![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Met andere woorden, dat gaat je nooit lukken. Je kan beter 1 of 2x zondigen in calculeren en je dan daar aan houden, dat is een stuk makkelijker vol te houden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar ik wil het in elk geval proberen, want als ik meer dan 50 euro per week uit ga geven sta ik WEER rood. En nou is 100 euro in de min niet zo erg natuurlijk maar 500 euro vind ik wel naar. Gelukkig heb ik overigens OV. Dat scheelt al wel geld qua reizen enzo. En kleren kopen is eigenlijk niet nodig want ik heb genoeg. Cadeautjes ehh koop ik wel bij de eurowinkel ohnee ik ken niemand die in maart jarig is. Oh en ik ga wel meteen dieeten deze maand zodat ik weinig eet. Ik wil zo graag dat het lukt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
zozo knappe jongen... dat is reuze interessant.
||
Citaat:
waar stroom, gas, water, licht en andere kosten voor het huis vanaf worden gehaald. Ik kan niet rood staan, maar heb wel een een volledige lening bij de IBG. Ik geef veel geld uit zonder er overna te denken en ik betaal ook vaak voor anderen, geld moet rollen. Wat ik het meest koop is kleding, dvd's en veel geld gaat op aan uitgaan. Ik moet mijn lifestyle wel aanpassen aan mijn budget, maar uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel geld ik heb, het gaat toch allemaal op. Oja, en ik leen alleen geld als het echt niet anders kan en ik weet dat ik het snel kan terug betalen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar ik heb het al opgelost hoera!
||
Verwijderd
|
Citaat:
Geld moet rollen, ja, prima, mee eens, maar dan moet het wel je eigen geld zijn en geen geld dat je even makkelijk leent van de regering. Anders zit je over enkele jaren dus met een flinke lening die je moet gaan terugbetalen, terwijl dat helemaal niet had gehoeven. (En als je niet met geld om kan gaan dan ben je al helemaal pwned, want dan lukt het je dus ook nooit om op een fatsoenlijke manier van die lening af te komen. Zit je voor je 't weet in de schulden puur omdat je vaak uit eten wilde in je studententijd. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens leen ik niet maximaal omdat ik vaak uiteten wil maar omdat ik veel van reizen hou en tja dat is niet goedkoop. Ik kan ook wel iedere maand honderd euro van mn salaris opzij zetten, maar dan zou ik niet zoveel kunnen doen als ik nu doe. Bovendien kan ik volgend jaar wel dood zijn. Ik leef liever heel leuk nu en later zie ik wel weer. Struisvogelpolitiek ![]() (oja, en ik haat bekrompen hollandsche zuinigheid ![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kijk, als je zelf je studie én je kamer én je boeken én je verzekering moet betalen omdat je ouders je haten, dan is een volledige lening vrij logisch. Die lening is er zodat iedereen kan studeren. Als je een deel zelf moet betalen en je hebt geen zin om (meer dan 1 dag in de week) te werken omdat je je wil focussen op je studie of omdat je graag vrije tijd wil, en je neemt daarom een lening van 100 of 200 per maand, okay, best. Maar als je helemaal niks zelf hoeft te betalen, dan kun je het mákkelijk redden van je stufi. En dan leef je volgens studentenbegrippen nog aardig luxe, volgens mij. Een volledige lening is dan gewoon pure onzin, grillen van een verwend kind. Als je wil reizen dan spaar je er zelf maar voor, dat moet makkelijk lukken. Dan kun je inderdaad niet alles doen wat je nu doet (wat is dat?) maar dat is dus gewoon een kwestie van keuzes maken. En dat jij ze nu niet maakt betekent dat je ze later, bij het afbetalen, des te harder moet maken. Verder slaat het natuurlijk nergens op dat je 'morgen wel dood kan zijn'. Je ouders kunnen morgen ook wel dood zijn, moet je opeens alles zelf gaan betalen en dan heb je opeens gruwelijk veel verantwoordelijkheden, hoe zit het dan met je financiele geruïneerdheid? En je kan ook niet doodgaan maar geen gaaf werk kunnen vinden na je studie, of je studie niet halen, of willen ruilen van studie, of van school getrapt worden - in al die situaties is een studieschuld gewoon niet tof. Als je niet rekent op de toekomst moet je er ook niet op rekenen dat je nu van alles kunt uitspoken zonder aan de consequenties te denken, niemand heeft je beloofd dat je doodgaat of er makkelijk uitkomt. Want niet rekenen op de negatieve dingen uit de toekomst betekent ook niet rekenen op de positieve dingen uit de toekomst. Ah ah ah. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik wil maar even zeggen, dat ik het anders allang al had gemerkt :+
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens heb ik zelf deze maand voor het eerst 200 euro geleend, maar dat is omdat ik even tijdelijk geen baantje had. Hierna zet ik mijn lening stop. Ik ben gestopt met studeren, maar krijg nog wel stufi (alleen voor de vakken uitgeschreven, niet de universiteit zelf). Voor de rest ga ik nu veel werken zodat ik in de zomer op vakantie kan. ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik leen ook maximaal, jaja, terwijl ik dat niet zou hoeven doen, want mijn studiegeld wordt betaald en mijn kamer is niet uitzinnig duur en ik werk soms. wel haat ik werken en hou ik van geld uitgeven. ik ben altijd blut in de laatste week, en ook voor mij is de zorgtoeslag altijd een redding. komt trouwens op hetzelfde neer, geld dat eigenlijk ergens anders voor is, wat je later alsnog betaalt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|