Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
toemba schreef op 08-12-2005 @ 11:23 :
Nou, 20 december is het precies 4 jaar geleden dat ik 18 werd.
Hey dan ben ik ook jarig (en ik kom ook uit 1983).

OT: Ik heb altijd een donorcodicil gehad (mijn ouders hadden dat voor mij geschreven sinds ik een jaar of 2 was), en later met de registratie heb ik me als volledige donor geregistereerd. Ze mogen alles hebben, ik heb er dan weinig meer aan.
Oud 09-12-2005, 11:05
MTpower
MTpower is offline
Van mijn lichaam blijven ze mooi af als ik dood ben
Oud 09-12-2005, 12:05
Nickie
Nickie is offline
Zijn er ook mensen die bloed geven?

Ik heb nu 1x bloedgegeven en ik vond het heel erg meevallen!
Ik vind het ook een fijne gedachte dat je iemand kan helpen door een halve liter bloed af te geven.

-x-
Oud 09-12-2005, 12:13
mar87
mar87 is offline
Ik weet het nog niet goed, maar als ik donor wordt dan mogen ze m'n hart, hartkleppen, hoornvliezen, botweefsel, kraakbeen en pezen niet hebben.

Ik ben overigens al zowat 19 en heb volgens mij nog nooit zo'n formulier gekregen?? Klopt dat??

kgeef wel bloed, of nouja kwou 't 2x doen maar 2x keer mocht 't niet omdat mijn ijzergehalte IETS te laag was, dus ik ga nog 1 keer weer proberen en als 't dan nog niet goed is dan doe'k dat ook nooit weer.
Oud 09-12-2005, 12:16
Jolene
Jolene is offline
Van mij mogen ze alles hebben,alleen raad ik ze af om mn longen te gebruiken .Ik hoorde trouwens dat je op je 16e met toestemming van je ouders je al kan aanmelden als donor.Weet iemand of dat waar is?
Oud 09-12-2005, 12:18
Nickie
Nickie is offline
Mijn ijzergehalte was ook erg laag, maar net hoog genoeg om te geven. Maar nu drink ik roosvicee Ferro en nu is mijn ijzer gehalte prima, misschien dat je dat eens kan proberen.
Oud 09-12-2005, 12:46
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-12-2005 @ 19:37 :
http://www.donorregister.nl/pdf/Dono...FM%201a.02.pdf

Uitprinten, opsturen, klaar
Ik heb zo'n ding leggen. En de herinnering die je na 2 weken opgestuurd krijgt "of je niet even op wil schieten want er gaan mensen dood doordat jij zo treuzelt". Daar raak ik een beetje opsternaat van

Ben niet van plan dood te gaan en anders weten mijn ouders wat ik wil.
Oud 09-12-2005, 13:37
Mara
Mara is offline
Citaat:
Nickie schreef op 09-12-2005 @ 13:05 :

Ik vind het ook een fijne gedachte dat je iemand kan helpen door een halve liter bloed af te geven.

-x-
Ik wil het wel, maar nog niet er achteraan gegaan. Nog even doen. Bloedgeven vind ik niet erg, ik vind prikken namelijk ook helemaal niet erg.
Oud 09-12-2005, 14:54
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Nickie schreef op 09-12-2005 @ 13:18 :
Mijn ijzergehalte was ook erg laag, maar net hoog genoeg om te geven. Maar nu drink ik roosvicee Ferro en nu is mijn ijzer gehalte prima, misschien dat je dat eens kan proberen.
Ja dat kan ik wel eens gaan doen. Ik eet nu ook braaf iedere morgen 2 plakjes bruin brood met appelstroop, dat schijnt ook te helpen om 't ijzergehalte hoger te krijgen.

bedankt voor de tip!
Oud 09-12-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Jolene schreef op 09-12-2005 @ 13:16 :
Ik hoorde trouwens dat je op je 16e met toestemming van je ouders je al kan aanmelden als donor.Weet iemand of dat waar is?
Ik ben al vanaf mijn 16de donor, inderdaad met toestemming van mijn ouders. Dat is ondertussen wel weer bijna 6 jaar geleden, dus weet niet hoe het nu zit.

Van mij mogen ze alles hebben, in overleg met mijn familie.
Oud 09-12-2005, 18:01
Anno2007
Anno2007 is offline
ik geef alles weg
Oud 09-12-2005, 19:21
Verwijderd
ik geef ook alles weg en ben bloeddonor
Oud 09-12-2005, 20:25
Warsocket
Warsocket is offline
al blijft er niks van me over

zo kun je teminste nog mensne helpen als je dood bent, en het kost gene moeite

vind tik wel het minste datje kan doen om je medemens te helpen
Oud 09-12-2005, 20:27
Donald Duck
Donald Duck is offline
ik laat anderen voor mij beslissen, als ik dood ben merk ik zelf toch niet meer wat er wel of niet met mijn organen gebeurt. Mijn nabestaanden merken dat in zekere zin wel
Oud 09-12-2005, 20:39
Nickie
Nickie is offline
Nou ik heb het formulier ingevuld en opgestuurd. Van mij mogen ze alles hebben behalve met hoornvliezen, omdat ik mijn ogen binnenkort wil laten laseren en ze er dan niks meer aan hebben .

-x-
Oud 09-12-2005, 22:46
Roos
Roos is offline
Citaat:

-x-
Ik wil wel maar ik mag het niet (om medische redenen).

Zodra ik weer mag (volgend jaar denk ik), ga ik het wel doen
Oud 09-12-2005, 22:54
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Van mij mogen ze alles hebben. Het is wel een gruwel idee, maar je hebt er toch niks meer aan. En een ander z'n leven daarmee hebben vind ik belangrijk! Als ik het nodig had, zou ik ook iets willen hebben. Ik word zeker donor!
Oud 10-12-2005, 10:24
Stefanie
Stefanie is offline
Ik word het liefst helemaal geen donor omdat ik het idee niet lekker vind, maar ik heb me toch ingeschreven om al mn organen te gebruiken na mn dood. Hopelijk duurt dat nog heel lang
Oud 10-12-2005, 10:26
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:

-x-
Nee en dat ga ik ook niet doen. Ik kan niet zo goed tegen naalden, maar de grootste reden is dat ik nu al heel vaak moe ben en het dan niet verstandig is.
Oud 10-12-2005, 12:53
Konijn
Konijn is offline
Ik heb niks aangevinkt dat ze niet mogen gebruiken. Oftewel, alles dus. Bloeddonor zou ik ook graag willen, maar mag ik niet (medisch gezien).
Oud 10-12-2005, 12:59
Gothic
Gothic is offline
Ik mag niet, omdat ik naar de tropen op vakantie ben geweest. Overgens heb ik het nooit opgezocht en dat moet ik toch maar eens gaan doen...

Nav een discussie over donororganen. De docent vroeg zich af wat er zou gebeuren als je alleen bloed zou kunnen krijgen als je zelf bloeddonor zou zijn , omdat er wel de mening bestond dat je alleen een donororgaan mocht ontvangen als je zelf als donor geregistreerd staat (uitzonderingen daargelaten). Toen stond ik toch wel met m'n mond vol tanden... bloeddonatie zou m.i. meer bekendheid moeten krijgen, net als de 'gewone' orgaandonatie...
Oud 10-12-2005, 13:30
Saycheese
Saycheese is offline
Ze mogen al mijn organen hebben. Bloeddonatie overweeg ik nog, maar ben eigenlijk te lui om er meer over op te zoeken.
Oud 10-12-2005, 13:59
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 08-12-2005 @ 21:36 :
Van mij mogen ze alles hebben.
Oud 10-12-2005, 14:04
Cookie
Cookie is offline
Bloeddonor ben ik niet maar zou ik nu ik er over nadenk best wel willen worden. Ik word over een half jaartje 18, als mn ouders t er een klein beetje mee eens zijn mogen ze alles hebben.

Ik vind het ook geen lekke idee maar stel dat een van je familieleden heel snel een donororgaan nodig heeft maar er is er geen beschikbaar alleen omdat een of ander dood persoon het niet zo fijn vond dat zijn organen afgestaan werden.....Ik zou daaro zoooo ontzettend kwaad om worden.
Oud 10-12-2005, 19:21
Verwijderd
Offtopic: Ben de laatste tijd wel erg blij met bloeddonoren. Het zoontje van een vriendin van me krijgt ze al een half jaar lang iedere week 3 keer. Zonder die donoren zou hij allang niet meer geleeft hebben.
Oud 10-12-2005, 21:20
PV
PV is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 10-12-2005 @ 20:21 :
Offtopic: Ben de laatste tijd wel erg blij met bloeddonoren. Het zoontje van een vriendin van me krijgt ze al een half jaar lang iedere week 3 keer. Zonder die donoren zou hij allang niet meer geleeft hebben.
Mjah die verhalen hoor je gewoon te weinig. Als er beter bekend zou zijn wat voor goede dingen er gedaan worden, zouden er denk ik meer mensen de moeite nemen om donor te worden
Oud 10-12-2005, 23:26
Bloem
Bloem is offline
Alles, behalve mijn hoornvliezen. Ik vond het sowieso al een naar idee, niet echt duidelijk te omschrijven, gewoon een gevoel. Maar toen ik las dat ze om je hoornvlies te gebruiken je hele oog nodig hebben, en dat dat na het weghalen dus wel zichtbaar is voor de nabestaanden, vond ik het helemaal een rot idee.
Oud 11-12-2005, 10:00
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-12-2005 @ 00:26 :
Alles, behalve mijn hoornvliezen. Ik vond het sowieso al een naar idee, niet echt duidelijk te omschrijven, gewoon een gevoel. Maar toen ik las dat ze om je hoornvlies te gebruiken je hele oog nodig hebben, en dat dat na het weghalen dus wel zichtbaar is voor de nabestaanden, vond ik het helemaal een rot idee.
denk je dat ze gewoon een leeg gat acherlaten?
Oud 11-12-2005, 10:11
Syzygy
Syzygy is offline
Niemand haalt iets uit mijn lichaam wanneer ik dood ben, no way
Vind ik gewoon echt een raar idee. En jammer dan, al kom ik daardoor misschien op een wachtlijst omdat ik mijn organen niet af wil staan.

Ik weet trouwens niet precies hoe dat gaat, maar stel dat je een ernstig ongeluk hebt gehad, is het ook niet echt leuk voor je familie dat ze je eerst helemaal leeghalen voordat je familie je mag zien...en dan ben je dus al dood.
Oud 11-12-2005, 11:03
Dexter_M
Dexter_M is offline
Zou best bloeddonor willen worden, maar is verboden voor me.
Oud 11-12-2005, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 08-12-2005 @ 14:19 :
Als je als 70- of 80-jarige na een lang ziekbed aan kanker of Alzheimer overlijdt is er weinig meer te graaien.
Mijn oma (77) vertelde dat ze helemaal kan geen donor kán worden, vanwege dr leeftijd...

Ik sta al mijn organen af. Alleen mijn lichaam afstaan aan de wetenschap vind ik niks.
Oud 11-12-2005, 11:09
LostInLimbo
LostInLimbo is offline
Ik ben donor, en ze mogen alles van me hebben.

Ik mag geen bloed geven omdat ik te weinig weeg?!
Oud 11-12-2005, 11:25
colour_of_fire
colour_of_fire is offline
Van mij mogen ze ook alles hebben.. ik weet hoe lang die wachtlijsten zijn en als mij iets zou overkomen zou ik donors echt dankbaar zijn. Ik kan er mensen mee helpen en ik weet dat deze mensen mij ook dankbaar zouden zijn.
Oud 11-12-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:

-x-
Ja ik geef bloed, al een tijdje, een keer of 7 heb ik nu bloed gegeven. (ik mocht drie kwart jaar geen bloed geven ivm medicijnen tegen mijn acnee).
Toevallig woensdag nog geweest. Ik vind er niks erg aan hoor!

-opzich wel een fijne gedachte dat je mensen & de wetenschap hiermee kan helpen, van de andere kant vind ik het soms een beetje ''dubbel'':
- ik loop stage in de verpleging, en soms zijn het stervende mensen die bloed krijgen, om ze toch nog wat extra's te geven. Vaak levert het dan nog maar weinig op.
Klinkt een beetje egoistisch, maar eigenlijk heb ik liever dat mijn bloed naar iemand gaat die er wel echt nog iets aan heeft. Nou ja dat is wel echt mijn gevoel, want opzich maakt het niet uit.
- bloed gaat ook vaak om medische aparatuur te eiken, dus in principe help je dan ook niemand direct hiermee.
- bloed geef je gratis, maar wanneer mensen die ontvangen moeten ze (de verzekering) er wel erg voor betalen.

Maar ja dit zijn dus toch geen sterk genoegen argumenten om geen bloed te geven .
Oud 11-12-2005, 11:31
Verwijderd
Citaat:
LostInLimbo schreef op 11-12-2005 @ 12:09 :
Ik ben donor, en ze mogen alles van me hebben.

Ik mag geen bloed geven omdat ik te weinig weeg?!
dan moet je onder de 50 kg wegen. ik ben laatst voor het eerst geweest en zit net boven de 50 kg en die vrouw zei dat ik het maar moest proberen en blabla maar dat de grens echt op de 50 kg lag omdat je anders te weinig bloed over hebt ofzo.
Oud 11-12-2005, 11:39
LostInLimbo
LostInLimbo is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 11-12-2005 @ 12:31 :
dan moet je onder de 50 kg wegen. ik ben laatst voor het eerst geweest en zit net boven de 50 kg en die vrouw zei dat ik het maar moest proberen en blabla maar dat de grens echt op de 50 kg lag omdat je anders te weinig bloed over hebt ofzo.
Ja, klopt ik weeg minder, maar dan kunnen ze toch wel wat minder bloef afnemen?
Oud 11-12-2005, 12:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-12-2005 @ 00:26 :
Dat is niet waar hoor, het is niet zichtbaar want ze doen er een prothese in. Nog steeds een raar idee, maar je ziet er echt niks
van.

Valt me op hoeveel verkeerde ideen er rondgaan over orgaandonatie trouwens in dit topic
Oud 11-12-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
LostInLimbo schreef op 11-12-2005 @ 12:39 :
Ja, klopt ik weeg minder, maar dan kunnen ze toch wel wat minder bloef afnemen?
ja dat lijkt me ook logisch. die vrouw zei ook tegen mij van ja blabla dan moet je maar eerst daarna een kwartier gaan zitten en als je een beetje moe bent moet jij extra niet komen, meer dan andere mensen enzo. maar goed. misschien is het wel niet de moeite waard om de helft af te nemen ofzo?
Oud 11-12-2005, 12:40
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-12-2005 @ 13:10 :
Dat is niet waar hoor, het is niet zichtbaar want ze doen er een prothese in. Nog steeds een raar idee, maar je ziet er echt niks
van.
Ik heb het gehoord van iemand die het van een verpleger of arts ofzo had gehoord, dat ze er wel een prothese indoen inderdaad, maar dat het toch behoorlijk zichtbaar blijft. Misschien was dat wel overdreven dan, maar het sterkte mij in mijn onbestemde gevoel
Oud 11-12-2005, 13:03
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-12-2005 @ 13:10 :
Valt me op hoeveel verkeerde ideen er rondgaan over orgaandonatie trouwens in dit topic
Ik denk dat dat vooral is om hun geweten te sussen (omdat ze het toch ergens wel egoistisch ofzo vinden om geen orgaandonateur te zijn) of om als argument te gebruiken om hun gevoel te onderbouwen oid...
Oud 11-12-2005, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 11-12-2005 @ 13:40 :
Ik heb het gehoord van iemand die het van een verpleger of arts ofzo had gehoord, dat ze er wel een prothese indoen inderdaad, maar dat het toch behoorlijk zichtbaar blijft. Misschien was dat wel overdreven dan, maar het sterkte mij in mijn onbestemde gevoel
als je opgebaard wordt sluiten ze meestal je ogen, dus dan is er niets van te zien als de prothese wat onrealistisch is
(als jij je er gewoon niet prettig bij voelt om dat af te staan is dat natuurlijk een goede reden)

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 18:48.
Oud 11-12-2005, 14:50
ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
Lilith schreef op 08-12-2005 @ 18:19 :
Bij mij gaat er dus echt niks uit he.
Ik vind het maar een eng idee dat ze alles uit mn lijf halen en dat bij anderen in hun lijf gaan stoppen.
Ookal kan ik dan iemands leven redden, ik vind het te eng om me als donor op te geven.

Nog iemand die daar zo over denkt?
Ja. ik, niet echt omdat ik het eng vind, maar ik vind dat het ook al ben ik dood nog steeds mijn lichaam is en ik wil niet dat ze daar aan gaan zitten..
Oud 11-12-2005, 17:18
Verwijderd
Ik sta na m'n dood niks af

als ik dood ben wil ik zo snel mogelijk vergeten worden
Oud 11-12-2005, 17:34
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
boer schreef op 08-12-2005 @ 18:11 :
van mij mogen ze alles hebben. Het interreseerd me echt niks.
Ja dood is dood. I don't care.
Oud 11-12-2005, 19:05
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Mazzeltje.... Joden mogen niet voor donor spelen, dus ik zal nooit een donor worden.

Eventueel mogen ze van mij mijn longen en lever hebben dan, want ze hebben er toch niets aan

Longen vol teer
Kapotgedronken lever
Oud 11-12-2005, 19:06
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-12-2005 @ 20:05 :
Mazzeltje.... Joden mogen niet voor donor spelen, dus ik zal nooit een donor worden.

Eventueel mogen ze van mij mijn longen en lever hebben dan, want ze hebben er toch niets aan

Longen vol teer
Kapotgedronken lever
Sukkel.
Oud 11-12-2005, 19:06
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
perfectme schreef op 11-12-2005 @ 20:06 :
Sukkel.
Dat is jouw mening
Oud 11-12-2005, 19:10
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-12-2005 @ 20:06 :
Dat is jouw mening
Dus jij wilt beweren dat je het stoer vindt wat je net hebt uitgekraamt?
Oud 11-12-2005, 19:14
Verwijderd
Hoornvliezen en huid niet, dat vind ik zo'n vies idee. De rest vind ik prima.
Oud 11-12-2005, 19:37
CSN
CSN is offline
Ik ben 15, kan ik dan ook zo'n formulier printen en opsturen?

Regels voor berichten