Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb het niet over panters en koeien. Verder doet je hele post niets af aan mijn punt.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik ben geen bioloog, maar zover ik weet draait het hele 'ivoor' shit puur over het feit of je plantaardig dan wel dierlijk voedsel KAN eten. Dat heeft niets te maken met ontstijgen van niveau's (zz) en een keuze van je dieet. Laatst gewijzigd op 19-01-2007 om 20:02. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is vreemd dat mensen zich in zo veel zaken onderscheiden van andere diersoorten, maar zich op het gebied van eten graag in deze categoriën in willen delen, terwijl niets erop wijst dat een vegetariër ongezonder zou leven dan iemand die vlees eet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kijk, we kunnen hierover discussiëren, maar als jij verder gaat filosoferen heeft het geen zin. Wij hebben de biologie en antropologie aan onze kant en jij ... het gezwam? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Waarom moet je eigenlijk vis gaan eten? Ik vraag me soms af of vleesvervangers wel degelijk vlees kunnen vervangen omdat je toch vaak die verhalen van vleeseters hoort dat men perse vlees moet eten. Maar theoretisch kan je alles binnen krijgen dus das ook weer zo vaag ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is niet omdat een paar individuen besluiten enkel nog plantaardig materiaal te eten, dat de mens daardoor géén omnivoor meer zou zijn. Zoals ik al gezegd heb, wanneer omnivoor zijn een evolutionair voordeel zou opleveren, dan was dat geselecteerd en waren wij nu uitsluitend herbivoor. Echter, dat is niet het geval - maar dat kan eventueel nog wel het geval zijn. Dus blijft de mens tot nu toe nog steeds als een omnivore soort te boek staan. Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 13:13. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Wel zijn we, zoals Greiner al zegt, gebouwd om omnivoren te zijn (al valt zelfs daar over te twisten, want we zijn natuurlijk niet met een bepaald doel ontstaan, maar het punt is duidelijk). Verder kun je kiezen of je je aan dat 'voorschrift' wilt houden.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Oorspronkelijk waren mensen omnivoren maar naarmate de mens meer hersens groeide is er een groeiende groep mensen binnen het menselijk ras gekomen die afgestapt is van deze norm. Omdat dat beter voor het voortbestaan van ons ras is, aangezien al die diertjes weer voor acceleratie van de klimaatverandering zorgen (door de mest enzo) en ze het probleem van overbevolking versterken. En daar komt nog eens bij dat je teruggrijpt op een dom engels artikel, wat over het algemeen getuigd van een mening die je niet zelf kan onderbouwen. Als je zelf ergens over na heb gedacht ontwikkel je je eigen theorieen over dingen, alleen maar omdat zo'n engels artikel een paar feitjes bij elkaar heeft geraapt die verklaarbaar zijn door o.a. de evolutie betekent niet dat het nu nog steeds zo is. Evolutie zie je pas achteraf, niet vooraf. Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 17:27. |
![]() |
||
Citaat:
Aldus wikipedia. Klopt het dus wel zoals ik het in mijn stukje bedoelde, maar goed, da's wel erg offtopic. |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, maakt verder niet uit. Ik vond het gewoon grappig.
|
Aan allen die op mij hebben gereageerd:
Ten eerste, een persoonlijke keuze zorgt er nog niet voor dat de soort mens niet langer een omnivoor is. Verwar individu niet met de soort, want ik heb het enkel en alleen over de soort. Ten tweede, heeft niet een toename van hersenen geleid tot het al dan niet vegetarisch worden van een aantal individuen, maar een verbetering van de levensstandaard (ten minste in het Westen). Overigens heeft vegetarisch zijn niets van doen met normen en waarden maar met een moraal (ten minste hier in het Westen). Waarom ik naar dat Engels artikel verwijs? Omdat ik er van uitga, dat wanneer ik hier verwijs naar een boek over biologische antropologie, niemand de moeite zal nemen dat boek echt door te nemen. Maar, geen enkel probleem voor mij: Cliquet, R. en Thienpont, K., Biologische variabiliteit bij de mens deel 1 en 2, 1148p. Lees gerust eens de hoofdstukken over de hominidenevolutie. Verder wil ik aan niemand zijn persoonlijke keuzes afbraak doen, maar wil ik er wel eens opwijzen, dat er een misverstand bestaat, cfr.s. Het lijkt me trouwens interessanter voor de discussie om dit verder te zetten op Wetenschap & Filosofie i.p.v. Eten & Drinken. Misschien kan een mod dit regelen? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Het individu is tijdelijk en onveranderlijk. De soort is eeuwig en veranderlijk. Jij wilt verschijnselen op individueel niveau projecteren op het niveau van de soort, maar dat gaat zomaar niet. Citaat:
m.a.w. de mens staat nog steeds als soort gekend als omnivoor, maar binnen die soort kunnen er individuen zijn die zich niet als omnivoor gedragen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar, we hebben het hier over een cultureel vegetarisme, want we kunnen aan vlees geraken zonder daar veel moeite voor te doen, dus erft het lamarckiaans over. Dit betekent dat het van de ene generatie op de andere kan overgaan. Biologisch gezien wel, want de omnivoor heeft een voordeel ten opzichte van de vegetariër, hij moet namelijk minder kosten in eten verzamelen investeren. Dus is vegetarisch leven nadelig op termijn. Maar of dat ook ethisch op gaat, weet ik niet. Ik denk dan ook dat het interessanter is om de discussie over de ethische kant te voeren i.p.v. de biologische aangezien die laatste (zo goed als) vast staat. |
![]() |
||
Citaat:
En nogmaals, het etiket 'omnivoor' slaat enkel en alleen op eetgedrag, niet op lichaamsbouw of wat dan ook.
|||
Citaat:
Terwijl de mens wel degelijk sociaal is. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
De mens gedraagt zich van nature sociaal; een baby grijpt automatisch naar de moederborst. Andere situatie. Citaat:
Ons lichaam is afgesteld op een omnidieet, dat klopt. Dat maakt ons uiterst geschikt om omnivoren te zijn, maar meer niet.
|
Verwijderd
|
omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor omnivoor
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
er is vast wel een alternatief voor vis.
Kan mij niet voorstellen dat vis nog echt het enige is dat je perse moet eten hoor. Zoek eens verder naar een alternatief.
|||
Citaat:
Citaat:
|
theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor theodoor
|
Ik zla niet ingaan op het al dan niet hypocriet zijn van mensen die vis eten, maar ik vertel gewoon even hoe het met mij zat.
Toen ik 9 was, ben ik gestopt met het eten van vlees. Mijn zus at al een tijd geen vlees meer (wel vis) en noemde zich toen vegetarier. Dat ben ik ook gaan doen, toen ik een jaar of 15, 16 was ben ik echter ook gestopt met vis eten. Daarna voelde ik me al snel erg moe en mijn huisarts zei dat dit waarschijnlijk door het vegetarisme kwam. Omdat ik het toch echt niet zag zitten om weer vee te gaan eten, heb ik toen maar besloten (toen ik 18 was) om toch maar weer met vis te beginnen. Een te makkelijke keuze, want ik had ook vitaminesupplementen kunnen slikken en andere vetten, maar ik ben daar te lui voor dus nu eet ik soms weer vis. Ik noem mezelf dan ook geen vegetarier, ik eet alleen geen vlees. Maar terzake. Ik vind het alsnog niet echt geweldig, vis eten, maar als ik het eet, haal ik vaak makreel ofzo omdat dat erg vette vis is. Voor het zout (heb je daar trouwens echt vis voor nodig? zout is toch zout?) kun je denk ik beter een bokking nemen ofzo (erg vies, en ik eet het dan ook niet, maar wel zout) . Wilde je dat horen? Of ging het je meer om mensne die ditzelfde hebben meegemaakt?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zout is zout, dat is waar. Ik bedoel het dan ook niet zo expliciet als daar staat. Het gaat, nogmaals, om vis an sich, niet om alle bestanddelen die je los uit vis zou kunnen halen. Bedankt voor je reactie iig. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Het grote Zwangerschaps- en Babytopic #13 blauw engeltje | 500 | 14-01-2011 08:11 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote voeding- en gezondheidstopic #9 Bloem | 500 | 03-01-2006 14:11 | |
Eten & Drinken |
veganisten? Verwijderd | 35 | 25-10-2004 19:58 | |
Eten & Drinken |
waarom eten sommige vegetatiërs wel vis? Verwijderd | 143 | 27-04-2004 14:27 | |
Flora & Fauna |
**Ben Jij Een Vegetarier En waarom?** [Deel 2] [DFU]DutchGirllie | 135 | 19-07-2002 21:02 | |
Lichaam & Gezondheid |
Vegetarisch eten....... Lady Ann White | 62 | 14-10-2001 19:16 |