Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2007, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Urm schreef op 18-02-2007 @ 20:18 :
ik werk veel dus ik verdien veel dus ik heb eigenlijk nooit geldproblemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2007, 09:29
Verwijderd
ik woon thuis, dus dat scheelt al. ik heb m'n stufi + 80 euro kleedgeld, en vanaf 5 maart weer werk. mijn meeste geld gaat op aan eten met vrienden, uitgaan, telefoonrekening en kleding. ik kan niet rood staan (gelukkig), en ik leen niet. dat hoeft ook niet, omdat ik thuis woon. als ik echt heel erg krap bij kas zit, krijg ik soms geld van m'n ouders gisteren kreeg ik 20 euro, omdat ik gistermorgen naar groningen ging, en ik anders niets uit kon geven
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 10:44
toothfairy
toothfairy is offline
Bijna iedereen heeft hier een gat in zijn hand precies?

Ik woon thuis, krijg zakgeld (per maand) en kledinggeld (per half jaar) en heb 2 jaar geleden vakantiewerk gedaan. Van dat vakantiewerk heb ik nog 3/4 over, mijn zakgeld doe ik nooit helemaal op en m'n kledinggeld ook niet.

Gewoon omdat ik met m'n zakgeld eigenlijk vooral eten koop in stad of zo en kleding koop ik (bijna) altijd in solden, liefst extreme solden.
Het is niet dat ik er op moet letten, maar ik geef gewoon niet meer uit dan nodig.
Oud 19-02-2007, 10:47
Verwijderd
Btw, als ik veel geld verdien kan ik het allemaal uitgeven maar ik heb ook veel discipline wat geld betreft. Want als ik zin heb om een maand 600 euro te sparen en na de vaste lasten 200 euro overhou, dan koop ik gewoon minder en minder dure boodschappen, geen kleding, geen luxe dingen. Terwijl als ik gewoon heel mn loon op wil maken aan overbodige dingen dan doe ik dat ook makkelijk. Als ik dus bijna blut ben ga ik niet door met mn lifestyle omdat ik sparen erg belangrijk vind aangezien ik weer naar school ga en ook dure tattoeages neem.
Ik vertrouw er dan ook op dat als ik weer van studiefinanciering moet leven dat het me weer gaat lukken, ook al heb ik een jaar in "luxe" geleefd.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 10:55
DeadNation
DeadNation is offline
Ik kon dat nooit, maar sinds kort lukt me t ook. Voorheen was t zo dat als ik geld had, dat ik al een stuk of 5 a 6 mogelijke aankopen in m'n hoofd had
Oud 19-02-2007, 12:53
innogen
innogen is offline
Ik ben niet vaak helemaal blut, wel vaak bijna. Ik heb stufi en werk en daar betaal ik eten/treinen/uitgaan/kleding/cds+boeken/rest van. Elke maand spaar ik 100 euro en geef ik 50 euro aan mijn ouders, omdat zij veel voor mij betalen. Die 50 euro maakt natuurlijk niets uit, maar zo heb ik toch het gevoel dat ik niet helemaal verwend ben .
Oud 19-02-2007, 15:51
Jones
Ik studeer en woon op kamers, mijn vaste lasten bestaan uit huur/telefoon/internet/krant etc etc etc. Mijn ouders steunen mij financieel best redelijk, ik werk en heb natuurlijk de ib-groep. In 4 jaar studeren heb ik het voor elkaar gekregen om mijn spaarrekening te plunderen en mijn rood-staan limiet steeds verder op te rekken. Hier heb ik dan wel erg veel vakanties, een computer en een rijbewijs aan over gehouden. Inmiddels staat er weer zo'n 600 euro op mijn spaarrekening dus we gaan de goede kant weer op.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 16:09
poirot
poirot is offline
Ik ben een echte student. Ik heb een inkomen van 1000 per maand ( inc max lening bij ib ) en ik geef alles uit + meer. Ik sta nu bijvoorbeeld 450 euro rood.

Ik betaal mijn huur, boeken, verzekeringen, eten, kleren en uitgaan.
Mijn ouders betalen mijn schoolgeld. Ook krijg ik af en toe wat toegestopt .

Ik geef vooral belachelijk veel geld uit aan buiten de deur eten,lunchen,drinken en uitgaan. ( Vanavond ga ik weer ) Ik heb mijn vrienden door heel het land zitten dus we spreken vaak overal en nergens af om bij te praten en dan vaak in restaurants enzo. Ik vind van mezelf dat ik eigenlijk misplaatst decadent doe maar het is enorm moeilijk om af te leren. Zo ga ik liever lunchen in een tentje aan de Keizersgracht waar salades 10 euro zijn dan bij een Subway of Bakker Bart.

Ook ben ik niet gierig en geef ik rondjes aan vrienden of trakteer en als iemand echt geen geld heeft leen ik diegene nog geld als ik 500 euro in de min sta. Qua boodschappen ben ik best verwend, ik hou van de spullen bij de AH en AH to go terwijl er een Dirk bij mij in de straat zit. Ik ben echt al een maand niet bij die Dirk geweest. Als ik naar huis ga dan kom ik altijd langs een AH to go en ik haal dan altijd wat laatste ''nodige'' dingen en dan ben ik al gauw 10 euro voor een brood en drinken kwijt.

Nu heb ik zojuist een balans gemaakt om na maart uit het rood te zijn zodat ik kan sparen voor een trip naar NYC. Dit plan van aanpak houdt echter wel in dat ik niet meer dan 50 euro per week mag uitgeven aan boodschappen, uitgaan, kleding etc. Ik ben nu al bang voor ontwenningsverschijnselen. Dit zal betekenen dat ik niet meer 2x per week uit eten kan en dat ik de hele maand geen kleren meer kan kopen en dat ik langs de Lidl moet gaan.

Als ik dit zo teruglees heb ik een probleem, lijkt t
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:29
Jones
Citaat:
poirot schreef op 19-02-2007 @ 17:09 :
Nu heb ik zojuist een balans gemaakt om na maart uit het rood te zijn zodat ik kan sparen voor een trip naar NYC. Dit plan van aanpak houdt echter wel in dat ik niet meer dan 50 euro per week mag uitgeven aan boodschappen, uitgaan, kleding etc. Ik ben nu al bang voor ontwenningsverschijnselen. Dit zal betekenen dat ik niet meer 2x per week uit eten kan en dat ik de hele maand geen kleren meer kan kopen en dat ik langs de Lidl moet gaan.

Als ik dit zo teruglees heb ik een probleem, lijkt t
Ik weet niet wat je woonsituatie is maar als ik alleen moet eten ben ik altijd meer kwijt dan 3 euro per avondmaal. Daarbij komt dan nog lunch, drinken, snacks en dergelijke. Als je alleen al uitgaat van eten kost je dat sowieso 35 euro per week. Dat betekend 15 euro per week aan kleding/uitgaan/cadeautjes/reizen/etc etc etc.. Succes!

Met andere woorden, dat gaat je nooit lukken. Je kan beter 1 of 2x zondigen in calculeren en je dan daar aan houden, dat is een stuk makkelijker vol te houden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:04
ZerO
ZerO is offline
Momenteel moet ik op mijn geld letten want ik loop stage en heb geen tijd voor een bijbaantje en ik krijg ook geen stagevergoeding
Ik had geld gespaard en die geef ik nu uit om te kunnen overleven !!

Mijn vaste lasten zijn huur + telefoonrekening. Boodschappen, kleding, uitgaan enz komen ook nog bij, jaja gezellig Ik kan rood staan maar dat sta ik nu niet vreemd genoeg en ik leen ook niet.

Vandaag heb ik een rokje van 30 euro gekocht en die breng ik morgen terug omdat ik bij nader inzien het toch niet zo leuk vind en omdat ik me schuldig voel want ik kan me momenteel niet veroorloven om 30 euro aan een rok uit te geven !!
Oud 19-02-2007, 22:24
poirot
poirot is offline
Citaat:
Jones schreef op 19-02-2007 @ 19:29 :
Ik weet niet wat je woonsituatie is maar als ik alleen moet eten ben ik altijd meer kwijt dan 3 euro per avondmaal. Daarbij komt dan nog lunch, drinken, snacks en dergelijke. Als je alleen al uitgaat van eten kost je dat sowieso 35 euro per week. Dat betekend 15 euro per week aan kleding/uitgaan/cadeautjes/reizen/etc etc etc.. Succes!

Met andere woorden, dat gaat je nooit lukken. Je kan beter 1 of 2x zondigen in calculeren en je dan daar aan houden, dat is een stuk makkelijker vol te houden.
Ik woon opmezelf Heel erg bedankt voor je peptalk overigens . Het is inderdaad vervelend om alleen te eten en dan boodschappen te moeten doen, je houdt altijd wel wat over. Het nare is ook nog eens dat ik een afkeer heb van eten invriezen en daarna opeten.

Maar ik wil het in elk geval proberen, want als ik meer dan 50 euro per week uit ga geven sta ik WEER rood. En nou is 100 euro in de min niet zo erg natuurlijk maar 500 euro vind ik wel naar.

Gelukkig heb ik overigens OV. Dat scheelt al wel geld qua reizen enzo. En kleren kopen is eigenlijk niet nodig want ik heb genoeg. Cadeautjes ehh koop ik wel bij de eurowinkel ohnee ik ken niemand die in maart jarig is. Oh en ik ga wel meteen dieeten deze maand zodat ik weinig eet.

Ik wil zo graag dat het lukt
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:27
Jones
Citaat:
poirot schreef op 19-02-2007 @ 23:24 :
Ik woon opmezelf Heel erg bedankt voor je peptalk overigens . Het is inderdaad vervelend om alleen te eten en dan boodschappen te moeten doen, je houdt altijd wel wat over. Het nare is ook nog eens dat ik een afkeer heb van eten invriezen en daarna opeten.

Maar ik wil het in elk geval proberen, want als ik meer dan 50 euro per week uit ga geven sta ik WEER rood. En nou is 100 euro in de min niet zo erg natuurlijk maar 500 euro vind ik wel naar.

Gelukkig heb ik overigens OV. Dat scheelt al wel geld qua reizen enzo. En kleren kopen is eigenlijk niet nodig want ik heb genoeg. Cadeautjes ehh koop ik wel bij de eurowinkel ohnee ik ken niemand die in maart jarig is. Oh en ik ga wel meteen dieeten deze maand zodat ik weinig eet.

Ik wil zo graag dat het lukt
Ik ben benieuwd of het je toch gaat lukken
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:37
hellebel
hellebel is offline
ik werk me elke maand opnieuw naar de -1000 toe en soms vind ik het wel kut maar ik heb ook geen zin om te werken. ik betaal alles wel zelf en geef de rest van m'n geld uit aan concerten, kleren en tatoeages.
Oud 19-02-2007, 22:58
Verwijderd
Ik ben eigelijk nooit blut, omdat ik altijd bang ben om blut te zijn, of zoiets
Oh en verder woon ik nog thuis natuurlijk dus heb ik niet zoveel 'vaste lasten'. Niets eigenlijk, behalve de spullen die ik voor mijn ratten moet kopen en mijn telefoonrekening.

Aan de ene kant houd ik van geld uitgeven, maar ik word ook panisch als ik denk dat ik te weinig geld heb, dus staat er in dieptepunten toch altijd nog wel een euro of vijftig op mijn rekening.
Een spaarrekening had ik ooit, maar die heb ik een aantal jaar geleden geplunderd om een negendelig pearl drumstel te kopen. Ach ja.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 23:24
Verwijderd
ik vind van mezelf dat ik enorm veel kan doen met betrekkelijk weinig geld, en daar ben ik wel trots op (ook omdat andere mensen zich er ook over verbazen ) Soms leen ik ook geld aan een vriendin van mij die altijd blut is.

aan het eind van de maand heb ik ofwel 2 euro over, ofwel meer dan 20. In het laatste geval begin ik allemaal wilde plannen te bedenken om met dat geld te gaan doen

ehm wat nog..? Op dit moment heb ik geen idee hoeveel geld ik nog heb, maar ik gok op 100. Dus dat is wel bijzonder goed voor de 20ste van een maand

als laatste verbaas ik mij er - ondanks mijn handigheid met geld - toch over hoeveel geld sommige mensen wel niet hebben...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 01:18
knappe jongen
knappe jongen is offline
Ik heb altijd wel veel geld in overvloed gehad.
Sinds ik op kamers ben gaan wonen ging ik echter wel veel met geld smijten. Ging vooral op aan meisjes en (dure merk)kleding. en Dat drie jaar lang!!achteraf gezien was dat wel een lompe periode.

Nu woon ik weer voorlopig thuis en heb ik meisjes voorlopig ook afgezworen . Alleen kleren koop ik nog regelmatig . Maar nu gaat sparen echt wel lekker gek. IK spaar nu rond de 1200 p/m door echt gierig te leven en op de kleintjes te letten. Ben zelfs gestop met roken om deze reden . Als ik geen kleren koop haal ik zelfs nog de 1500 p/m. 300 aan kleren p/m kan nog wel denk ik.

hehe, heb nu rond de 5000 op mijn betaal rekening . Dat is nog meer dan wat ik op mijn spaar rekening heb gekkenhuis.

Alleen heeft elke voordeel ook zijn nadeel natuurlijk. Ik ben nu een l0ser met geld die nog bij zn ouders woont . Daarbij geen meisjes meer en met vrienden ga ik ook minder om. Vrienden kosten ook geld(denk aan uitgaan etc.)
Oud 20-02-2007, 01:31
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
knappe jongen schreef op 20-02-2007 @ 02:18 :
Ik heb altijd wel veel geld in overvloed gehad.
Sinds ik op kamers ben gaan wonen ging ik echter wel veel met geld smijten. Ging vooral op aan meisjes en (dure merk)kleding. en Dat drie jaar lang!!achteraf gezien was dat wel een lompe periode.

Nu woon ik weer voorlopig thuis en heb ik meisjes voorlopig ook afgezworen . Alleen kleren koop ik nog regelmatig . Maar nu gaat sparen echt wel lekker gek. IK spaar nu rond de 1200 p/m door echt gierig te leven en op de kleintjes te letten. Ben zelfs gestop met roken om deze reden . Als ik geen kleren koop haal ik zelfs nog de 1500 p/m. 300 aan kleren p/m kan nog wel denk ik.

hehe, heb nu rond de 5000 op mijn betaal rekening . Dat is nog meer dan wat ik op mijn spaar rekening heb gekkenhuis.

Alleen heeft elke voordeel ook zijn nadeel natuurlijk. Ik ben nu een l0ser met geld die nog bij zn ouders woont . Daarbij geen meisjes meer en met vrienden ga ik ook minder om. Vrienden kosten ook geld(denk aan uitgaan etc.)

zozo knappe jongen... dat is reuze interessant.
Oud 20-02-2007, 01:45
poirot
poirot is offline
Haha, dan sta ik liever 500 rood met een gaaf leven
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 06:48
Broeder
Broeder is offline
Volgens mij moet dat ook wel zonder rood staan lukken. Niet dat ik uit ervaring spreek, maar het lijkt me niet onmogelijk.
Oud 20-02-2007, 09:42
Bloem
Bloem is offline
Ik was bijna blut maar de zorgtoeslag was mijn redding vandaag.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 09:58
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik geef altijd veel te veel uit, maar ik heb het dan ook wel een beetje , dat vind ik iig. Ik heb een gezamelijke rekening met mijn vriend waar ik netjes mijn deel op stort voor huur en boodschappen enzo en ik koop aan het begin van de maand een zooi strippenkaarten , want ik weet dat ik halverwege de maand geen geld meer heb om dat te doen. en de rest van mijn geld koop ik alleen maar kleren en troep voor .

En meestal red ik het wel tot het eind van de maand ongeveer en anders gaan we flessen inleveren ofzo en spaarpot leeghalen, want we moeten wel sigaretten kunnen kopen, hoe arm je ook bent.

Maar we hebben wel een dikke spaarrekening, omdat we beiden altijd veel teveel spenden, zetten we altijd snel 300 euro per maand op de spaarrekening, dan kunnen we lekker dure vakanties doen en dure dingen kopen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 11:02
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Ik geef te veel uit, leen maximaal, heb mn spaarrekening al op gemaakt, sta 1000 euro rood en de laatste week van de maand heb ik nooit geld. Ik ga te veel uit eten en koop te veel kleding, maarja nu leef ik op 1 turks brood per dag en dat gaat eigenlijk ook wel prima..ik doe niet zo moeilijk.
Oud 20-02-2007, 11:25
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-02-2007 @ 10:42 :
Ik had nog 57 cent maar de zorgtoeslag was mijn redding vandaag.
Ik werk, krijg stufie en een bijdrage van mijn ouders. Ik betaal alles zelf, behalve mijn zorgverzekering. Per maand zet ik 250 euro op een spaarrekening voor collegegeld, 100 euro op mijn internetspaarrekening en 150 euro gaat naar de "huishoudrekening"
waar stroom, gas, water, licht en andere kosten voor het huis vanaf worden gehaald. Ik kan niet rood staan, maar heb wel een een volledige lening bij de IBG. Ik geef veel geld uit zonder er overna te denken en ik betaal ook vaak voor anderen, geld moet rollen. Wat ik het meest koop is kleding, dvd's en veel geld gaat op aan uitgaan.
Ik moet mijn lifestyle wel aanpassen aan mijn budget, maar uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel geld ik heb, het gaat toch allemaal op.
Oja, en ik leen alleen geld als het echt niet anders kan en ik weet dat ik het snel kan terug betalen.
Oud 20-02-2007, 11:29
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Electriq schreef op 18-02-2007 @ 18:40 :
is het al de 2e keer dat ik over mn limiet ga en de 3e keer = een registratie bij het BKR
wie heeft jou deze wijze praat geleerd?
Oud 20-02-2007, 12:40
Verwijderd
Ik verdien zo tussen de 90 en de 150 euro als slager per maand ;x.
En dat gaat zo ongeveer op aan treinkaartjes en etentjes en uitgaan.
En sigaretten. En kleding.

En ook maaltijdsalades van de AH.
Ik woon nog thuis en momenteel sta ik 60 euro schuld bij mn ouders ofzo, die school en verzekering betalen.

En meestal heb ik echt na 2 weken nog 20 euro over van mn salaris en dan koop ik geen maaltijdsalades meer en ga ik van mn laatste 10.90 naar mn vriendje en leen ik een buskaart van mn moeder.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 15:17
ragdoll
ragdoll is offline
ik kan helemaal niet met geld omgaan volledige lening en nog presteer ik het om blut te zijn ruim voordat nieuwe stufi komt terwijl ik amper vaste lasten heb. Maar ik vind sparen alleen nuttig als het voor iets heel leuks is en anders moet geld rollen. Want ik leef maar een keer. Of althans, daar ga ik wel vanuit. En bovendien heb ik niet echt veel verantwoordelijkheden dus kan ik mezelf rustig financieel ruineren zonder al teveel schade op te lopen.
Oud 20-02-2007, 15:30
capibara
capibara is offline
Ik ben vrij vaak flat broke, desondanks werk etc. Dit zorgt voor een cheapass "lifestyle". Echt tof.
Oud 20-02-2007, 15:39
Electriq
Electriq is offline
Citaat:
dext0r schreef op 20-02-2007 @ 12:29 :
wie heeft jou deze wijze praat geleerd?
eehh jij ik weet het niet meer
maar ik heb het al opgelost hoera!
Oud 20-02-2007, 15:45
Verwijderd
Citaat:
ragdoll schreef op 20-02-2007 @ 16:17 :
ik kan helemaal niet met geld omgaan volledige lening en nog presteer ik het om blut te zijn ruim voordat nieuwe stufi komt terwijl ik amper vaste lasten heb. Maar ik vind sparen alleen nuttig als het voor iets heel leuks is en anders moet geld rollen. Want ik leef maar een keer. Of althans, daar ga ik wel vanuit. En bovendien heb ik niet echt veel verantwoordelijkheden dus kan ik mezelf rustig financieel ruineren zonder al teveel schade op te lopen.
Als je amper vaste lasten hebt dan is het volkomen onnodig om een volledige lening af te sluiten.

Geld moet rollen, ja, prima, mee eens, maar dan moet het wel je eigen geld zijn en geen geld dat je even makkelijk leent van de regering. Anders zit je over enkele jaren dus met een flinke lening die je moet gaan terugbetalen, terwijl dat helemaal niet had gehoeven. (En als je niet met geld om kan gaan dan ben je al helemaal pwned, want dan lukt het je dus ook nooit om op een fatsoenlijke manier van die lening af te komen. Zit je voor je 't weet in de schulden puur omdat je vaak uit eten wilde in je studententijd. )
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 15:50
ragdoll
ragdoll is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 20-02-2007 @ 16:45 :
Als je amper vaste lasten hebt dan is het volkomen onnodig om een volledige lening af te sluiten.

Geld moet rollen, ja, prima, mee eens, maar dan moet het wel je eigen geld zijn en geen geld dat je even makkelijk leent van de regering. Anders zit je over enkele jaren dus met een flinke lening die je moet gaan terugbetalen, terwijl dat helemaal niet had gehoeven. (En als je niet met geld om kan gaan dan ben je al helemaal pwned, want dan lukt het je dus ook nooit om op een fatsoenlijke manier van die lening af te komen. Zit je voor je 't weet in de schulden puur omdat je vaak uit eten wilde in je studententijd. )
het is echt onzin om zo bang te zijn voor die studieschuld. Er zit amper rente op en bovendien is het afbetalen later naar draagkracht, dus het is niet alsof mijn complete salaris dan naar die schuld gaat. En als ik na 15 jaar het nog niet geheel heb afbetaald wordt de rest kwijtgescholden.
Overigens leen ik niet maximaal omdat ik vaak uiteten wil maar omdat ik veel van reizen hou en tja dat is niet goedkoop. Ik kan ook wel iedere maand honderd euro van mn salaris opzij zetten, maar dan zou ik niet zoveel kunnen doen als ik nu doe.
Bovendien kan ik volgend jaar wel dood zijn. Ik leef liever heel leuk nu en later zie ik wel weer. Struisvogelpolitiek
(oja, en ik haat bekrompen hollandsche zuinigheid )
Oud 20-02-2007, 16:47
Verwijderd
Citaat:
ragdoll schreef op 20-02-2007 @ 16:50 :
het is echt onzin om zo bang te zijn voor die studieschuld. Er zit amper rente op en bovendien is het afbetalen later naar draagkracht, dus het is niet alsof mijn complete salaris dan naar die schuld gaat. En als ik na 15 jaar het nog niet geheel heb afbetaald wordt de rest kwijtgescholden.
Overigens leen ik niet maximaal omdat ik vaak uiteten wil maar omdat ik veel van reizen hou en tja dat is niet goedkoop. Ik kan ook wel iedere maand honderd euro van mn salaris opzij zetten, maar dan zou ik niet zoveel kunnen doen als ik nu doe.
Bovendien kan ik volgend jaar wel dood zijn. Ik leef liever heel leuk nu en later zie ik wel weer. Struisvogelpolitiek
(oja, en ik haat bekrompen hollandsche zuinigheid )
Ja eh, ik haat bekrompen hollandsche zuinigheid ook, maar geen schulden willen hebben als je het makkelijk trekt om er buiten te blijven heeft niks te maken met zuinigheid. Net zoals de weg oversteken op een zebrapad als je er vijftien meter vandaan staat niets te maken heeft met bekrompen aanderegelhouderij.

