Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2007, 20:32
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 19-01-2007 @ 21:23 :

@ Yab-Yum: zo'n lamp doet verder helemaal niets met je, je kan er niet ziek(er) van worden of wat dan ook. Dus je kan hem prima zonder doktersverwijzing gebruiken, alleen zal je hem dan moeten huren of kopen, denk dat je in het ziekenhuis altijd met een doktersverwijzing werkt.

Ik bedoelde meer in verband met de eventuele vergoeding. Ik neem als dat als ik het op eigen houtje ga kopen geen geld vergoed krijg. Ik vroeg me meer af hoe dat dan in zijn werk ging, wat de voorwaarden zijn e.d
Oud 19-01-2007, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-01-2007 @ 21:32 :
Ik bedoelde meer in verband met de eventuele vergoeding. Ik neem als dat als ik het op eigen houtje ga kopen geen geld vergoed krijg. Ik vroeg me meer af hoe dat dan in zijn werk ging, wat de voorwaarden zijn e.d
Nee idd, dan krijg je t wss niet vergoed. Als ik jou was, zou ik eerst contact opnemen met de huisarts, en als hij het niet vast wil stellen, met je verzekeraar. Misschien sowieso wel handig, wie weet worden die behandelingen sowieso niet vergoed ofzo?
Ik heb er bij mij nog geen idee van, gelukkig zijn mijn ouders zo lief om dat dan te betalen..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 23:35
LM
LM is offline
Ik denk dat het best wel zal werken.
Maar dat wil niet zeggen dat het ook echt werkt.
Als ik mensen laat geloven dat als ik ze in hun maag stomp ze zig beter zullen gaan voelen zullen er altijd mensen zig er beter bij gaan voelen! Omdat het tussen de oren zit.
Als jij weer hoop en zin krijgt en denkt dat alles beter zal zijn is dat vaak ook zo.

En misschien werkt het wel echt, maar het heeft zeker zin.
Oud 21-01-2007, 09:53
Verwijderd
Citaat:
LM schreef op 21-01-2007 @ 00:35 :
Als ik mensen laat geloven dat als ik ze in hun maag stomp ze zig beter zullen gaan voelen zullen er altijd mensen zig er beter bij gaan voelen! Omdat het tussen de oren zit.
Als jij weer hoop en zin krijgt en denkt dat alles beter zal zijn is dat vaak ook zo.

Het is aangetoond dat het werkt. Anders weet men toch ook niet dat een zonnebank niet werkt en zo'n lamp wel? Als je baat hebt bij een zonnebank, denk dat je SAD dan nog niet echt aanwezig is, tenminste, dat lijkt mij.
Of je hebt mazzel..

Maar het is heeft geen placebo werking, zoals jij denkt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 12:12
Verwijderd
Citaat:
LM schreef op 21-01-2007 @ 00:35 :

En dat is dus niet waar. Ze hebben het getest, en het blijkt daat een grote groep mensen er baat bij heeft - meer dan je zou verwachten dan bij de werking van een placebo.

Ik geloof dat het te maken heeft met een hormoon (melatonine) dat wordt aangemaakt wanneer het schemerig/donker is, sommige mensen hebben daar continu last van in de winter omdat 't altijd een beetje schemerig is. Die lamp gaat dat tegen; er wordt minder van het hormoon aan gemaakt en dus ben je minder moe, heb je meer energie en voel je je automatisch beter.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Wat is lichttherapie?
Lichttherapie is goed getimede blootstelling aan licht van een bepaalde intensiteit. Licht dat gebruikt wordt heeft een intensiteit van 2.500 tot 10.000 lux, is hoogfrequent en vrij van ultraviolette straling. Op de schadelijke UV-straling na, is het licht "full spectrum", dat wil zeggen dat net als in natuurlijk zonlicht alle frequenties licht vertegenwoordigd zijn. Het licht komt uit een apparaat dat iets weg heeft van een grote gezichtsbruiner. Een lichttherapie sessie vindt plaats op een specifiek tijdstip en heeft een duur van 15 tot 45 minuten. Een lichttherapie behandeling is altijd een kuur en bestaat dus uit meerdere sessies. Zowel de timing van de lichttherapie, als de intensiteit van het licht, als de duur van de sessie zijn bepalend voor het effect.

Werkt een zonnebank ook?
Neen, een zonnebank werkt niet. Reden hiervoor is dat het licht uit een zonnebank vooral ultra-violet licht is. Dit licht geeft u een bruine kleur. Licht dat gebruikt wordt voor een lichttherapie behandeling is zogenaamd “full-spectrum”: het bevat alle lichtfrequenties die ook in natuurlijk zonlicht zitten, maar juist behalve ultra-violet licht. Uiteraard kan een zonnebank u wel een prettig gevoel geven, maar biedt geen oplossing tegen winterdepressieve klachten.
Bron

Melatonine is idd een stofje dat er voor zorgt dat je dag- en nachtritme goed is, maar werkt niet hierbij, volgens mijn dokter. Melatonine heb ik nl ook nog thuis staan, maar werkt bij mij niet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 00:02
nienna elensar
nienna elensar is offline
Ik zou ff goed controleren hoe het met de verzekering zit enz voordat je zo'n lamp koopt... mijn verzekering (en ik ben heel ruim verzekerd) wil mn therapie in het ziekenhuis namelijk wel vergoeden omdat het onder de noemen '' psychiatrische hulp'' gedeclareerd wordt maar een lamp willen ze niet vergoeden Toen ik daarover belde vertelden ze me dat ze die lichttherapie eigenlijk ook niet mogen vergoeden maar dat het gewoon slim gedeclareerd is met zo'n naam..
Verder nog ff voor de duidelijkheid, de zonnebank werkt echt niet! Misschien als placebo en tuurlijk zorgt het dat je je wat lekkerder voelt door de warmte enz… maar het licht zelf doet echt niets! Kan me btw ook niet voorstellen dat een gezichtsbruiner wel zou werken…
En is er iemand die zo’n lamp via inet heeft besteld? En zo ja, waar? En ben je er tevreden mee? Want ik zit er over te denken om er ook een te bestellen maar durf de gok niet echt te nemen voor zo’n mega bedrag
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Daydream-ster schreef op 22-01-2007 @ 16:00 :
Bron

Melatonine is idd een stofje dat er voor zorgt dat je dag- en nachtritme goed is, maar werkt niet hierbij, volgens mijn dokter. Melatonine heb ik nl ook nog thuis staan, maar werkt bij mij niet.
Van melatonine word je moe; als het donker is, wordt dat aangemaakt, zodat je wil gaan slapen. Maar overdag hoort het niet aanwezig te zijn, en daar helpt dat licht dus mee.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 09:28
nienna elensar
nienna elensar is offline
Licht zorgt ervoor dat je lichaam serotonine aan gaat maken waardoor je je beter, gelukkiger, zelfverzekerder enz gaat voelen. Het duurt een tijdje voordat je lichaam dit 'gelukshormoon' aan gaat maken en bij mensen met een winterdepressie duurt dit nog langer. Gevolg; tegen de tijd dat je lichaam echt 'op dreef is'' begint het alweer donkerder te worden en 'stopt' de productie weer Die lamp moet je daarom ook het liefst 's ochtends gebruiken omdat je dan nog een dag voor je hebt en geen nacht.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 10:27
Verwijderd
Sowieso kan ik me voorstellen dat je niet goed kunt slapen als je die lamp 's avonds gebruikt.

Wat ik me overigens meen te herinneren van de behandeling van een winterdepressie, is dat lichttherapie het best werkt (bij 80%), met op de tweede plaats cognitieve gedragstherapie (60%), maar dat cognitieve gedragstherapie ook een lange-termijn effect heeft en lichttherapie niet, en dat lampen met gewoon 'normaal' licht maar bij 30% werken, wat dus waarschijnlijk een placebo-effect is, en ssri's maar bij 20%, wat dus ook waarschijnlijk een placebo-effect is. Waarbij gezegd wordt dat het 'werkt' voor iemand, als die persoon zich vóór het eind van de winter weer normaal voelt.
Dit zijn natuurlijk allemaal getallen voor winterdepressie, bij een 'gewone' depressie ligt het heel anders.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 23-01-2007 @ 11:27 :
Sowieso kan ik me voorstellen dat je niet goed kunt slapen als je die lamp 's avonds gebruikt.

Wat ik me overigens meen te herinneren van de behandeling van een winterdepressie, is dat lichttherapie het best werkt (bij 80%), met op de tweede plaats cognitieve gedragstherapie (60%), maar dat cognitieve gedragstherapie ook een lange-termijn effect heeft en lichttherapie niet, en dat lampen met gewoon 'normaal' licht maar bij 30% werken, wat dus waarschijnlijk een placebo-effect is, en ssri's maar bij 20%, wat dus ook waarschijnlijk een placebo-effect is. Waarbij gezegd wordt dat het 'werkt' voor iemand, als die persoon zich vóór het eind van de winter weer normaal voelt.
Dit zijn natuurlijk allemaal getallen voor winterdepressie, bij een 'gewone' depressie ligt het heel anders.
Waarom zouden lampen op de lange termijn niet werken? Je raakt toch niet immuun voor licht? Of bedoelen ze dat je de behandeling moet blijven herhalen tot het eind van de winter?

Ik vraag me af wat ze bij therapie nu willen bereiken, dan. Want ik ga op zich er goed mee om, heb ik zelf het idee, ik zak niet weg in rotgevoelens en ik doe genoeg, ik functioneer nog prima. Ik heb alleen het idee dat het puur een lichamelijke reactie is die er voor zorgt dat ik de dag telkens begin met zo'n meh-gevoel, en daar kan therapie toch niets aan doen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:46
Verwijderd
Ik bedoel dat je ze nodig blijft hebben .
Als mensen in winter 1 cognitieve gedragstherapie krijgen, en dat helpt, is de kans dat ze in winter 2 (waarin ze geen enkele behandeling krijgen) wéér een winterdepressie krijgen, nog maar 20 % ofzo. Als mensen in winter 1 lichttherapie krijgen, en dat hielp, en in winter 2 helemaal geen behandeling, is de kans op een nieuwe winterdepressie eerder 80 %. Dat is natuurlijk vrij makkelijk op te lossen door gewoon in winter 2 ook lichttherapie te doen
En sommige mensen met een winterdepressie, hadden eerst alleen een 'winterdip' maar raakten daardoor in een negatieve spiraal waardoor het uit de hand loopt, of raken als gevolg van een winterdepressie in een isolement waardoor ze erin blijven hangen, dit zijn vooral de mensen die baat hebben bij cognitieve gedragstherapie. Het helpt dus inderdaad niet bij iedereen (de helft ongeveer).

Laatst gewijzigd op 23-01-2007 om 11:49.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 23-01-2007 @ 12:46 :
Ik bedoel dat je ze nodig blijft hebben .
Als mensen in winter 1 cognitieve gedragstherapie krijgen, en dat helpt, is de kans dat ze in winter 2 (waarin ze geen enkele behandeling krijgen) wéér een winterdepressie krijgen, nog maar 20 % ofzo. Als mensen in winter 1 lichttherapie krijgen, en dat hielp, en in winter 2 helemaal geen behandeling, is de kans op een nieuwe winterdepressie eerder 80 %. Dat is natuurlijk vrij makkelijk op te lossen door gewoon in winter 2 ook lichttherapie te doen
Maar hoe kan die therapie nu helpen als een stofje domweg te weinig geproduceerd wordt? *nog steeds niet snapt*
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:50
Verwijderd
zie edit
de reden van het ontstaan van een winterdepressie is trouwens helemaal niet zeker ofzo, het stofjesgebeuren is een theorie en die verklaart het iets beter dan andere theoriën erover, maar nog niet helemaal, waarschijnlijk is het een combinatie van factoren of verschilt het per persoon.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:53
Verwijderd
Ah ok, dan vermoed ik dat ik inderdaad weinig heb aan therapie. Maar goed, es zien wat de psych op de uni er van zegt, morgen. Ik wilde er heen voor advies om de lamp, maar die heb ik al... Nou ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten