![]() |
||
Citaat:
(2) Dat weet ik. Ik ben niet degene die voorstelt om één bepaalde doelgroep (vrachtwagens) te gaan belasten. Niet in Nederland, niet in België. (3) Nederland en België zijn beiden vrij centraal gelegen. In sommige delen van Nederland zal je dus een vrij hoog percentage buitenlands transport hebben, in sommige andere delen is dat percentage een stuk lager. Ik gok dat zowel de drukst- als de minst drukbereden stukken asfalt in Nederland liggen en niet in België. Verder is dat niet relevant voor die sleurhuttentaks want dat is een fabeltje dat een Nederlandse website de lucht in heeft gestuurd. Het is ook niet relevant voor het Belgische voorstel voor een wegenvignet dat uiteindelijk niet van grond zal komen. (4) Kom voor de grap eens naar Vlaanderen en bekijk eens wat daar op dit moment een van de belangrijkste bedrijvensectoren is. Juist: logistiek. Dat boomt niet alleen in Nederland, hoor, maar in de hele Euregio. (5) Dat lijkt me een vrij logische redenering, ook al blijkt die logica in landen waar er wel een wegenvignet is ingevoerd niet het geval te zijn. (6) Nederlanders op doorreis door België naar het zuiden stoppen relatief veel vaker in Luxemburg omdat het daar veel goedkoper is om te eten/tanken. (7) De achterliggende gedachten aan dat wegenvignet had weinig tot niks te maken met het onderhoud van ons wegennet, of schade aangericht door buitenlanders. Door een rekenfout van het rekenhof zat de regering met een gat van 700 miljoen in de begroting dat opgevuld moest geraken, zonder te diep in de buidel van de Belgen te tasten. Er waren verkiezingen op komst. Dit was enkel een manier om dat gat op te vullen zonder al te veel binnenlands gezichts- of stemmenverlies. Gelukkig is het anders uitgedraaid...
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het verkeer met West-Frankrijk, Zuidwest-Frankrijk, Noord-Frankrijk (Nord, Pas du Calais) en Engeland volgt een heel andere route dan die jij nu schetst.
||
Citaat:
En dan heb je ook nog het eurovignet. |
![]() |
||
Citaat:
Tolheffing op vrachtwagens is overigens iets anders dan een algeheel wegenvignet waar we hier over praten. De EU tolereerd dat vanwege de belasting van de wegen door vrachtwagens en de commerciële doeleindes van de ritten.
||
![]() |
Citaat:
(2) Ik weet dat jij niet degene bent die het voorstelt. Jij bent wel de persoon die hier in de verdediging gaat. Ik ben vrij om op de door jou gebruikte argumenten te reageren. Kun je daar niet tegen, dan moet je je niet in een discussie mengen. (4) Je hoeft mij echt niet uit te nodigen om naar Vlaanderen te komen. Daar kom ik met grote regelmaat, een groot deel van mijn familie woont er immers. Logistiek daar booming? Vast niet meer booming dan in de grootste Europese zeehaven. (5) Ik ken geen enkel land binnen de EU waar op dit moment een algeheel wegenvignet geldt. Oostenrijk en Zwitserland kennen een snelwegenvignet. Misschien is het omdat Nederlanders werkelijk gierig zijn, ik ken redelijk wat mensen die er voor kiezen om daar de snelwegen te mijden. (6) De helft die op weg is naar de Autoroute Du Soleil rijdt inderdaad vaak via Luxemburg en wil dan terecht zo snel mogelijk de idiote verkeerssituaties in België achter zich laten. Op de terugweg echter, gooit vrijwel iedere Nederlander vlak voor de NL-grens in België nogmaals de benzinetank vol, omdat bij ons de benzine nog duurder is. Dus zelfs op die route heeft de Belgische economie profijt van de doorreis. De andere helft van de doorreis-toeristen rijdt bij Lille Frankrijk binnen. Die hoeven niet per se door te rijden tot ze in het tank-paradijs Luxemburg zijn, want dat ligt helemaal niet op hun route. Die stoppen, tanken en eten dus gewoon wanneer het hen uitkomt. Dat zal dus ook vaak in België gebeuren. (7) Dat was mij ook al bekend met betrekking tot het eerder ter sprake zijnde algehele wegenvignet voor alle buitenlanders. Echter is dit officieel niet zo naar buitengebracht. Officiëel was het argument naar buiten toe wel degelijk dat die buitenlandse auto's veel schade aanrichten, en er daarom geld nodig was voor onderhoud. |
![]() |
|||
Citaat:
Mensen die 'een weekendje Ardennen' plannen hebben België als bestemming. Daarop reageerde ik. Citaat:
Verder onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die niet naar of door Luxemburg rijden nooit in Luxemburg stoppen. Ook bleek dat vakantiegangers op weg naar Engeland, Parijs, Noord-Frankrijk, Bretagne en Denemarken zelden gebruik maken van de Autoroute du Soleil.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Al met al wil ik wel eens zien of het daadwerkelijk zo is dat Oostenrijk dan het Schengenverdrag zou schenden met een algehele tolheffing voor buitenlands verkeer.
|||
Citaat:
(4) Citaat:
(5) Ik had het over een wegenvignet. Specificaties als 'algeheel', 'enkel voor vrachtwagens/caravans', 'geldt enkel tussen 8u42 en 10u36 op de eerste zondag van de maand' enzovoort laat ik bewust achterwege. (7) Daar is nooit één eenduidige officiële betekenis aan gegeven. De officiële verklaring die jij eraan geeft, is de tweede officiële versie van PS. Drie kwart zou gebruikt worden voor verbetering van de (afhankelijk van de bron: Waalse/federale) wegeninfrastructuur. Hun eerste officiële verklaring (La Dernière Heure, Michel Daerden - 2005) gaf aan dat er geen cent gaat naar verbetering van de wegeninfrastructuur, maar dat de opbrengst zou gaan naar een Waals werkgelegenheidsplan. De geest van de verklaring die ik heb neergeschreven staat uitgebreid neeregschreven in de voorbereiding van het regeringsconclaaf in Leuven, maart 2007. ALs je zin hebt zijn er nog wel een handvol officiële meningen van andere politici. (2) En moest je je afvragen waarom ik toch meediscussieer in dit topic. Er staan hier al zoveel onwaarheden neergeschreven dat het niet meer mooi is om aan te zien. Wil je nog een onwaarheid ontkracht? 'België' zou afgezien hebben van de invoering van dat wegenvignet omdat het in strijd zou zijn met 'Schengen'. De reden waarom het vignet er niet kwam is enerzijds omdat er geen federale consensus over bestond. Anderzijds is dit voorstel ingetrokken onder druk van Balkenende, die in ruil toegevingen heeft gedaan in dossiers van de Scheldeverdieping en de ijzeren rijn.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Kortverhaal] "Nooit meer vakantie" clubje | 4 | 02-06-2006 17:38 | |
De Kantine |
Groot Moppentopic [1] Negrotiator | 82 | 16-01-2004 07:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Nooit meer vakantie Vlooienband | 0 | 01-10-2003 14:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen. the atmosfere | 154 | 17-08-2003 15:43 | |
Algemene schoolzaken |
agendateksten gangstah_girl | 0 | 06-07-2002 18:59 | |
Algemene schoolzaken |
Versier la agenda! Mik-mother | 14 | 30-06-2002 06:45 |