Kijk, als je zelf je studie én je kamer én je boeken én je verzekering moet betalen omdat je ouders je haten, dan is een volledige lening vrij logisch. Die lening is er zodat iedereen kan studeren.

Als je een deel zelf moet betalen en je hebt geen zin om (meer dan 1 dag in de week) te werken omdat je je wil focussen op je studie of omdat je graag vrije tijd wil, en je neemt daarom een lening van 100 of 200 per maand, okay, best.

Maar als je helemaal niks zelf hoeft te betalen, dan kun je het mákkelijk redden van je stufi. En dan leef je volgens studentenbegrippen nog aardig luxe, volgens mij. Een volledige lening is dan gewoon pure onzin, grillen van een verwend kind. Als je wil reizen dan spaar je er zelf maar voor, dat moet makkelijk lukken. Dan kun je inderdaad niet alles doen wat je nu doet (wat is dat?) maar dat is dus gewoon een kwestie van keuzes maken. En dat jij ze nu niet maakt betekent dat je ze later, bij het afbetalen, des te harder moet maken.

Verder slaat het natuurlijk nergens op dat je 'morgen wel dood kan zijn'. Je ouders kunnen morgen ook wel dood zijn, moet je opeens alles zelf gaan betalen en dan heb je opeens gruwelijk veel verantwoordelijkheden, hoe zit het dan met je financiele geruïneerdheid? En je kan ook niet doodgaan maar geen gaaf werk kunnen vinden na je studie, of je studie niet halen, of willen ruilen van studie, of van school getrapt worden - in al die situaties is een studieschuld gewoon niet tof. Als je niet rekent op de toekomst moet je er ook niet op rekenen dat je nu van alles kunt uitspoken zonder aan de consequenties te denken, niemand heeft je beloofd dat je doodgaat of er makkelijk uitkomt. Want niet rekenen op de negatieve dingen uit de toekomst betekent ook niet rekenen op de positieve dingen uit de toekomst.

Ah ah ah.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 16:51
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Electriq schreef op 20-02-2007 @ 16:39 :
eehh jij ik weet het niet meer
maar ik heb het al opgelost hoera!
euh nee pas als je een echte wanbetalertt bent gebeurd dat ...en daar gaan volgens mij heel wat aanmaningen aan vooraf?

ik wil maar even zeggen, dat ik het anders allang al had gemerkt :+
Oud 20-02-2007, 16:53
Electriq
Electriq is offline
Citaat:
dext0r schreef op 20-02-2007 @ 17:51 :
euh nee pas als je een echte wanbetalertt bent gebeurd dat ...en daar gaan volgens mij heel wat aanmaningen aan vooraf?

ik wil maar even zeggen, dat ik het anders allang al had gemerkt :+
Ohh nou dan moet ik nu even al mn geldfrustraties botvieren op de debiel die me dat verteld heeft.
Oud 20-02-2007, 17:02
poirot
poirot is offline
Wat een politiek correct gebazel, wanneer iemand graag wilt lenen omdat diegene geniet van op reis gaan en dat liever zo doet dan door er 50 u per week voor te moeten vakkenvullen, so be it. Die lening is er nu eenmaal, de lener zelf zit met de consequenties en het is altijd nog beter dan lenen bij een bank. Rentegewijs.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 17:12
Verwijderd
Politiek correct gebazel Ja, 't zijn haar zaken en het zal me verder weinig boeien, maar lenen als je het niet nodig hebt is dom en als je publiek toegeeft dat je daar mee bezig bent, kun je verwachten dat mensen zeggen van 'haha sukkel'.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 17:22
Jones
Citaat:
Paranoide schreef op 20-02-2007 @ 18:12 :
Politiek correct gebazel Ja, 't zijn haar zaken en het zal me verder weinig boeien, maar lenen als je het niet nodig hebt is dom en als je publiek toegeeft dat je daar mee bezig bent, kun je verwachten dat mensen zeggen van 'haha sukkel'.
Het ligt er natuurlijk maar aan waar je je prioriteiten legt. Ben het wel met je eens dat als je op dit moment niet met geld om kan gaan en dat oplost met een lening, het er in de toekomst vast niet veel beter op zal worden.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 18:05
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 20-02-2007 @ 17:47 :
'politiek correct gebazel'
pwned

Overigens heb ik zelf deze maand voor het eerst 200 euro geleend, maar dat is omdat ik even tijdelijk geen baantje had. Hierna zet ik mijn lening stop. Ik ben gestopt met studeren, maar krijg nog wel stufi (alleen voor de vakken uitgeschreven, niet de universiteit zelf). Voor de rest ga ik nu veel werken zodat ik in de zomer op vakantie kan. Toen ik nog studeerde werkte ik twee halve dagen erbij en dan had ik net genoeg geld samen met de stufi om rond te komen elke maand. Als m'n geld op was leende ik soms wat van m'n ouders, maar altijd als ik wist dat ik het binnen twee weken terug kon geven. Ik houd niet van geld lenen, maar als het moet ben ik erg consequent met teruggeven en ik verwacht ook dat iemand mij ook het geld teruggeeft als ik diegene wat geleend heb. Ik hou er al helemaal niet van om erom te moeten vragen.
Oud 20-02-2007, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Ramble On schreef op 20-02-2007 @ 19:05 :
pwned
Jawat
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 20-02-2007 @ 19:13 :
Jawat
Is je batterij.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 18:45
Verwijderd
Ik heb altijd de laatste paar dagen van de maand geen geld meer enzo.. maar dat is niet zo erg want dan doe ik gewoon een paar dagen niets kopen en dan lukt het net (niet) Maar over het algemeen heb ik niets te klagen op geld en lifestyle gebied..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 19:02
Elmoo
Elmoo is offline
Ik heb de vaste lasten van een huis, een auto en studie. Ik moet dus gewoon zuinig aan doen want als student zijnde heb ik niet zon dik inkomen.

Het komt voor dat ik de eindjes aan elkaar moet knopen. Ik kan het me ook niet veroorloven om zomaar wild geld uit te geven. Elke maand maak ik een overzichtje van alle kosten die ik denk te maken in de komende maand en wat ik over houd zet ik apart of daar doe ik iets leuks mee. Ik heb een hekel aan geld lenen, dan heb ik het gevoel dat je zo afhankelijk bent van iemand anders. Ik probeer dus altijd zelf rond te komen van mijn eigen centjes en als ik een maand krap zit: dan maar niet een dagje shoppen.

(aan het eind van mijn geld is er altijd wel een stukje maand over)
Oud 20-02-2007, 19:49
kuik
kuik is offline
ik woon op kamers, maar ik moet eigenlijk alleen mn eten, mn kleding, uitgaan en leuke dingen zelf betalen. daarvoor heb ik aan studiefinanciering en salaris genoeg. alleen de laatste tijd heb ik niet zoveel tijd gehad om te werken, dus dan leen ik wel eens wat van mn ouders wat ik dan vervolgens vaak niet eens hoef terug te betalen. maar vanaf volgende week ga ik weer werken.
Oud 20-02-2007, 23:06
Vice
Vice is offline
Ik ben vrij saai en saai zijn is vrij goedkoop.
Oud 20-02-2007, 23:09
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Elmoo schreef op 20-02-2007 @ 20:02 :
Ik heb de vaste lasten van een huis, een auto en studie. Ik moet dus gewoon zuinig aan doen want als student zijnde heb ik niet zon dik inkomen.

Het komt voor dat ik de eindjes aan elkaar moet knopen. Ik kan het me ook niet veroorloven om zomaar wild geld uit te geven. Elke maand maak ik een overzichtje van alle kosten die ik denk te maken in de komende maand en wat ik over houd zet ik apart of daar doe ik iets leuks mee. Ik heb een hekel aan geld lenen, dan heb ik het gevoel dat je zo afhankelijk bent van iemand anders. Ik probeer dus altijd zelf rond te komen van mijn eigen centjes en als ik een maand krap zit: dan maar niet een dagje shoppen.

(aan het eind van mijn geld is er altijd wel een stukje maand over)
wat ik mij dan afvraag, waarom heb je een auto?
Oud 21-02-2007, 09:18
Elmoo
Elmoo is offline
Citaat:
dext0r schreef op 21-02-2007 @ 00:09 :
wat ik mij dan afvraag, waarom heb je een auto?
Voor mijn werk (dat ik naast mijn studie doe), om vrienden / familie te kunnen bezoeken, etc.
Oud 21-02-2007, 09:50
Verwijderd
Meestal geen problemen mee, alleen afgelopen december. Toen had ik stukken minder dan normaal en toen moest ik wat van mijn spaarrekening afhalen zodat mijn auto betaald kon worden. En ik hou er niet van om aan mijn spaarrekening te zitten.

Als ik even wat minder geld heb (zoals nu, lang leve ALLE belastingen en verzekeringen die persé in januari en februari hun briefje sturen. Verdomme!), dan ben ik ook wat zuiniger met het kopen van mijn liefhebberijen, vooral cds, dvds en games gaan dan op de wachtlijst. Larpspullen meestal niet omdat je daar net tegenaan moet lopen. En over het algemeen zijn die ook niet zo duur omdat je net op zoek bent naar de koopjes.

Als ik vind dat ik iets écht nodig heb, koop ik het wel, zo moest ik afgelopen week een nieuwe jeans kopen omdat ik het beu was. Als ik iets tegenkom waar ik verliefd op ben en bang ben dat ik het nooit meer zal tegenkomen, koop ik het ook. Maar in nood willen mijn ouders ook altijd wel voorschieten, al red ik het meestal wel zonder (tenzij auto's het begeven of ik 3 weken achter elkaar naar de tandarts moet ).

Edit: overigens heb ik wel dure hobbies eigenlijk. Ik schilder en teken graag, ik ga naar een academie waarbij we zelfvoorzienend moeten zijn natuurlijk en de enige redelijke schilderspullenhandelaar hier in de buurt is een gigantische afzetter (maar ja, 100km rijden om alsnog die spullen te kopen, scheelt ook niet in prijs).
Larpen is prijzig, qua evenementen en omdat deze door het hele land verspreid zijn. Als je handig bent, kun je een heleboel wel zelf maken en haal je de ideale zaken van de rommelmarkt, maar als je niet kunt naaien, dan moet je al snel kostuums laten maken en larpwapens zijn godsgruwelijk duur. Gelukkig wordt er onderling ook makkelijk uitgeleend.
Media is duur: games, dvds (anime...) en cds verzamelen.

En dan komt Werchter met een nieuwe prijs voor zijn tickets: 160 euro, alsjeblieft... Met alle kosten voor parking, camping, reserveren en het minimum dat ik op het terrein uitgeef aan eten en drinken, kom ik op 230 euro. En dan zit de benzine en het eten en drinken voor op de camping er niet eens bij.
Ik twijfel dan ook heel sterk of ik dat dit jaar er wel voor over heb... daar kan ik heel wat andere zaken voor kopen waar ik jaren meer plezier aan heb.

Laatst gewijzigd op 21-02-2007 om 09:59.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 13:22
Electriq
Electriq is offline
Citaat:
Elmoo schreef op 21-02-2007 @ 10:18 :
Voor mijn werk (dat ik naast mijn studie doe), om vrienden / familie te kunnen bezoeken, etc.
daar heb je OV voor
Oud 22-02-2007, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Electriq schreef op 21-02-2007 @ 14:22 :
daar heb je OV voor
Ze woont in Enkhuizen Dan zou ik ook een auto, scooter, fiets, step, pogostick nemen om me voort te kunnen bewegen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 16:51
teenager
teenager is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 20-02-2007 @ 18:12 :
wacht eerst maar eens tot je zelf studeert en op jezelf gaat wonen. die lening is er voor iedereen, anders zaten er wel etterige regeltjes aan gebonden. en dat terugbetaalverhaal van ragdoll klopt als een bus, het is geen kwestie van de consequenties negeren maar een idee van nu leven, later betalen. wat maakt het uit?

ik leen ook maximaal, jaja, terwijl ik dat niet zou hoeven doen, want mijn studiegeld wordt betaald en mijn kamer is niet uitzinnig duur en ik werk soms.
wel haat ik werken en hou ik van geld uitgeven.
ik ben altijd blut in de laatste week, en ook voor mij is de zorgtoeslag altijd een redding. komt trouwens op hetzelfde neer, geld dat eigenlijk ergens anders voor is, wat je later alsnog betaalt.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 14:19
Drez
Drez is offline
Ik heb nooit geld. Ik leen maximaal en heb nu eindelijk een baantje dat een beetje okee betaald, maar veel blijft er niet over na huur, collegeld, verzekeringen, rekeningen enzo. Ik moet dus alles zelf betalen, ouders kunnen niet echt geld missen ofzo helaas.
Ik stond de laatste 2 maanden meer rood dan mag, en dan krijg je zo'n leuke brief van de bank maar nu is het opgelost want stufi. En nu moet ik nog steeds zuinig doen. Maar daar ben ik niet heel goed in. En ik haat het ook om van mensen te lenen, dus als ik weer 2 weken niks kan opnemen eet ik meer bij mijn vriendje en andere vrienden en ga ik vaker naar mijn ouders en wil ze vervolgens als ik weer geld heb bedanken met te dure zooi waardoor dit een fijne vicieuze cirkel blijft. Huu.
Reageren

Regels voor berichten