![]() |
||
Citaat:
Hoe je het fenomeeen van een adrenalinestoot, die er tijdelijk voor zorgt dat de neurotransmitters die pijn langs de zenuwbanen doorgeven worden uitgeschakeld, moet kwalificeren weet ik zo gauw even niet. Is dat hard of software? Er is niets beschadigd, alleen tijdelijk gejammed. Ook die manier van jammen is iets fysieks, en die is weer ingeprogrammeerd. Gevaar is vechten of vluchten is adrenaline is geen pijn kunnen voelen. (want dan kun je beter vechten of vluchten) Maar dat is weer bijzonder instrumenteel, hoewel het begin van de keten het levende wezen is die in een gevaarlijke situatie terechtkomt en zelf zijn lichaam als het wezen een seintje geeft. My point is, uiteindelijk is alle hersenactiviteit, bij de gratie waarvan wij bestaan want in zaken als bezieling geloof ik niet, een fysieke aangelegenheid. Het is pure chemie met voorspelbare reacties. Ook onze emoties zijn chemisch, die zijn allemaal te beinvloeden door neuroleptica, iets waar de moderne psychiatrie dankbaar gebruik van maakt. ( Prozac, anyone?) Complicerende factor bij de ontwikkeling van AI is dat ons brein gelaagd is opgebouwd, een erfenis van de evolutie. We zijn immers geevolueerd uit pantoffeldiertjes, en veel output op intellectueel gebied heb je daarvan niet te verwachten. Onze hersenstam bestond als eerste, en daar worden de basisprocessen als hartslag en lichaamstemperatuur geregeld. Je kunt door een ongeval volslagen weggeslagen hersenen hebben, en nog steeds niet doodgaan, zolang die hersenstam maar intact is. Die houdt de machine wel aan de gang, maar bewustzijn zit er niet. Daarbovenop liggen de kleine hersenen, die later evolueerden, waar de iets ingewikkelder processen zetelen, en dan met name de instincten. Het adrenaline verhaal van hierboven wordt gestuurd in de kleine hersenen. Wij hebben als denkend wezen geen invloed op de processen die hier plaatsvinden. Honger en dorstgevoel, nog zoiets. Maar ook voortplantingsdrift. Zelfs de paarvorming die sommige diersoorten kennen zetelt hier, en een een basisbehoefte aan geborgenheid. Die zijn blijkbaar instrumenteel in overleven, met name voor jonkies. In de grote hersenen tenslotte, en dan met name de frontale lobben, waar wij als mensen zo buitenproportioneel mee bedeeld zijn, zetelt al wat ons onderscheid van de lagere diersoorten. Alle zoogdieren hebben grote hersenen, alleen wij zijn begiftigd met ratio en zelfbewustzijn. Als je een AI computer wilt bouwen, zal dat via diezelfde gelaagde structuur gaan, naarmate wetenschappers meer leren over het brein en over kunstmatige breinen. Voorlopig zit de AI kennis nog in het stadium van de kleine hersenen. De hele discussie hier gaat steeds maar over wat er in de grote hersenen plaatsvindt. Laatst gewijzigd op 13-07-2006 om 15:05. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar als die functionaliteiten op een ander structurele manier dan bij de hersenen kunnen worden bewerktstelligd zal men dat doen. Het is idd zo dat A.I. zich nog met name bevindt in het stadium van de kleine hersenen. Maar er zijn wel al kleine doorbraken betreffende processen die te maken hebben met de grote hersenen. Zoals ik al aangaf met die robots die uitzichzelf tot oplossingen komen en daarvan leren. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Er zijn wel mensen die bijvoorbeeld 'insect-robots' maken die vooral proberen relatief simpele dingen te doen, maar het is wel echt fysiek gedrag in de echte wereld. Volgens mij is dat echter niet waar de focus binnen dat gebied op ligt. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
We bedoelen denk ik hetzelfde ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En hoe ga je dat nabootsen vraag ik me af? Aan de andere kant kan het ook dat interpretaties/gedachtes een aanschakeling van "berekingen" zijn. Dat bij elke ervaring als het ware "berekeningen/acties" ontstaan die weer resulteren tot andere "berekeningen/acties" berust op informatie dat wij hebben opgeslagen. Dit wekt de suggestie dat wij denken. Maar goed nu theoritiseer ik maar wat... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Je kunt je afvragen of je beste vriend bijvoorbeeld wel echt een mens is. Eigenlijk is het helemaal niet echt mogelijk om dat helemaal 100% zeker te weten. Stel hij is een robot. Maar dan eentje die heel erg op een mens lijkt en zich dus ook (zo lijkt het) intelligent gedraagt. Zou je dan meteen zeggen dat hij niet meer intelligent is? En als hij niet op een mens zou lijken, maar op een robot? Wat is de definitie van intelligentie? Dat het iets is wat alleen mensen hebben? De Turing Test beschrijft een procedure om te testen of een machine intelligent is. Deze test zegt dat een machine intelligent is als hij qua 'gedrag' niet te onderscheiden is van een mens door andere mensen. Maar goed, dat is natuurlijk ook alleen maar de mening van Turing... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik acht het ook niet waarschijnlijk dat een intelligente machine zal worden gebouwd door allerlei subroutines in te bouwen voor verliefdheid en sympathie, maar je kunt het vind ik niet zomaar uitsluiten omdat dit bij mensen niet het geval is. Dan trap je eigenlijk in dezelfde valkuil als de mensen die (impliciet) zeggen dat alleen mensen intelligent kunnen zijn. Dan zeg je volgens mij namelijk dat iets alleen intelligent kan zijn als het ongeveer zo werkt als een mens. Als er een andere manier is die hetzelfde resultaat geeft, dan wil dat toch niet meteen zeggen dat het geen intelligentie meer is?
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 17-07-2006 om 10:45. |
![]() |
|||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ken je het chinese kamer experiment? Zo ja begrijp je precies wat ik bedoel... Hoe ga je een computer ooit dat vermogen geven om zich iets in te beelden (mentale visualisatie), zodat het daadwerkelijk begrijpt waarmee het bezig is? Want zelfs robots die uitzichzelf handelen begrijpen niet wat ze doen. Mensen hebben wel dat vermogen, waarom? Omdat ze zich voorstellingen kunnen maken. Van ooh ik ben nu aan het eten, boksen, fietsen etc etc... Dat kan je je als het ware mentaal inbeelden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Men probeert puur die taken/functies na te bootsen, zowel voor functionele doeleindes of zoals jij al aangaf om het inzicht vergroten hoe zo een taak tot stand komt. Vandaar dat ik de hele tijd erop hamerde dat men niet precies de hersenen nabootst binnen de a.i., maar wel de functionaliteiten --> cognitieve taken. Dit begon nadat juno iets poste over evolutie en de kleine en grote hersenen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is niet alleen interessant, maar zelfs essentieel wil je een intelligente robot creeeren. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Computers kunnen nu al prima taal ontleden en begrijpen, zowel gesproken and geschreven. Dus wat je zegt klopt gewoon niet. Je maakt volgens mij de fout mensen als iets enorm geavanceerds te zien, maar dat valt gewoon heel erg mee. De meeste basisprinciepes zijn sowieso al prima in aan AI te vatten (begrijpen van taal, interpreteren van beelden, etc.), het grote probleem is de enorme hoeveelheid data die wij in de loop der jaren opslaan, dit leerproces is iets wat een AI ook moet kunnen. Voorbeeld: je vertelt een AI "doof de brandende kaars". Een AI kan prima ontleden dat hij de actie "doven" op het object "brandende kaars" uit moet voeren. Nu moet de AI alleen geleerd zijn op welke manier je een kaars meestal dooft. Een menselijk kind kent die concepten net zo min, het is gewoon informatie die opgeslagen zit. De grootste uitdaging is dat je al die informatie beschikbaar en vindbaar maakt voor de AI. Het jammere is dat mensen een erg verkeerd beeld hebben van wat AI precies is. Mensen denken bijvoorbeeld dat AIBO een geweldig stukje AI is, in feite is het gewoon een domme robot. De meeste ontwikkeling is daar ook gaan zitten in het mechanische / elektronische deel. Het denkvermogen van dat beest is vrijwel nul, verder dan beelden volgen / herkennen en standaard reacties geven op input gaat niet. Je kunt AIBO ook niks leren, ook de reden dat het geen alternatief is voor een echt dier. Citaat:
