Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2006, 13:54
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
gallil schreef op 21-05-2006 @ 00:32 :
Kun je dit mischien een beetje verder uitleggen?
waar wil je uitleg over ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2006, 14:14
gallil
gallil is offline
Hoe kan Jezus de zoon van God zijn en Adam niet terwijl hij geen ouders had?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 20:26
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
gallil schreef op 21-05-2006 @ 15:14 :
Hoe kan Jezus de zoon van God zijn en Adam niet terwijl hij geen ouders had?
Eigenlijk zijn alle gelovigen zonen (of dochters) van God;

Rom. 8:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

Het grote verschil met Jezus is dat Hij God is en Adam was dat niet.
Dat Jezus God is kan je ondermeer uit het volgende halen;

Opb. 1:8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

Opb. 22:13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 12:21
Relief
Relief is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 19-05-2006 @ 12:08 :
Adam is de eerste mens gemaakt door God en deze leefde en wandelde echt samen met Hem. Nadat de mens van de Boom der Kennis van goed en kwaad had gegeten, is de Vader-kind relatie ernstig verstoord geraakt (uiteindelijk zelfs veelal verbroken) want God die Heilig is, kon niet meer omgaan met de mens die slecht was geworden en niet meer naar Hem wilde luisteren. Jezus was de eerste mens die weer zo was zoals God hem bedoeld had en tevens zelf God.
De suggestie opwekken dat God de Almachtige niet met de mens kon omgaan is zon onzin. God is de ultieme in alles en er is geen mens die God (Allah) overstijgt.
Oud 22-05-2006, 12:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 22-05-2006 @ 13:21 :
De suggestie opwekken dat God de Almachtige niet met de mens kon omgaan is zon onzin. God is de ultieme in alles en er is geen mens die God (Allah) overstijgt.
Je beweerd dat nu wel leuk, maar wat is er precies het argument voor? Je kunt wel arbitrair roepen dat het onzin is, maar dat schiet niet echt op.
Oud 22-05-2006, 13:52
Hydrogen
Hydrogen is offline
Het strookt niet met elkaar. God is aan de ene kant Almachtig en aan de andere kant kan hij de mens niet. Doesn't make sense.
Oud 22-05-2006, 14:35
Verwijderd
Ok, dus volgens het merendeel van de christenen is Jezus(vzmh) de zoon van God. Maar is Jezus(vzmh) zelf ook God?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:53
FLechdrop
FLechdrop is offline
Dat moet je allemaal niet zo letterlijk willen nemen, joh.
Oud 22-05-2006, 15:03
Verwijderd
Nutteloze bijdrage.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 15:15
ValliantWarrior
Citaat:
Eraser schreef op 22-05-2006 @ 15:35 :
Ok, dus volgens het merendeel van de christenen is Jezus(vzmh) de zoon van God. Maar is Jezus(vzmh) zelf ook God?
Alle Christenen zien Jezus Christus als God (drie-eenheid) indien dat niet het geval zou zijn, kunnen ze zichzelf geen christen noemen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 19:06
Verwijderd
Als Jezus God is waarom zegt hij in de Bijbel?:

En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten! Mattheüs 27:46

Is er dan buiten Jezus zelf een andere God die hij om hulp vraagt of is het gewoon omdat hij van zichzelf weet dat hij geen god is, maar dat dit hem is toegwezen door zijn volgelingen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 08:07
ikkuh56
ikkuh56 is offline
God = Jezus

dat is helemaal waar.

God is 1 maar heeft meedere gedaantes

voorbeeld: mijn vader

mijn vader is de vader van mij
maar mijn vader is de zoon van mijn opa en oma
mijn vader is ook nog een collega van anderen op zn werk
enz

overal is mijn vader een persoon. maar telkens iets anders zo is dat ook met God

God is als mens naar de wereld gekomen in een ander persoon, jezus.
naar jezus hemelvaart, is God als de Heilige geest weer gekeerd. hij blijft het zelfde maar alleen in ander persoon/gedaante
Oud 23-05-2006, 10:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
ikkuh56 schreef op 23-05-2006 @ 09:07 :
God = Jezus

dat is helemaal waar.

enz

overal is mijn vader een persoon. maar telkens iets anders zo is dat ook met God
Slechte vergelijking. Tenzij jouw vader als hij naar zijn werk gaat letterlijk een andere gedaante aanneemt.
Oud 23-05-2006, 10:15
Verwijderd
Citaat:
ikkuh56 schreef op 23-05-2006 @ 09:07 :
God = Jezus

dat is helemaal waar.

enz

God is als mens naar de wereld gekomen in een ander persoon, jezus.
naar jezus hemelvaart, is God als de Heilige geest weer gekeerd. hij blijft het zelfde maar alleen in ander persoon/gedaante
Maar hoe zit het met het feit dat Jezus God aanroept als hij zelf God is?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 14:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Eraser schreef op 23-05-2006 @ 11:15 :
Je verworp toch ook de redenatie dat Mohamed afgoden aanbad omdat hij een eed zwoor op de sterren?
Oud 23-05-2006, 15:06
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Eraser schreef op 23-05-2006 @ 11:15 :
Als mijn longen, toch duidelijk een onderdeel van mij, een mondje hadden en konden praten, zouden ze waarschijnlijk tegen mijn hoofd willen zeggen dat ze al die shagjes niet lekker vinden.
Oud 24-05-2006, 00:50
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 23-05-2006 @ 16:06 :
Als mijn longen, toch duidelijk een onderdeel van mij, een mondje hadden en konden praten, zouden ze waarschijnlijk tegen mijn hoofd willen zeggen dat ze al die shagjes niet lekker vinden.
Dus je wil zeggen dat Jezus in zich zelf zat te praten? Is het niet waarschijnlijker dat hij gewoon God om hulp/raad vroeg?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 00:51
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 23-05-2006 @ 15:58 :
Je verworp toch ook de redenatie dat Mohamed afgoden aanbad omdat hij een eed zwoor op de sterren?
Ik weet niet waar je het over hebt, maar dit hoort sowieso niet hier in deze topic.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 15:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Eraser schreef op 24-05-2006 @ 01:51 :
Ik weet niet waar je het over hebt, maar dit hoort sowieso niet hier in deze topic.
Je valt een schijnbare contradictie (jezus is god maar praat met god) aan omdat het een niet-onderbouwde aanname is, terwijl je tevens een geloof aanhangt (of jij het ook was die dat destijds ontkende weet ik niet zeker, maar goed) dat precies zo'n zelfde aanname maakt.

Ik wilde er dus op wijzen dat die redenatie verwerpen voor het christendom in latere debatten mogelijk je argumenten kan schaden.
Oud 24-05-2006, 21:04
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 24-05-2006 @ 16:54 :
Je valt een schijnbare contradictie (jezus is god maar praat met god) aan omdat het een niet-onderbouwde aanname is, terwijl je tevens een geloof aanhangt (of jij het ook was die dat destijds ontkende weet ik niet zeker, maar goed) dat precies zo'n zelfde aanname maakt.

Ik wilde er dus op wijzen dat die redenatie verwerpen voor het christendom in latere debatten mogelijk je argumenten kan schaden.
Ten eerste ik weet niet waar je het over hebt en ten tweede betrek je hier iets wat niet er toe doet. En sinds wanneer 'claimt' mijn geloof dat dat een persoon god is maar praat met god, of is dit weer één van je vele uit de context-gerukte-statements die je van je anti-islam-sites hebt?

Maar goed, aangezien dit niet tot de discussie hiertoe doet kunnen we het hierbij laten, tenzij je nodig iets moet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 23:46
T_ID
T_ID is offline
Nee, hier laat ik het bij, als ik door ga met het uitdiepen van dit citaat wordt ik ongetwijfel voor racist/islamhater/whatever uitgemaakt, zo gaat het al dik twee jaar zodra het onderwerp ter sprake komt.
Oud 28-05-2006, 10:25
BlackWolf
BlackWolf is offline
Jezus is niks anders dan een mens. Dat is juist het punt.. Hij kon allemaal dingen doen die andere mensen als wonderbaarlijk zien. Maar eigenlijk kan iedereen dat, en dat is wat hij wilde laten zien. Dat hij de enige weg is, is figuurlijk. Wij komen allemaal wel een keer bij dat punt. Ook degenen die het niet willen geloven. Hij was gewoon geestelijk heel sterk, iets wat wij nu helemaal niet hebben omdat we steeds bezig zijn met het proberen geld te verdienen.. Niks te verdienen dus. En ja Jezus is God, maar ieder mens is God. Niet DE God, maar wij zijn allemaal onderdeel van God, en wij allemaal als 1 vormen samen DE God. God is geen apart "wezen" van ons.. Als Jezus bijvoorbeeld met God praat is dat gewoon meditatie Je kunt daardoor veel dingen te weten komen..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 11:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 25-05-2006 @ 00:46 :
Nee, hier laat ik het bij, als ik door ga met het uitdiepen van dit citaat wordt ik ongetwijfel voor racist/islamhater/whatever uitgemaakt, zo gaat het al dik twee jaar zodra het onderwerp ter sprake komt.
Boeieind. Als moslims het idee willen hebben dat ze christenen eruit kunnen lullen, wie zijn wij dan om dat plezier te vergallen?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 12:27
Phyl
Phyl is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 28-05-2006 @ 11:25 :
Jezus is niks anders dan een mens. Dat is juist het punt.. Hij kon allemaal dingen doen die andere mensen als wonderbaarlijk zien. Maar eigenlijk kan iedereen dat, en dat is wat hij wilde laten zien. Dat hij de enige weg is, is figuurlijk. Wij komen allemaal wel een keer bij dat punt. Ook degenen die het niet willen geloven. Hij was gewoon geestelijk heel sterk, iets wat wij nu helemaal niet hebben omdat we steeds bezig zijn met het proberen geld te verdienen.. Niks te verdienen dus. En ja Jezus is God, maar ieder mens is God. Niet DE God, maar wij zijn allemaal onderdeel van God, en wij allemaal als 1 vormen samen DE God. God is geen apart "wezen" van ons.. Als Jezus bijvoorbeeld met God praat is dat gewoon meditatie Je kunt daardoor veel dingen te weten komen..
Als Jezus niks anders was dan een mens, waarheen is hij dan de enige weg ?

"Hij kon allemaal dingen doen die andere mensen als wonderbaarlijk zien. Maar eigenlijk kan iedereen dat, en dat is wat hij wilde laten zien."

Bedoel je het genezen van zieken en doden laten opstaan? Sinds wanneer kan iedereen dat?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 12:43
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Phyl schreef op 28-05-2006 @ 13:27 :
Als Jezus niks anders was dan een mens, waarheen is hij dan de enige weg ?

"Hij kon allemaal dingen doen die andere mensen als wonderbaarlijk zien. Maar eigenlijk kan iedereen dat, en dat is wat hij wilde laten zien."

Bedoel je het genezen van zieken en doden laten opstaan? Sinds wanneer kan iedereen dat?
De weg naar kennis. Alles wat wij nu zijn is gewoon onwetend. Die onwetendheid onderdrukt ons, en onderdrukt wat we echt kunnen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 12:52
Phyl
Phyl is offline
Kennis.. Maar als Jezus die kennis had, en hij de weg naar kennis is, dat moet het ook waar zijn wat hij zei. Dan zou je zijn woorden niet hoeven te verdraaiien, dan zou hij alles zijn wat hij zei dat hij was.

En je hebt m'n 2e vraag niet beantwoord ;p
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 13:22
BlackWolf
BlackWolf is offline
Jawel op de tweede vraag heb ik wel antwoord gegeven. We kunnen het eigenlijk wel, we weten alleen niet hoe, en ja veel zeggen dan gelijk dat het niet kan. En dat is dus onder andere de reden dat we het niet kunnen. Snap je? Onwetendheid is gewoon de oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 13:27
Phyl
Phyl is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 28-05-2006 @ 14:22 :
Jawel op de tweede vraag heb ik wel antwoord gegeven. We kunnen het eigenlijk wel, we weten alleen niet hoe, en ja veel zeggen dan gelijk dat het niet kan. En dat is dus onder andere de reden dat we het niet kunnen. Snap je? Onwetendheid is gewoon de oorzaak.

En hoe kwam Jezus er dan achter ?
('we weten alleen nog niet hoe' is trouwens onzin, want het enige wat Jezus deed was handen opleggen en zeggen wat hij wilde dat gebeurde, of nog minder. Als ik dat doe werkt het niet hoor !)

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 13:32.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 15:46
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Phyl schreef op 28-05-2006 @ 14:27 :
En hoe kwam Jezus er dan achter ?
('we weten alleen nog niet hoe' is trouwens onzin, want het enige wat Jezus deed was handen opleggen en zeggen wat hij wilde dat gebeurde, of nog minder. Als ik dat doe werkt het niet hoor !)
Haha. Ja. Handen erop leggen. Maar dat is niet alles. Er zijn genoeg mensen die pijn kunnen verzachten met hun handen. Nee geen massage, wat anders. Wat precies ga ik hier niet toelichten. Moeten jullie maar zelf achterkomen. En hoe Jezus erachter gekomen is? Simpel. Hij is een veel verder ontwikkelde ziel. Die komt meer naar voren in deze wereld dan onze ziel en daarom heeft hij "speciale krachten".

Meeste mensen van deze tijd zijn teveel bezig met hun uiterlijk. Enige manier dat je ooit geweldig tegen jezelf zult zijn is niet door wat je aan je lichaam doet, maar wat je met je geest doet.. En zodra je dat onder de knie hebt kun je een stapje verder, totdat je komt waar hij ook was. En dat is dan ook gelijk de laatste keer dat je een materialistisch leven zult leiden..

Om even wat duidelijker te zijn de manier dat hij daarachtergekomen is, is door levenservaring..

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 15:51.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 18:24
Phyl
Phyl is offline
Een veel verder ontwikkelde ziel....? En hij is de enige mens die ooit bestaan heeft die dat had? (pijn verzachten is nog wel wat anders dan doden opwekken). En als er verder niks is dan hier op aarde en we uit het niets ontstaan, waar komen die speciale krachten dan vandaan..

En je zegt dat hij zo ontwikkeld was en speciale krachten had maar je gelooft toch maar de helft van wat hij zei. Dat klopt niet. Jezus was of gek of hij was God (en niet deel van 'alle mensen samen als god' oid, want dat zei hij niet. Hij was er zelf heel duidelijk over en gebruikte eenvoudige taal dus het is niet logisch dat je zijn woorden op een hele andere manier zou moeten interpreteren)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 18:49
BlackWolf
BlackWolf is offline
Niet iedereen ontwikkelt dezelfde krachten. Maar goed. Het is maar wat je duidelijk noemt. Als hij bijvoorbeeld zegt dat het koninkrijk van God even groot is als een mosterdzaad, dan noem ik dat niet echt logisch en duidelijke taal, tenzij je het zelf gaat doordenken en anders gaat interpreteren..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 19:37
Phyl
Phyl is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 28-05-2006 @ 19:49 :
Niet iedereen ontwikkelt dezelfde krachten. Maar goed. Het is maar wat je duidelijk noemt. Als hij bijvoorbeeld zegt dat het koninkrijk van God even groot is als een mosterdzaad, dan noem ik dat niet echt logisch en duidelijke taal, tenzij je het zelf gaat doordenken en anders gaat interpreteren..
Waar staat dat ? Ik ken alleen iets over geloof als een mosterdzaadje.

Joh 1: 18
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, heeft hem doen kennen.

Best duidelijk. Niets over "En ja Jezus is God, maar ieder mens is God. Niet DE God, maar wij zijn allemaal onderdeel van God, en wij allemaal als 1 vormen samen DE God."

En wat denk je dan eigenlijk over zijn eigen opstanding 8)
Is dat ook iets wat we allemaal kunnen bereiken, via levenservaring.. ?

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 19:58
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Phyl schreef op 28-05-2006 @ 20:37 :
Waar staat dat ? Ik ken alleen iets over geloof als een mosterdzaadje.
Mattheus 13: 31
"Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan het mosterdzaad, hetwelk een mens heeft genomen en in zijn akker gezaaid;"

En wat nog leuker is, is dat als je in een andere bijbel kijkt het weer anders staat:

"Hij zei tot hen: Het is gelijk een mosterdzaadje, kleiner dan alle zaden."

Citaat:
Joh 1: 18
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, heeft hem doen kennen.
Ja hoor leuke tegenspraak. Niemand heeft God gezien, maar Jezus is God. Logica. Maar goed. Niemand heeft God gezien. De enige Zoon die zelf God is, (in andere woorden, de mensheid die zelf creerende krachten heeft) die zelf God is (de mensheid is God), heeft hem doen kennen(heeft geholpen anderen zichzelf te leren vinden).

Citaat:
Best duidelijk. Niets over "En ja Jezus is God, maar ieder mens is God. Niet DE God, maar wij zijn allemaal onderdeel van God, en wij allemaal als 1 vormen samen DE God."

En wat denk je dan eigenlijk over zijn eigen opstanding 8)
Is dat ook iets wat we allemaal kunnen bereiken, via levenservaring.. ?
Ja leuk, maar ik zei nooit dat wat ik vind op de bijbel gebaseerd is. En over die opstanding. Ja. Bijnadoodservaring misschien? Maar dat is dan onbewust bij de meeste mensen terwijl Jezus het bewust heeft gedaan. Er zijn ook mensen die hun hartslag kunnen verlagen met hun gedachten door middel van meditatie. Ongeveer 1 hartslag om de twee minuten. Dan zijn ze eigenlijk ook dood. Dat kun je ook zien als een opstanding, maar dan minder geavanceerd. Zo kun je wel andere mogelijkheden vergelijken.

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 20:01.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 20:07
Bart Klink
Bart Klink is offline
De leer van de drie-eenheid (1 + 1 + 1 = 1) is altijd al een heikel punt geweest in het christendom (vooral in het begin), ondanks het de meest fundamentele doctrine is. Er zijn namelijk bijbelpassages die het keihard tegenspreken. Jezus maakt daarin heel duidelijk onderscheid tussen hemzelf (de Zoon) en God (de Vader). Hier drie voorbeelden:

"Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. " (Mar. 10:18)

"Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader." (Mar. 13:32)

"Hij zei: ‘Abba, Vader, voor u is alles mogelijk, neem deze beker van mij weg. Maar laat niet gebeuren wat ik [Jezus] wil, maar wat u [God] wilt.’ " (Mar. 14:36)
Oud 28-05-2006, 23:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 28-05-2006 @ 13:43 :
De weg naar kennis. Alles wat wij nu zijn is gewoon onwetend. Die onwetendheid onderdrukt ons, en onderdrukt wat we echt kunnen.
Hoe helpt een dooie die een boek achterliet waarin dingen staan die we al lang weten ons?

Want let's face it, al het gedoe over de andere wang en naastenliefde is gewoon humaan, helemaal niet expliciet christelijk.

Dat maakt het NT op z'n best een overbodige (en aardig onbetrouwbare, gezien het gesjoemel tijdens de eerste eeuwen) toevoeging en het OT een brevet van onkunde (want de god uit het oude testament is er duidelijk een primitieve god van haat die een woestijnstam nog enig gevoel van eigenwaarde moest geven, getuige de verzonnen verhalen over de Exodus en Jericho etc)

Heel erg aardig dat Jezus dat predikte en zo, maar ja, Boedha deed dat net zo goed en dat is geen godheid.
Oud 29-05-2006, 09:15
Blood Fire Rage
Citaat:
Bart Klink schreef op 28-05-2006 @ 21:07 :
De leer van de drie-eenheid (1 + 1 + 1 = 1) is altijd al een heikel punt geweest in het christendom (vooral in het begin), ondanks het de meest fundamentele doctrine is. Er zijn namelijk bijbelpassages die het keihard tegenspreken. Jezus maakt daarin heel duidelijk onderscheid tussen hemzelf (de Zoon) en God (de Vader). Hier drie voorbeelden:

"Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. " (Mar. 10:18)

"Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader." (Mar. 13:32)

"Hij zei: ‘Abba, Vader, voor u is alles mogelijk, neem deze beker van mij weg. Maar laat niet gebeuren wat ik [Jezus] wil, maar wat u [God] wilt.’ " (Mar. 14:36)
De betere citaten.

Ik vraag me nu af waarom zoiets onlogisch en moeilijk-uitlegbaars als een drie-eenheid in de vierde eeuw na christus is aangenomen als orthodox.
Oud 29-05-2006, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 29-05-2006 @ 10:15 :
De betere citaten.

Ik vraag me nu af waarom zoiets onlogisch en moeilijk-uitlegbaars als een drie-eenheid in de vierde eeuw na christus is aangenomen als orthodox.
Dat lijkt me vrij logisch. Het aanbidden van mensen is in strijd met het OT. Om Jezus te verheerlijken, moet hij wel deel zijn van God.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 13:25
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-05-2006 @ 10:50 :
Dat lijkt me vrij logisch. Het aanbidden van mensen is in strijd met het OT. Om Jezus te verheerlijken, moet hij wel deel zijn van God.
En om polytheisme te vermijden natuurlijk.
Oud 29-05-2006, 21:10
shootinstar
shootinstar is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-05-2006 @ 00:26 :
Hoe helpt een dooie die een boek achterliet waarin dingen staan die we al lang weten ons?

het oude testament is er duidelijk een primitieve god van haat die een woestijnstam nog enig gevoel van eigenwaarde moest geven,
mag ik je erop attenderen dat God met deze woestijnstam ongeloofelijk veel geduld heeft gehad. Iedere sterveling zou zo'n opstandig zeurderig volk allang uitgeroeid hebben, wat dus bewijst dat God ook in het OT een God van liefde is.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 21:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
shootinstar schreef op 29-05-2006 @ 22:10 :
mag ik je erop attenderen dat God met deze woestijnstam ongeloofelijk veel geduld heeft gehad. Iedere sterveling zou zo'n opstandig zeurderig volk allang uitgeroeid hebben, wat dus bewijst dat God ook in het OT een God van liefde is.
De link tussen liefde en kindermoord, genocide, verkrachting en slavernij ontgaat me dan nog steeds om eerlijk te zijn.

Voor het feit dat hij de Israelieten niet vernietigde heb ik een simpele verklaring: ze hebben hem nochthans verzonnen.
Oud 30-05-2006, 20:19
highmastdon
highmastdon is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-05-2006 @ 19:35 :
De meeste Christenen beschouwen Jezus als 1/3 deel van God. Moslims zien hem als een profeet, en Joden denken dat hij een bedrieger was.

Vers 1:18 van Johannes lijkt zich trouwens tegen te spreken. Eerst wordt gesteld dat niemand (=mensen) God heeft gezien, en dan dat Jezus God is. Maar Jezus moet toch echt door mensen gezien zijn.
\
ho even
Joden denken dat hij een grote Rabbijn is... niet dat hij een bedrieger is. Wel denken ze dat hij geen Messias is omdat hij hen niet heeft verlost van de Romeinen
Oud 30-05-2006, 20:28
Blood Fire Rage
Citaat:
highmastdon schreef op 30-05-2006 @ 21:19 :
\
ho even
Joden denken dat hij een grote Rabbijn is... niet dat hij een bedrieger is. Wel denken ze dat hij geen Messias is omdat hij hen niet heeft verlost van de Romeinen
\
ho even
Zij Jezus zelf niet dat hij de zoon van god was? Hoe kunnen de joden, die dit dus niet geloven, hem dan geen bedrieger vinden? Een 'grote Rabbijn' die zegt dat hij de zoon van god is? Dat is rationeel niet goed te praten, daar heb je theologie voor nodig.
Oud 01-06-2006, 22:53
ValliantWarrior
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 30-05-2006 @ 21:28 :
\
ho even
Zij Jezus zelf niet dat hij de zoon van god was? Hoe kunnen de joden, die dit dus niet geloven, hem dan geen bedrieger vinden? Een 'grote Rabbijn' die zegt dat hij de zoon van god is? Dat is rationeel niet goed te praten, daar heb je theologie voor nodig.
goed punt
Voor de mensen die geen tekst weten waar Jezus zegt dat hij God is;
Opb 1:8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

Opb 22:13 Ik (is Jezus, zie vers 16) ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 01:09
T_ID
T_ID is offline
Daar staat niets over goddelijkheid, daar staat slechts dat god en Jezus beiden het Griekse alfabet zijn.
Oud 02-06-2006, 10:31
Verwijderd
Dat Jezus de Zoon van God zou kunnen zijn gaat er bij mij nog wel in. Ze zijn hetzelfde maar toch appart. Best moeilijk te begrijpen. Maar dit kan ik nog wel geloven. Maar waar ik afhaak denk ik is de Heilige Geest. Ik wil het wel geloven, maar het klinkt zo raar alsof er nog een 3e bij moest komen om het een mooi getal te maken ofzo? Niemand weet iets van die Geest. Er staat niet gek veel over in de bijbel. Terwijl de drie-éénheid het christendom het christendom maakt. Of mis ik hier iets?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:33
Blood Fire Rage
Waarom heeft men de constructie van de heilige drie-eenheid verzonnen? Een overdenking

Jezus kon geen god zijn, want wat zou dan het punt geweest zijn van zijn lijden? Een god kan niet lijden, hij kan niet eens sterven. Iig niet aan de hand van een andere mens. Een van de belangrijkste onderdelen van het christendom, het lijden van Jezus, zou dan tot iets leegs gereduceerd zijn. Jezus moest dus wel een mens zijn.

Als Jezus een mens was en geen god, gaat een van de belangrijkste onderdelen van het christendom weg, namelijk dat god zijn enige zoon opoffert voor de mens. Jezus kon dus gewoon simpelweg geen mens zijn, hij moest wel goddelijk zijn.

Inderdaad, zoals BK al opmerkte, monotheïsme is belangrijk (gij zult geen andere god aanbidden etc.), Jezus kon geen andere god zijn, dus moest hij maar dezelfde zijn.

Iemand nog toevoegingen?
Oud 02-06-2006, 12:36
T_ID
T_ID is offline
Mwo, je zou erbij toe kunnen voegen dat het niet geloofwaardig is dat een normaal mens uit de dood op zou staan en dat Jezus daarom enige divinatie nodig had.
Oud 02-06-2006, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 02-06-2006 @ 13:33 :
Jezus kon geen god zijn, want wat zou dan het punt geweest zijn van zijn lijden? Een god kan niet lijden, hij kan niet eens sterven. Iig niet aan de hand van een andere mens. Een van de belangrijkste onderdelen van het christendom, het lijden van Jezus, zou dan tot iets leegs gereduceerd zijn. Jezus moest dus wel een mens zijn.
'Technisch' gezien sterft alleen je lichaam. Jezus stierf eigenlijk niet. En ik vind het eerlijke gezegt best logisch klinken als God een deel van zichzelf laat sterven voor de mensheid. Het ultieme gebaar. Ik zie Jezus als een individu, maar Hij komt wel van God af, in een menselijke gedaante. Het menselijke gedeelte komt van zijn moeder. En dát gedeelte kon wel sterven. Maar zijn geest niet.

Ik vind het wel interessant om over na te denken.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 13:19
Blood Fire Rage
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 02-06-2006 @ 14:07 :
'Technisch' gezien sterft alleen je lichaam. Jezus stierf eigenlijk niet. En ik vind het eerlijke gezegt best logisch klinken als God een deel van zichzelf laat sterven voor de mensheid. Het ultieme gebaar. Ik zie Jezus als een individu, maar Hij komt wel van God af, in een menselijke gedaante. Het menselijke gedeelte komt van zijn moeder. En dát gedeelte kon wel sterven. Maar zijn geest niet.

Ik vind het wel interessant om over na te denken.
God liet een deel van zichzelf sterven voor de mensheid? Wat een onzin! God kan helemaal niet dood. Hijzelf is op de plek waar je heen gaat als je dood bent. Waar ook Jezus heenging toen hij stierf (ok, iets later maar goed).
Lekkere 'opoffering' hoor, dertig jaar van je 'zoon' gescheiden zijn. Temeer omdat tijd uitaard voor God niets betekend.

Sowieso, een dag van marteling met daarop volgend de dood is niet zo'n grote opoffering als je weet dat je daarna het eeuwig geluk in de hemel wacht.

Ik noem het een dooie mus!
Oud 02-06-2006, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 02-06-2006 @ 14:19 :
God liet een deel van zichzelf sterven voor de mensheid? Wat een onzin! God kan helemaal niet dood. Hijzelf is op de plek waar je heen gaat als je dood bent. Waar ook Jezus heenging toen hij stierf (ok, iets later maar goed).
Lekkere 'opoffering' hoor, dertig jaar van je 'zoon' gescheiden zijn. Temeer omdat tijd uitaard voor God niets betekend.

Sowieso, een dag van marteling met daarop volgend de dood is niet zo'n grote opoffering als je weet dat je daarna het eeuwig geluk in de hemel wacht.

Ik noem het een dooie mus!
God liet niet een deel sterven van zichzelf. Hij liets het menselijke deel sterven van een deel van zichzelf. Ugh, kutzin. Voor God is het misschien geen grote daad geweest, maar dat is ook logisch, niets is groot voor Hem. Maar voor ons mensen is het een bijzonder groot geschenk. Het is maar net hoe je ertegenaan kijkt. Tijd heeft alleen effects op mensen, stervelingen, maar niet op God. Misschien klinkt het niet logisch, ik denk nu ook maar hardop, op papier, oftewel het forum. Ik vind het op het moment wel een goeie manier om ertegenaan te kijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten