Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 21:11
Verwijderd
wat tonsilitis zegt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2007, 19:29
Roosje
Roosje is offline
Potverr in De alchemist van Paulo Coelho staan wel een miljoen dingen die ik zelf had willen schrijven of bedenken, maar ik heb dat boek net teruggebracht naar de bieb. :boos:
Oud 21-09-2007, 18:20
Artic King
Artic King is offline
Citaat:
Donayet schreef
[i]Ali B is geen rap, Ali B is een sinterklaasgedichtenrijmer.
Oud 01-10-2007, 07:28
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Wat hem troostte aan zijn bestaan was dat het achter hem lag. Als hij maar lang genoeg zocht, zou hij in zijn verleden het leven terugvinden.

uit Tirza - Arnon Grunberg
Oud 02-10-2007, 20:28
Verwijderd
Here's the thing about the future. Everytime you look at it, it changes, because you have looked at it. And that, changes everything else.

- Nicolas Cage in de film "Next".
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 20:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Verder is het een afschuwelijk boek, maar dit vond ik wel mooi:

-Are you in pain, dear mother?
"I think there's pain somewhere in the room", said Mrs Gradgrind, "But I couldn't positively say that I have got it."

uit: Hard Times- Charles Dickens
Oud 10-10-2007, 19:15
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
uit Alleman - Philip Roth:

Het is omdat voor wie eenmaal het leven heeft geproefd, de dood niet eens natuurlijk schijnt.
Oud 11-10-2007, 19:27
timonb
timonb is offline
"Gradually the speed had been quickened-gradually the blood of the competitors warmed with the work. Men and beasts seemed to know alike that the final crisis was near, bringing the time for the winner to assert himself."

Ben Hur - Lew Wallace
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 11:55
Dolores
Dolores is offline
Jonathan Coe - The Accidental Woman

"The truth is that Maria was only really happy when she was thinking of happiness to come, and she was not I think alone in this absurd outlook. It is for some reason far nicer to feel bored, or indifferent, or unexcited, and to think, In a few minutes from now, or a few days, or weeks, I shall be happy, than to be happy and to know, even if not consciously, that the next emotional shift will be away from happiness."
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 15:25
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Dan Whatsit and his preposterously awful Leonardo book are actually relevant to our theme. I usually last longer with any best-selling novel, however pathetic, than I did with his. But in his case I knew from the very first word that this was a writer of absolutely zero interest, insight, wit, understanding or ability. A blunderer of monumental incompetence. The first word, can you credit it, is ‘renowned’. ‘Renowned symbologist Henry Titfeather ….’ or something equally drivelling, that’s how this dreadful book opens. How do you begin to explain to someone that you just don’t start a fictional story by telling your readers that your character is ‘renowned’? You show it, you don’t tell it.

Stephen Fry in zijn Fame essay over The DaVinci Code.
Oud 16-10-2007, 20:53
mjs400
mjs400 is offline
Ik heb liever dat je in mijn sekreet [wc] valt dan in mijn woorden

uit Oene van Jan Vos
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 15:40
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dan Whatsit and his preposterously awful Leonardo book are actually relevant to our theme. I usually last longer with any best-selling novel, however pathetic, than I did with his. But in his case I knew from the very first word that this was a writer of absolutely zero interest, insight, wit, understanding or ability. A blunderer of monumental incompetence. The first word, can you credit it, is ‘renowned’. ‘Renowned symbologist Henry Titfeather ….’ or something equally drivelling, that’s how this dreadful book opens. How do you begin to explain to someone that you just don’t start a fictional story by telling your readers that your character is ‘renowned’? You show it, you don’t tell it.

Stephen Fry in zijn Fame essay over The DaVinci Code.
Oh, ik ben echt verliefd op Stephen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 11:01
flyaway
flyaway is offline
[QUOTE=REIE;25315068]

Wat is een held? Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest.
WF Hermans - De donkere kamer van Damocles
[/qoute]

Serieus, die was ik net aan het typen!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 11:03
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
“Daardoorheen hoor ik het roepen van een koekoek. Zo nu en dan ook een geluid als het open- en dichtgaan van een heggeschaar. Maar nergens is een heg, nergens een schaar. (…)
Het knippen van de heggeschaar klinkt nu dichtbij.
- Ken jij dat geluid?
– Het is een fjelljo, geloof ik, maar ik heb geen verstand van vogels.
Ik luister opnieuw naar het geluid dat nu van verderweg komt. Het verwonderlijkste van vogels is dat zij geluiden kunnen voortbrengen die bij materialen horen waar zij helemaal niet over beschikken.
(…)
Ik doe mijn ogen dicht, maar het kost inspanning ze gesloten te houden. Rood schemert het licht van de middernachtszon erdoorheen. Nog even op mijn horloge kijken. Het is één uur. De fjelljo snoeit zijn heg, de koekoek laat weten dat hij iemand gefopt heeft.’ (blz. 84-91)
Hermans - nooit meer slapen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Hermans - nooit meer slapen
Ik zou dat hele boek wel willen citeren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 15:43
flyaway
flyaway is offline
Ja klopt Maar moest er iets uit kiezen. En deze was me wel heel sterk bijgebleven.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 16:05
Roosje
Roosje is offline
Oh ik lees nu ook zo'n boek waarvan ik de halve tijd denk Jezus Christus dat had ík moeten verzinnen. Maar ik kan alle stukjes niet meer terugvinden. Maar het is ook een boek van zeshonderd bladzijdes dus lang zoeken.
Anyway, Omega minor van Paul Verhaeghen dus.
Oud 22-10-2007, 22:18
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik vind de confrontatie tussen Jezus en Judas in Jesus Christ Superstar zo mooi, omdat Judas Jezus eigenlijk niet wilde verraden, maar hij deed het voor 'the greater good'. Hier is ie.

Citaat:
Jezus:
I must be mad thinking I'll be remembered. Yes, I must be out of my head. Look at your blank faces. My name will mean nothing ten minutes after I'm dead.
One of you denies me. One of you betrays me.

Peter will deny my in just a few hours, three times will deny me and that's not all I see. One of you here dining, one of my twelve chosen will leave to betray me.

Judas:
Cut out the dramatics, you know very well who.

Jezus:
Why don't you go do it?

Judas:
You want me to do it?

Jezus:
Hurry, they are waiting.

Judas:
If you knew why I do it..

Jezus:
I don't care why you do it.

Judas:
To think I admired you.. Well now I despise you!

Jezus:
You liar, you Judas!

Judas:
You wanted me to do it. What if I just stayed here and ruined your ambition? Christ, you deserve it!

Jezus:
Hurry, you fool. Hurry and go. Save me your speeches, I don't wanna know. Go, go!

(...)

Judas:
You sad, pathetic man, see where you've brought us to. Our ideals die around us and all because of you.
But the saddest cut of all, someone has to turn you in. Like a common criminal, like a wounded animal.
A jaded mandarin, a jaded mandarin.
Like a jaded, faded, faded, jaded, jaded mandarin.

Jezus:
Get out they're waiting! Get out! They're waiting, Oh, they're waiting for you!

Judas:
Every time I look at you I don't understand why you let the things you did get so out of hand. You'd have managed better if you had it planned..
Oh..
Oud 01-11-2007, 14:18
KreZor
KreZor is offline
Leegte is een volheid voor wie haar voelt
- Eerst grijs dan wit dan blauw, Margriet de Moor

I could never cure him because I'm his disease
- The collector, John Fowles
Oud 01-11-2007, 18:31
flyaway
flyaway is offline
Wauw die laatste is mooi!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 09:47
Verwijderd
"Als wij Shakespeare waren, hadden we het anders gezegd. We hadden het op rijm gezegd, zodat we het altijd konden herhalen als we in de bus zaten of in de metro of niets deden. We hadden het mooier gezegd, uitgebreider. We hadden het zo mooi willen zeggen als zij, zo mooi dat de mensen flauwvielen. Maar we zijn Shakespeare niet. Daarom zeggen we het zo." De heilige Antonio - Arnon Grunberg
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 09:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik las dit en ik moest erom lachen. Uit De Wetten van Connie Palmen:

Je moet van iemand anders houden en iemand anders moet van jou houden, dat moet je niet ook nog eens zelf hoeven te doen, dat is onmogelijk. Wie houdt er nu van zichzelf zonder door een ander bemind te worden? Niemand toch? Ja, een handvol monomane gekken met negen assertiviteitstrainingen achter de rug.
Oud 24-11-2007, 16:23
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Ik moest erg lachen om:

Onze kanarie heette Piet. Piet Verhulst. Ook onze vorige kanarie hette Piet. Die mocht vrij in huis rond vliegen maar had een ongelukkig landing gemaakt. Een beetje suf nog van tegen het keukenraam te knotsen viel hij in de pruttelende frietketel. Een vrijdagavond, ik vergeet het nooit, bij de klok van zeven. Ons dierbare huisdier lag daar, gefrituurd tussen de kaaskroketjes.

uit: de kamer hiernaast - Dimitri Verhulst
Oud 25-11-2007, 20:06
Privileged
Privileged is offline
Citaat:
“ ‘En ga je vanavond drinken?’
Thijm zette het bierflesje aan zijn mond en dronk het in één lange teug leeg.
‘Nee,’ zei hij, ‘vanavond ga ik niet drinken.’

R. Giphart - Ik omhels je met duizend armen.
Geweldig boek.

'42.'

(The Hitchhikers Guide To the Galaxy - Douglas Adams)
Oud 08-12-2007, 10:18
Il_Principe
Il_Principe is offline
vertrouw niemand, want zelfs de allerwitste rozen hebben zwarte schaduwen...
Oud 11-12-2007, 15:39
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Oude vlammen zijn onruststokers

uit: Noem mij maar niemand - Ingmar Heytze
Oud 22-12-2007, 00:07
SimonP
SimonP is offline
"Les gens bien portants sont des malades qui s'ignorent" , Jules Romains
[ "Gezonde mensen zijn zieken die het niet willen weten" , Jules Romains ]
Oud 22-12-2007, 15:54
Tolchok
Tolchok is offline
Citaat:
'DOES SUCH a thing as "the fatal flaw," that showy dark crack running down the middle of a life, exist outside literature? I used to think it didn't. Now I think it does. And I think that mine is this: a morbid longing for the picturesque at all costs.' (The Secret History)
Hier sluit ik me volledig bij aan.
Oud 09-04-2008, 15:46
lapzwans
lapzwans is offline
Uit Koetsier herfst van Charlotte Mutsaers:

Wonderen bestaan niet, ze geschieden

De een komt ter wereld als nijlpaard, de ander zonder toekomst en weer een ander met bepaalde voorkeuren

Het kan zijn dat mijn gezicht boekdelen spreekt maar dat heeft niks te betekenen. Zo'n gedicht heb ik nu eenmaal. Mijn gezicht spreekt altijd boekdelen.
Oud 09-04-2008, 22:32
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
'42.'

(The Hitchhikers Guide To the Galaxy - Douglas Adams)
Sluit me daar volledig bij aan
Oud 10-04-2008, 16:16
lapzwans
lapzwans is offline
Ergens, in de vele verhalenbanken die her en der zijn
aangelegd om uit te kunnen putten wanneer de wereld
een vertelling nodig heeft, moet de fabel zijn terug te
vinden die ons zegt dat men bij zijn aankomst in het rijk
der doden een kenmerk moet melden slechts één, dat
het hele voorbije leven typeerde. Het hiernamaals im-
mers dient te worden voorgesteld als een aangename
plaats, de fabels eisen dat, en het zou van weinig men-
senkennis getuigen te denken dat men eeuwig aange-
naam verblijven kan in een ruimte die men dient te de-
len met alle doden die er zijn, en alle doden die nog
vallen moeten. De dolende zielen zouden gegroepeerd
worden volgens gemeenschappelijke kenmerken, aldus
de fabel, en we weten nu al dat het bijzonder druk moet
zijn in dat deel van het hiernamaals dat wordt gevuld
met hen die het tijdens hun bestaan hebben nagestreefd
zoveel mogelijk geld te vergaren, een beroemde gitarist
te zijn, of beroemd in welke discipline ook, het vuur te
bezitten, of waar de herrezen bevolking wordt uitge-
maakt door hen die hun zelfrespect lieten afhangen van
het aantal amoreuze veroveringen.
Natuurlijk is deze fabel over het hiernamaals een fabel
over het leven, waardoor notoire atheisten er even-
eens heel veel genoegen aan beleven, als kleine denk-
oefening. Zo dacht ook Mevrouw Verona die ijskoude
dag op het eind van februari aan wat ze straks de fabel-
achtige portier van de eeuwigheid zou opbiechten als
zijnde voornaamste kenmerk van het leven dat van haar
afgleed en geen houvast meer zocht. Ze dacht er niet
zozeer aan wát ze zou melden, dat wist ze tenslotte
maar al te goed, het was over de juiste formulering dat
ze nog twijfels leed.

het begin van Mevrouw Verona daalt de heuvel af - Dimitri Verhulst
Oud 10-04-2008, 18:10
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ja, dat begin vond ik meteen zo enorm bijzonder <3

of anders:

"Natuurlijk zou de man als eerste klaargekomen zijn. Te snel bovendien om de cadans die ze samen hadden gevonden ten diepste te kunnen ondergaan. Maar hij hield zich kranig, gelovend in onvermoeibare negers waarvan er sporen in zijn blankenbloed waren achtergebleven, hen aanbiddend, aanroepend, er evenmin aan denkend dat zijn uitslovingen voor haar allang niet meer hoefden, dat ze zijn uitputtingsslag voor een mannelijke geldingsdrang hield die hij voor hoffelijkheid verkocht.

Pure poezie.
Oud 03-06-2008, 13:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
"Het lucifersdoosje", een van de verhalen die in het boek "Allemaal sprookjes" van Annie MG Schmidt staat, begint met een vader die tegen zijn zoon zegt wat hij krijgt als hij komt te overlijden:

"En nu denk ik dat ik de laatste adem ga uitblazen."
"O nee vader, doe dat alsjeblieft niet," smeekte Gijsbert.
"Ik doe het toch," zei de vader en hij blies zijn laatste adem uit.
Oud 03-06-2008, 13:08
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
L'essentiel est invisible pour les yeux. (...) Tu deviens réponsable pour toujours de ce que tu as apprivoisé.
Van Antoine Saint-Exupéry, uit Le petit prince. (Vertaling: Het essentiële is onzichtbaar voor de ogen. (...) Je wordt voor altijd verantwoordelijk voor dat wat je tam hebt gemaakt. (Het Frans is zoveel mooier. ) )
Citaat:
Vertrouw nooit iemand, Daniël, vooral niet de mensen die je bewondert. Dat zijn degenen die je de ergste slagen toebrengen.
Carlos Ruiz Záfon, in De schaduw van de wind.
Citaat:
Nulla servitus turpior est quam voluntaria.
Seneca in één of andere brief over slavernij. (Vertaling: Geen enkele slavernij is erger dan de vrijwillige.)
En ten slotte:
Citaat:
Men zegt dat het Houtvolk kinderen rooft, maar dat is niet waar. Wel komt het voor dat kinderen de kleine vrouwen en jongemannen met hun stralende bruine hoofdjes en hun wuivende pluishaar door het bos zien gaan en met betoverde ogen achter hen aanlopen en met betoverde oren naar hun liedjes luisteren en verdwalen. Maar het Houtvolk brengt de kinderen altijd terug naar de mensen. Soms na een dag, soms na een week, soms na maanden, soms na een jaar. Maar dan... wat is een jaar bij het Houtvolk? Een paar dagen in onze wereld. Niet meer. Ze komen terug, maar zijn veranderd. Gek geworden, zeggen de mensen. En ja, ze leven van de wind, zingen liedjes die geen mens verstaat, dansen op een halve schoen. En als je ze naar het Houtvolk vraagt, dan huilen ze. Hun huilen is erbarmelijk. Het snijdt door je ziel.
De kinderen die het Houtvolk hebben gezien zullen nooit volwassen worden. Daaraan kun je ze herkennen. Ze willen dat ook niet, ze willen blijven wie ze zijn. Soms kan dat, ook al groeit hun lijf met alle winden mee en lijken ze twintig, veertig, tachtig jaar oud. Dan kiezen ze het goede beroep en worden schilder of dichter, of ze maken muziek. Maar velen maken de fout tóch mee te gaan doen in de wereld van de volwassenen. Tja, en dán worden ze pas gek...
De rode zwaan van Sjoerd Kuyper.

Het staat allemaal op mijn muur. <3 Behalve dat stuk van Sjoerd Kuyper, dat is te lang.

Edit: Oh en de intro van Trainspotting! <333
Citaat:
Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, Choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol and dental insurance. Choose fixed-interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisure wear and matching luggage. Choose a three piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who the fuck you are on a Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing spirit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pissing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked-up brats you have spawned to replace yourself. Choose your future. Choose life . . . But why would I want to do a thing like that? I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who need reasons when you've got heroin?
En nog veel meer dingen maar dan zou dit zo'n nogveellangere post worden.
Oud 03-06-2008, 16:57
flyaway
flyaway is offline
Gisteren moest ik opeens zo hard lachen bij het lezen van mijn boek, gewoon door de timing. Het was gewoon

Citaat:
Rob liep naar De Grote Tiet
Was gewoon zo grappig Het is een perzisch gebouw en hij noemt het in zijn hoofd zo en opeens neemt de schrijver dat dus over als naam.

