Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2006, 11:26
DP17
DP17 is offline
Stufi (uitwonend, incl. aanvullend) + Bijbaan I en Bijbaan II
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2006, 15:29
mic-hal
mic-hal is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 20:33 :
Volgens mn vader is de rente heel erg laag en kun je het over 15 jaar verspreid aflossen. Dus maar iets van 50 euro per maand. Hij zegt ook dat het 'gezinsleven' niet moet lijden onder mijn studeren en dat we wel nog leuke dingen moeten kunnen doen. Ook hoor ik net dat ik maar blij moet zijn dat ze geen geld gaan verlangen van mij omdat ik thuis woon...pfff ouders...
Nou ja zeg, je moet blij zijn dat ze geen geld van jou verlangen omdat je op je 17e nog thuis woont? Wat heb je gezegd? Sorry dat ik leef?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 15:57
da leentjuh
da leentjuh is offline
Mijn ouders betalen mijn boeken, studie hoef ik nog niet te betalen (vwo deeltijd)
Als ik ga studeren betalen ze de studie en de boeken en alles (wat de studie betreft dan).
Oud 06-07-2006, 16:00
Dzjun
Dzjun is offline
ik heb het er nog nooit over gehad met mijn ouders maar ik weet 100 procent zeker dat zij het betalen.. Want door hen krijg ik geen stufi en ze willen niet dat ik later schulden heb
Oud 06-07-2006, 18:53
joehoe19
joehoe19 is offline
wow jij hebt hebt een niet-leuke vader ... ik vind gewoon dat dat geld voor je studie is zoals je vader heeft gezegd.

zelf doe ik het met me studiefinanciering en het geld dat ik in de loop der jaren heb gespaard met mijn bijbaantje en met behulp van mijn ouders die elke maand een x-bedrag op mijn rekening storten. Is heel goed te doen op die manier.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 19:42
Verwijderd
Zeg gewoon tegen je papa dar je ookwel kunt lenen en dat je niet bent aangewezen op zijn gulle hand als het erop aankomt, en dat je dit soort dominante financiele druk gedrag niet ziet zitten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 20:54
-(L)-
Mijn ouders betalen alles. Studiefinanciering (+ aanvullende beurs) mag ik zelf besteden (mits het aan iets nuttigs is) of sparen voor later.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 13:19
Lif
Lif is offline
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar is het niet misschien voordeliger om te lenen van de IB-groep? Er zitten allerlei voordelen aan die lening en ondertussen krijgt je vader ook rente over zijn spaargeld. Aan het eind van je studie zou je dus dat spaargeld+rente kunnen gebruiken om je studieschuld(+rente) af te lossen.

Geen idee of het echt zo werkt, maar het zou wel een goeie constructie zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 15:31
Verwijderd
Mijn ouders betalen het collegegeld en m'n kamerhuur. De rest betaal ik zelf door middel van de studiefinanciering en een bijbaantje.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 11:42
Flijn
Flijn is offline
Mijn ouders betalen mijn collegegeld; boeken, verzekering e.d. betaal ik van mijn stufi, waarna ik nog 17 euro per maand overhoud. Voor leuke dingen/sparen/op kamers heb ik een baantje.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:05
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 04-07-2006 @ 20:31 :
Stufi+werk+bijdrage ouders.
Oud 20-07-2006, 20:33
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
ben jij van het ellegirl forum??? want daar heb ik ook zo'n topic voorbij zien komen

maar ontopic:
ik krijg bijna 300 euro van de ib groep en daar moet ik dus elke maand 150 euro voor school voor betalen en mn zorgkosten... van de rest van het geld moet ik dus kleren kopen en ik heb nog een krantenwijk dus daar moet ik dan soms ook wat geld van aanbreken... ik moet de boeken zelf betalen en de laptop ook (die ik overigens nog moet kopen). Dus ik ben op het moment aan t werk voor die laptop en van het bedrag dat ik tot nu toe heb gespaard ben ik nu rijles aan t nemen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 12:11
Gadje
Gadje is offline
Het eerste jaar betaalden mn ouders collegegeld, meubels, boeken, verzekering, laptop. Maar nu het tweede jaar (andere studie) betalen ze alleen collegegeld en verzekering, als ze na een half jaar zien dat dit de studie is die ik blijf doen gaan ze de rest (terug)betalen.
Mn kleding, eten, reiskosten en huur betaal ik ook nog zelf.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 12:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
1) heeft jouw vader nog een beetje figuurlijke ruggegraat, of doet hij altijd zomaar wat anderen hem vertellen te doen ? (tip : vraag dat niet letterlijk zo aan je pa, dan krijg je geen cent meer )

2) ja, een lening bij de IB-groep mag je verspreid over 15 jaar terugbetalen. Rente is momenteel 2,7 % geloof ik. maar de hoogte van het per maand terug te betalen bedrag, is afhankelijk van de hoogte van de schuld, niet over hoelang je er over gaat doen om t terug te betalen. Bij een schuld van minder dan 5000 euro is t inderdaad 50 euro per maand, maar daarboven wordt t meer.