Als ik jou vraag een groot grijs dier te noemen, kom je waarschijnlijk in 50ms met een olifant aan de proppen. Een computer moet z'n hele database doorzoeken en komt dan met een lijst dieren aan die aan die voorwaarden voldoen. Komt nog eens bij dat 'groot' een niet erg objectieve waarde is, wij hebben gewoon associaties bij die woorden. Als wij een computerbrein kunnen maken die op dezelfde manier leert en associeert, zijn we al een flinke sprong verder. Laatst gewijzigd op 20-07-2006 om 11:00. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet hoe je erbij komt dat computers taal kunnen begrijpen? Interpreteren van beelden is ook nog in een beginstadium. Wat een computer kan is bepaalde signalen herkennen en simpele verbanden leggen. Een computer kan mij bijvoorbeeld herkennen als Boebsie, doormiddel van mijn spraak (tonen) of lichamelijke kenmerken. Wat computers echter nog niet kunnen is een voorstelling maken van Boebsie en dat heb je nodig voor taal. Immers hoe ga je over Boebsie communiceren als je er geen voorstelling van kan maken? (bijvoorbeeld boebsie is aardig, stom etc etc) Citaat:
Ik citeer uit jou stukje: "Een AI kan prima ontleden dat hij de actie "doven" op het object "brandende kaars" uit moet voeren". Ja kan dat idd inprogrammeren, maar een computer volgt dan slechts een algorithme. Het zal daarom zo een kaars op de ingeprogrammeerde manier doven. Je begrijpt dat taal niet op deze manier valt in te programmeren, aangezien je miljoenen al dan niet miljaren semantiche combinaties kan maken. Waarom kan een mens denk je wel "doof de brandende kaars" interpreteren? Omdat een mens een voorstelling kan maken wat daarmee wordt bedoeld. Zo een kaars is op verscheidene manieren te doven. Mensen zullen het dan ook op verscheidene manieren doven. Al deze handelingen (taal) zijn uiteraard aangeleerd dat klopt, omdat mensen het vermogen hebben om het aan te leren, zoals jezelf al aangaf. Ik vind het overigens een beetje opmerkelijk hoe dit stukje brengt. Ik citeer: Nu moet de AI alleen geleerd zijn op welke manier je een kaars meestal dooft. Een menselijk kind kent die concepten net zo min, het is gewoon informatie die opgeslagen zit. De grootste uitdaging is dat je al die informatie beschikbaar en vindbaar maakt voor de AI. Alsof het even is gedaan om een computer het vermogen te geven zulke complexe dingen te leren. Dit hele topic hebben we het juist erover hoe dat te bewerkstelligen. Als een computer overigens instaat is deze informatie op te slaan en te vinden, ben je er nog lang niet, want dan wordt het zaak dat het die informatie op de juiste (semantische) manier toepast. Dat is veruit het allermoeilijkst om te ontwikkelen. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Het algorithmisch vastleggen / programmeren van het doven van een kaars heeft NIKS met AI te maken! Zo. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-07-2006 om 16:44. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
(Het is zoiezo een zwak argument om aan te halen dat je het als keuzevak hebt gehad en het dus wel even beter weet, het feit dat ik A.I. studeer maakt me ook niet perse een kenner. Vooral als het om dit soort toekomstgerichte zaken gaat weet ik niet zoveel meer dan anderen) En het is idd mogelijk zoals ik al aangaf, maar niet zo makkelijk als jij dat brengt. Je kan taal (zinnen) namelijk niet zomaar ontleden, je moet woorden namelijk in hun context zien. Om uit te maken naar welke definities woorden referen heb je enig begrip nodig. Dat is ook 1 van de redenen waarom vertaalprogramma's nog niet zo goed werken. Citaat:
Tuurlijk wil men dit binnen de A.I. uiteindelijk ontwikkelen, maar dat is momenteel niet mogelijk. Dus lijkt het mij interessanter om erover te discussieren hoe dat te ontwikkelen. Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Software is voor ons complexe materie? Wat bedoel je daarmee? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Games |
CoD4: Modern Warfare CaptainCaveman | 52 | 25-08-2008 08:17 | |
Games |
Lord of the Rings: Battle for Middle-earth Verwijderd | 63 | 28-08-2005 20:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ramadan ibrahim | 309 | 27-11-2004 09:47 | |
Games |
Star Wars: Battlefront Obi Wan | 4 | 22-09-2004 02:40 |