Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2007, 13:07
Goblinbear
Goblinbear is offline
Ik zie echt zo verschikkelijk op tegen eco he.. Heb al wel het hele jaar op SE's alleen examenopgaven gehad, maar toch Valt me trouwens op dat tijdvak 2 veel pittiger is dan tijdvak 1, maar dat zal wel aan mij liggen
Advertentie
Oud 23-05-2007, 13:15
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 23-05-2007 @ 13:43 :
Ik ga nog een overzichtje maken vanavond denk ik, als ik die klaar heb zal ik hem wel even posten.

En ik heb hetzelfde ja, als ik hier een 4,4 voor haal (ja mijn oefenexamens gaan nu zo slecht dat ik daar niet zeker over ben) dan heb ik pas een beetje vertrouwen dat ik ga slagen
okee heel graag!

ik ga zelf denk ik ALLE begrippen in mijn rekenmachine zetten. ja desperate idd, en ook eigenlijk niks voor mij, maar heb geen andere keus aangezien ik ook nog 9999 andere examens moet leren + weekend in leiden!
Oud 23-05-2007, 14:07
pino123
pino123 is offline
klopt deze redenatie bij: hogere rente geeft hogere wisselkoersen

hogere rente --> buitenlanders gaan meer beleggen in NL/EU-zone --> grotere vraag naar euro's --> stijging wisselkoers
Oud 23-05-2007, 14:28
ook hallo
ook hallo is offline
Volgens mij wel, maargoed ik heb het wel heel vaak fout
Oud 23-05-2007, 14:38
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
pino123 schreef op 23-05-2007 @ 15:07 :

hogere rente --> buitenlanders gaan meer beleggen in NL/EU-zone --> grotere vraag naar euro's --> stijging wisselkoers
Ja dat klopt wel geloof ik
Oud 23-05-2007, 15:18
Goblinbear
Goblinbear is offline
Citaat:

Klopt helemaal!
Oud 23-05-2007, 16:33
pino123
pino123 is offline
jeej *vreugdedansje*
Oud 23-05-2007, 16:42
Milll
Milll is offline
Citaat:

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij hoor je er eigenlijk ook nog bij te zetten dat wanneer het aanbod van euro's gelijk blijft, de koers dan inderdaad zal stijgen...
Oud 23-05-2007, 17:18
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:

Buitenlandse beleggers gaan niet meer investeren (beleggen) in de EU/NL, als het duurder wordt een lening (door de hogere rentestand) in euro's te nemen.
Oud 23-05-2007, 17:20
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 23-05-2007 @ 18:18 :
Buitenlandse beleggers gaan niet meer investeren (beleggen) in de EU/NL, als het duurder wordt een lening (door de hogere rentestand) in euro's te nemen.
nou leg dan gelijk ff uit wat de goede redenering wel is
Oud 23-05-2007, 17:26
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
Sorry dat ik even onderbreek, maar in tijden van inflatie.. Gaat men dan juist geld uitgeven (bang voor verdere prijsstijgingen) of juist sparen (een buffer vormen voor slechte financiële situaties)?
Oud 23-05-2007, 17:26
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 23-05-2007 @ 18:26 :
Sorry dat ik even onderbreek, maar in tijden van inflatie.. Gaat men dan juist geld uitgeven (bang voor verdere prijsstijgingen) of juist sparen (een buffer vormen voor slechte financiële situaties)?
uitgeven, sparen is alleen bij deflatie
Oud 23-05-2007, 17:28
Bob89
Bob89 is offline
Volgens mij zorgde de hoge rentestand ervoor dat er minder geleend werd - > minder verkoop.

Maar volgens mij zorgt het ook voor meer investeringen vanwege de hoge (spaar)rente dus inderdaad stijgende wisselkoersen.
Die buitenlandse investeerders hoeven toch helemaal geen lening te nemen, ze wisselen juist hun (bijv) dollars in voor euro's (wat dus voor een overschot aan dollars/grote vraag naar euro's zorgt => banken grijpen in blabla)

Dat toch?

@Crimson: maar mensen gaan toch juist snel sparen bij slechte economische verwachtingen (waarvan inflatie ook deel uitmaakt)?
Oud 23-05-2007, 17:57
Milll
Milll is offline
Je moet even kijken naar de situatie van deflatie: wanneer de prijzen steeds lager worden, zal je een besteding zo lang mogelijk uitstellen om het zo goedkoop mogelijk te krijgen.

Bij inflatie is het dus precies andersom, en ook wel logisch, als jij weet dat een computer over een maand duurder is, koop jij hem liever nu dan over een maand.
Oud 23-05-2007, 17:59
Milll
Milll is offline
Citaat:
Bob89 schreef op 23-05-2007 @ 18:28 :
Die buitenlandse investeerders hoeven toch helemaal geen lening te nemen, ze wisselen juist hun (bijv) dollars in voor euro's (wat dus voor een overschot aan dollars/grote vraag naar euro's zorgt => banken grijpen in blabla)
Zij gaan niet alleen maar hun dollars voor euro's omwisselen, omdat zij dan nog geen gebruik van de rente maken! Daarom gaan zij wel degelijk sparen/beleggen in Nederland.
Oud 23-05-2007, 18:14
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Bob89 schreef op 23-05-2007 @ 18:28 :

@Crimson: maar mensen gaan toch juist snel sparen bij slechte economische verwachtingen (waarvan inflatie ook deel uitmaakt)?
Volgens mij is dat gedrag typerend als er een recessie op komst is, maar hoort niet direct bij inflatie, want bij inflatie word je spaargeld reeel minder waard (zegt mijn samengevat)
Oud 23-05-2007, 18:20
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
members.home.nl/rsmeets

Handige site met zeer veel informatie voor economie en handige links naar site's met ook veel informatie voor economie..
Oud 23-05-2007, 19:02
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 23-05-2007 @ 18:18 :
Volgens mij ben jij degene die hier voor verwarring zorgt. Alleen wijzelf, Nederlandse consumenten en bedrijven, lenen minder door de hogere rente.

Buitenlanders investeren/beleggen juist in Nederland om profijt te nemen van onze hogere rente, ze lenen hun geld juist uit aan ons. Ze hoeven zelf niets te lenen, ze bieden geld aan! (Volgens mij bedoelde Bob hetzelfde.)

Om hun geld in Nederland te KUNNEN investeren/beleggen, moeten ze hun eigen valuta omwisselen in euro's. Zo ontstaat er meer vraag naar de euro en stijgt de wisselkoers ervan.

DENK IK!

Laatst gewijzigd op 23-05-2007 om 19:06.
Oud 23-05-2007, 19:10
Barones
Barones is offline
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 23-05-2007 @ 20:02 :
Volgens mij ben jij degene die hier voor verwarring zorgt. Alleen wijzelf, Nederlandse consumenten en bedrijven, lenen minder door de hogere rente.

Buitenlanders investeren/beleggen juist in Nederland om profijt te nemen van onze hogere rente, ze lenen hun geld juist uit aan ons. Ze hoeven zelf niets te lenen, ze bieden geld aan! (Volgens mij bedoelde Bob hetzelfde.)

Om hun geld in Nederland te KUNNEN investeren/beleggen, moeten ze hun eigen valuta omwisselen in euro's. Zo ontstaat er meer vraag naar de euro en stijgt de wisselkoers ervan.

DENK IK!
ja dat denk ik ook. Tenminste zo heb ik het geleerd
Oud 23-05-2007, 19:11
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 23-05-2007 @ 20:02 :

DENK IK!
Ik weet het wel bijna zeker en anders weet ik het na 10x lezen het ook niet meer
Oud 23-05-2007, 20:56
Crimson
Crimson is offline
ik heb besloten om mijn rekenmachine flink uit te buiten, heb morgen iig alle begrippen voor economie 1 in het programma notefolio staan

ga nog formules inzetten

en de veelvoorkomende redeneringen

ben gewoon niet iemand die veel in zn hoofd kan stampen, dus ga t ook niet meer proberen. en op deze manier kan ik mijn vriendinnen die ook laag staan helpen

als iemand nog een overzichtje heeft van formules of redeneringen of iets, das welkom

als iemand ook notefolio gebruikt en het bestandje van mij wilt, wat morgenochtend komt, dan hoor ik wel
Oud 23-05-2007, 21:17
ook hallo
ook hallo is offline
Ik ben bezig de formules op een rijtje te zetten, zodra ik klaar ben krijg je ze van mij, als ik iemand kan vinden met zo'n rekenmachine kabeltje wil ik dat bestandje wel van jou Maar dat hoor je dan nog wel
Oud 23-05-2007, 21:49
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 23-05-2007 @ 22:17 :
Ik ben bezig de formules op een rijtje te zetten, zodra ik klaar ben krijg je ze van mij, als ik iemand kan vinden met zo'n rekenmachine kabeltje wil ik dat bestandje wel van jou Maar dat hoor je dan nog wel
okee geweldig! mooi dat iedereen elkaar zo kan helpen
Oud 23-05-2007, 21:56
Lethe
Lethe is offline
Spacen jullie 'm ook zo voor economie?
Oud 23-05-2007, 21:59
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
AllureV schreef op 23-05-2007 @ 22:56 :
Spacen jullie 'm ook zo voor economie?
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Oud 23-05-2007, 22:01
Lethe
Lethe is offline
Ik had vandaag en heb morgen een stoomcursus.. hoop dat dat goed genoeg is voor een 5,4 (anders ben ik gezakt..)
Oud 23-05-2007, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-05-2007 @ 19:20 :
members.home.nl/rsmeets

Handige site met zeer veel informatie voor economie en handige links naar site's met ook veel informatie voor economie..
Handig, merci.
Oud 23-05-2007, 22:56
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 23-05-2007 @ 22:17 :
Ga je al die formules in een tekstbestandje, of iets dergelijks, plaatsen? Zo ja, dan ben ik eigenlijk wel geinteresseerd in dat bestandje. Het zou me een eind op weg helpen.
Oud 24-05-2007, 07:12
raaa
raaa is offline
Even jullie mening hierover: ik sta een 5.4 en kan echt pas vandaag beginnen met leren. Is het te halen? Aangezien ik zeg maar wel het samengevat boekje heb én nu ga beginnen met de R Smeets samenvattingen. Ga echter niet alle lesbrieven doorspitten heur....

Kan het kan het?
Oud 24-05-2007, 08:17
Crimson
Crimson is offline
nou ik had dus het idee om een lijstje te maken met veelgebruikte redeneringen, omdat ik zelf nooit op zo'n redering kom, vandaar. zelf heb ik dit al: er zit overigens geen structuur in ofzo. als jullie zelf nog veelvoorkomende redeneringen hebben, hoor het wel

conjunctuurwerkeloosheid kan worden verminderd door een toename van de effectieve vraag
met behulp van de overheid, ze moeten dan de (loon)belasting of btw laten dalen, zodat werknemers
meer overhouden -> koopkracht stijgt -> bestedingen stijgen -> productie stijgt ->
werkgelegenheid stijgt -> conjunctuurwerkloosheid daalt

Als arbeid goedkoper wordt (bijvoorbeeld door loonmatiging) leidt dit mogelijk tot meer
werkgelegendheid. Loonmatiging -> loonkosten naar beneden -> verkoopprijzen -> afzet -> productie -> werkgelegenheid

Hoge arbeidsproductiviteit kan leiden tot sterkte concurrentiepositie.
Want: het kan lagere loonkosten per product realiseren waardoor het exportprijspeil relatief laag kan zijn

Een recessie kan tot deflatie leiden.
Bij recessie is er sprake van vraaguitval, hetgeen bedrijven ertoe kan brengen hun prijzen te verlagen om zo hun afzet op peil te houden

De ontwikkeling van het financieringssaldo kan het gevolg zijn van de volume ontwikkeling van het nationaal product.
Afnemende groei nationaal product -> minder belastingontvangsten

De dollarisering van een land kan leiden tot meer buitenlandse beleggingen in dat land
Bij dollarisering wordt het valuta risicio voor buitenlandse beleggers beperkt

De dollarisering van een land kan leiden tot minder inflatie in dat land
Bij dollarisering zullen geimporteerde goederen minder in prijs stijgen

Het verband tussen inflatie en het financieringstekort:
Een hoge inflatie gaat gepaard met een zwakke internationale concurrentiepositie, waardoor de exportkansen beperkt zijn hetgeen de productie belemmert,
zodat de druk op de uitgaven vanwege uitkeringen groot zal zijn
Oud 24-05-2007, 09:35
Bloementje
Bloementje is offline
Citaat:
raaa schreef op 24-05-2007 @ 08:12 :
Even jullie mening hierover: ik sta een 5.4 en kan echt pas vandaag beginnen met leren. Is het te halen? Aangezien ik zeg maar wel het samengevat boekje heb én nu ga beginnen met de R Smeets samenvattingen. Ga echter niet alle lesbrieven doorspitten heur....

Kan het kan het?
tuurlijk kan het! het ligt eraan hoe je die 5.4 hebt gehaald, maar met veel logisch nadenken red je het al een heel eind bij economie, dus alle stof hoeft heus niet in je hoofd gestampt te zitten! Gewoon zorgen dat je de grote lijnen snapt en dat je een beetje met die rekensommetjes kunt omgaan. Als je daar makkelijk in bent zie ik het niet hopeloos in voor je,
en anders.., tja...
Oud 24-05-2007, 09:37
raaa
raaa is offline
Dank U wel! Je bent een schat, heb enigszins hoop momenteel. Ben nu nog steeds samengevat aan het doorspitten, straks ga ik met de eindexamenopgaven beginnen.

Zaterdag en zondag training wiskunde (zucht!). Hoop het weekend goed in te gaan
Oud 24-05-2007, 09:41
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Jaeger schreef op 23-05-2007 @ 23:56 :
Ga je al die formules in een tekstbestandje, of iets dergelijks, plaatsen? Zo ja, dan ben ik eigenlijk wel geinteresseerd in dat bestandje. Het zou me een eind op weg helpen.
Yep ik ben bezig in word en iedereen die het wil hebben moet het maar even zeggen dan PM ik het wel

Laatst gewijzigd op 24-05-2007 om 09:45.
Oud 24-05-2007, 09:42
one.
one. is offline
Ik zou het graag willen hebben.
Oud 24-05-2007, 10:30
Goblinbear
Goblinbear is offline
Ohh ik ook graag, dan ben je mijn heldin van de dag
Oud 24-05-2007, 10:40
Frankrijk
Frankrijk is offline
En ik ook graag.
Oud 24-05-2007, 11:07
PNT
PNT is offline
Ik wil het ook graag hebben
Oud 24-05-2007, 11:28
Verwijderd
Ich auch bitte.
Oud 24-05-2007, 11:31
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Economie = geen 5,3 = gezakt
Oud 24-05-2007, 11:36
ook hallo
ook hallo is offline
Ok, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik een word document naar mensen wil gaan Pm'en, dus als je mailadres niet in je profiel staat moet je die maar even PM'en

Als mensen nog opmerken dat hele belangrijke formules missen, dan zou ik het op prijs stellen als iemand het even kenbaar maakt
Oud 24-05-2007, 11:43
PNT
PNT is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 24-05-2007 @ 12:36 :
Ok, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik een word document naar mensen wil gaan Pm'en, dus als je mailadres niet in je profiel staat moet je die maar even PM'en

Als mensen nog opmerken dat hele belangrijke formules missen, dan zou ik het op prijs stellen als iemand het even kenbaar maakt
Je kan het bestandje ook uploaden bij http://www.speedyshare.com bijvoorbeeld. Dan hoef je niet iedereen een mailtje te sturen
Oud 24-05-2007, 11:47
ook hallo
ook hallo is offline
ok bedankt dan doe ik dat, ben denk over een half uurtje klaar
Oud 24-05-2007, 12:08
banabana
banabana is offline
Tegek!
Oud 24-05-2007, 12:09
ook hallo
ook hallo is offline
http://www.speedyshare.com/880683549.html

Oke ik hoop dat hij het zo doet. Wat er voornamelijk mist zijn de winstfuncties, die staan op pagina 53 van je samengevat heel duidelijk bij elkaar. Misschien dat iemand anders die nog kan inscannen voor mensen zonder samengevat (ik heb geen scanner)
Oud 24-05-2007, 12:15
banabana
banabana is offline
Ziet er heel netjes uit, bedankt!
Oud 24-05-2007, 12:21
Boef
Boef is offline
Als er iemand die winstfuncties zou willen inscannen oid, zou dat echt heel fijn zijn!
Oud 24-05-2007, 12:34
pino123
pino123 is offline
mijn dank is groot
deze had ik gevonden op fok, ook erg bruikbaar www.team-fortress2.nl/economie.doc
Oud 24-05-2007, 12:45
ook hallo
ook hallo is offline
O die is zeker van de examencursus? bedankt!
Oud 24-05-2007, 13:19
Lilies
Lilies is offline
Hallo, ik heb een paar vragen! Misschien weet iemand dit. Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? En... wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Oud 24-05-2007, 13:30
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Lilies schreef op 24-05-2007 @ 14:19 :
Hallo, ik heb een paar vragen! Misschien weet iemand dit. Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? En... wanneer is er sprake van volledige mededinging?
Je eerste zin klopt.

In een hoofdlijn is het verschil tussen de klassieke en keynesiaanse opvatting dat de klassieke beweert dat zolang de markt vrij kan functioneren (dus zonder overheidsbemoeienis) de markt zichzelf in stand houdt en corrigeert door een cyclus.
De keynesiaanse opvatting zegt dat dit niet mogelijk is (crisissen in het verleden hebben dit geloof ik ook uitgewezen) want via die theorie kan de markt in een vicueze circkel ( de vraag naar producten daalt, dus de productie daalt, dus dalen de lonen, gezinnen besteden steeds minder, productie daalt nog verder enz enz.) terechtkomen en moet de overheid de economie stimuleren zodra het mis dreigt te gaan door, bijvoorbeeld zelf vraag uit te oefenen op de markt of door belastingen te verlagen zodat de bevolking hun besteedbaar inkomen stijgt

De kenmerken van volledige mededinging:

De kenmerken van deze marktvorm zijn:
• veel vragers , veel aanbieders (weinig macht per
individu dus).
• homogene producten (in de ogen van de consument allemaal
hetzelfde, dus geen merken, etc.).
• volkomen doorzichtige markt (iedereen is overal van op de
hoogte).
• vrije toe- en uittreding (iedereen kan meedoen in deze markt).
Advertentie

Regels voor berichten