|
Daar zit ik dan. Op mijn eigen, nieuwe kamer. Alleen, voor het eerst. Er is zoveel gebeurd de afgelopen twee weken, en ik heb eigenlijk geen tijd gehad het even goed op een rijtje te zetten voor mezelf. Ik moet het er even uittypen, even weer voelen dat ik er ben.
Allereerst de stilteretraite. Éen van de mooiste ervaringen uit mijn leven, zelfs nu het de derde keer is. Ik heb zo’n verdriet gehad daar, me zo lelijk gevoeld, zoveel pijn gehad om wie ik ben en geworden ben. De beperkingen van mijn lichaam, die vreselijke klote jeuk, de slapeloze nachten… En ik ben geconfronteerd met mijn houding t.o.v. dat lichaam dat ik eigenlijk niet wil. Ik heb het al vaker gezegd, maar het is echt zo… hoe kan ik van mijn lichaam verwachten dat ze er mooi en gezond uitziet, als ik haar met zoveel haat en afschuw tegemoet zie? Al die tijd dacht ik “Ik moet haar accepteren, ik MOET het accepteren om het weg te laten kunnen gaan”. Pas tijdens de retraite realiseerde ik me dat ik éérst álle pijn en alle verdriet moest durven toelaten. Om echt te accepteren is het zoo belangrijk om óók te accepteren dat ik het eigenlijk helemaal niet accepteer, en nog zoveel verdriet en schaamte voel. Die les heb ik daar geleerd, net zoals ik ook weer even geleerd heb dat huilen je niet zwak maakt. Het is moeilijk, nog steeds, om te huilen in het bijzijn van anderen..maar ik móet huilen. Zonder te uiten wat ik voel, zal ik nooit plaats kunnen maken voor nieuwe emoties.
Ook op relatiegebied was die stilteretraite een eye-opener. Zo vaak had ik het gevoel dat ik “tegen” mijn vriend koos als ik mijn hart die richting op volgde, en de angst maakte zich van mij meester en weerhield me van elke keuze die me dichter bij mezelf zou kunnen brengen. Ik knokte in mijn eentje, zonder te doen waarvan ik wist dat het zo ontzettend goed zou voelen. Totdat ik de knop omgooide en ging. Gedurende de hele retraite kon ik maar niet stoppen met nadenken over mijn vriend, en hoe gek hij alles zou vinden wat ik daar deed. Meditatie, mantra zingen, léven. Ik was zo ontzettend bang soms, omdat ik zo ontzettend voelde en vóel dat ik die kant op moet. Dat mijn weg een weg van Liefde is, in dienst van Vrede. In dienst van de wereld, de maatschappij. Compassie, liefde. Leven. Ik voel dat het moet, dat het me goed zal doen. Stiekem heb ik dat ook altijd geweten, maar zo vaak ontkend. Toen ik terugkwam en mijn vriend me stond op te wachten op het station, voelde ik zo ontzettend veel liefde voor hem. Ik kon alleen maar stralen en hem heel heel heeeeeel stevig knuffelen. Ik voelde zo diep dat hij en ik verbonden zijn, dat we twee levens sámen leiden. Ik hoopte zo dat ik hem kon laten voelen wat ik ervaren heb tijdens die retraite, al is het maar een heel klein beetje. Mijn vriend moest huilen toen hij me zag, had me zo gemist…vooral omdat ik zo ontzettend onbereikbaar was. ’s Avonds hebben we samen gehuild, gepraat over wat het voor mij betekent, maar ook over hoe moeilijk het is voor hem. Er is een richting die ik móet nemen, om mezelf niet te kort te doen…maar die richting kan betekenen dat wij elkaar los moeten laten omdat hij er niet meer in mee kan. Ik heb er echt gigantisch om moeten huilen. Hij betekent echt heel veel voor mij. We zijn zo lief geweest voor elkaar, die dagen erna. Ik kon gewoon zo diep voelen wat ik voor hem beteken, alsof ik voor het eerst kon geloven in zijn liefde voor mij. Onvoorwaarlijk, ook mét huidprobleem (en eetprobleem). En ik ben zo trots op hem, dat hij zo voor mij vecht, ook al maak ik het hem helemaal niet makkelijk. Ik hou zoveel van die jongen.
Verder nog dat eeuwig durende probleem…eten. *zucht*. Het is niet altijd even makkelijk geweest tijdens de retraite, maar ik heb gemerkt dat het feit dat het biologisch was me zoveel goed heeft gedaan! Ik heb daar echt gevóeld dat het niet gaat om uiterlijkheden. Ik wil zo ontzettend graag alleen maar in liefde leven, liefde voor mezelf en de wereld. Een goede balans tussen mijzelf en de wereld vinden. Ik wil zo graag ZIJN wat ik GELOOF. Helaas heb ik ook alweer eet-dipjes gehad, al die oliebollen en feestjes..bleh. Maar, vooruit.. Vandaag is het gewoon TWEE weken geleden dat ik mezelf voor het laatst gewogen heb! Met tegenzin, inderdaad..en ook gewoon omdat er geen weegschaal voorhanden was, maar het is wel gebeurd! En ik probeer mezelf nog echt tegen te houden om hier op mijn nieuwe kamer een weegschaal te gaan aanschaffen. Heel moeilijk, dat wel. Toch.
En nu. Tja. Gisterenavond had ik mijn housewarming party, dat feestje dat ik eerst nog wilde afblazen. Ik was echt heel heel blij dat twee van mijn allerbeste vrienden er waren en het was zo fijn om ze kunnen spreken en gewoon helemaal “ik” te kunnen zijn. Aan de andere kant had ik ook echt mijn moeilijke momenten en heb ik me soms echt even moeten terugtrekken en ook heel zachtjes heel hard gehuild, omdat ik zo geconfronteerd werd met de beperkingen van mijn lichaam. Alles deed zo’n zeer en ik zag het gewoon ieder keer als ik in de spiegel keek weer een beetje verslechteren. Ik kon mijn lippenbalsem niet vinden en mijn coverstick was ik ook al kwijt. Ik vond het zo moeilijk om iedereen onder ogen te komen, terwijl ik me zo schaamde voor wie ik was. Vervolgens bleven er ook nog een heleboel mensen slapen, en heb ik ook weer echt teveel uur wakker gelegen. Ik heb heel zachtjes gehuild en mijn vriend troostte me. Ik hou van hem. ’s Morgens als eerste opgestaan, niet omdat ik dat zo graag wilde… maar omdat ik niet wilde dat iemand me zou zien voor ik gedoucht en zo goed en zo kwaad als het ging gecamoufleerd was. Na de douche met kleren en al weer even in bed gekropen en nog een beetje geslapen..dat was wel fijn. Daarna voelde ik me ook weer een stuk beter en rustiger, kon ik weer lachen. Ondanks de pijn, die ook terwijl ik dit typ nog zo ontzettend aanwezig is.
Iedereen is weg nu. Ben voor het eerst sinds 7 dagen weer alleen, voel me een beetje leeg. Het is net alsof ik iets mis nu. Eigenlijk moet ik nog zoveel voor school doen, maar eigenlijk gaat het gewoon niet. Ik denk er over om naar de studieadviseur te gaan, om haar in ieder geval op de hoogte te stellen van waar ik mee zit. Ik dacht dat als ik het er maar niet over had, het wel ging… maar die te korte nachten en dat hele moeilijke acceptatie-proces breekt me best wel op. Ik heb op de retraite geleerd dat het lógisch en nórmaal is dat ik me zo voel. Het voelde zo goed dat ik daar kwam, twee woorden zei en zij gewoon helemaal begrepen wat het probleem was en hoe groot de emotionele balast van zo’n probleem eigenlijk is. En ik mag boos zijn, verdrietig, wanhopig. Want alleen als ik dat allemaal durf toe te laten, zal ik mijn weg naar acceptatie vinden.
Dat was Yana, in twee weken vogelvlucht. Levendiger, krachtiger, misschien op weg naar wie ik ooit hoop te zijn. Verdrietig ook, boos op mijn lichaam dat me dit aan doet, boos op mezelf om wat ik mijn lichaam aan doe. Maar ik ga veranderen, ik wil het echt veranderen. Met alle kracht en wijsheid die ik mag ontvangen, blijf ik mijn eigen weg bewandelen. Met hele lieve vrienden, die heel diep in mijn hart genesteld zitten, en met een hele hele lieve en dappere vriend, die soms zó anders is als ik…. Maar hopelijk zijn hart open durft te blijven zetten, zodat we elkaar daar altijd weer zullen vinden.