Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() nu maak je jezelf nog typischer ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
QUOTE]zoef de haas schreef op 19-09-2006 @ 18:14 :
Soija dit is echt de slechtste tactiek die je ooit gespeeld hebt ![]() ![]() en jou vind ik nog steeds de verraadster ![]() ![]() |
![]() |
|
.marijke> joh ben gister bevroren
[09:19:51] <.marijke> carlo is speciaal ijs gaan halen in de kroeg [09:20:01] <@Ella> wel goed [09:20:14] <.marijke> ja waarom is Sitara_Noita nu al werken [09:20:21] <@Ella> geen idee [09:20:35] <@Ella> tegen mij mag je ook aan mopperen hoor ![]() [09:21:27] <.marijke> hahaha [09:21:33] <@Ella> ![]() [09:22:03] <@Ella> is het weer dezelfde knie waar je op gevallen bent? 09:22:55] <@Ella> ‚/<¥>\‚Pfffffffff‚/<¥>\‚ [09:23:00] <@Ella> hopelijk stopt die regen zo [09:23:33] <.marijke> ja is dezelfde knie [09:23:40] <.marijke> en me enkel [09:23:45] <.marijke> ken er niet op staan [09:23:50] <@Ella> och jezus [09:23:58] <@Ella> je bent dus in feite door je enkel gegaan ![]()
|
Verdiepingsopdracht
Dit boek heeft een personale vertelsituatie. Het beeld wisselt tussen Ange en Irthe. Hierdoor krijg je dus een beetje een scheef beeld van de 'werkelijkheid' in het boek. Je weet hierdoor wel ook wat Ange van Irthe vindt en andersom. Ook merk je de verschillen die ze doormaken. In het begin zijn ze (of lijken ze) de beste zussen. Die elkaar met een half woord al begrijpen ("'Heb jij er trouwens aan gedacht,' begint Ange. 'Die ligt al op ijs, hoor.' 'En hoe heet die man...' 'Heb ik gebeld. Morgen, zweert hij, levert hij bijtijds.' 'En zeg je dan wel meteen tegen hem...' 'Dat haalt zo weinig uit, Ange!'", fragement van de eerste pagina) terwijl ze elkaar halverwege het boek niet meer vertrouwen. Dit zou je niet zo duidelijk merken als het gewoon een 'gewone' vertelsituatie zou zijn, waarbij je niet komt te weten wat Ange en Irthe denken. Wat ik ook al eerder schreef was het door het voortdurend wisselen van perspectief in het begin wel wat lastig te volgen. Het duurt wat langer voordat je door hebt wie wie nou is. De eerste keer dat ik het las zat ik ook regelmatig terug te bladeren: "Was Ange nou de kok, of diegene die de administratie enzo deed?". Over het autobiografische van deze roman schrijft Renate Dorrestein zelf: "Een jaar of vijftien geleden schreef ik Het Hemelse Gerecht, over twee zusters die samen een restaurant runnen en één man delen. Dit trio leeft in grote harmonie samen, totdat de man er genoeg van krijgt en er vandoor wil. De zusters pikken het niet, en besluiten hem te houden. Opgesloten op zolder, wel te verstaan. Ik kwam op dit idee doordat ik zelf door mijn toenmalige minnaar was gedumpt en ik alles had willen doen om hem te houden. Wat ik in het echt niet kon, kon ik wel op papier, en zo werd Het Hemelse Gerecht geboren." *noot: http://www.renatedorrestein.nl/index.php?id=440* Wat er verder ook nog in terugkomt is ook het feminisme. Renate Dorrestein is zelf ook feministisch *noot: http://nl.wikipedia.org/wiki/Renate_Dorrestein* en in dit boek zetten Ange en Irthe zich ook een beetje af tegen het patroon in het dorp. Waar de vrouwen er enkel zijn om nageslacht te maken. Volgens Dorrestein is 'De werkelijkheid' er niet echt. "Iedere persoon ziet zijn eigen werkelijkheid. De werkelijkheid is een ondoorzichtig labyrinth,. Alleen met en in de verbeelding kan betekenis gegeven worden aan die werkelijkheid, die voor iedereen dus anders is. Dorrestein wil in haar boeken de bestaande werkelijkheid herscheppen." *noot: Laagland havo verwerkingsboek module 5, opdracht 5 * Dit is ook wel duidelijk uit dit boek. Voor Ange en Irthe is het volstrekt logisch om Gilles op te sluiten op zolder. Ook zie je verschil tussen 'de werkelijkheid' het beeld van Ange en dat van Irthe. Ook daaruit blijkt wel dat allebei hun eigen werkelijkheid hebben, maar dat is iets minder duidelijk. "Het spook dat door haar boeken waart" waarover in diezelfde tekst als hierboven geciteerd wordt dwaalt ook in dit boek rond. Ik denk dat dat hier vooral in de jeugd van de hoofdpersonages zit. Als ik het goed begrepen heb, hebben zij het alleen moeten redden. Hun vader was alcholist en die hebben zij ook met z'n tweeen 'vermoord'. Ook hier lijkt trouwens in het boek alsof deze actie volstrekt logisch was. Als ik dit boek vergelijk met de fragmenten van een ander boek van Dorrestein uit het verwerkingsboek valt mij ook op dat in beide boeken de/het hoofdpersonage(s) een beetje geflipt is (/zijn) en er een 'gedwongen moord' plaatsvindt. In het boek Verborgen Gebreken is dat op die broer. En in dit boek op hun vader en op Gilles.
||
Citaat:
|
E363 Barnsteenzuur
Herkomst: Natuurlijk zuur. Komt voor in vrijwel alle soorten groente en fruit. Commercieel wordt het uit azijnzuur gesynthetiseerd. Functie en eigenschappen Gebruikt als zuurteregelaar en aroma versterker. Producten: snoepgoed, bakkerijproducten Acceptabele dagelijkse inname (ADI) : Geen limiet Bijwerkingen : Geen bekend, in het lichaam omgezet (het is een normale stof in iedere lichaamscel) Dieetbeperkingen : Barnsteenzuur en succinaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten. |
![]() |
|
Den Haag, Zuid-HollandLicht bewolkt21°/12°Provided By ForecaGoedenavond, (°º¤ø,¸¸,ø¤º...profiel bewerkenMSN VandaagNieuwsMail> VernieuwenEr is een fout opgetreden tijdens het aanmelden.
Opnieuw proberen
|
http://www.st-josephpijnacker.nl/
Link naar mijn basisschool ![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PVV, Wilders, extreem rechts en de vrijheid van meningsuiting T_ID | 454 | 31-05-2009 23:57 | |
Software & Hardware |
TMFreclame waarvan ik niet weet waar hij vandaan komt. Sortjuh | 8 | 08-05-2008 17:30 | |
De Kantine |
Het grote ctrl+v topic #67 TopDrop | 500 | 31-08-2007 16:08 | |
De Kantine |
Terug naar juf Anne: knippen en plakken Nona | 283 | 16-05-2006 20:46 | |
De Kantine |
Het grote Domme Mailtjes-topic! Cherry Springs | 52 | 12-01-2006 17:04 | |
Software & Hardware |
[Centraal] Spyware & Adware Verwijderd | 500 | 17-10-2004 16:21 |