Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2006, 00:22
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-06-2006 @ 13:35 :
Waarom dat? Is het een taak van de school om de desinteresse van ouders (anders zouden ze zelf voor een tolk zorgen) op te vangen?

Het zou belachelijk zijn als geld dat bestemd is voor onderwijs op gaat aan een paar niet aangepaste ouders.
Dat iets belachelijk is wil niet zeggen dat er geen noodzaak toe is.
Oud 04-07-2006, 21:14
Azaelia
Azaelia is offline
Kan simpelweg niet. Zijn altijd ouders die op alle mogelijke tijden niet kunnen.
Oud 04-07-2006, 21:35
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
ik vind het opzich helemaal geen slecht idee. ik denk niet dat het een succes zal worden. het gros van de ouders heeft toch zo iets van 'moet dat'
Oud 04-07-2006, 21:48
Azaelia
Azaelia is offline
Ook, en de meeste nederlanders worden als het verplicht is alleen maar tegenwerkender. En om nou als leraar ook nog tegen 2 boze gezichten moeten praten terwijl die er helemaal niet willen zitten lijkt me ook niet geweldig.
Van de andere kant worden problemen dan wel ook thuis/op school eerder duidelijk.
Oud 04-07-2006, 21:48
Luminon
Luminon is offline
Ik zie er op zich het nut wel van in maar vind niet dat je dingen mag gaan verplichten zonder aantoonbare noodzaak. Dat is hier niet het geval en daarom lijkt een verplichting me een te sterk middel voor dit 'probleem'.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 12:01
Verwijderd
Je kunt het toch wel gewoon wél verplichten bij ouders van probleemkinderen, en niet bij ouders waarvan de kinderen het gewoon goed doen op school? Hoewel ik niet weet of een school dat uberhaupt kan verplichten (wat willen ze er aan doen als ouders toch niet komen?).
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 19:31
Louisa
Louisa is offline
Ik heb de discussie gelezen en vind het zo bijzonder dat jullie allemaal vanuit de school redeneren. Waarom draai je het niet om? De ouders zouden toch die interesse moeten hebben om, buiten een cijfermatig raport, te weten hoe het met hun kinderen op school verloopt. Inmiddels is toch al vaak aangegeven dat ook de omgeving voor het functioneren van het kind belangrijk is. Daarnaast, hoe geweldig het onderwijs in Nederland vergeleken met zo veel andere landen ook is, stikt het onderwijs ook nog van de paternalistische oudere stempel docenten die (juist) van de leerlingen geen tegenspraak dulden. En soms kun je daar als leerling behoorlijk ziek (figuurlijk ) van worden. Juist dan zijn toch ook ouderavonden geschikt?! Om juist als ouders ook een eerlijke mening te kunnen vormen over het reilen en zijlen van de school? Het altijd maar redeneren van probleemleerling hier probleemleerling daar, ook de scholen hebben hun verbeterpunten. Zonder dat zul je ook de probleemleerlingen niet aan kunnen pakken. Dus...ouderavonden niet verplichten, vind ik. Wel een sterkere ouderparticipatie stimuleren.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 20:56
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar volgens mij is dat het probleem niet echt.

Volgens mij is het probleem meer, dat er nog steeds erg veel ouders zijn die vinden dat de school voor de opvoeding met zorgen.

Correct me if I'm wrong, maar dat is toch wat er op scholen in islamitische landen gangbaar is? Terwijl het bij ons het omgekeerde is, de ouders voeden op, de scholen zorgen voor educatie.

En dat zorgt voor het gros van de problemen volgens mij.
(tuurlijk zijn er andere problemen, tuurlijk heb ik het nu alleen over de allochtone leerlingen en natuurlijk zijn er onder autochone leerlingen ook genoeg problemen, maargoed)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 23:12
Louisa
Louisa is offline
Ik begrijp je nu even niet. Moeten scholen inderdaad volgens jou een opvoedende taak hebben naast de ouders, of juist niet? Scholen distantieren zich over het algemeen (in Nederland) van die taak.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 23:18
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Louisa schreef op 07-07-2006 @ 00:12 :
Ik begrijp je nu even niet. Moeten scholen inderdaad volgens jou een opvoedende taak hebben naast de ouders, of juist niet? Scholen distantieren zich over het algemeen (in Nederland) van die taak.
Ja. Maar ik benoem het probleem even, het verschil van inzicht tussen verschillende afkomsten en hetgene wat hier gangbaar is.

Hoe verwachten we dat ouders kinderen kunnen opvoeden terwijl de enige opvoeding die ze hebben gehad van hun school afkwam. (even heel kort door de bocht, maargoed).

Kortom, her-opvoedingskampen? Of zou herinvoering van de dienstplicht werken?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 01:05
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Louisa schreef op 06-07-2006 @ 20:31 :
Ik heb de discussie gelezen en vind het zo bijzonder dat jullie allemaal vanuit de school redeneren. Waarom draai je het niet om? De ouders zouden toch die interesse moeten hebben om, buiten een cijfermatig raport, te weten hoe het met hun kinderen op school verloopt. <knip>
Ik zou het juist omdraaien. Uit het artikel:
Citaat:
"Sommige ouders denken dat alles prima gaat, terwijl het op school inmiddels spaak loopt. Op de ouderavond kunnen leerkrachten ouders bijpraten, maar ook eens informeren hoe het thuis met het kind gaat", aldus Eijsink.
Het probleem is dus dat de ouders denken dat alles goed gaat terwijl de docent graag iets met ze wil bespreken. Maar waarom nodigen scholen ouders dan ook uit tot zo'n algemene ouderavond zonder daarbij te stellen of er iets van ze verwacht wordt? Een veel produktievere oplossing lijkt mij om docenten met specifieke ouders een afspraak tot een gesprek laten maken, waarbij wordt aangegeven waar de docent het graag over wil hebben. Dit heeft als voordeel dat:

1. Ouders door hebben dat er iets van hen wordt verwacht, in tegenstelling tot zo'n open uitnodiging tot een ouderavond.

2. De ouders worden zich bewust dat de docent wel degelijk iets met hun te bespreken heeft , in tegenstelling tot kindlief die natuurlijk beweert dat alles koek en ei is.

3. De gesprekspartijen kunnen zich beter voorbereiden doordat ze van te voren weten waar het over zal gaan, wat leid tot productievere gesprekken/minder behoefte aan een vervolggesprek.

Het lijkt mij dus dat de ouderavonden niet verplicht moeten worden, maar vervangen door een effectiever systeem.

Sorry voor het lange verhaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten