Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2006, 10:57
Nona
Nona is offline
Hey Anne, lang niet gezien.

Ik denk eigenlijk dat het allemaal wel goed komt. Ja, mensen hangen aan het forum en hechten er meer waarde aan dan reëel is. Maar ik denk ook dat mensen die zich rot voelen de natuurlijke neiging hebben om aan iets te gaan hangen. En een forum is een stuk beter dan drank of drugs of zelfbeschadiging of verkeerde vrienden. En iedereen begint op een zeker moment toch weer aan de rest van zijn leven.
Oud 31-12-2006, 11:17
Anneee
Anneee is offline
Hoi Kruimel, dat is lang geleden.

Ik merk dat de nadruk heel erg ligt op 'verslaafd zijn'. Ik heb in mijn beginpost inderdaad die vraag gesteld, dus dat is wel logisch. Maar het is een heel negatieve benaming van iets wat ik eigenlijk bedoelde: de afhankelijkheid van het forum, die vijf, zes jaar geleden bij mij een rol speelde, en nu vast ook nog wel bij een aantal mensen. Dat is een vervelende constatering, en de mensen die het betreft (en die hier wellicht niet zullen reageren) zullen daarover goed moeten nadenken. Ik wil ook benadrukken: het geldt zeker niet voor iedereen!! Dat blijkt uit vele reacties.
Ik geloof inderdaad, net als de meesten hier, dat het een fase is, en dat het allemaal wel weer goedkomt (kijk maar naar mij ).
Ik ben blij met de reacties, dat het bespreekbaar is, en ik hoop dat het zo blijft. Hulde voor de mensen die positiviteit in het psych forum brengen!
Het forum kan inderdaad een welkome aanvulling op je leven zijn, maar pas gewoon op dat je je niet laat meeslepen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 11:20
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 30-12-2006 @ 20:11 :
Maar ik vind ook, dat je lichtelijk overdrijft, je doet alsof de mensen die hier op het forum zitten niet weten dat er een buitenwereld is, alsof dit hun hele leven is. Zo iemand ben ik nog nooit tegengekomen, en ik denk dat het merendeel van deze forummers ook niet zo zal denken. Ik begrijp wat je punt is, maar misschien heb je het wel iets té duidelijk naar voren gebracht, waardoor je niet door iedereen even serieus genomen zult worden.
Ben het met je laatste gedeelte eens: ik heb misschien iets te veel mijn best gedaan om mijn punt naar voren te brengen. Ik vond het moeilijk om het onder woorden te brengen (zei de afgestudeerde student Nederlands ). Mijn beginpost kan ook wel generaliserend overkomen, terwijl ik dus hoopte dat er enkele mensen zijn die zich aangesproken voelen, en niet alle forumbezoekers, want ik weet ook wel dat het niet voor iedereen geldt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 12:32
Balance
Balance is offline
Ik denk je sowieso niet zo sterk in je schoenen staat, als je het forum zo'n groot deel van je leven laat worden. Ik kan best zeggen dat ik hier veel zit, erg veel. Maar ik laat het forum nooit m'n leven dusdanig veel beïnvloeden. Mensen die dat wel doen, zijn toch al vatbaar voor beïnvloeding door anderen. Is het niet door een forum, dan is het wel door mensen die je irl tegenkomt die je net zo goed de put in kunnen praten. Overal waar je komt kan dat, dus ook op een forum. Ben jij zo'n beïnvloedbaar typje, dan moet je jezelf daar de schuld van geven; niet het forum.
Oud 31-12-2006, 13:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Anne Ik herinner me je eigenlijk meer van DoP, ik lees soms wel op Psych, meer niet. En ik vind dat je een goed topic hebt geopend, al zal ik me er niets van aantrekken en mijn leven hier gewoon verder vergooien
Oud 31-12-2006, 13:57
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-12-2006 @ 13:32 :
Ben jij zo'n beïnvloedbaar typje, dan moet je jezelf daar de schuld van geven; niet het forum.
Eens. Maar toch lijkt het me goed om er eens bij stil te staan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 14:28
havana
havana is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 18:52 :
Toch is het gewoon lachwekkend. Sorry. Maar je hebt gelijk, het is bedroevend dat er blijkbaar mensen zijn die het forum zo zien. Het is goed dat je ze waarschuwt.
QFT
Oud 31-12-2006, 14:57
Verwijderd
Als je geen vrienden of omgeving hebt om jouw problemen te bespreken dan is dat iets heel anders dan een willekeurig forum te bekritiseren. Als er meer ijs wordt verkocht in Scheveningen verdrinken er meer mensen. Echter, dat ligt niet aan de consumptie van ijs maar gewoon omdat er meer bezoekers zijn. Jij rukt dingen echt uit zijn verband en begrijp me niet verkeerd, daar is niks mis mee. Blijkbaar wordt het erg gewaardeerd Ik denk dat jij je hier heel verbonden voelde maar dat dit gevoel niet volledig wederzijds is. Vast en zeker hebben mensen jou duizend maal gequoted (spelling?). Alleen je denkt toch niet dat die mensen zich op de bank nestelden en tijdens een slechte soap dachten: goh hoe is het met user-x van s.com op dit moment?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:15
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
White Trash schreef op 31-12-2006 @ 15:57 :
Jij rukt dingen echt uit zijn verband
Moet jij zeggen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:21
Lotte
Lotte is offline
Ik vind dat het erbij hoort voor pubers om op het internet emo te zijn Het ligt aan jezelf of je daar een positieve of negatieve herinnering van maakt, ik kijk er persoonlijk grijnzend op terug. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik alles onder de 18 zoveel mogelijk serieus probeer te nemen omdat ik weet hoe echt het allemaal voelt en is. Puber zijn is nou eenmaal moeilijk omdat middelbare scholen nou eenmaal stukken anoniemer zijn dan de basisschool in de buurt. Daar komt nog eens bij dat er verschrikkelijk veel domme pubers zijn die het andere pubers het leven naar maken.

Ik heb veel geleerd van dit forum, en doe dat nog steeds. Het heeft bij mij toch wel een positieve invloed gehad, voornamelijk omdat ik daar uiteindelijk zelf voor heb gezorgd. Het ligt maar net aan hoeveel je al geleerd hebt op het gebied van afstand houden hoe je met het forum omgaat. Maar ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor mensen die deze vaardigheden nog niet hebben opgedaan, zodat deze nog even verslaafd en emotioneel kunnen zijn op dit forum. Het lijkt me heel vervelend als daar geen ruimte meer voor zou zijn, ik denk dat het forum een goede uitlaatklep en leerplek is voor sommige mensen.

Hierbij wou ik nog even toevoegen dat het makkelijker is mensen belachelijk te maken dan om je verhaal te openbaren op het internet en open te staan voor invloed van buitenaf. Het is wel heel simpel om te zeggen dat mensen die zich kwetsbaar opstellen lame zijn.

Soms leer je dingen door de fout in te gaan en het is goed om een tijdje emotioneel afhankelijk te zijn van een forum en gaandeweg te leren wat het is om volwassen te zijn, namelijk hetgeen wat mensen zeggen filteren op waarheid.

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 15:28.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneee schreef op 31-12-2006 @ 14:57 :
Eens. Maar toch lijkt het me goed om er eens bij stil te staan.
Ik denk niet dat je je dat beseft als je zo'n type bent. Daar kom je later achter, net als jij nu. Dan heb je weer een goede levensles gehad.
Oud 31-12-2006, 15:38
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Lotte schreef op 31-12-2006 @ 16:21 :
Ik heb veel geleerd van dit forum, en doe dat nog steeds. Het heeft bij mij toch wel een positieve invloed gehad, voornamelijk omdat ik daar uiteindelijk zelf voor heb gezorgd. Het ligt maar net aan hoeveel je al geleerd hebt op het gebied van afstand houden hoe je met het forum omgaat.
Ik ook.

Citaat:
Maar ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor mensen die deze vaardigheden nog niet hebben opgedaan, zodat deze nog even verslaafd en emotioneel kunnen zijn op dit forum. Het lijkt me heel vervelend als daar geen ruimte meer voor zou zijn, ik denk dat het forum een goede uitlaatklep en leerplek is voor sommige mensen.
Ook mee eens. Dat er een uitlaatklep is, is natuurlijk heel erg goed. En een leerplek is het zeker. Moet ook echt niet verdwijnen.

Citaat:
Hierbij wou ik nog even toevoegen dat het makkelijker is mensen belachelijk te maken dan om je verhaal te openbaren op het internet en open te staan voor invloed van buitenaf. Het is wel heel simpel om te zeggen dat mensen die zich kwetsbaar opstellen lame zijn.
Het is niet mijn bedoeling om mensen belachelijk te maken. Als je het wel zo opvat, sorry. En wat betreft verhaal openbaren op internet, zoek maar op mijn posts, dan zul je zo ongeveer alles vinden. Ik was erg goed in openbaren.

Citaat:
Soms leer je dingen door de fout in te gaan en het is goed om een tijdje emotioneel afhankelijk te zijn van een forum en gaandeweg te leren wat het is om volwassen te zijn, namelijk hetgeen wat mensen zeggen filteren op waarheid.
Je leert inderdaad dingen door de fout in te gaan, en het is ook helemaal niet erg om de fout in te gaan. Maar ik vind niet dat het dáárom goed is om een tijdje emotioneel afhankelijk te zijn van een forum. Aan de andere kant: als je daardoor sterker in je schoenen komt te staan, is het achteraf positief. Het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. En ja, dat vind ik positief. En je doet het natuurlijk niet bewust: "Goh, laat ik me eens emotioneel afhankelijk maken."
En nu denk ik, wat doe ik eigenlijk moeilijk, maar ik blijf erbij dat het op het moment (dus die jaren geleden) voor mij niet goed was om me zo mee te laten slepen. En dat lag inderdaad aan mij ja, wie is er niet af en toe (een beetje) labiel in de puberteit?

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:42
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-12-2006 @ 16:37 :
Ik denk niet dat je je dat beseft als je zo'n type bent. Daar kom je later achter, net als jij nu. Dan heb je weer een goede levensles gehad.
Het is inderdaad wel erg makkelijk voor mij om dat zo te zeggen, omdat ik er al op terug kan kijken. Van je fouten moet je leren... als je deze fout tenminste maakt. Maar toch hoop ik dat mensen, die misschien zo'n type zijn, zich toch enigszins herkennen en er wellicht even over nadenken, al is het dan maar héél even.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:44
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Anneee schreef op 31-12-2006 @ 16:38 :
Het is niet mijn bedoeling om mensen belachelijk te maken. Als je het wel zo opvat, sorry. En wat betreft verhaal openbaren op internet, zoek maar op mijn posts, dan zul je zo ongeveer alles vinden. Ik was erg goed in openbaren.

Je leert inderdaad dingen door de fout in te gaan, en het is ook helemaal niet erg om de fout in te gaan. Maar ik vind niet dat het dáárom goed is om een tijdje emotioneel afhankelijk te zijn van een forum. Aan de andere kant: als je daardoor sterker in je schoenen komt te staan, is het achteraf positief. Het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. En ja, dat vind ik positief. En nu denk ik, wat doe ik eigenlijk moeilijk, maar ik blijf erbij dat het op het moment (dus die jaren geleden) voor mij niet goed was om me zo mee te laten slepen. En dat lag inderdaad aan mij ja, wie is er niet af en toe (een beetje) labiel in de puberteit?
Ik had het niet specifiek tegen jou toen ik het had over dat mensen zo snel mensen belachelijk maken op psych. Dat is in het algemeen zo, terwijl psychologie juist een van de interessantste subforums is omdat mensen er zich ontwikkelen. Het is niet zomaar grappige dingen tegen elkaar zeggen. Ik las gewoon soms dergelijke posts in dit forum.

Het lag misschien aan jou in die tijd, maar dat is niet iets negatiefs. Want hoe kan je jezelf nou blamen voor het feit dat je, gebruikelijk voor je leeftijd destijds, je hart luchtte op internet. Zou het echt zo anders zijn gegaan als je dit niet had gedaan? Pubers zijn nou eenmaal emotioneel, ook in het echte leven. Ik vind niet dat het verkeerd is wat je toen heb gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:53
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Lotte schreef op 31-12-2006 @ 16:44 :
Het lag misschien aan jou in die tijd, maar dat is niet iets negatiefs. Want hoe kan je jezelf nou blamen voor het feit dat je, gebruikelijk voor je leeftijd destijds, je hart luchtte op internet. Zou het echt zo anders zijn gegaan als je dit niet had gedaan? Pubers zijn nou eenmaal emotioneel, ook in het echte leven. Ik vind niet dat het verkeerd is wat je toen heb gedaan.
Ik heb er ook geen spijt van. Ik heb ook geen idee hoe het anders was gegaan, als ik hier niet gekomen was. Ik denk wel, en daarbij spreek ik alleen voor mezelf (!!!) dat ik minder in de problemen gekomen was als ik niet steeds het forum opgezocht had om te posten en blij te zijn met de (soms bevestigende) reacties van anderen. Dat lag toen inderdaad volledig aan mezelf; zeer labiel. (jawel, ik kan het nog steeds, openbaren ) Misschien ben ik hier wel de enige in, al kan ik me gevallen herinneren die er nog erger aan toe waren dan ik (in mijn tijd dus).

En door dat nu 'bespreekbaar' te maken (ik geloof wel dat het altijd bespreekbaar was), hoop ik enkele mensen van nu de ogen te openen, hoewel ik me ook realiseer dat dat misschien wel niet lukt en dat die mensen die het nu betreft, zich nu niet aangesproken voelen, maar straks, achteraf, wel. Van je fouten leer je inderdaad, gelukkig maar. En natuurlijk zijn er ook heel veel mensen voor wie dit alles niet geldt.

Overigens ben ik nog steeds heel veel mensen dankbaar voor hun bemoedigende reacties, en die betreffende personen weten vast wel dat ik hun bedoel!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 16:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneee schreef op 31-12-2006 @ 16:42 :
Het is inderdaad wel erg makkelijk voor mij om dat zo te zeggen, omdat ik er al op terug kan kijken. Van je fouten moet je leren... als je deze fout tenminste maakt. Maar toch hoop ik dat mensen, die misschien zo'n type zijn, zich toch enigszins herkennen en er wellicht even over nadenken, al is het dan maar héél even.
Waarom? Is het met jou zo slecht afgelopen dan?
Jij bent nu toch ook een vrouw met genoeg zelfkennis en een minder naieve houding als destijds? Waarom zullen anderen er niet op eenzelfde manier uitkomen als jij en uiteindelijk ook prima op hun pootjes terecht komen?
Oud 31-12-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 31-12-2006 @ 16:15 :
Moet jij zeggen.
Wat ben jij scherp van de tongriem gesneden

tweeduizend zes, (bijna) zeven
Jij doorbrak een taboe
Op een geel forum ontstond een kleine rel
Stap in het echte leven,
en trek aan de bel.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 19:56
Verwijderd
go Anneee!

toch is het wel een soort van bewezen dat internet mensen uit psychische dalen heeft getrokken, door de laagdrempeligheid (is dat een woord?), maar je hebt helemaal gelijk... het is makkelijk, veilig, je kunt je voordoen zoals je wilt zijn, je hoeft niet de complete waarheid te vertellen, je kunt zwijgen wanneer je wilt en heftiger reageren dan je irl durft.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 00:51
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik kan we wel voorstellen, vooral als je op school ed weinig vrienden hebt ofzo, dat je dan snel afhankelijk wordt van de aandacht hier. Maar je hebt hier ook genoeg mensen die deze mensen erop wijzen dat ze naar het echte leven toe moeten, vrienden maken enzo. Ik denk dat het wel meevalt met het dramatisch in een dimensie van fora en forummers.
Voor mij in elk geval wel. Dingen die ik op mijn hart heb vertel ik liever zodat mensen het horen kunnen, dat is anders dan het in je dagboek schrijven, waar jij alsnog de enige bent die het leest. Het is gewoon hetzelfde als iets in gedachten hebben, maar dan maak je het concreet. Ik post dingen die me echt dwars zitten meer in journals op DeviantArt. Kleine dingen enzo die post ik in het ljh-topic. Met echt grote dingen voel ik me pas beter als ik weet dat ik gehoord ben, en met dA weet je dat als er iemand op je journals reageerd. In het LJH-topic denk ik meer, misschien lezen ze het, misschien niet. Het zit in elk geval niet meer in mijn systeem.
Oud 01-01-2007, 05:26
Verwijderd
Je hebt compleet gelijk, ik weet het
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 30-12-2006 @ 16:04 :
er zullen vast mensen zijn die mijn naam nog herkennen
Je naam (en de persoon die er bij hoort ) zal ik nooit vergeten.

Ik heb niet alles posts gelezen, alleen een beetje 'gescant', ik denk dat veel mensen wel weten dat het forum ook een negatieve kant heeft, anderen weten het misschien idd niet of willen het niet weten.

In de loop der jaren ben ik veel minder vatbaar geworden voor het forum en bepaalde posts sla ik nu ook gewoon over. Ook kom ik nu veel minder op het forum dan een aantal jaren terug, deels omdat ik het 'ontgroeid' ben, deels omdat ik qua gezondheid vreselijk loop te 'kwakkelen' en deels omdat ik het gewoon te druk heb met andere dingen (wat natuurlijk samenhangt met de eerste twee). Behalve negatieve kanten heeft het forum ook zeker positieve kanten (gehad): ik heb mijn man via het forum leren kennen, ik heb veel mensen leren kennen, waar ik op dat moment goed bevriend mee was (en met twee nog steeds ben).

Ik vind het forum met regelmaat ook erg negatief, wat dus tot gevolg heeft dat ik bepaalde dingen niet lees en probeer zelf zo positief mogelijk te blijven en juist de 'andere kant' te laten zien als mensen iets posten. Ik leef niet in de veronderstelling dat ik de mensen hier ken en al helemaal niet dat zij mij kennen (dat doen er nl maar heel weinig hier ). Ik hoop wel dat ik dmv mijn reacties mensen soms net een beetje de andere kant op kan laten kijken, al is het maar een piepklein beetje. Uiteindelijk moet je het idd zelf doen, maar soms is net een zetje van buitenaf nodig. Dat kan een forum zijn, dat is in mijn ogen niet zo heel veel anders dan bv. een kroeg of wat dan ook, het is een ontmoetingsplaats, het hoort hoort bij de maatschappij van tegenwoordig. Alleen maar forummen is niet goed, net zo min als dat alleen maar in de kroeg zitten of alleen maar sporten of wat dan ook ook niet goed is: verslavingen, overdrijven en (te) afhankelijk zijn, is nooit goed, het maakt niet uit waar het omgaat.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 12:43
moon
moon is offline
Ik heb wel vaag idee dat ik jou ook "ken" van het forum.

Ik ben het in grote lijnen zeker eens met wat je schrijft. Ik herken dit enigzins van toen ik hier net op het forum kwam, in de pubertijd. In die tijd ben je volgensmij wel vatbaar voor zulke dingen, zeker als het slecht met je gaat. Ik ben het met je eens dat er een dubbele kant zit aan het forum. Ik zie de negatieve en ook de positieve. De voor en nadelen zijn vooral terug te zien in het grote-lucht-je-hart-topic. Ik vind het heel positief dat mensen doormiddel van dat topic een uitlaatklep hebben. Het wordt negatief zodra je je mee laat slepen door de berichten in het topic en de verkeerde dingen van andere forummers over gaat nemen. Ja ik vind het dubbel.
Oud 01-01-2007, 16:08
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-12-2006 @ 17:08 :
Waarom? Is het met jou zo slecht afgelopen dan?
Jij bent nu toch ook een vrouw met genoeg zelfkennis en een minder naieve houding als destijds? Waarom zullen anderen er niet op eenzelfde manier uitkomen als jij en uiteindelijk ook prima op hun pootjes terecht komen?
Dat bedoelde ik ook.

Leonoor: niets aan toe te voegen. En moon: ja, ik vind het ook dubbel.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 19:51
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
1. Ik vind het ieders eigen verantwoordelijkheid
2. Niet iedereen is er even vatbaar voor
3. Ik denk niet dat mensen die nu al 'verslaafd' zijn zich iets aantrekken van je post.
Oud 03-01-2007, 10:23
lennuzz
lennuzz is offline
wat een overdreven gezever.
de helft van de mensen met een computer is wel érgens aan verslaafd op het ding, van patience tot msn en downloaden.
wat een overdreven gezever.
gezever over 'de echte wereld in gaan', elkaar 'het ravijn in sleuren'..

misschien moet je er een boek over schrijven. en dan spread ik ondertussen positiviteit hier ipv overdreven gezever.

wat je zegt: mensen moeten het zelf doen. laat ze het zelf doen?
Oud 03-01-2007, 12:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneee schreef op 01-01-2007 @ 17:08 :
Dat bedoelde ik ook.
Nou ik vraag me af of jij dat wel bedoelt. Want jij komt hier nu waarschuwen voor dit gevaar. Terwijl ik dus vind dat er niet gewaarschuwd hoeft te worden, want mensen moeten zelf de gelegenheid hebben om hun eigen fouten te maken. En uiteindelijk zal het met hen toch net zo goed aflopen als met jou.
Reageren

Regels voor berichten