3) je schuld wordt na 15 jaar weggescholden, TENZIJ je een betalingsregeling hebt aangevraagd. (dus alleen als je elke maand netjes betaald hebt. )

4) ik betaal mn studie (nou ja, die ga ik betalen van) :
- studiefinanciering
- lening
- werk
totaalbedrag is dan zo'n 950 euro per maand. Daar moet je t als - thuiswonende - student redelijk goed mee kunnen redden. (mwa, als uitwonende ook wel, denk ik).

5) succes met je studie !
Oud 21-07-2006, 12:43
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-07-2006 @ 13:22 :

3) je schuld wordt na 15 jaar weggescholden, TENZIJ je een betalingsregeling hebt aangevraagd. (dus alleen als je elke maand netjes betaald hebt. )

Volgens mij was dat verhoogd naar 25 jaar.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 16:40
Myuki
Myuki is offline
Mijn ouders betalen het collegegeld
Ik krijg verder nog wat geld van ze per maand (ik weet niet meer precies hoeveel, geloof €200,00)
En dan krijg ik dus nog mijn stufi
Ik moet mijn boeken zelf betalen...

En heb dus wel een baantje nodig om het te redden, maar daar is niks mis mee.

Volgens mij krijgen alle ouders een brief van de IB-groep met daarin het bedrag dat je per maand aan je studerende kinderen zou moeten geven. Dat bedrag is vrij laag, maar ze zouden iig dat aan je kunnen geven lijkt mij.

Wel slecht dat je vader je wil leren dat rood staan prima is
Oud 21-07-2006, 18:21
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Wat vervelend zeg.

Ik betaal het collegegeld, huur en de boeken zelf. Ik krijg aanvullende en uitwonende stufie en dat is precies voldoende voor de huur en het collegegeld per maand. Daarnaast heb ik een bijbaantje en krijg ik momenteel stagevergoeding. Ik krijg maandelijks een bijdrage van mijn ouders en zij betalen ook de ziektekostenverzekering.

