niets.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 21:12
Raven
Raven is offline
er zijn toch ook haagse hopjes

en iglo mag dan niet meer zo eten omdat het huizen van Inuit zijn
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 21:56
gurl19
gurl19 is offline
In duitsland heten ze: Schauwkussens, in Engeland: Angelkisses, maar in frankrijk wel iets met negers

Ik vind het persoonlijk onzin, maar ze zijn wel lekker. Mn pa heeft er 6 dozen van meegenomen. Verslavend!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 09:48
Verwijderd
Volgens mij is dat iets typisch Nederlands. In België worden ze, zoals Al Murphy al zei, negerinnetetten genoemd.
Maar ik heb in België nog nooit iets gehoord over zwarte pieten, negerinnetetten of wat voor andere onzin allemaal. Het is maar waar je je energie in wilt steken. Ik hoop iig dat het niet naar hier overwaait.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 10:05
lawallan
lawallan is offline
zal ik als blanke nederlander nu eisen dat de naam blanke vla veranderd moet worden?
Oud 10-12-2005, 00:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-11-2005 @ 22:11 :
Ik ook.
Oud 10-12-2005, 00:26
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S. schreef op 29-11-2005 @ 13:21 :
Wat een gezeur.

Straks eisen meneer en mevrouw Poepjes nog dat we uitwerpselen ook een andere benaming geven dan poep.
Er was een meneer Piest die de kapper was bij ons om de hoek toen ik nog in Groningen woonde. Die man was zijn naam zo zat dat hij het veranderde in Piëst
Oud 10-12-2005, 20:56
Manus J. van Alles
Citaat:
McCaine schreef op 10-12-2005 @ 01:26 :
Er was een meneer Piest die de kapper was bij ons om de hoek toen ik nog in Groningen woonde. Die man was zijn naam zo zat dat hij het veranderde in Piëst
Hij was pissed, zeg maar...
Oud 10-12-2005, 21:08
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Als negerzoenen ranzig waren mochten ze 't wel veranderen, nu is t toch alleen maar positief? Negerzoenen zijn vet lekker!
Oud 16-12-2005, 17:23
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Wat een onzin. 'Oh nee, die koekjes heten al jaren negerzoenen maar wij vinden dat ze anders moeten heten want wij zijn zwart!'Stel je niet zo aan!! Het is maar een naam! Nergerzoen word niet gebruikt als scheldwoord ofzo!
Oud 23-12-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 06-12-2005 @ 17:38 :
dat stuk slaat echt als een slappe lul op een drumstel
leg uit svp.:
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 17:39
MikeyMo
MikeyMo is offline
Gasten, denk even na voordat je een vergelijking maakt over blanke vla; Blank is een kleur en neger niet.
Oud 23-12-2005, 18:09
Verwijderd
Citaat:
MikeyMo schreef op 23-12-2005 @ 18:39 :
Gasten, denk even na voordat je een vergelijking maakt over blanke vla; Blank is een kleur en neger niet.

Blank is een ander woord voor wit, neger is een ander woord voor zwart, en?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 21:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 23-12-2005 @ 18:39 :
"Blank" is ook nauwelijks een kleur maar meer een propagandaterm. Ik zeg altijd "witte mensen", niet "blanke mensen", dat is beslist beter als we toch beleefd willen doen.
Oud 30-12-2005, 04:11
Unique Clone
Unique Clone is offline
Jodenkoek, turksbrood!!!!!!!!!!!
Oud 30-12-2005, 04:11
Unique Clone
Unique Clone is offline
Blankevla!!!
Oud 30-12-2005, 04:12
Unique Clone
Unique Clone is offline
in nieuwe spelling is dat: BLANKENVLA!!!
Oud 30-12-2005, 10:39
Subject
Subject is offline
Blanke vla schrijf je niet eens aan elkaar.

Maar goed, dit slaat natuurlijk allemaal helemaal nergens op. Straks gaan we Amerika nog achterna en vinden we alles racistisch.
Reageren

Regels voor berichten