Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2007, 11:06
vichog
vichog is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 07-04-2007 @ 17:58 :
Misschien jij ook even alle berichten lezen.
ik lees jouw reactie op een bericht van iemand anders en vind dat je daar een rare conclusie uit trekt. Wat is je probleem?
Oud 21-04-2007, 17:29
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 28-03-2007 @ 15:54 :
Ik vind het raar om te proberen kinderen te brandmerken met een bepaalde idiologie. Of dat nu een religie is of niet. Het is toch ook raar je baby in te laten schrijven als lid van een politieke partij? Of je kind op te voeden met het idee dat het een communistisch kind is en dat 'die andere' kapitalistische kinderen zijn waar je als kind niet mee mag praten of spelen.

Het is volgens mij gewoon een tactiek zieltjes winnen. Er zijn twee zwakke groepen. Eentje zijn kinderen; zij hebben geen enkel verweer tegen de ideeen die hun ouders in hun hoofd stoppen.

De ander zijn mensen die mentaal erg zwak zijn; bepaalde misdadigers, drugs en alcoholverslaafden, slachtoffers van geweld, zieke mensen, enz
het komt uit de vroegere cultuur van collectiviteit. Wij zijn zoals iedereen dat altijd noemt individualistisch. In onze cultuur moeten alle mensen heel individueel benaderd worden, moeten mensen zelf alle keuzes kunnen maken, zijn er veel aanpassingen voor allerlei verschillende soorten mensen (denk alleen al aan verschillende niveaus op school). Dat individuele is voor ons nu een grote waarde. In de tijd van Jezus en daarvoor was alles meer collectief. Geloven dus ook. Je geloofde met je hele familie en niet in je eentje. Je geloofde zelfs meestal met je hele land, de koning bepaalde wat men geloofde. Als de man thor ging aanbidden deed zijn vrouw dat ook, en als de moeder Jehova aanbad deed haar kind het ook.

Toen kwam Jezus, en het blijkt dat wanneer mannen tot geloof in Hem kwamen, dat ze dan soms ook meteen hun hele familie meenamen in dat geloof. De man werd gedoopt, maar omdat hij wilde dat zijn kind meedeelde in dat geloof werd het kind ook gedoopt.

Dat collectieve was toen een grote waarde, nu is het individualistische een grote waarde. vandaar dat veel christenen nu hun kinderen niet (meer) dopen maar hen zelf laten kiezen.

maar er is nog wel meer over te zeggen.

verder at TS:
als je wilt weten hoe de doop in reformatorische kerken (PKN enzo) beleden word moet je de formulieren van de doop lezen. Die staan achter in psalmboekjes en vast ook op internet: http://www.dorpskerk.com/documentati...ulier_doop.htm

dit is het doopformulier voor volwassenen in dezelfde kerken: http://www.dorpskerk.com/documentati...nhertaling.htm

Kerken die geen kinderdoop belijden hebben voor zover ik weet geen doopformulieren. (doopformulier houdt in: interpretatie van wat de bijbel zegt over de doop die vrij algemeen erkend word)

maar ik ben benieuwd, je zei catechisatie groep, weet jullie dominee het antwoord op je vraag dan niet?
Oud 21-04-2007, 19:25
Clemenzia
Clemenzia is offline
Paus maakt einde aan het voorgeborchte

ANP/DPA

ROME - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag officieel het voorgeborchte (limbus) voor ongedoopte dode kinderen achterhaald verklaard. ‘Het buitensluiten van onschuldige kinderen uit het paradijs is in tegenspraak met de bijzondere liefde die Christus voor de kleinsten koestert’, stelt de paus in een verklarend document.

Volgens de eeuwenoude theorie van het voorgeborchte gaan kinderen die bij de geboorte of kort erna overlijden, niet direct naar de hemel, omdat zij niet door de doop van de erfzonde zijn gereinigd. Ze gaan echter ook niet naar de hel, omdat ze geen kwaad hebben bedreven. Daarom zouden de kinderen het eeuwige geluk in het voorgeborchte krijgen.

Vorig jaar adviseerde de Internationale Theologencommissie de paus al het voorgeborchte opzij te schuiven omdat het niet wezenlijk en noodzakelijk in de leer van de kerk zou zijn. Volgens Italiaanse media heeft de paus ook tot afschaffing besloten wegens het wereldwijd hoge aantal abortussen. Bovendien worden steeds meer kinderen niet gedoopt.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/..._voorgeborchte
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 21:46
Clemenzia
Clemenzia is offline
De paus maakt een beetje de bijbel belachelijk ofniet?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 22:06
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Clemenzia schreef op 21-04-2007 @ 20:25 :

Volgens de eeuwenoude theorie van het voorgeborchte gaan kinderen die bij de geboorte of kort erna overlijden, niet direct naar de hemel, omdat zij niet door de doop van de erfzonde zijn gereinigd. Ze gaan echter ook niet naar de hel, omdat ze geen kwaad hebben bedreven. Daarom zouden de kinderen het eeuwige geluk in het voorgeborchte krijgen.
Die Roomsen fantaseren maar wat aan
Zo hebben ze heel veel dingen gewoon zelf verzonnen.
Dit is dus nergens in de bijbel terug te vinden.

voorgeborchte, vagevuur, relikwieën, heiligverklaring, paus, mariaverering....
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 00:06
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 21-04-2007 @ 23:06 :
Die Roomsen fantaseren maar wat aan
Zo hebben ze heel veel dingen gewoon zelf verzonnen.
Dit is dus nergens in de bijbel terug te vinden.

voorgeborchte, vagevuur, relikwieën, heiligverklaring, paus, mariaverering....
Omg rituelen en ideeën buiten de bijbel, het zou verboden moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 07:31
Joostje
Joostje is offline
natuurlijk niet, maar noem jezelf dan niet christen, ofzo.
Oud 23-04-2007, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 22-04-2007 @ 08:31 :
natuurlijk niet, maar noem jezelf dan niet christen, ofzo.
Voor die rare protestanten kwamen waren christenen geen mensen die zich alleen maar aan de bijbel hielden. Dat de protestanten hebben bedacht dat alles werkelijk alleen uit hun versie van moest komen, wil niet zeggen dat die religie van oorsprong zo was of van nu af aan zo moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 23:19
Verwijderd
Sowieso is de bijbel intern tegenstrijdig, wat het onmogelijk maakt hem letterlijk op te volgen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 14:54
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
Toddish schreef op 04-04-2007 @ 12:50 :
Ik heb veel post gelezen waar van de mense die ze hebben geschreven het idee hebben dat dopen inhoud dat god je zonden vergeeft. Maar als je baby's doopt gaat het volgens mij op iets anders. Namenlijk dat je als ouders belooft dat je je kind christenlijk op wilt voeden. En het kind hoort bij de gemeente.

In de bijbel staat ook dat Johannes de doper zegt dat tegen de menigte dat hij met water zal dopen. Maar de profeet na hem (Jezus) zal hen met de heilige geest dopen. Dus kun je concluderen dat als je in de kerk gedoopt word dat je met de (symbolische) heilige geest gedoopt word, dus dat je bij gods kinderen mag horen.

Maar er zijn inderdaad ook kerken (doopsgezinden volgens mij) die je laat dopen als je ouder bent. Dan kun je zelf beslissen of je gedoopt wil worden en bij Gods gemeendschap wilt horen.
De doop van Johannes was een doop van bekering. De doop die Jezus heeft ingesteld, is de doop waaraan wij ons behoren te houden. Dat is de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Johannes doopte de mensen tot bekering omdat de Heer eraan kwam, de grote Koning. Vermoedelijk heeft God aan Johannes gezegd dat als hij de Messias zou dopen dat de heilige Geest dan als een duif op Hem zou neerdalen. God wilde op die manier de Messias aanwijzen, zodat de Mensenzoon zichzelf niet bekend hoefde te maken. Dit is één van de redenen waarom God Johannes in dienst heeft genomen.

Als iemand God's woord recht wil snijden en trouw wilt zijn aan God's wil, dan adviseer ik om babies niet te dopen. De heilige Geest maakt namelijk woning in iemand, zodra diegene zich bekeert. Vanaf de bekering woont de Geest in hem en is hij wedergeboren uit God. Zo'n kind van God heeft de wereld dan overwonnen met haar dood. Die overwinning wordt uitgebeeld met het doopsel en is uit God verkregen, dit is Zijn werk geweest. Zie Efeze 2

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
Oud 26-04-2007, 19:15
Ilovejesus
Ilovejesus is offline
Citaat:
Toddish schreef op 04-04-2007 @ 12:50 :
Ik heb veel post gelezen waar van de mense die ze hebben geschreven het idee hebben dat dopen inhoud dat god je zonden vergeeft. Maar als je baby's doopt gaat het volgens mij op iets anders. Namenlijk dat je als ouders belooft dat je je kind christenlijk op wilt voeden. En het kind hoort bij de gemeente.

In de bijbel staat ook dat Johannes de doper zegt dat tegen de menigte dat hij met water zal dopen. Maar de profeet na hem (Jezus) zal hen met de heilige geest dopen. Dus kun je concluderen dat als je in de kerk gedoopt word dat je met de (symbolische) heilige geest gedoopt word, dus dat je bij gods kinderen mag horen.

Maar er zijn inderdaad ook kerken (doopsgezinden volgens mij) die je laat dopen als je ouder bent. Dan kun je zelf beslissen of je gedoopt wil worden en bij Gods gemeendschap wilt horen.
in handelingen staat een passage over Paulus en de stokbewaarder.. daar staat dus ook in hij en zijn HELE huisgezin werden gedoopt.. de kinderdoop en de volwassendoop zijn dus allebij mogelijk
handelingen 16 verzen 30 tot 33

30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?

31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.

33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
Oud 28-04-2007, 09:40
JesusLives
JesusLives is offline
Citaat:
Ilovejesus schreef op 26-04-2007 @ 20:15 :
in handelingen staat een passage over Paulus en de stokbewaarder.. daar staat dus ook in hij en zijn HELE huisgezin werden gedoopt.. de kinderdoop en de volwassendoop zijn dus allebij mogelijk
handelingen 16 verzen 30 tot 33

30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?

31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.

33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
Inderdaad ben ik persoonlijk ook voor volwassendoop EN kinderdoop,
want stel dat alleen kleine kinderen gedoopt zouden kunnen worden, en er komt een volwassene tot geloof, dan zou hij of zij dus niet gedoopt kunnen worden...
dat zou toch heel hypocriet zijn??
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 18:44
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
JesusLives schreef op 28-04-2007 @ 10:40 :
Inderdaad ben ik persoonlijk ook voor volwassendoop EN kinderdoop,
want stel dat alleen kleine kinderen gedoopt zouden kunnen worden, en er komt een volwassene tot geloof, dan zou hij of zij dus niet gedoopt kunnen worden...
dat zou toch heel hypocriet zijn??
Er wordt dan ook wel gesproken van Verbondsdoop en Geloofsdoop om het verschil te duiden. Immers voorstanders van kinderdoop zijn nimmer tegenstanders van volwassendoop, enkel tegenstanders van wederdoop en doopuitstel.
Reageren

Regels voor berichten