Vanaf volgend jaar moet ik wel lenen omdat ik dan 4 jaar studiefinanciering heb gehad.
Oud 21-07-2006, 18:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik heb stufie (basiszooi) plus ib lening. Mijn ouders hebben m'n eerste studie betaald, maar in het laatste jaar kreeg ik te horen over een speciale optie waarmee in in één extra jaar een andere studie versneld kan doen en nog een diploma zou kunnen halen. Dat heb ik gedaan, en dat jaar betaal ik zelf. Ik vind het niet vreemd als je ouders verlangen dat je zelf je studie betaald (hoewel ik het vaag vind dat hij dreigde dat je blij moest zijn dat je er gratis kon wonen, gezien het feit dat je 17 bent...). Als je ouders je studie betalen heb je gewoon mazzel. Ik vind het alleen heel erg raar dat 'ie al die jaren heeft gespaard en zich nu opeens zomaar laat ompraten door die collega, zeker omdat jij steeds onder de indruk was dat alles voor elkaar was. Als jij eerder had geweten dat je zelf je studie moet betalen, had je ervoor kunnen kiezen om alvast in de vakanties te gaan werken om alvast (een deel van) het geld bij elkaar te sparen. Door deze "verrassingsaanval" ben je gedwongen om te lenen, of te werken tijdens je studie.
Oud 24-07-2006, 13:34
sjant
sjant is offline
Mijn vader betaalt alles zo in een keer. Zonder dat hij voor mij heeft gespaart en ik mag mijn studiefinanciering die best hoog is zelf houden. » aanvullende beurs.
Oud 24-07-2006, 13:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sjant schreef op 24-07-2006 @ 14:34 :
Mijn vader betaalt alles zo in een keer. Zonder dat hij voor mij heeft gespaart en ik mag mijn studiefinanciering die best hoog is zelf houden. » aanvullende beurs.
dus je ouders zitten niet zo vreselijk ruim (anders zou je geen aanvullende beurs krijgen), maar betalen wel 'zo ff' je studie voor je ?
Oud 24-07-2006, 14:11
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-07-2006 @ 14:57 :
dus je ouders zitten niet zo vreselijk ruim (anders zou je geen aanvullende beurs krijgen), maar betalen wel 'zo ff' je studie voor je ?
Ik denk dat ze het collegegeld bedoelt en niet de rest. Voor mij geldt dan ongeveer hetzelfde, alleen delen mijn ouders en ik het collegegeld en betalen zij het in één keer en ik de helft daarvan dus aan hen. Mijn ouders sparen daar ook niet echt voor.
Mijn ouders betalen dus de helft van mijn collegegeld en de aanbevolen ouderbijdrage van de IB Groep aan mij wat weinig is aangezien ik bijna een volledig aanvullende beurs krijg. De rest zoals boeken, 1/2 collegegeld, kamer, verzekeringen en verdere persoonlijke uitgaven moet ik zelf financieren. Dat doe ik door basisbeurs+aanvullende beurs+kleine IB lening en werken (niet vast).
Oud 24-07-2006, 15:44
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-07-2006 @ 14:57 :
Sommige mensen zijn ondernemer en hebben weinig inkomen per jaar op papier maar in praktijk verdienen ze erg goed. Bovendien word je in Nederland toch al bestaft als je veel verdient dus opzich is het geen schande als je een extra aanvullende beurs krijgt. Jammer genoeg krijg ik het niet omdat mijn vader veel winst heeft gemaakt de afgelopen jaren maar als hij een minimale winst boekt kan ik ook in aanmerking komen voor een aanvullende beurs.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 20:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
White Trash schreef op 24-07-2006 @ 16:44 :
Sommige mensen zijn ondernemer en hebben weinig inkomen per jaar op papier maar in praktijk verdienen ze erg goed.
als kind van twee zelfstandig ondernemers weet ik prima hoe dat geregeld is. geloof me, als je ouders veel verdienen, dan is dat bij de belastingdienst bekent. (anders heet dat overigens fraude).

Citaat:

Bovendien word je in Nederland toch al bestaft als je veel verdient dus opzich is het geen schande als je een extra aanvullende beurs krijgt. Jammer genoeg krijg ik het niet omdat mijn vader veel winst heeft gemaakt de afgelopen jaren maar als hij een minimale winst boekt kan ik ook in aanmerking komen voor een aanvullende beurs.
ik gun iedereen een complete beurs hoor, zo bedoel ik het niet. maar dat die ouders - klaarblijkelijk - niet teveel verdienen daarvoor, maar toch 'zo even' dat betalen (ik denk dat de hele studie bedoeld wordt hoor), vindt ik opvallend.

overigens is het best zielig om te gaan roepen dat je 'bestraft' wordt als je veel verdient. ja, als je veel verdient, betaal je meer belasting etc. maar je houdt altijd (veel) meer over dan iemand die weinig verdient.

maar goed, daar moet dit topic maar niet over gaan.
Oud 24-07-2006, 21:05
Verwijderd
Je mag het natuurlijk nooit zeggen. Verder vind ik ook dat dit topic hier niet over moet gaan
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 13:05
Megadeth
Megadeth is offline
Stufi + dikke lening bij IB.

Zit er sterk over te denken om te stoppen, want die schuld wordt wel superveel op deze manier... en kan met m'n MBO 4 diploma ook wel aan't werk, dan maar wat lager beginnen.
Oud 26-07-2006, 15:01
Nona
Nona is offline
Mijn ouders betalen mijn collegegeld, boeken en verzekering, plus ik woon nog thuis. Dus mijn eten en onderdak ook. Mijn studiefinanciering en geld dat ik verdien met een bijbaantje kan ik besteden aan wat ik zelf wil; een deel zet ik apart en van een ander deel koop ik boeken en dingen voor mezelf.

Mijn ouders hebben er al heel lang geleden voor gekozen dat ze mijn opleiding wilden financieren. Daar hebben ze eerst geld voor opzij gezet, maar ondertussen verdienen ze beiden wat meer en is dat geld in principe niet meer nodig. Dat mag ik nu gebruiken voor als ik op kamers ga, om de nodige inrichting te kopen.
Overigens ben ik wel van plan ze een groot deel terug te betalen, maar ik ben bang dat ze dat niet zomaar zullen accepteren.

Overigens, van je vader proberen te lenen lijkt me een strak plan.
Reageren

Regels voor berichten