De heelmeester - Noah Gordon, trouwens

En andere, maar daarmee verraad ik de clou dus dat doe ik niet.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 21:25
Giles
Giles is offline
flyaway wil je alsjeblíeft de fout uit de TT halen? Het is quotes.
Oud 05-06-2008, 09:56
flyaway
flyaway is offline
Prima
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 19:29
Larry Flint
Larry Flint is offline
Oooo ik las vandaag weer zo'n prachtige zin van Dimitri Verhulst in een boekje dat een eerbetoon aan Hugo Claus is (De laatste van mijn demonen), maar ik weet het niet exact meer.

Iets van "Schrijven met de losse pols, maar dan met een erg vaste hand"

Je moet het maar bedenken. Sowieso dat hele stuk van hem, meeeeeen die man kan schrijven.
Oud 05-06-2008, 20:21
Giles
Giles is offline
"Hoe konden wij dat doen, die zee leeg drinken, die horizon uitwissen, ons van die zon losmaken? Waarheen beweegt zij zich nu, waarheen bewegen wij ons, weg van alle zonnen? Vallen wij niet voortdurend: naar achteren, opzij, vooruit, naar alle kanten? Dolen wij niet door een oneindig niets? Huivert ons niet de lege ruimte aan? Is het niet kouder geworden?"

Nietzsche - Die fröhliche Wissenschaft

Mooie wanhoop <3
Oud 22-06-2008, 15:39
Kryser
Kryser is offline
''Kein geloel, Fussball spielen'' Ernst Happel, voormalig Feyenoord trainer.
''To Live is To Die'', laatste nummer waar +Cliff Burton aan mee werkte bij Metallica, geweldig nummer ook trouwens.
Oud 22-06-2008, 16:22
Nienna*
Nienna* is offline
"Want meer dan een komische contaminatie was de synesthetische ervaring een persoonlijk handboek voor de herinnering."

Nelleke Noordervliet - Snijpunt.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 22:02
Larry Flint
Larry Flint is offline
When Lydia arrived I was sitting on the couch. "Look Lydia: DEATH!" Tiny veins were hanging out of the wound like strings of spaghetti. I yanked at some of them. I took my cigarette and tapped ashed into the wound. "I'm a MAN! Hell I'm a MAN!" Lydia went and got some hydrogen peroxide and poured it into the wound. It was nice.

Omg hahaha te ranzig. Uit Charles Bukowski - Women
Oud 30-06-2008, 12:51
JustADreamer
JustADreamer is offline
Uit boek 'de rechtvaardigen' van Sam Bourne:

Meer dan gisteren, minder dan morgen.

Dit heeft de vrouw van de hoofdpersoon in haar trouwgelofte tegenover haar man beloofd, dat haar liefde elke dag groeit.
Oud 30-06-2008, 13:52
Verwijderd
My state of grace was thanks in part to this check, and in part to a 1983 Chablis from the Duruzoi vineyard, a magic potion that dissolves our myriad tragedies into mere misunderstandings.
David Mitchell, 'Cloud Atlas'

Laura leaves first thing Monday morning with a hold-all and a carrier bag. It's sobering, really, to see how little she is taking with her, this woman who loves her things, her teapots and her books and the little sculpture she bought in India: I look at the bag and think, Jesus, this is how much she doesn't want to live with me.
Nick Hornby, 'High Fidelity'.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 16:52
JohnnyF.
JohnnyF. is offline
"Ik hou van jou geloof ik en ik weet het trouwens zeker maar wat ben ik blij dat jij al een beminde hebt want alles is hier al en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon."

Het moest maar eens gaan sneeuwen - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 22:02
Giles
Giles is offline
Citaat:
flyaway wil je alsjeblíeft de fout uit de TT halen? Het is quotes.
Citaat:
Prima
Oud 01-07-2008, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Hier sluit ik me volledig bij aan.
The Secret History
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 00:10
Verwijderd
Mag ik een verzoekje doen? Kunnen jullie wat goede citaten van Nederlandstalige songteksten aangeven? Zelf kom ik alleen maar aan met Acda en de Munnik / Van Dik Hout / de Dijk / etc, maar er moet toch meer zijn dan dat? Ik zoek specifiek songteksten over de liefde dus dat moet niet al te moeilijk zijn.

edit: Boudewijn de Groot moet natuurlijk ook iets goeds van te vinden zijn, maar ik weet het even niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 08:19
Nienna*
Nienna* is offline
Zelf vind ik Blof mooi, misschien is dat iets?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 09:02
Verwijderd
Doet u mij eens een paar mooie quotes dan om nou alle songteksten te gaan doorzoeken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten