![]() |
||
Citaat:
42% tot € 350.000 is gelijk aan niets. Al helemaal als dat ook nog eens inkomensafhankelijk wordt gemaakt. Ja, weer zo'n geval waar links idealisme met zijn kloten voor de mast zit omdat elk zogenaamd principieel plan onwerkbaar blijkt en juist de lagere inkomens het hardste zal treffen. En dan maar schelden dat het allemaal een rechtse samenzwering is.
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
De SP wil de hypotheekaftrek garanderen en maximeren tot € 350.000, tegen een maximale belastingaftrek van 42 procent. Dat betekent dat er voor een huishouden met een inkomen van € 50.000 en een hypotheek van € 300.000 niets verandert. Een huishouden met een inkomen van € 100.000 en een hypotheek van € 500.000 zal maximaal € 350.000 tegen 42 procent mogen aftrekken. http://www.sp.nl/standpunten/cd_177/...eekaftrek.html |
![]() |
||
Citaat:
Ja, "basta" is echt een sterke afsluiter. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Wilder trok ook dik een half miljoen mensen. Dat komt vast ook niet doordat ze zo fantastisch op de hoogte zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoewel het best mogelijk is dat ze net als de PVDA soms doet de conclusies negeren. Laten we ze niet meteen afschrijven als onderzoekers als het kan dat de partijtop degenen zijn met watten in hun oren. Verder heeft ook Meph een goed punt. Je vergelijking slaat helemaal nergens op. Enig nalezen leert dat er in ieder geval iets raars aan de hand is. Agnes Kant in 2004 op hun site: "Voor vrijwel alle huizenbezitters in Nederland geldt dat de financiering van hun huis gebaseerd is op het huidige systeem van hypotheekrenteaftrek. Het is dan ook noodzakelijk om voorzichtig met deze regeling om te springen." Ze zijn zich dus bewust van de rampen die wijzingen voort kunnen brengen. Rest mij de vraag waarom ze dat dan wel willen. Doen ze daar echt aan 'doublethink', willen ze bewust de zaak kapot maken voor hun idealen of heeft Kant niks te vertellen binnen de partij?
Laatst gewijzigd op 11-12-2006 om 23:40. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Lijkt me vreemd dat hypotheekrenteaftrekkers tegen beperking zijn, vandaar mijn reactie dat die 60% wel eens huurders zouden kunnen zijn. Allerminst onzinnig dus. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
(en misschien een verklaring waarom hr aftrekkers voor beperking zouden zijn) P.S. Google leidde naar Leiden waar de verhouding 57% huur, 43% koop ligt. Veenendaal 58% huur, 42% koop. Landelijk schijnt het in de buurt van de 50/50 te liggen. Dus ja, waar je het getal 60% ook vandaan mag hebben, je kan nèt zo makkelijk zeggen dat 50% voor de afschaffing van huursubsidie is (want die eigen huis bezitters hebben er tòch geen profijt van) |
![]() |
||||||
Citaat:
http://www.bnr.nl/ShowANPNieuwsArtikel.asp?id=66783 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Je zult me dus nooit horen roepen 'hypotheekrente afschaffen!' terwijl iedereen die op de hoogte is van de werking van de vastgoedmarkt weet dat dat een domme actie is. Citaat:
Zoals de resultaten van de verkiezingen uitwijzen lopen mensen echter liever achter de holle slogan 'alles moet socialer' dan dat ze voor een standpunt eerst kijken naar hoe het zit, en daarna pas besluiten.
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Verder komt die slechtere kwaliteit en kleinere kavels er door projectonwikkelaars en grondbedrijven, daar heeft de politiek geen grip op. Alle drie de gevolgen zijn dus onontkoombaar. Het lijkt me sterk dat 60% van Nederland dat wil. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus tenzij je een weerlegging voor die berekeningen kunt leveren zul je je moeten verdedigen tegen al die gevolgen.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Hypotheekrenteaftrek bij Britten soepel afgeschaft
De Britse woningmarkt herstelde zich snel na beperking van de hypotheekrenteaftrek. „De hele operatie is hier eigenlijk verrassend onomstreden verlopen.” Door onze correspondent Floris van Straaten en verder * overzicht - Meer economisch nieuws print artikel mail artikel Londen, 5 dec. De aftrekbaarheid van de hypotheekrente is in Groot-Brittannië nooit zo’n heilig huisje geweest als in Nederland. Tamelijk geruisloos zijn opeenvolgende regeringen er sinds 1974 in geslaagd de aftrek geleidelijk te verminderen tot de huidige minister van Financiën, Gordon Brown, die in 1999 volledig afschafte. „De hele operatie is hier eigenlijk verrassend onomstreden verlopen”, stelt Paul Cheshire, hoogleraar aan de London School of Economics (LSE) en een deskundige op het terrein van de volkshuisvesting. De bouwsector stribbelde even tegen en ook de huiseigenaren moesten aanvankelijk slikken, maar heftig was het verzet niet. „Vanuit economisch oogpunt was er ook alles voor te zeggen om de aftrekbaarheid te beëindigen”, verklaart Carl Emerson, directeur van het Institute of Fiscal Studies. „Fiscaal is het namelijk niet erg efficiënt huiseigenaars op deze manier te bevoordelen.” John Muellbauer, hoogleraar economie aan Nuffield College in Oxford, onderschrijft dat. „Door de hypotheekrente aftrekbaar te maken, drijf je de huizenprijzen alleen maar op. Het was heel verstandig van de regering om er een einde aan te maken. Stel je voor dat de hypotheekrente hier nog steeds aftrekbaar was, dan zou de woningmarkt nog veel meer oververhit zijn dan nu.” De aftrekbaarheid is inmiddels al zo lang afgeschaft dat zelfs woningbouwdeskundigen er moeite mee hebben de details uit hun geheugen op te graven. De regering begon er in 1974 mee. Toen werd bepaald dat de aftrekbaarheid slechts zou gelden voor woningen van maximaal 25.000 pond. Dat waren in die tijd nog vrijwel alle woningen. Die limiet werd in 1983 eenmalig verhoogd tot 30.000 pond. Daarna hield de regering van premier Margaret Thatcher haar poot echter stijf. De IJzeren Dame stond sterk. Niemand kon haar beschuldigen van vijandigheid jegens huiseigenaren. Ze wilde immers van de Britten een volk van huiseigenaren maken en begon met de verkoop van huurwoningen in de sociale sector aan mensen met een bescheiden beurs. Door de snelle stijging van de huizenprijzen verminderde het aantal mensen dat aanspraak kon maken op volledige aftrekbaarheid snel. Begin jaren negentig kwam al ruim de helft van de huiseigenaren er niet meer voor in aanmerking. De Conservatieven gingen in 1992 een stap verder met de aankondiging dat de aftrekbaarheid voor alle inkomens tot hooguit 25 procent van de hypotheekrente zou worden beperkt. Dat leidde mede tot een plotseling einde aan een hausse op de huizenmarkt. „Die periode was tamelijk rampzalig”, zegt Cheshire. „Niet alleen gingen de rentetarieven fors omhoog, maar ook kreeg de financiële sector flinke klappen te verduren. De huizenprijzen zakten in en veel huiseigenaren met hoge hypotheken konden niet meer aan hun verplichtingen voldoen.” De Britse woningmarkt leefde vrij snel weer op. Halverwege de jaren negentig begonnen de huizenprijzen aan een steile klim naar boven, die nog altijd aanhoudt. Vooral in Londen zijn de prijzen tot zulke enorme hoogten gestegen dat veel waarnemers, inclusief Cheshire, beginnen te vrezen dat de markt binnenkort wel weer eens zou kunnen inzakken. Toch zijn ook de Britten niet volledig afgestapt van steun aan woningbezitters die tegen hoge hypotheeklasten oplopen. De steun richt zich op de groep voor wie de hypotheeklasten het grootst zijn: mensen met lage inkomens. Onder hen zijn natuurlijk relatief veel starters op de woningmarkt. Voor mensen met lage inkomens bestaat de mogelijkheid van inkomenssteun ten behoeve van de aflossing van rente op hypotheekschulden. Hiervoor geldt een maximum. Voor rente op hypotheekschulden van boven de 100.000 pond (148.000 euro) wordt geen steun verleend. Per saldo, zo stellen deskundigen, heeft de ingreep goed uitgepakt. De Britse woningmarkt heeft er geen duurzame schade door ondervonden. Al snel was de bouwsector weer winstgevend. Een belangrijk element was de geleidelijkheid, waardoor er tijd was voor aanpassing. De Britten hebben uiteindelijk 25 jaar de tijd genomen om de hypotheekrenteaftrek volledig af te schaffen. http://www.nrc.nl/economie/article56...pel_afgeschaft
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik vind het vooral opvallend dat je na al die tijd nog steeds de vraag van Meph naar hun vermeende partijdigheid niet hebt beantwoord.[/B][/QUOTE]Zou dat moeten dan? Waarom moet ik een ijzersterk rapport verdedigen tegen een enkele ongefundeerde beschuldiging? Ik zou het liefst eens een argument voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zien dat niet weerlegd is door argumenten of bevindingen van dat rapport, want deze discussie is tot nu toe erg eenzijdig met argumenten tegen afschaffing, en geruzie over die argumenten. Citaat:
Je wilde feiten, nu heb je feiten. Wat ik eerder aandroeg aan argumenten was net zo goed afkomstig uit de ruimtelijke wetenschap, maar nu heb je een controleerbare gezaghebbende bron erbij. Als je mee wilt doen aan de discussie mag ik hoop ik toch wel enig niveau verwachten. Als ik dan stel dat de woningmarkt krap is en dat het beperken van de mobiliteit op de huizenmarkt negatieve gevolgen heeft dan verwacht ik dat mensen minstens begrijpen wat ik daarmee bedoel. Eventueel is dat via googlen simpel te achterhalen. Dat is helemaal geen lastig of onbegrijpelijk.
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Editje: Ik vind gezaghebbend meer gerespecteerd en gevolgd door een groep aanhangers, dan als 'waar'. |
![]() |
|||
Citaat:
Feit blijft dat afschaffing en beperking van de hypotheekrenteaftrek lange tijd negatieve gevolgen zou hebben en dat de voordelen twijfelachtig zijn. Citaat:
Dat houdt ook jaren aan, want dan komt de enige vooruitgang in de situatie door starters die woningen uit het hogere segment kopen van mensen die naar een verzorgingstehuis moeten of overlijden. Maar zeg nu zelf, hoeveel starters hebben een budget van boven de vier ton? De rest blijft lekker wonen in het huis waarin ze zitten, want elke verhuizing betekend veel hogere maandlasten omdat ze geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen. Resultaat is dat de woningmarkt vast komt te zitten en de huurmarkt nog krapper zal worden dan het nu al is. Wil je dat graag?
|||
Citaat:
Daartegen staat dat er tot nu toe geen enkele inhoudelijke kritiek op dat rapport is geleverd. We hebben dus te maken met een betrouwbare studie die een goede projectie opleverd, en dus een ijzersterk argument tegen afschaffing of beperking vormt. Citaat:
Als jij morgen afschaft, dan is de prijs zich pas over tien jaar noemenswaardig aan het aanpassen. Dat is natuurlijk het logisch gevolg van de manier waarop de woningmarkt werkt; het is geen product als kroketten, waarvan een voorraad van niet meer dan een maand bestaat, en doorwerking dus veel sneller plaats zal vinden. Mensen verhuizen simpelweg niet zo snel. Dat wordt zelfs erger als afschaffing of beperking voor nieuwe gevallen de markt lam zal leggen. Ook kun je dat afleiden uit de prijselasticiteit die de EIB berekende.
||
Citaat:
Als morgen de aftrek beperkt wordt verhuist niet iedereen in de week daarna. Ongeveer 10% van Nederland verhuist in een jaar. Dan zit je sowieso al aan een jaar of zes voordat de helft van Nederland verhuist is en de afschaffing dan wel beperking effect heeft op de helft van de woningen. Maar mensen zouden natuurlijk wel gek zijn om een paar honderd euro belastingvoordeel per maand weg te gooien. Ze verhuizen dus niet meer, dus je kunt verwachten dat die 10% verder daalt. Dan zit je nog met het effect dat mensen niet minder voor hun huis willen vangen.. Dat houdt de prijzen ook hoog. Verder zorgt de krapte op de woningmarkt dat de prijzen hoog blijven. Nu citeer ik dus ongeveer de bevinden van een halve pagina. Ga me niet vertellen dat je te beroerd bent om zelfs dat te lezen, terwijl een paar dagen terug bij college Stadsgeografie dit rapport nog werd genoemd als een serieuze studie die aangeeft hoe alles werkt.
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Wat jij verder in jouw college doet, interesseert me vrij weinig, eigenlijk. |
![]() |
||
Citaat:
Je bent er toch van op de hoogte dat de hypotheekrentebeperking dan alleen gaat gelden voor de inkomens voor wie een paar 100 euro geen enkele belemmering vormt? Welnee, geen probleem, die hoesten dat met alle liefde wel even voor (ja.... voor wie eigenlijk?) op. Wist je dat de mensen met dat inkomen ook een flinke schaal belasting betalen? Dat de aftrek daar maar een klein gedeelte van is? Dat Nederland in de handen mag knijpen dat ze zo'n grote bijdrage aan belasting leveren? In de plannen van links wordt fiks bijgebouwd, dus over krapte hoeven we ook al niet te spreken. Afgezien dat ik tegen volbouwen van NL ben zullen die huizen niet minder gaan kosten dan 2 ton. Voor starters is dat zonder hra al niet op te brengen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder vind ik een verschil van een 2de jacht extra of niet niet dusdanig belangrijk voor de rijken dat ik zeg, toe ze mogen hun belastingaftrek houden. Voor de starter enzo, die zouden wel hun belastingaftrek moeten kunnen krijgen. Verder wat T_ID zegt van stagenering van de huizenmarkt. Het klopt, het zal waarschijnlijk tijdelijk stageneren, maar bij elke verandering hoort een reactie en het zal naar verloop van tijd stabaliseren. Verder, als de huren stijgen als verwacht, zullen mensen toch wel weer meer bereid te zijn huizen te kopen. Verder vind ik het van de gekken dat we betalen voor sommige huizen die in het buitenland gebouwt worden en dat ze de hypotheekvoordeel behouden, totdat ze naar het buitenland verhuizen. |
![]() |
||
Citaat:
Maar ja, ik ben het zat dat je feiten die goed onderbouwd en algemeen geaccepteerd zijn blijft verwerpen zonder de minste onderbouwing. We zijn nu een aantal pagina's verder, en het aantal inhoudelijke argumenten en inhoudelijke weerleggingen dat je leverde bedraagt nul. Je bent tot nu toe slechts bezig ongefundeerde bezwaren te uiten, of stevige redenaties op de persoon af te zeiken. Dat is geen manier van debat voeren. Me verdedigen tegen claim op claim waarvoor elke basis ontbreekt daar bedank ik voor. Mocht er verder iemand geïnteresseerd zijn, ik leg met plezier de redenatie en de betekenis en conclusies van het rapport van de EIB uit. ![]() Eindelijk dan misschien een beetje inhoud in een heet politiek hangijzer als de hypotheekrenteaftrek.
||
Citaat:
Verder wat T_ID zegt van stagnering van de huizenmarkt. Het klopt, het zal waarschijnlijk tijdelijk stagneren, maar bij elke verandering hoort een reactie en het zal naar verloop van tijd stabiliseren. Tuurlijk, zonder twijfel, het gevolg is wel dat eerst veel mensen in de problemen komen, dat komen mensen nu al met de rentestijging. Dat ze uiteindelijk wel een oplossing vinden ligt aan hun flexibiliteit. Maar voor wie moeten ze nou zo nodig door dit dal? Wat hebben ze moeten inleveren? Verder vind ik het van de gekken dat we betalen voor sommige huizen die in het buitenland gebouwt worden en dat ze de hypotheekvoordeel behouden, totdat ze naar het buitenland verhuizen. Bron? Naar mijn weten krijg je alleen hra voor een woning in NL, en dan nog alleen als je er zèlf in woont. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals ik zei, de gewone burger hoeft van mij niks in te leveren, degene die huizen boven de 4 ton heeft zal wat mij betreft een limiet krijgen. Het geld zou bijv besteed kunnen worden aan onderwijs (Ik ben zowat altijd fan van geld naar het onderwijs ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Want: zoals je ziet werkt VROM met hen. Niet iets dat bij een pressiegroep met onderzoeksvoorkomen zou gebeuren. Verder onderbouwen ze hun cijfers prima vanuit werk van CBS en SCP, niks op aan te merken, niks aan geïnterpreteerd. Dat blijkt zodra je in het rapport gaat lezen. Alleen al hierop verliest het verwijt dat ze partijdig zouden zijn elke relevantie; partijdig of niet, het klopt botweg. Daarnaast bevestigen ze voor een groot deel wat er al lang bekend is. Wie een studie als commercieel vastgoed volgt zal waarschijnlijk enigsinds meewarig kijken als mensen hier SP standpunten proberen af te zetten tegen zaken die al jaren bekend zijn over de werking van de woningmarkt. Maar ja, ik kan forummers hier niet verplichten boeken over planologie en vastgoed te lezen alvorens hier te reageren, dus verdedigen doe ik dan gewoon wanneer nodig. Verder is de enige reden dat ik het rapport hier gebruik in de discussie dat prof. dr. Pieter Hooimeijer er tijdens een college op wees en het me zelfs aanraadde toen ik er achteraf vragen over stelde. Klik op die url en kijk in welke hoek zijn expertise zit. Zou hij vallen voor een partijdig rapport vol onzin als hij zelf doceert over het onderwerp? ![]() Nee, dat rapport klopt wel degelijk. Geen speld tussen te krijgen zelfs, tenzij iemand hierna alles na gaat rekenen en op fouten zou stuiten, wat me redelijk uitgesloten lijkt. Dus ja, dan moeten we ons afvragen of het aanpakken van hogere en modale inkomens ons kleinere, slechtere huizen, een vastzittende huurmarkt, minder woningen, meer belastingen, en minder kans op een eigen huis waard is. Ik zeg dan nee. Ik zeg dan, ga eerst eens kijken wat er in Nederland nog allemaal te bouwen en te renoveren is. Is de woningnood opgelost, dan zullen we eens kijken of we de subsidies in wonen in de vorm van hypotheekrenteaftrek en huursubsidie af gaan schaffen, maar vooralsnog is elke poging de hypotheekrenteaftrek af te schaffen of te beperken een onzalig plan, daarvoor zit het veel te diep in de werking van de markt vast.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
http://www.groenlinks.nl/2ekamer/nie...792595059/view Alleen dit al weerspreekt T_ID's claims over minder of slechtere huizen. Het is bangmakerij, wat hij doet. Wat ik ook niet snap: als ik de redenering en argumentatie van GroenLinks uitéén zet, is het partijdig volgens T_ID en kan het niet serieus meegenomen worden in de discussie, maar een partijdig rapport "klopt gewoon". Dat lijkt mij meten met twee maten. En nog iets: eerst klaagt T_ID steen en been wat voor een ramp het wordt als de hypotheekrenteaftrek per direct wordt beperkt, dan leg ik hem uit dat in de plannen van PvdA en GroenLinks het gaat om nieuwe gevallen, is het wéér niet goed, want dan begint hij opeens over "10 jaar". Is dat niet een stok zoeken om een hond te slaan? Laatst gewijzigd op 14-12-2006 om 20:34. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|