Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2002, 15:52
independancy wanted
independancy wanted is offline
Citaat:
nare man schreef:
Je zit hier in principe met twee botsende (grond)rechten...aan de ene kant jouw belang, namelijk het recht om aan te trekken wat je wilt en toch gelijke kansen te krijgen, niet beoordeeld te worden op je uiterlijk. En aan de andere kant het belang van de werkgever, die graag een bepaalde klantenkring wil aanspreken en zijn personeelsbeleid daarop afstemt.

Ik kan me goed voorstellen dat bepaalde functies gewoon aan bepaalde kledingseisen gebonden zijn. Mensen als postbodes en medewerkers van openbare diensten moeten er uniform uitzien, het beleid van het bedrijf uitdragen. Daarmee is een afwijkende kledingstijl niet te verenigen.

Bij particuliere werkgevers ligt het iets anders. Die mensen (horeca-, kledingondernemers) willen een bepaald publiek aanspreken en hebben het recht om hun personeel vrij te kiezen. Er zijn voldoende waarborgen tegen discriminatie op dingen waar je niets aan kunt doen, zoals godsdienst, huidskleur, geslacht (en daarmee samenhangend bijvoorbeeld zwangerschap). Daarop mag niet geselecteerd worden. Maar een werkgever is volkomen vrij om jou te weigeren op grond van kleding, omdat hij vindt dat die kleding niet bij zijn bedrijf past. Jammer, maar helaas.
Hierbij doop ik de naam "Nare Man" om in "Ware Man" Volgens mij is dit idd het geval wat je hier beschrijft. Gelukkig bevind ik me in een werkkring waar ik geen representatief uiterlijk voor nodig heb. Dit wil niet zeggen dat het altijd onvoorwaardelijk geaccepteerd wordt door bv. ouders die op bezoek komen, of bewoners zelf, maar ik hoef me niet te presenteren.

Laatst gewijzigd op 19-06-2002 om 17:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2002, 16:05
Verwijderd
ik snap het wel dat bepaalde winkels om een bepaalde dresscode vragen
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 16:41
Avelon
Avelon is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
bij mij in de woonboulevard werkt een meisje met een wenkbrauwpiercing, verder loopt ze er keurig bij maar piercing moet uit. Dat vind ik slecht omdat het maar klein dinkie is en omdat zo het vooroordeel 'mensen met piercings werken niet' wordt bevestigt omdat je die nooit ziet
juist, bovendien als je met piercing al als een gewoon kassameisjes wordt geweigerd, dan komen mensen er gewoon niet genoeg mee in aanraking. daar stoor ik me het meest aan, als je het gewoon veel vaker zou zien zou het ook eerder als normaal worden beschouwd. gelukkig gebeurd dit nu wel een beetje. bij ons mag je ook met piercings werken, omdat mijn baas vindt dat dat tegenwoordig nou eenmaal bij het mode beeld past. zo merken de mensen dat ik net zo behulpzaam ben in de winkel als de meisjes zonder piercing en ik denk dat dit toch wel een beetje helpt met acceptatie.

ooh ik sotn bij een stoplicht en er reed een man voorbij met twee kinderen en die man wees en begon te schaterlachen . maakt mij niet uit. maar dat je zo je kinderen opvoed...nee die kinderen moeten er later bij mij achter de kassa achter komen dat ik wél normaal ben
Oud 19-06-2002, 17:02
Verwijderd
GRr maartje en chaos veneuk es ff iemand anders zijn topic niet de mijne
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 17:32
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
Mortischa schreef:
GRr maartje en chaos veneuk es ff iemand anders zijn topic niet de mijne
Damn aisa waarom bemoei je je altijd overal mee,alsof het jouw topic is'

WANNABEGOTHIC!

( )
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 18:18
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef:

Damn aisa waarom bemoei je je altijd overal mee,alsof het jouw topic is'

WANNABEGOTHIC!

( )
wilt u aub ophouden te chatten

http://fun.scholieren.com/chat/
Oud 19-06-2002, 18:51
shanli
shanli is offline
Citaat:
PsYGoTHiC schreef:
Ik vind het ook wel belachelijk dat je om je uiterlijk afgewezen wordt... Ok, bij een erg dure baan als manager/vertegenwoordiger etc. is het nog wel voor te stellen, en ik denk ook dat een skater/goffik niet in een esprit winkel WIL staan... Maar om mensen nou bijv. achter de kassa af te wijzen omdat diegene piercings/tattoos/dreads heeft, is ronduit zum kotzen.

Ok, ik lul weer eens teveel, maar het komt er op neer dat ik het *roffelderoffel* niet eens ben met afkeuring om wille van uiterlijk

AMEN
Oud 19-06-2002, 18:59
Scilla666
Scilla666 is offline
Ik werk in een bejaardehuis waar ze totaal geen problemen hebben met mijn uiterlijk.....helaas hoor ik weleens verhalen over vrienden die andere ervaringen hebben
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 19:15
Synonym
Synonym is offline
Ik heb het bij mij op het werk (Hema >> bleegh! gelukkig over 2 weken daar weg) nog niet meegemaakt. Maar er werken op dit moment ook niet echt 'alternatieve' meisjes bij de Hema bij ons. Dus eigenlijk niemand met dreads of piercings ofzo.

Één keer was er een meisje die daar werkte die haar haar roze geverfd had. Ze vonden het niet leuk ofzo, maar het mocht wel.

Ik heb trouwens wel meegemaakt dat een vriend van mij zijn shirts (Dark Funeral e.d) niet meer aanmocht... Omdat dat te shokerend was. Okey, ze zien er meestal niet zo vrolijk uit maareh... iedereen mag toch (vooral op een openbare gelegenheid als een school) zelf weten wat ie aan heeft???
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 19:30
Floosje
Floosje is offline
Op zich is het wel vreemd dat je er in een winkel niet "extreem" uit mag zien, in het dagelijks leven lopen er ook genoeg mensen zo bij.
Maar het is ook wel begrijpelijk voor de werkgever, omdat het misschien mensen afschrikt. Dan ligt het niet aan de werkgever, maar aan de instelling van de rest van de mensen (lijkt mij )

Ik werk zelf in een supermarkt en je mag daar ook geen piercings ed. Maar verder kan ik wel gewoon mn wijde broeken, al mn armbandjes en kettingen enzo aanhouden. Dus het valt nogal mee
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 19:46
Faery
Faery is offline
Tiz imho bespottelijk dat je bepaalde dingen niet mag dragen in een supermarkt, daar komt allerhande volk - wat mik 't?

In bepaalde kledingwinkels is het niet raar overigens. Moge de redenen duidelijk zijn
Oud 19-06-2002, 21:55
Eaglewing
Eaglewing is offline
In het dagelijks leven heb ik op mn werk met dit probleem te maken. Maar eerlijk is eerlijk, als ik 2 mensen op sollicitatiegesprek heb gehad, 1 zeer alternatief & verder positief en 1 'normaal' en positief kies ik toch nummer 2, gewoon vanwege zijn/haar uitstraling naar de gast toe.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 09:39
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Mortischa schreef:
om te beginnen, ik heb een baantje op het oog, echt super baantje maar er zijn kleed regels omdat het toch om promotie werk gaat, geen nagellak, geen gezichtspiercings, niet meer dan 2 ringen om je hand, normale spijker broek (liefst DIesel ) en niet meer dan 2 oorbellen. Tsja je meot er wat voor over hebben...
*herkenning alom* Het enige verschil is dat ik ook nog een rok en degelijke schoentjes met een hakje moest dragen (Hukkie+Hakjes= dodelijke combinatie)

Toch zijn er ook wel banen waar het geen zak uitmaakt hoe je dr uitziet. Een vriend van me zit vol met piercings en had dreads ten tijde dat hij werd aangenomen door Amnesty om op straat mensen lid te maken. Amnesty had er absoluut geen problemen mee, zou ook wel lullig zijn gezien het uitgangspunt van de organisatie e.d., maar het is een leuk idee dat je in je dagelijkse kloffie je werk kan doen.
Oud 20-06-2002, 09:51
Qamra
Qamra is offline
Lang leve de TPG en hun kleding (hoewel ik die na 1,5 maand nog stééds niet heb ontvangen)

Bedrijven kiezen voor hun klanten niet voor hun werknemers.. Lijkt me ook logisch. Maar als ze mij verplichten een broek te kopen van €100 dan gaan ze dat lekker vergoeden.. Ben niet helemaal gestoord he
Oud 24-06-2002, 23:31
Gaia
Gaia is offline
Vorig jaar moest ik op school een solicitatieprojekt soliciteren.
Normaal gesproken zie ik er best apart uit.
Ik heb eigelijk alleen maar lange zwarte rokken en ik heb m'n haar zwart geverfd en ik ben altijd heel zwart opgemaakt (net een opmaakpop) met van die kringeltjes naast m'n ogen.
ik moest dus soliciteren voor intecedente.
dus ik me die dag maar heel lichtjes opmaken. Een oude, maar bijna nooit gedragen broek achter uit m'n kast getrokken. Een net truitje erboven. En toch maar (omdat ik nooit broeken draag) een net rokje over m'n broek getrokken.
Ik zag er al met al best netjes uit.

Heb ik dat gesprek. Hoor ik later van mijn leraar Maatschappijleer dat die "baas" me zeker had aangenomen, mits ik iets aan m'n uiterlijk deed.....vooral m'n haar!
Verdomme zeg, dat is toch belachelijk!!! Had ik me helemaal omgetoverd voor die solicitaie is het nog niet goed.

Nu werk ik bij een India, hippie, gothic-winkel, waar juist alleen maar vreemde vogels werken, met apart uiterlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 23:42
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef:
tegen discriminatie op dingen waar je niets aan kunt doen, zoals godsdienst,.
Het aanhangen van een godsdienst lijkt mij een volledig vrijwillige keuze.
Oud 25-06-2002, 15:45
punkrock-bastard
punkrock-bastard is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
wilt u aub ophouden te chatten
wilt u aub ophouden te zeiken
Oud 25-06-2002, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Het aanhangen van een godsdienst lijkt mij een volledig vrijwillige keuze.
Tot op zekere hoogte, ja...ik denk dat de meeste personen die een geloof strikt aanhangen dat vanaf hun geboorte van hun ouders hebben meegekregen. Ik denk ook dat er maar vrij weinig mensen zullen zijn die op latere leeftijd zich nog eens tot een geloof bekeren.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 14:05
liesje 19
liesje 19 is offline
hoewel ik de reactie van de werkgever ergens wel begrijp, vindt ik het belagelijk dat je je niet mag kleden zoals je bent.
Ik werk in de schouwburg en dan moet ik wel een raar pakje aan wat totaal niet lekker zit, maar dat snap ik wel en ik heb daar ook geen problemen mee. Maar als ik nou piercings zou dragen dan zou ik het erg vinden als ik hem uit zou moeten doen. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel zou doen als ik het baantje echt leuk vindt, maar als ik dan klaar ben gaat ie er gewoon weer in.
Ik denk wel dat er de komende paar jaar wel verandering in zal komen.
Reageren

Regels voor berichten