Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2006, 13:12
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 26-12-2006 @ 22:22 :
Inderdaad het nummer Dry Country heeft een christelijke boodschap. Houdt er rekening mee dat niet alle mensen meteen kinderen van God zijn. Men is een kind van God zodra men opnieuw geboren is in de Geest van God. En in het nummer van "It's my life" hoor ik Bon Jovi heel duidelijk zeggen: "I ain't gonna live forever". Hoewel het lijkt of Bon Jovi niet veel van het christendom weet, vind ik het wel prachtig dat hij teksten, zoals hierboven genoemd, zingt in zijn lied "Dry Country" en ik begrijp dus ook dat u het goed bedoelt. Een gevaar in dat lied is, dat men zou denken dat we automatisch kinderen van God zijn en dat we dus niets hoeven te doen om in God's heerlijkheid te mogen meedelen. Ik hoop dat u ook begrijpt wat ik bedoel en dat het niet mijn bedoeling is om Bon Jovi te veroordelen, want ik wil u en iedereen juist waarschuwen tegen de dwalingen die over het christendom rond gaan. Daarom neem ik Bon Jovi ook niks kwalijk en zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat hij daadwerkelijk zingt over een prediker die hij ooit hoorde zeggen: "we zijn allemaal God's kinderen". En dan zou ik zelfs de prediker niet durven te verwijten dat hij die fout maakte, maar wel zou ik hem dan simpelweg willen aanleren wat het goede is (zonder daarbij zijn fouten ter sprake te brengen). Kortom: soms kunnen we dingen goed bedoelen, terwijl het toch nog een slecht gevolg kan brengen. En geloof me, ik ben echt geen haar beter dan Bon Jovi of wie ook. Dat ik toegang krijg tot de hemel is omdat Christus in mij woont, maar ik verdien het om door de Heer geoordeeld te worden. Ik blijf dan ook hopen dat Bon Jovi zijn houding zal inzien en zich daarin zou willen verbeteren.

In Christus
Ja precies. Ik draai Dry County altijd als ik me niet goed voel, en vaak helpt het dan ook als ik kei hard ga mee zingen. Dus teksten kunnen wel enige invloed hebben. Maar het ligt helemaal aan jezelf, hoe je ermee om gaat. Als je b.v. Dimmu Borgir gaat luisteren als je je niet goed voelt, kan ik begrijpen dat je je er slechter op gaat voelen. En dat heb ik zelf meegemaakt. Maar daardoor heb ik gevraagd of de Heer me hiervoor wilt beschermen, en het lukt hem al aardig goed!
Moet je maar eens wat muziek van Hillsongs United (een Christelijke band uit Australië) gaan downloaden. Hier krijg ik echt kippenvel van. Het is trouwens juist goed als je geoordeeld wordt door de Heer. Iedereen heeft namelijk een doel. En daar moet je uit leren.
Oud 27-12-2006, 13:13
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Broeder schreef op 27-12-2006 @ 14:09 :
Die zijn er in overvloed ja. Dat ontken ik toch ook niet?
Nee dat weet ik, ik zeg het alleen maar. Ik bedoel er niks mee verder.
Oud 27-12-2006, 13:31
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 26-12-2006 @ 17:18 :
Als je een nummer maakt kan dat nooit teruggespoeld een bepaalde tekst herbergen die verschrikkelijk goed klopt. Of wilde je zeggen dat dat puur toeval is?
Mensen zijn goed in het ontdekken van patronen, ook als die er niet zijn. Dit wordt nog meer versterkt als je er bewust naar gaat zoeken, zoals christenfundi's met dergelijke waandenkbeelden doen. Iets vergelijkbaars is Electronic voice phenomena (EVP), waarbij mensen menen geluiden of stemmen te horen in ruis uit een radio of bandrecorder.
Oud 27-12-2006, 15:13
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
Il organista schreef op 27-12-2006 @ 00:06 :
Denkt u dat de luisteraars van dit lied zo diep over de teksten na zullen denken, ja zelfs vergelijkingen trekken met andere nummers van Bon Jovi? Ikzelf luisteren bijna nooit direct naar teksten van liedjes -hoewel ik wel degelijk geloof dat ze invloed op iemand (kunnen) hebben- maar eerder naar muziek. Daarnaast is het evident dat Bon Jovi (en overigens ook heel veel christelijke bands) niet volstrekt theologisch verantwoord zijn, maar dat is toch ook niet het doel? Mensen kunnen wel heel erg aangeraakt/bemoedigd worden door een dergelijke tekst. Durft u dan degene te zijn die zegt: jaaaaa, maaaar.... eigenlijk bent u pas kind van God als u wedergeboren bent?
Als mensen bemoedigd of aangeraakt worden door een bepaald lied, dan zullen zij die clips vaker gaan luisteren en daarbij bestaat dan de kans dat zij zich in de tekst gaan verdiepen. En ja, ik wil mensen graag waarschuwen omtrent hun wedergeboorte in Christus. Als kind van God voel ik me daarvoor verantwoordelijk en maak ik me zorgen over andermans toekomst. God's Woord is niet voor de lichtzinnigen, maar als iemand gericht vraagt naar de invloed van lyrics, dan voel ik me ertoe geroepen om daarop in te gaan. Ik wil een zondaar ook liefhebben, maar de zonde die hij doet, die haat ik. Het is dan ook niet tegen de persoon gericht, als ik iemands foutjes benoem, maar juist tegen zijn daden. Misschien vindt u dat dan pietluttig van mij, en dat mag u ook best vinden, maar ik neem aan, dat u dat dan ook niet persoonlijk bedoelt?
Oud 27-12-2006, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 14:05 :
Nou, ik ken wel mensen die er echt naar luisteren, en de band ook echt goed vinden.. maar dit is dan ook jou mening, en niet de mijne!
Ik zeg toch niet dat niemand er naar luistert? Ik kan je echter wel verzekeren dat het overgrote deel van de mensen die er naar luistert de teksten niet serieus neemt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 17:42
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2006 @ 17:25 :
Ik zeg toch niet dat niemand er naar luistert? Ik kan je echter wel verzekeren dat het overgrote deel van de mensen die er naar luistert de teksten niet serieus neemt.
Dat denk je...
Oud 27-12-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 18:42 :
Dat denk je...
Ik zit al jaren in dat wereldje en ben werkelijk nog nooit iemand tegengekomen die daadwerkelijk de duivel aanbad.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 22:52
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2006 @ 18:46 :
Ik zit al jaren in dat wereldje en ben werkelijk nog nooit iemand tegengekomen die daadwerkelijk de duivel aanbad.
Ehm, ik wel dus...
Oud 27-12-2006, 22:57
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 27-12-2006 @ 16:13 :
Als mensen bemoedigd of aangeraakt worden door een bepaald lied, dan zullen zij die clips vaker gaan luisteren en daarbij bestaat dan de kans dat zij zich in de tekst gaan verdiepen. En ja, ik wil mensen graag waarschuwen omtrent hun wedergeboorte in Christus. Als kind van God voel ik me daarvoor verantwoordelijk en maak ik me zorgen over andermans toekomst. God's Woord is niet voor de lichtzinnigen, maar als iemand gericht vraagt naar de invloed van lyrics, dan voel ik me ertoe geroepen om daarop in te gaan. Ik wil een zondaar ook liefhebben, maar de zonde die hij doet, die haat ik. Het is dan ook niet tegen de persoon gericht, als ik iemands foutjes benoem, maar juist tegen zijn daden. Misschien vindt u dat dan pietluttig van mij, en dat mag u ook best vinden, maar ik neem aan, dat u dat dan ook niet persoonlijk bedoelt?
Ik ben het met je eens. Maar je zegt .. maar de zonde die hij doet, die haat ik. En dan met de nadruk op "haat ik". Het is niet goed om te haten...!! Dat is heel erg fout. Meer ga ik er niet op zeggen.
Oud 27-12-2006, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 23:52 :
Ehm, ik wel dus...
Vast door de Dimmu Borgir-lyrics.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-12-2006 @ 00:20 :
Vast door de Dimmu Borgir-lyrics.
Door die kutmuziek zou ik ook de duivel gaan aanbidden...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 00:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 14:06 :
Kan je mij misschien uit leggen wat een pentagram is?
Maar met zo'n overweldigende kennis van zaken denk je wel te kunnen vaststellen wat de effecten van metalmuziek op mensen is?
Oud 28-12-2006, 00:46
Broeder
Broeder is offline
Nou ja, vanuit het oogpunt van een gelovige is de aanname dat mensen het erg serieus nemen omdat het tekst is wel enigszins begrijpelijk.
Oud 28-12-2006, 01:42
MazeMouse
MazeMouse is offline
Het hele omgekeerde-tekst-gezever vind ik persoonlijk een grote hoop onzin de wereld in gebracht door goedgelovige zwakzinnigen die niks beters te doen hebben met hun tijd en dus maar dingen gaan ZOEKEN om tegenaan te zanikken.
Geen enkel mens bij gezond verstand zal ook maar iets horen uit een tekst die achterstevoren wordt afgespeeld tenzij die persoon er actief naar zoekt.

En verder draait muziek bij mij niet om teksten maar om de muziek zelf. Maar goed, ik beluister muziek minder als "luisteraar" en meer als "muzikant" en dus is een tekst voor mij ondergeschikt aan de muziek. Ergo, als de muziek kut is dan is het geheel kut en boeit de tekst al niet meer en als de muziek goed is dan boeit de tekst ook niet

Wat betreft de graadmeter voor jezelf beter of slechter gaan voelen door muziek ga ik mezelf persoonlijk eerder beter voelen door nummers van A Perfect Circle of Epica dan van bijvoorbeeld nummers van Bon Jovi of dat Hillsongs United dat genoemd is. (maar dat is gewoon omdat ik beide bands op muziek gewoon niet boeiend vind ongeacht hun teksten) Dus dat is extreem subjectief en kun je niet beoordelen op de band an-sich
Oud 28-12-2006, 08:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 23:57 :
Ik ben het met je eens. Maar je zegt .. maar de zonde die hij doet, die haat ik. En dan met de nadruk op "haat ik". Het is niet goed om te haten...!! Dat is heel erg fout. Meer ga ik er niet op zeggen.
god zal ook wel ronduit een kánkerhekel aan zonden hebben hoor darling .
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 11:34
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 28-12-2006 @ 02:42 :
En verder draait muziek bij mij niet om teksten maar om de muziek zelf. Maar goed, ik beluister muziek minder als "luisteraar" en meer als "muzikant" en dus is een tekst voor mij ondergeschikt aan de muziek.
Dat heb ik dus ook.
Oud 28-12-2006, 12:10
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 23:57 :
De zonden MOETEN we zelfs haten
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 14:05
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 28-12-2006 @ 09:03 :
god zal ook wel ronduit een kánkerhekel aan zonden hebben hoor darling .
Nee.. want God haat niet
Oud 28-12-2006, 14:06
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 28-12-2006 @ 13:10 :
De zonden MOETEN we zelfs haten
Haten is misschien een groot woord.. natuurlijk haat ik ook wel eens, maar ik probeer me dan niet toe te geven aan dat gevoel
Oud 28-12-2006, 15:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Marzs schreef op 28-12-2006 @ 15:05 :
Nee.. want God haat niet
78hits voor ´haat´.

"gij liefhebbers des HEEREN! haat het kwade;"
"maar de zonde die ik doe, die haat ik"

"Gij haat alle werkers der ongerechtigheid"
"de wereld haat Mij"
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 15:28
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
pff, ik ben vast één van de mensen die de eigenschap van God liefde meer benadruk dan de eigenschap majesteit, maar jij maakt het wel heel bont door te zeggen dat God niet haat. Als je bepaalde stukken uit de bijbel leest over wat hij met zondaren zal doen als ze zich niet bekeren dan sta je te bibberen als een rietje. Je moet Jesaja eens lezen, dat is een boek waarin veel geschreven staat over de verschrikkelijke boosheid van God over de zonde, maar ook over de ontzettende liefde van God voor de mensen en grote genade, aah, jonge dat is echt een heftig boek, lees het maar es.
Oud 29-12-2006, 11:46
Volk
Volk is offline
Citaat:
Marzs schreef op 28-12-2006 @ 15:05 :
Nee.. want God haat niet
OMG... een beetje meer research voor je zegt dat God niet haat.

er zijn vele, vele teksten die gaan over wat god haat. Lees inderdaad Jesaja, en niet alleen daar staat over zijn haat. Wat dacht je van de 7 zonden die god HAAT, om maar een voorbeeld te noemen die iedereen wel zal kennen..
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:57
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Volk schreef op 29-12-2006 @ 12:46 :
OMG... een beetje meer research voor je zegt dat God niet haat.

er zijn vele, vele teksten die gaan over wat god haat. Lees inderdaad Jesaja, en niet alleen daar staat over zijn haat. Wat dacht je van de 7 zonden die god HAAT, om maar een voorbeeld te noemen die iedereen wel zal kennen..
jajajajaja
Oud 30-12-2006, 19:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Marzs schreef op 30-12-2006 @ 17:57 :
jajajajaja
De waarheid is als een blok beton; je klapt tegen aan als er om heen draaien niet meer kon.
Oud 30-12-2006, 19:22
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Marzs schreef op 28-12-2006 @ 15:06 :
Haten is misschien een groot woord.. natuurlijk haat ik ook wel eens, maar ik probeer me dan niet toe te geven aan dat gevoel
personen mag je niet haten, de zonde, het kwaad wel.
Is het zo raar dat God de zonde haat, is het niet logisch?

Wij moeten de zonde haten maar of we dat ook kunnen? We doen steeds weer opnieuw zonde, en dat weten we zelf ook..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 20:48
Freddy Godskind
Citaat:
Marzs schreef op 27-12-2006 @ 14:12 :
Ja precies. Ik draai Dry County altijd als ik me niet goed voel, en vaak helpt het dan ook als ik kei hard ga mee zingen. Dus teksten kunnen wel enige invloed hebben. Maar het ligt helemaal aan jezelf, hoe je ermee om gaat. Als je b.v. Dimmu Borgir gaat luisteren als je je niet goed voelt, kan ik begrijpen dat je je er slechter op gaat voelen. En dat heb ik zelf meegemaakt. Maar daardoor heb ik gevraagd of de Heer me hiervoor wilt beschermen, en het lukt hem al aardig goed!
Moet je maar eens wat muziek van Hillsongs United (een Christelijke band uit Australië) gaan downloaden. Hier krijg ik echt kippenvel van. Het is trouwens juist goed als je geoordeeld wordt door de Heer. Iedereen heeft namelijk een doel. En daar moet je uit leren.
Ja, ik voel me ook wel goed zodra ik muziek beluister. Helaas luisterde ik vroeger de meest harde muziek waarin sarcastische teksten bezongen werden. In die tijd dacht ik ook heel doods en vond ik dus ook mijn welbehagen in zulke harde muziek. De bands die u buiten Bon Jovi benoemd, ken ik niet en ik ben ook niet zo handig in downloaden. Het is goed van u dat u de Heer vraagt om bescherming, blijf waken! Ik had de Heer ook al om onze bescherming gevraagd voor dit hele forum. Ik ben Hem ook dankbaar dat Hij u beschermt. Wat het oordelen van de Heer betreft, denk ik dat u mij verkeerd hebt begrepen. Volgens mij denkt u dat ik daar een tijdelijke straf (op de aarde) mee bedoel en daar kan onze God ook wel eens voor zorgen... Maar het oordeel dat ik bedoel, is het oordeel dat op de laatste dag zal plaatsvinden in het einde van de tijd en dat zal dan een definitief oordeel zijn. Iedereen zal daar ook aanwezig zijn en rekenschap moeten afleggen. Wat ik bedoelde is, dat ik er dus ook bij zal zijn en vrijgesproken zal worden, terwijl ik het verdiend heb om gestraft te worden. Ik heb het dus absoluut niet verdiend om toegang te krijgen tot de hemel, maar het is puur voortgekomen uit de liefde van God die aan ons allen genade wil schenken. Alleen zullen er maar weinigen zijn die genade zullen ontvangen. U hebt dan ook gelijk en iedereen heeft een doel... dat is God´s heerlijkheid... het eeuwige leven in gerechtigheid. Het klopt ook dat iedereen dat moet leren, zoals u al zei. Om dat te leren kunt u niet zonder God, die beloofd heeft zich bekend te maken aan hen die Hem van harte zoeken. Moge de Here God u aanraken en u de rechtvaardigheid leren!

In Christus

Laatst gewijzigd op 04-01-2007 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 20:55
Freddy Godskind
Citaat:
Was ik maar eens iets persoonlijker, ik betrap mezelf er voortdurend op dat ik ga twisten.
Oud 04-01-2007, 20:56
Freddy Godskind
Citaat:
Il organista schreef op 27-12-2006 @ 00:06 :
sorry
Oud 06-01-2007, 16:30
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Marzs schreef op 30-12-2006 @ 17:57 :
jajajajaja
als god de onveranderlijke is, moet je de héle bijbel lezen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 19:57
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2006 @ 17:25 :
Teksten niet serieus nemen is niet gelijk aan 'niet-foute' muziek. Ook al neem je de teksten niet serieus (wat ik zelf ook niet doe), kan het nog wel foute muziek zijn. Die twee staan los van elkaar.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 10-01-2007 @ 20:57 :
Teksten niet serieus nemen is niet gelijk aan 'niet-foute' muziek. Ook al neem je de teksten niet serieus (wat ik zelf ook niet doe), kan het nog wel foute muziek zijn. Die twee staan los van elkaar.
Ja dat kan, maar dan nog blijft het nogal arbitrair.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:12
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 21:10 :
Ja dat kan, maar dan nog blijft het nogal arbitrair.
? Waarom?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:13
Verwijderd
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 10-01-2007 @ 21:12 :
? Waarom?
Nou, omdat in mijn ogen bijv. christelijke muziek veel schadelijker is dan muziek die gaat over satan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:17
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 21:13 :
Nou, omdat in mijn ogen bijv. christelijke muziek veel schadelijker is dan muziek die gaat over satan.
Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle christelijke muziek is goed, maar zeker niet schadelijker. En als je van mening bent dat bepaalde christelijke muziek niet zo christelijk is/schadelijk dan hoef je daar niet naar te luisteren en je hoeft het ook niet serieus te nemen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:17
Verwijderd
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 10-01-2007 @ 21:17 :
Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle christelijke muziek is goed, maar zeker niet schadelijker. En als je van mening bent dat bepaalde christelijke muziek niet zo christelijk is/schadelijk dan hoef je daar niet naar te luisteren en je hoeft het ook niet serieus te nemen.
Hee, dat is nu precies wat ik bedoel met dat het nogal arbitrair is wat 'foute' muziek is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:21
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 21:17 :
Hee, dat is nu precies wat ik bedoel met dat het nogal arbitrair is wat 'foute' muziek is.
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet meer. Natuurlijk zijn bepaalde stijlen van muziek niet in een fout hokje te plaatsen. Het gaat om meningen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 21:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 10-01-2007 @ 21:17 :
Niet alle christelijke muziek is goed, maar zeker niet schadelijker.
Dan kan je nog steeds beter grunten over het platbranden van dorpen en plunderen, zoals de bands waar ik naar luister doen.

Bij nader inzien, misschien zijn die bands juist christelijk; als ik de bijbel open sla zie ik die lyrics over plunderen en moorden in verhaalvorm uitgeschreven als wetgeving of deugdelijk handelen, dus...
Oud 10-01-2007, 21:41
mepsteen
mepsteen is offline
Ik luister ook naar nummers over necrofillie, maar ik ga toch ook geen lijken opgraven om ze te neuken?

ik denk dat de link lyrics-gedrag niet geldig is. oké, je hebt gekken die daar echt naar luisteren, maar deze personen zijn sowieso al instabiel.
Oud 11-01-2007, 10:17
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Dit forumonderdeel wordt steeds erger...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 14:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 10-01-2007 @ 22:41 :
Ik luister ook naar nummers over necrofillie, maar ik ga toch ook geen lijken opgraven om ze te neuken?

ik denk dat de link lyrics-gedrag niet geldig is. oké, je hebt gekken die daar echt naar luisteren, maar deze personen zijn sowieso al instabiel.
beinvloed worden doe je al als je je ogen open doet. dat die beinvloeding niet echt positief is voor christenen, is duidelijk. stomme discussie.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 16:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 11-01-2007 @ 15:11 :
beinvloed worden doe je al als je je ogen open doet.
Ik denk dat we de stellingname dat je zomaar beïnvloed wordt door wat je luistert toch vooralsnog als een ononderbouwde aanname moet worden gezien.
Oud 11-01-2007, 17:26
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-01-2007 @ 17:39 :
Ik denk dat we de stellingname dat je zomaar beïnvloed wordt door wat je luistert toch vooralsnog als een ononderbouwde aanname moet worden gezien.
beinvloed worden in ideeen zal je niet zo snel overkomen. maar er zijn talloze andere dingen als gewenning en dat wat het muzikale met je doet etc die je weer bij die ideeen brengen. ik vind muziek een redelijk uitgesproken expressie. het hele totaalplaatje wat een artiest bedoeld (tekst en muziek gaan dan samen op) komt dus, als het goed is, aardig over. als die ideeen in jouw ogen niet goed zijn moet je je er ook zeker niet mee bezighouden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 04:20
Kabeltje
Kabeltje is offline
Alles in je leven heeft invloed op je, dus ook Lyrics. Is dat erg? Nee, want als je iemand op straat tegenkomt die zo tegen het geloof is enzo dan heeft dat ook invloed maar daar hoor je niks over. Waarom? Omdat het 1 van de vele invloeden is. en zo is het met liedjes ook. HEt is wel invloed, maar zo weinig dat je het niet echt als aparte factor mee kunt tellen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 09:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 11-01-2007 @ 18:26 :
ik vind muziek een redelijk uitgesproken expressie. het hele totaalplaatje wat een artiest bedoeld (tekst en muziek gaan dan samen op) komt dus, als het goed is, aardig over.
Dan ga je er van uit dat er een boodschap in zit. Daar gaat de redenatie direct al de fout in.
Oud 12-01-2007, 10:19
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het is dan ook niet tegen de persoon gericht, als ik iemands foutjes benoem, maar juist tegen zijn daden.
Wat maakt een persoon buiten zijn daden?
Oud 12-01-2007, 17:43
Freddy Godskind
Citaat:
Juice schreef op 12-01-2007 @ 11:19 :
Het is inderdaad zo dat de daden een persoon kunnen maken. Ik houdt er rekening mee dat sommige mensen misdaden uit onwetendheid kunnen verrichten. Omdat ik aan de persoon niet direct kan zien wat diegene wel en niet weet, richt ik me in eerste instantie tegen iemands misdaden. Hierbij betrek ik het verhaal van de blindgeborene uit Johannes 9 en dan doel ik met name op vers 39, 40 en 41.

39 En Jezus zeide: Tot een oordeel ben Ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen, en wie zien, blind worden.
40 Dit hoorden sommigen uit de Farizeeën, die bij Hem waren, en zij zeiden tot Hem: Zijn wij soms ook blind? 41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

Dit laat zien dat aan sommigen hun misdaden niet aangerekend mogen worden. Pas zodra hun het goede geleerd wordt, zal zichtbaar worden wat er van die persoon komt. Ik zou daarom niet meteen zeggen dat het iemands daden zijn die een persoon maken, maar eerder zijn het de keuzes die een persoon maken kunnen. Maar ik geef u geen ongelijk, want zodra iemand zich bewust is van het goede en het toch niet verkiest boven het kwade dan zullen zijn misdaden hem een slecht aanzien geven. Helaas zijn er ook mensen die nooit met het evangelie geconfronteerd zijn, dus weten zij ook niet dat zij daarvoor kunnen kiezen en kan het hun niet kwalijk genomen worden dat zij de misdaad bedrijven.

God's zegen
Oud 13-01-2007, 12:42
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-01-2007 @ 11:19 :
Daden kunnen ook impulsief zijn en helemaal niet bij iemands persoonlijkheid passen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 12:44
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-01-2007 @ 22:37 :
Dan kan je nog steeds beter grunten over het platbranden van dorpen en plunderen, zoals de bands waar ik naar luister doen.

Bij nader inzien, misschien zijn die bands juist christelijk; als ik de bijbel open sla zie ik die lyrics over plunderen en moorden in verhaalvorm uitgeschreven als wetgeving of deugdelijk handelen, dus...
Misschien moet je dan beter de Bijbel lezen en vooral de bedoeling van die verhalen bedenken (het zou bijvoorbeeld wel eens een voorbeeld kunnen zijn van iets wat je juist niet zou moeten doen..).

Het gaat niet om de invloed van de lyrics, dat heb je namelijk redelijk zelf in de hand. Het gaat om of het fout is of niet. En naar foute muziek wil ik uit principe niet luisteren, niet omdat ik bang voor de invloed ervan ben.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 13:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 13-01-2007 @ 13:44 :
Het gaat om of het fout is of niet. En naar foute muziek wil ik uit principe niet luisteren, niet omdat ik bang voor de invloed ervan ben.
Dan durf ik de stelling, dat genocide, kindermoord, verkrachting en slavernij vallen onder foute zaken ook nog wel aan.

Feit blijft dat de hele discussie wat 'fout' is per definitie nogal hypocriet is omdat er A geen sprake is van foute denkbeelden, B, bij de mensen die het fout vinden sprake is van zich beroepen op een waardenpatroon dat zeer afkeurenswaardige denkbeelden en zelfs misdaden verheerlijkt.

Beetje alsof Mugabe de kamer komt binnen lopen en mij verwijt dat ik te weinig geld aan goede doelen geef.
Oud 13-01-2007, 13:49
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2007 @ 14:06 :
Dan durf ik de stelling, dat genocide, kindermoord, verkrachting en slavernij vallen onder foute zaken ook nog wel aan.

Feit blijft dat de hele discussie wat 'fout' is per definitie nogal hypocriet is omdat er A geen sprake is van foute denkbeelden, B, bij de mensen die het fout vinden sprake is van zich beroepen op een waardenpatroon dat zeer afkeurenswaardige denkbeelden en zelfs misdaden verheerlijkt.

Beetje alsof Mugabe de kamer komt binnen lopen en mij verwijt dat ik te weinig geld aan goede doelen geef.
Het christelijke normen en waardenpatroon verheerlijkt geen misdaden. Dat God zich in de Bijbel bedient van zaken die wij als misdaden zouden betitelen, is niet te ontkennen, maar er zit -zoals bij iedere religie- verschil tussen traditie en tekst. De traditie is veelal gebaseerd op het NT of een allegorische uitleg van het OT. Zoals jij ook weet, is de gangbare opvatting altijd geweest dat dergelijke maatregelen die wij wreed zouden noemen, hebben afgedaan bij de komst van Jezus -net als andere zaken overigens. Het christelijke normen en waardenpatroon is op deze traditie gebaseerd.

Het is dus onzinnig om te stellen dat het christelijke normen en waardenpatroon misdaden verheerlijkt, zelfs al zou je dat uit de Bijbel kunnen halen.

Het zou voor jou en je geloofwaardigheid geen kwaad kunnen als je je eerst eens zou verdiepen in de vraag hoe religie nu eigenlijk werkt, in plaats van dingen te roepen als iemand die de klok dan wel heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt.
Reageren

Regels voor berichten