Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2006, 20:08
botulismf
botulismf is offline
Er bestaan sowieso weinig schilders die echt fotorealistisch schilderen. Er zit bij het overgrote deel van de realistische schilders (en ook bij de TS) wel degelijk iets eigens in hun werk. Dat eigene, dat wordt eigenlijk bepaald door de details waarin het geschilderde afwijkt van de werkelijkheid. Er zijn maar een paar schilders die zo realistisch schilderen dat je werkelijk het idee krijgt dat het een foto is, en bij hen is het net dat wat hun werk iets eigens geeft.

Dus ik vind wel degelijk dat er plek is en moet zijn voor realistische kunst, en ik vind het ook wel degelijk knap. Dat het je niet aanspreekt omdat er geen boodschap in zit of om welke reden dan ook, okay, maar ik vind het onzin om te beweren dat het geen kunst is, laat staan dat het geen schilderen is.

@Escapism: ik snap met jou argumentatie niet dat je zo'n groot fan van Ron Mueck kan zijn, want wat hij doet is nu juist een uitstekend voorbeeld van fotorealistische kunst, zij het in het ruimtelijke vlak.

Overigens vind ik 's mans werk zelf ook erg gaaf.
Oud 10-12-2006, 21:08
Escapism
Escapism is offline
maar wat ik het gave vind aan ron mueck is dat hij speelt met de groottes en daardoor weer een totaal andere wereld schept. hij is niet bezig een situatie zo goed mogelijk na te maken.

edit: en dat is dus het punt wat ik al de hele tijd probeer te maken: als je realistisch kan schilderen, superknap. ik zou willen dat ik het zou kunnen. maar als je het niet gebruikt voor iets anders dan reproduceren, vind ik dat jammer en een gemiste kans.

Laatst gewijzigd op 10-12-2006 om 21:15.
Oud 10-12-2006, 21:48
rampenstamper
rampenstamper is offline
Helemaal mee eens. Vooral omdat ik fantasie en abstract heel erg interessant vind om zelf naar te kijken. Kleurgebruik en vormen, en daarin weer details die het echtheid maken... Eigenlijk wil ik dus in mijn volgende schilderij realiteit met een stukje fantasie gaan mengen. Als het is gelukt (ik dus tevreden ) post ik 'm hier. Maar daarvoor mag er tot over paar weken worden gewacht. School is waiting.
Oud 11-12-2006, 14:23
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Escapism schreef op 10-12-2006 @ 22:08 :
maar wat ik het gave vind aan ron mueck is dat hij speelt met de groottes en daardoor weer een totaal andere wereld schept. hij is niet bezig een situatie zo goed mogelijk na te maken.

edit: en dat is dus het punt wat ik al de hele tijd probeer te maken: als je realistisch kan schilderen, superknap. ik zou willen dat ik het zou kunnen. maar als je het niet gebruikt voor iets anders dan reproduceren, vind ik dat jammer en een gemiste kans.
Grotendeels mee eens wat Ron Mueck betreft, maar ik heb een vermoeden dat de kat op het schilderij van de TS ook niet op ware grootte is. Ja, ik ben nu vervelend aan het doen, ik weet het. Maar ik heb denk ik wel een reëel punt.

Ik vind trouwens wel dat Ron Mueck bezig is zo goed mogelijk een personage na te maken, en dat hij daar verdomd goed in is. Hij gebruikt een andere schaal, maar in feite reproduceert hij gewoon de werkelijkheid.
Oud 11-12-2006, 14:35
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ja maar toch vind ik ron muecks werk niet op echte mensen lijken, ze zijn een beetje karikaturaal, een soort persiflage op de grootheidswaan van de mens.

maar wtf, dit topic gaat echt de verkeerde kant op, nogal uit zijn verband gerukt. imo.
Oud 11-12-2006, 14:58
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
botulismf schreef op 11-12-2006 @ 15:23 :
Grotendeels mee eens wat Ron Mueck betreft, maar ik heb een vermoeden dat de kat op het schilderij van de TS ook niet op ware grootte is. Ja, ik ben nu vervelend aan het doen, ik weet het. Maar ik heb denk ik wel een reëel punt.

Ik vind trouwens wel dat Ron Mueck bezig is zo goed mogelijk een personage na te maken, en dat hij daar verdomd goed in is. Hij gebruikt een andere schaal, maar in feite reproduceert hij gewoon de werkelijkheid.
afgezien van het feit dat het allang niet meer gaat om de kat van de ts, vind ik dat je totaal geen reëel punt hebt. ik beweer natuurlijk niet dat de kat op het schilderij qua afmetingen 1 op 1 overkomt met de echte kat. zoals ik al zei is hetgene wat ik gaaf vind aan mueck de manier waarop hij systematisch iets toevoegt aan zijn beelden wat het buiten de werkelijkheid plaatst en waardoor je die beelden vanuit een ander perspectief gaat bekijken.

hierdoor gaat zijn werk verder dan alleen het beeld.
Oud 11-12-2006, 15:00
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
vaak gaat het in de kunst vooral om een houding.
De uiterlijke vertoning (schaal, formaat, realistisch of niet) is slechts het middel om blijk te geven van hoe de maker zich verhoudt tot (...)
Ron Mueck gaat niet over personages, realisme, schaal of formaat. Dat is enkel wat je ziet, kan constateren en bevestigen.
Oud 11-12-2006, 15:00
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 10-12-2006 @ 22:48 :
Helemaal mee eens. Vooral omdat ik fantasie en abstract heel erg interessant vind om zelf naar te kijken. Kleurgebruik en vormen, en daarin weer details die het echtheid maken... Eigenlijk wil ik dus in mijn volgende schilderij realiteit met een stukje fantasie gaan mengen. Als het is gelukt (ik dus tevreden ) post ik 'm hier. Maar daarvoor mag er tot over paar weken worden gewacht. School is waiting.
ik ben benieuwd
Oud 11-12-2006, 18:58
Verwijderd
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 09-12-2006 @ 00:18 :
hey, maar wat vind jij er eigelijk van?
ik vind het knap gedaan maar verder vind ik er geen zak aan.
Oud 19-02-2007, 19:43
xMaartje
xMaartje is offline
Heeeeel mooi
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten