Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2002, 11:31
Anne
Anne is offline
Ik vind het leuk om zoveel reacties te krijgen hoor en er zitten ook zeker reacties bij waar ik wat aan heb, maar even voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om de wiskunde enzo, waardoor ik denk het niet aan te kunnen. Ik ben niet goed in wiskunde, maar daar kan ik gewoon hard aan werken en ik geloof ook niet dat het daaraan zal liggen of ik het wel of niet volhoud. Het is meer de inhoudelijke kant, wat sommige mensen wel begrepen hebben. Jullie mogen van mij dus best discussieren over de wiskunde enzo, maar dát is niet mijn probleem.
Maar goed... Life sucks anyway
Oud 02-07-2002, 14:00
Roosa
Roosa is offline
Citaat:
Myself! schreef:

Neee klopt niet! je hoeft niet persee A1 én 2 te hebben gedaan! Als dat wel zo is, dan hebben ze me hier op school nl. vet voor de gek gehouden en ben ik genaaid, omdat ik psychologie wil gaan studeren en alleen A1 heb, volgend jaar..
Op mijn school zeiden ze ook dat ik met mijn profiel(c&m dus alleen wis. a1) psychologie kan gaan studeren.

Maar ik wil zelf dus al heel lang heel graag psychologe worden, zelf heb ik heel erg last van spanningen in mijn omgeving. Als er een bepaalde spanningen is tussen mensen voel ik dat heel erg, en die spanning neem ik dan op, op een of andere manier. (een open diafragma ofzo heet dat)
Maar ik ga 1 keer peer week naar een haptonoom, en die weet dat ik psycholoog wil worden en die helpt me heel goed, ik leer me ontspannen en mijn hoofd leeg maken van gedachten..
Volgens hem verkrachten mensen mij ook met hun gedachten en wat ze zeggen omdat ik het alles in me opneem en niet meer kwijtraak.
Hij leert me ook hoe ik bepaalde aanrakingen enzo moet opvatten (omdat ik altidj meteen verstijf als iemand me aanraakt, terwijl het niet kwaad bedoeld is)

Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar bij mij helpt het heel erg goed.
Hij kan je leren bepaalde dingen, en vooral je zelf, beter in controle te houden/hebben
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 15:05
Anne
Anne is offline
Citaat:
Roosa schreef:

Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar bij mij helpt het heel erg goed.
Hij kan je leren bepaalde dingen, en vooral je zelf, beter in controle te houden/hebben
Het is niet zo dat ik spanningen tussen andere mensen voel (oke, dat ook wel hoor, dat is ook een van de redenen dat ik perse psychologie wil gaan doen), maar daar heb ik geen last van. Waar ik last van heb zijn psychische problemen: zo ben ik 1 jaar zwaar depressief geweest, heb ik eetproblemen, ontwikkelde ik anorexia (zette niet door gelukkig) en automutileerde ik. En daarom vraag ik me af of ik de studie wel aan kan, gewoon qua inhoud enzo.
Oud 02-07-2002, 15:16
Anne
Anne is offline
Citaat:
******** schreef:
Hmm, op het moment dat je mensen als logische systemen ziet, is het voor Anne misschien eenvoudiger haarzelf niet persoonlijk aangegrepen te voelen, dan wanneer ze zich ergens persoonlijk moet inleven (want dan heeft ze de confrontatie met zichzelf).
Dank je wel! Maar dat werkt dus niet bij mij, want ik moet me ergens in in kunnen leven en ik kan de mens niet als een machine zien, hoe hard ik mijn best ook zal doen.
Oud 02-07-2002, 21:28
Anne
Anne is offline
Ik weet niet of ik het wel kan... Ik twijfel zo en het begint al over 2 maanden...
Oud 04-07-2002, 17:03
laula
laula is offline
Volgens mij is uiteindelijk de enige manier om hier uit te komen het gewoon te proberen. Als nou na een half jaar of een jaar blijkt dat het niks is, kun je altijd nog stoppen, toch? En dan kun je dan ook altijd nog bedenken wat je dan wil gaan doen ipv psychologie.

Ik bedoel, je hebt je ingeschreven omdat de studie je leuk leek. Dus daar zit niet de reden om het niet te doen. De enige reden om het niet te doen is, als blijkt dat je het niet aankan. Maar dat kan je vantevoren gewoon niet weten. Dan kan je wel een hoop gaan speculeren, zovan als dit..., dan dat..., ofzo, maar uiteindelijk moet de praktijk gewoon uitwijzen of die studie bij jou past en of je het wel aankan, lijkt me.

x
Lau
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:39
Anne
Anne is offline
Lau, dank je je hebt wel gelijk... maar.. nou ja.. als ik me zo voel en gedraag als vandaag weet ik zeker dat ik het niet kan. Maar ik ga het gewoon proberen, we zien wel!
Oud 04-07-2002, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Maar dat werkt dus niet bij mij, want ik moet me ergens in in kunnen leven en ik kan de mens niet als een machine zien, hoe hard ik mijn best ook zal doen.
Heeft waarschijnlijk gewoon met je persoonlijkheid te maken. Ik ben een typische INTJ, iemand die bijna alles beredeneert en daarnaast ook dingen van de abstracte kant bekijkt.

Jij bent eerder iemand die op gevoel en zintuiglijke waarneming afgaat, denk ik. Dus je ziet iets zoals het is (of lijkt voor jou) en je probeert je daar vanuit het eigen gevoel in te leven.

Elke methode heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Jij zult je misschien beter in anderen in kunnen leven dan mij, terwijl ik beter ben in het ontwerpen en begrijpen van complexe systemen (zo waren de exacte vakken voor mij altijd een eitje, terwijl ik van gedichten en kunst nooit iets begreep).

Misschien is het aan te raden nog eens goed na te gaan welk beroep goed bij je past. Er zijn veel beroepen waarbij psychologie een rol speelt, maar bij elk beroep anders toegepast wordt. Een studie Psychologie is droog, veel statistiek enzo .. terwijl Pedagogische Wetenschappen bijvoorbeeld mensgerichter zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:22
Sommetje
Sommetje is offline
Ik vind het een lastig probleem. Ik raaad je aan om het met anderen (vrienden, de schooldecaan, whatever) over te spreken. Die kennen je wat beter. Als je iets heel graag wil, moet je het maar doen en de gevolgen maar ondervinden.Maar je moet je inderdaad neit afsluiten voor alles wat je tegenkomt. Ik zou het niet weten en er maar heel goed over nadenken. Sterkte!
Oud 06-07-2002, 20:07
kleine wicca
kleine wicca is offline
et schijnt dat je tijdens zo'n studie ook wel gaat nadenken over jezelf, misschien wordt je juist daardoor wel sterker, als je het wil, zou ik zeggen : GA DRVOOR!!!
Oud 07-07-2002, 16:44
Anne
Anne is offline
Ik heb besloten dat ik het gewoon ga proberen. Het is iets dat ik heel graag wil en als het me niet lukt, kan ik altijd nog stoppen...

Nou moet ik alleen mijn inschrijfformulieren van de uni ontvangen, want anders heb ik deze topic helemaal voor niets geopend en kan ik volgend jaar pas beginnen.
Oud 07-07-2002, 21:12
Toscane
Toscane is offline
Als jij dat wilt moet je dat zekers doen, want als je dingen doet waarin je plezier hebt, ben je al een stuk verder. Denk alleen wel dat je veel confrontaties met jezelf zal krijgen, maar dat is misschien juist een goed iets.
Oud 25-07-2002, 10:17
Anne
Anne is offline
Sorry dat ik deze topic up *slecht voorbeeld* , maar ik wilde iedereen die gereageerd heeft (en de rest ook) even laten weten dat ik géén psychologie ga studeren. Ik heb er lang over nagedacht en ben er achter gekomen dat het voor mij persoonlijk geen goed idee was om dit te gaan studeren voor 4 jaar. Omdat ik er geen zin in had én omdat ik het vermoeden had dat ik het niet aan zou kunnen. Ik ga nu Nederlands studeren, heb er heeeel veel zin in.
En wat mij betreft mag deze nu dicht, ik had geen zin om hier een nieuwe voor te openen en dat was toch off-topic geweest, maar ik wilde het toch even kwijt.
Oud 25-07-2002, 10:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Sorry dat ik deze topic up *slecht voorbeeld* , maar ik wilde iedereen die gereageerd heeft (en de rest ook) even laten weten dat ik géén psychologie ga studeren. Ik heb er lang over nagedacht en ben er achter gekomen dat het voor mij persoonlijk geen goed idee was om dit te gaan studeren voor 4 jaar. Omdat ik er geen zin in had én omdat ik het vermoeden had dat ik het niet aan zou kunnen. Ik ga nu Nederlands studeren, heb er heeeel veel zin in.
En wat mij betreft mag deze nu dicht, ik had geen zin om hier een nieuwe voor te openen en dat was toch off-topic geweest, maar ik wilde het toch even kwijt.
Ik denk dat je er best goed aan gedaan hebt om zorgvuldig bij jezelf te overwegen of het wel of niet verstandig zou zijn om psychologie te gaan studeren, mede met het oog op je eigen problemen. Als je er geen zin in hebt is het zeer verstandig om er niet aan te beginnen. Per slot van rekening is een studie alleen succesvol als je er zelf volledig achter staat. Mede namens alle andere bezoekers van dit forum wil ik je veel succes toewensen met je studie Nederlands.
Oud 25-07-2002, 14:28
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik denk dat je er best goed aan gedaan hebt om zorgvuldig bij jezelf te overwegen of het wel of niet verstandig zou zijn om psychologie te gaan studeren, mede met het oog op je eigen problemen. Als je er geen zin in hebt is het zeer verstandig om er niet aan te beginnen. Per slot van rekening is een studie alleen succesvol als je er zelf volledig achter staat. Mede namens alle andere bezoekers van dit forum wil ik je veel succes toewensen met je studie Nederlands.
yepz....zet 'm op!!.....in welke stad ga je studeren???
Oud 25-07-2002, 14:38
Desp
Desp is offline
Ik kan nu even niet naar school etc (doe een cursus, dat wel) maar ga volgend jaar psychologie studeren, als het even meezit. Vanwege mijn eigen situatie ben ik me heeel erg gaan interesseren in psychologie..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 15:11
Anne
Anne is offline
Citaat:
Desp schreef:
Ik kan nu even niet naar school etc (doe een cursus, dat wel) maar ga volgend jaar psychologie studeren, als het even meezit. Vanwege mijn eigen situatie ben ik me heeel erg gaan interesseren in psychologie..
Ja. Ik ook. Maar mede daarom kan ik het ook niet aan om me er 4 jaar mee bezig te houden.
Oud 25-07-2002, 15:11
Anne
Anne is offline
Citaat:
iamre18 schreef:

yepz....zet 'm op!!.....in welke stad ga je studeren???
Utereg

offtopic: wanneer ga jij op vakantie? Ben waarschijnlijk volgende week in de buurt van Drenthe
Oud 25-07-2002, 20:11
kleine wicca
kleine wicca is offline
Heeeeeeeeel veel plesier!!!!!!!!!!!!!!
Oud 25-07-2002, 20:15
sublime
sublime is offline
een vriendin van mij heeft hetzelfde... en daarom ben ik beswel bezorgd eigenlijk. ze gaat komend jaar stage lopen en ben heel erg bang dat ze zichzelf zeg maar voorbij loopt. vooral omdat ze zelf nooit echt hulp heeft willen hebben... maar geloof ook dat ze het heel graag wil en het is kwa karakter ook echt iets voor haar.. dus misschien is het ook wel een manier om zelf sterker te worden...

zou het gewoon proberen, maar wel jezelf in de gaten houden
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 20:13
alpha
alpha is offline
Ik denk dat je het wel kunt. Okay, het zal vaak huilen zijn enzo.
Een vriendin van mijn zus heeft Creatieve Therapie gestudeert en die vertelde dat er haast elke dag wel iemand huilde!
Nou, ik denk dat als je het echt wilt, dan lukt het vast wel. Iemand die niks weet van tegenslagen, die kan ook moeilijk een beroep als Psycholoog uitoefenen is mijn mening.

Ik hoop wel dat het je lukt, ik wil misschien ook iets in die richting, en ook ik ben niet zo zelfverzekerd.
Oud 27-07-2002, 17:44
Roozie
Roozie is offline
Hoi!

Ik vind dit een hele interessante topic!
Ik heb er zelf ook over nagedacht om psychologie te gaan studeren maar bedacht dat het maar beter was om het niet te doen op dat moment, want.. ik ben veel te gevoelig daarvoor. Ik ben zo'n meisje die zich overal in herkent.. bijv.
"Ben jij hoogsensitief", ik lees een paar symptomen en stel vast dat ik dat ben.

Het is niet dat ik erg onzeker ben over mezelf maar ik ben wel zo'n meisje dat haar hersens de hele dag laat malen en ik ben bang dat ik mezelf dan zou verliezen in de studie juist omdat het zo interessant is.

Maar... de psychologie is ontzettend breed. Klinische psycholgie is slechts een onderdeel. Dat onderdeel van de psycholgie was datgene wat mij het minst aansprak. Ik vind het juist reuze interessant hoe de mens in elkaar zit en kan hier uren over praten. Deze informatie kun je ook heel erg praktisch toepassen.

Bij de Universiteit Twente krijgt de psychologie een aanpak van een hele andere kant, echt heel erg interessant. Maar ik weet niet welk deel van de psychologie jou aanspreekt.

Je hoeft dus niet alleen met problemen van mensen te werken, je kunt daarvoor kiezen. Toch zul je een groot deel hier van meekrijgen. Maar laat dit er niet voor zorgen dat je deze studie niet gaat doen, ik denk dat het bij je past en je merkt het vanzelf. De redenen van mij om psychologie niet te gaan studeren die ik hierboven gaf waren niet de doorslaggevende dus laat je je door mijn reactie niet afschrikken. Ik denk dat ik zeker nog een aantal colleges psycholgie ga volgen naast mijn studie. Het blijft me aanspreken.

Ik heb alleen nog 1 vraag: waar wil je psychologie gaan studeren?
Oud 01-06-2003, 10:45
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Anneee schreef op 30-06-2002 @ 21:04:
Psychologie gaan studeren en zelf niet zo sterk in je schoenen staan...
Ooit rond gelopen op een universiteit?? Want als er een studie is die erg veel gevolgd worden door mensen met psychische problemen, dan is dat wel Psychologie .
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:56
Nona
Nona is offline
Vanwaar deze up, na bijna een jaar???

Maar het kan trouwens wel kloppen wat je zegt hoor...
Oud 01-06-2003, 11:00
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-06-2003 @ 11:56:
Vanwaar deze up, na bijna een jaar???
Een jaar?? Oeps sorry, ik was aan het zoeken met de zoek optie. Ik dacht dat ik de optie "een week geleden en eerder" had aangeklikt. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 01-06-2003 @ 12:00:
Een jaar?? Oeps sorry, ik was aan het zoeken met de zoek optie. Ik dacht dat ik de optie "een week geleden en eerder" had aangeklikt. Sorry.
Normaal sluit ik oude topics die geupt worden, maar vooruit.
Als Anneee het niet wil, kan ze hem tenslotte ook zelf sluiten.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 11:10
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik ben nu ook wel benieuwd wat Anneee nu doet. Of meer waarom ze toch "Nederlandse taal & cultuur" heeft gekozen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 12:01
Fantôme
Fantôme is offline
*ik zie deze topic nu pas.... vaag! maar ik ga toch eventjes reageren*

Ik ben zelf naar een open dag psychologie geweest (alweer een tijd terug)
Hier vertelde ze ook dat als je zelf psychische problemen hebt / hebt gehad het inderdaad moeilijk kan zijn. Voor sommige mensen wordt het dan allemaal te veel en kappen met de studie.
Dat kan bij jou ook gebeuren, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd!

De man die de voorlichting gaf vertelde ook nog, dat er mensen waren die de studie deden die psychische problemen gekent hebben, maar die het júist daarom goed doen.

Het kan dus twee kanten opgaan!

Wat ik verder nog wil zeggen is dat je niet die studie moet doen omdat je anders je moeder teleursteld hoor! Als je het doet, mot je het voor jezelf doen! Je moeder is je moeder en hoort daarom, naar mijn mening trots op je te zijn, wat je ook doet; wat je ook studeert; en ook als je niet studeert.

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen! Misschien gaat het bij jou wel die ene kant op, dat het juist béter gaat ipv slechter dan andere mensen op de studie!

succes met het maken van je keuze! Wendy
Oud 01-06-2003, 12:01
Fantôme
Fantôme is offline
owwwwwwww wat stom! ik zie nu pas dattie ge-upt is
heel verhaal voor nix getypt
Oud 01-06-2003, 16:36
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
... schreef op 01-06-2003 @ 13:01:
owwwwwwww wat stom! ik zie nu pas dattie ge-upt is
heel verhaal voor nix getypt
ik had ook heel verhaal voor niks getypt, maar verhaal ook maar weer weggehaald..
Oud 01-06-2003, 17:04
Tjaslon
Tjaslon is offline
Waarom? Word het verhaal minder intressant wanneer het topic oud is??
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 17:20
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 01-06-2003 @ 18:04:
Waarom? Word het verhaal minder intressant wanneer het topic oud is??
als het verhaal gaat over de keuze die ze inmiddels al heeft gemaakt is het niet meer echt nodig het te laten staan...vind ik dan
Oud 01-06-2003, 19:18
alpha
alpha is offline
Citaat:
Anneee schreef op 30-06-2002 @ 21:04:
Psychologie gaan studeren en zelf niet zo sterk in je schoenen staan... Het is vast een hele slechte combinatie. Toch wil ik het!
Maar... ik sta nog steeds echt niet sterk in mijn schoenen (helemaal niet zelfs), ik ben heel onzeker, knoei nog steeds met eten en scherpe voorwerpen, vind dat ik de ene dag wel redelijk normaal ben en de volgende dag haat ik mezelf gigantisch.
De laatste dagen begin ik weer langzaam terug te vallen in het zwarte gat dat duisternis heet en ik kom er wel weer uit, maar het is steeds twee stappen naar beneden en één stap omhoog.
Ik wil psychologie studeren, maar ik ben bang dat ik het niet aan kan. Dat ik ga leren over alle psychische problemen en waarom mensen zoiets hebben, terwijl ik het zelf ook heb.
Ik ben nu zover gekomen dat ik steeds tegen mezelf zeg dat ik geen problemen mág hebben, omdat ik anders niet kan gaan studeren en mijn ouders daarmee teleur stel. Terwijl mijn moeder juist degene is die me zo verschrikkelijk onzeker maakt door steeds maar commentaar te hebben op mijn kleding en figuur. Ik haat haar, maar ik houd ook van haar (oke, ik dwaal af). Ik weet het allemaal niet meer... Het is zo ingewikkeld.
Ik verdring nu alles, omdat ik persé psychologie wil gaan doen, terwijl ik het beter niet kan verdwingen en het juist allemaal op me af moet laten komen, maar dat kan ik niet. Want dan weet ik zeker dat ik niet kan studeren na de vakantie.
Argh... ik weet het niet meer. Moet ik nou wel of niet psychologie gaan studeren???
Anne
Dit had ik geschreven kunnen hebben!
Sorry, geen hulp van mij iig maar je studeerd nu toch al psych?
Oud 01-06-2003, 19:50
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
alpha schreef op 01-06-2003 @ 20:18:
Dit had ik geschreven kunnen hebben!
Sorry, geen hulp van mij iig maar je studeerd nu toch al psych?
Nee, ze studeert inmiddels Nederlands in plaats van psychologie. Zie haar post van 25-7-2002.
Oud 01-06-2003, 20:30
Anne
Anne is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 01-06-2003 @ 12:10:
Ik ben nu ook wel benieuwd wat Anneee nu doet. Of meer waarom ze toch "Nederlandse taal & cultuur" heeft gekozen.
Anneee doet nu inderdaad Nederlandse taal & cultuur en heeft er geen spijt van dat ze geen psychologie is gaan studeren, omdat ze dat echt niet getrokken had.

Nee, hou deze maar even open. Voor mij is het niet meer relevant, maar misschien dat anderen er nog iets aan kunnen hebben.
Reageren

Regels voor berichten