Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2007, 19:49
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
The creator,

Ik snap je verhaal niet helemaal, maar dat ter zijde. Probeer in je leven als mens gewoon de dingen te doen die je wilt doen, zonder dat je er andere kwaad mee doet. Wat betreft ongelukkig zijn etc. Wees is blij met wat je hebt! Alles moet altijd beter, mooier en sneller, en veel mensen denken dat ze daardoor gelukkig worden. Dat is niet zo. In hoeverre zal een lcd tv met een doorsnee van 1.40m jou veel gelukkiger maken dan dat wat je nu bent? Of een ferarrie i.p.v. een golf? Zelfs de meest fantastische uitvindingen en apparaten zullen op den duur gaan vervelen en ook een leven waarin alles fantastisch is zou je uiteindelijk knettergek maken. Ik zeg niet dat je in een kartonnen doos hoeft te wonen, maar als je een aantal jaren in een paleis woont gaat ook dat vervelen. Probeer je niet te veel te richten op geld en macht, maar zoek voor jezelf een middenweg en neem wat je nodig denkt te hebben en waar je je goed bij voelt. Heel veel mensen die ongelukkig zijn zeggen gelukkig te worden als ze meer geld hebben. Geld maakt niet gelukig. Ikzelf heb mijn jeugd doorgebracht in een grote villa, maar gelukkig was ik daar niet. Ik had veel liever willen ruilen met mijn vrienden die in een knus huisje woonde en daar gelukkig waren.
Advertentie
Oud 22-07-2007, 16:00
MysticRiver
MysticRiver is offline
Ja, we lopen met zn allen als een stel schapen de rest van de kudde achterna. Maar dat doen we gelukkig helemaal zelf! En als we er iets aan willen veranderen dan moeten we dat helemaal zelf doen. Zelf onze ogen open doen, en zelf denken ipv alles aannemen wat de media zegt, zelf doen ipv wachten tot een ander deze samenleving gaat veranderen.
Oud 30-07-2007, 13:14
Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
vedetje schreef op 04-07-2007 @ 03:18 :
Een klote samenleving?

Misschien, maar kan je die efectief verbeteren?

Dat hebben ze in het verleden al geprobeerd, zie bijvoorbeeld hoe ze Marx doctrine uitgebuit hebben in de Sovjet Unie...

Ik zie geen beter alternatief voor onze samenleving. En waarom niet? Omdat de mens nu eenmaal mens is.

En prijs jezelf gelukkig dat je in Nederland woont, in Nederland is de mens tot op een zekere hoogte 'gelijk'.
Zou je echter bv. in China geboren worden zou je wel anders praten.

Je probleem met de samenleving is puur een luxe-probleem. Je klaagt en zaagt enkel omdat je de strugle-of-life mist. Ik kan je verzekeren dat als je wat meer moest vechten in je leven je wat minder zou stil staan bij dat 'alles draait om geld'.

vrij zijn
Natuurlijk bestaat vrij zijn niet, komt het niet door je medeburger, dan komt het door jezelf. De mens heeft limieten... dat is niet iets typerend van het mens-zijn. Ben je vrij als je weet dat je dood gaat?
Bovendien snakken de meeste mensen naar regels, iemand die hun richtlijnen geeft. Hoeveel mensen staan er vast in hun schoenen en durven in de massa tegen te gaan?
Jij allesinds niet, anders zou je niet zo een problemen hebben met het 'vrij zijn'.
Bestudeer je de geschiedenis wat, dan zal je zien dat de mens de natuurlijke inclinatie heeft om een leider te zoeken. En wat is een leider? Iemand die gevolgd wordt, m.a.w., ze geven een deel van hun vrijheid af in ruil voor wat meer zekerheid.
Waarom denk je dat de godsdiensten zo een succes hebben? (ah ja, en de moderne variant van godsdienst zal wel de media zijn) Omdat de mens vrij wil zijn?
Bovendien moet je het legale begrip 'vrijheid' niet gaan verwarren met het gewone begrip 'vrijheid'. Opnieuw moet je naar de geschiedenis teruggrijpen om het legale begrip vrijheid te begrijpen: vrij van de overheersing van een despoot of een abslote monarch (lijkt die samenleving je dan wat beter?)

liefde en eenzaamheid
de mens wordt alleen geboren en sterft alleen: get over it!

en de vergelijking met apen is terecht, tenslotte wat is een mens? Een rationeel dier... 'vreemd gaan, liegen en bedriegen' is net iets menselijks.
En ja, net als jij veracht ik dat, maar geef toe... heb jij nog nooit in je leven gelogen?

Liefde... weet je wanneer een relatie goed werkt? Wanneer je twee personen die apart gelukkig zijn samen komen. Een relatie is geen uitvlucht, een ander zal je probelemen niet wegnemen, een relatie maakt het leven mooier!

Een persoon die gelukkig is met zijn leven heeft heus geen zin in een relatie te beginnen met iemand die depressief loopt te zeggen 'in wat voor samenleving leven wij?'. Er zijn andere dingen in het leven om je op te concentreren!

Emancipatie... Als je wil dat de man en vrouw gelijk zijn, waarom zoek je je dan geen man als partner? Waarom wil je een vrouw? Omdat ze hetzelfde is als een man met het verschil van wat uiterlijke kenmerken?
Ik denk het niet!

Bovendien zou je blij moeten zijn met de emancipatie. Ga eens na of de vroegere samenleving zonder de gemancipeerde vrouw zoveel beter was, of de huidige samenlevingen in verschillende andere delen van de wereld?

Weet je waarom ik niet omga met mensen die ongelukkig zijn? Omdat die mij ongelukkig maken. Waarom zou ik moeten mijn tijd daaraan moeten verspillen. Gelukkig zijn is een keuze! En als iemand de keuze maakt ongelukkig te zijn dan weiger ik resoluut me te laten meeslepen in een spiraal van depresiviteit, want ik zal ze toch niet gelukkig maken! (en je moet niet afkomen met iemand die geen familie heeft, iemand die alles verloren is, iedereen heeft zijn moeilijkheden in het leven, en het is aan jou de keuze of je je erover zet of niet)

Iemand gaat om met andere mensen niet omdat ze een exclusive groep willen creeeren, maar omdat ze zich goed voelen samen, omdat ze dezelfde ideeen en dromen delen. Iedereen heeft zijn gelijken in het leven, de mensen die op hetzelfde niveau staan. Sommige van die groepen zijn erg ruim, andere dan weer zelfdzaam, zoek waar je je goed bij voelt. Pas als jij je zelf goed voelt kan je je geluk delen met jezelf.
Dus ja, de mens moet nu en dan wat egoistisch zijn. Wat voor zin heeft het jezelf te laten vernietigen (geestelijk of lichamelijk) om een ander te helpen?
'Verbeter de wereld, begin met jezelf', m.a.w. probeer jijzelf eerst gelukkig te zijn (m.a.w., niet je proberen te verzetten tegen de samenleving), pas dan kan je je concentreren op de wereld.

Geld geld geld, alles draait om geld

En hier komen we bij het luxe-probleem. Ja, er wordt veel belasting betaald, maar, tenminste zie je er een resultaat van. Nederland behoort bij wat ze noemen 'de eerste wereldlanden'. Ik woon in een onderontwikkeld land. Weet je wat hier gebeurt met het belastingsgled? Corruptie. De klasse met geld betaald niet, de klasse zonder geld ook niet. De middenklasse betaald en bestaat al haast niet. Daarnaast hebben ze geen enkele manier om hogerop te raken, daar steekt de politiek wel een stokje voor...
Wees blij dat dankzij de belasting je kan rijden op beharde wegen, wees blij dat dankzij de belasting je drinkbaar water hebt, wees blij dat er geen honderden mensen per dag sterven aan ondervoeding.

een erger land
Ik verzeker je van wel!
Ik verzeker je dat je in een van de beste landjes van de wereld woont, ga nu niet naïef en idealistisch doen.
Ga je naar Zuid-Amerika, dan kom je terecht in landen boordevol corruptie, waar democratie enkel op papier bestaat, en waar nakomlingen van indianen zitten te krijsen om wraak op die vervloekte Spanjaarden die hun goud hebben komen roven en vrouwen hebben verkracht.
Luister gewoon eens naar een toespraak van Chavez die zich via manupilatie heeft laten uitroepen tot levenslange president. Daar zal het zeker beter zijn!
Ga je naar de Verenigde Staten, dan kom je terecht in een samenleving waar de gemiddelde man meer dan 1 job moet hebben om rond te komen en waar mensen meer betalen voor een operatie voor hun hond dan voor zichzelf. Over eenzaamheid gesproken?
Ga naar Azië... in het klasse-systeem van India of het post-communistische China zal je je zeker niet thuisvoelen
En in de primitieve samenlevingen waar de wet van de sterkste geldt hou je het zeker nog geen week uit.
Vluchten uit je land heeft zeker geen zin.

Ah jongen, wees toch gewoon gelukkig met wat je hebt! En breek je kop niet over de samenleving, concentreer je op jezelf!
Jij zal de mens niet veranderen...

En wees niet hypocriet. Groet jij ooit eens een medemens op straat die je niet kent?
Ga niet gaan verkondigen wat je zelf niet doet. Pas als je zelf leeft zoals je wilt dat de samenleving leeft heb je recht tot je anderen aan te sporen het zelfde te doen.
In neem aan dat jij geen zin hebt je comfortabele materieele bestaan op te geven om in een hutje te gaan wonen in China waar je een kommetje rijst per dag hebt?

En nu ben ik stiekem zelf 1 van de grootste idealisten die bestaat. Maar daarnaast ben ik ook een optimistische realist. Mijn motto is 'verwacht niet te veel, dan word je niet teleurgesteld' (gestolen van Boeddha).
Daarnaast ga ik om met mensen die mijn waarden en normen delen en probeer ik zo trouw mogelijk aan mezelf te zijn. Ik weet wat ik wil, en ik ga ervoor. En zij die mij (en mijn waarden) liefhebben, volgen mij. En de rest? Die maken me echt niets uit, mijn leefwereld hoeft de samenleving niet te weerspiegelen!
I'm speachless... *Staande ovatie*
Oud 02-08-2007, 18:16
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
trophus schreef op 20-07-2007 @ 22:31 :
I know
We zijn t virus van deze planeet, kan me er niet zo druk over maken

moeder natuur heeft al mossen gecreerd rondom tsjernobil die de nucleaire stoffen tot zich nemen. En moeder natuur knutselt al eeuwen aan ziektes om de mens van de planeet weg te halen.
Vroeg of laat zal ze er in slagen. Of het nu AIDS is of kanker, we gaan er toch allemaal wel aan.
weg te halen.. kom kom.. in toom te houden.. het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat alle mensen aan een virus, hoe ernstig ook dood zullen gaan.. effectiever dan zegge 60% is nog nooit voorgekomen.. een virus is natuurlijk ook maar een organisme dat wil voortbestaan, dan is je drager volledig vernietigen nooit verstandig..

ach.. denken kan nooit kwaad
Oud 02-08-2007, 18:36
trophus
trophus is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 02-08-2007 @ 19:16 :
weg te halen.. kom kom.. in toom te houden.. het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat alle mensen aan een virus, hoe ernstig ook dood zullen gaan.. effectiever dan zegge 60% is nog nooit voorgekomen.. een virus is natuurlijk ook maar een organisme dat wil voortbestaan, dan is je drager volledig vernietigen nooit verstandig..

ach.. denken kan nooit kwaad
Daar heb je wel een goed punt

ok, in toom houden
en survival of the fittest terug te brengen, een enkeling zal immuun zijn en overleeft het, de fysiek sterkste, die zal zich dan ook weer kunnen voortplanten waardoor de mensheid in haar geheel weer sterker zal worden.
Oud 02-08-2007, 20:46
Nickson
Nickson is offline
ik ben t compleet met je eens, ik ben (vooral) Nederland helemaal zat, kheb t egt gehad hier. tis datk nog n opleiding doe en ik later ook hier een baan en een gezin ga krijgen (hoop ik iig) anders had ik allang ergens anders gewoond.

ik wil t wel toelichten maar zoals je al begon met dit topic is er teveel om op te noemen

- begrip & respect
Oud 02-08-2007, 21:58
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
trophus schreef op 20-07-2007 @ 22:31 :
Of het nu AIDS is of kanker, we gaan er toch allemaal wel aan.
Als je dat nog mag meemaken tenminste.
Oud 03-08-2007, 08:30
Rioto
je druk er om maken heeft geen zin. heb ik ook een tijd gedaan maar uiteindelijk zit je jezelf alleen maar dwars. daarmee zeg ik niet dat je met alles eens moet zijn wat je voorgeschoteld krijgt. Maar je veranderd de wereld toch niet, alleen jezelf.
Oud 03-08-2007, 09:26
Anjer LTP
Anjer LTP is offline
Ik deel je meningen over deze planeet, maar dat het leven niet eerlijk is wisten we al.
Oud 03-08-2007, 11:04
Verwijderd
Lekker belangrijk. Jezelf druk maken over de machtverdeling en de rol van het geld in het dagelijks leven. Zolang je niet op een houtje hoeft te bijten in Afrika zou ik mezelf niet zo'n zorgen maken over het zogenaamde 'verharde' klimaat in Nederland.
Oud 03-08-2007, 12:36
littlebee
littlebee is offline
Citaat:
Anjer LTP schreef op 03-08-2007 @ 10:26 :
Ik deel je meningen over deze planeet, maar dat het leven niet eerlijk is wisten we al.
het leven is eerlijk...maar de levende niet,denk daar maar over na
Oud 06-08-2007, 16:23
Dakoedam
Dakoedam is offline
negativiteit wordt altijd gestraft, posetiviteit wordt altijd beloond, ieder mens heeft hier een taak, ook al is het slechts om hier te zijn, leer jezelf kennen, dan kom je het verst, de natuur pakt dit allemaal aan, 21 december 2012 nadert, dan gebeuren er grote dingen, wat dingen zal veranderen, en ik ben hier, heb mezelf beter leren begrijpen, en heb ontdekt dat ik hier een grote taak heb, en ik zal mischien ook diegene zijn, die hier een eind aan maak, samen met de anderen, die het licht hebben gezien
Oud 06-08-2007, 16:28
trophus
trophus is offline
Citaat:
Dakoedam schreef op 06-08-2007 @ 17:23 :
negativiteit wordt altijd gestraft, posetiviteit wordt altijd beloond,
was het maar zo
tegenwoordig zie ik toch bij veel mensen dat positief gedrag vaak word misbruikt door mensen die eigenlijk negatief zijn maar zichzelf indekken door anderen omlaag te trekken
Oud 04-09-2008, 12:30
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
hallo mensen
ik kan nie meer
der moe mr zijn in dit leven
kwil gene robot worden en verstikken in deze maatschappij
kwil puur zijn echt zijn
leven voe da pure voe de natuur voe dieren voe alles wa leeft...
benk alleen in mijn soort?
kwil nie wachyten op geld om iets te doen, kwil nie werken zonder nut te hebben... kwil echt respect vr alles wa leeft
vrijheid om te zijn wie ik ben

kzou willen rondtrekken gelijk de gypsies ofzo
de wereld rond gn verwachtingen, gn regels gn zever gn matrealisme
gwn er zijn met alles dat er echt is
een kunstenaar zijn, trg het kind in mij vinden
wijs zijn... genot vinden

filosoferen... nieuwe dingen ontdekken
openheid en plaats voor kwetsbaarheid
een plekje voor mensen als ik om te leven zoals het hoort
in alle puurheid en eenvoud
echt te kunnen liefhebben echt te kunnen voelen
te zien, te ruiken, te voelen, te horen wie wij vreemde wezens zijn...
zonder opgeslorpt te worden in wat de samenleving verwacht
zonder da iemand ons zegt wat en wie we zijn, en wat zei eisen dat wij doen...
wij zijn toch vrij als wezens om te kiezen welk pad wij opgaan wnr waar en hoe... komaan iemand help mij die plek te vinden om echt te leven...
kwil nu gaan... nu meteen
op ontdekkingsreis naar de echte ik...
ik ga mij nooit weggeven aan deze plek hier...
kwil dat mijn leven wr zin heeft
Oud 04-09-2008, 12:36
Nona
Nona is offline
Hoi.

Dit topic is uit 2007. Dat betekent dat het erg oud is en dat de meningen van mensen die hier posten veranderd kunnen zijn. Het is dan ook niet de bedoeling dat je hier nog in post, dan worden alleen oude discussies naar boven gehaald.

Natuurlijk mag je wel je verhaal doen. Als je hulp of feedback van anderen wilt kun je een eigen topic openen, wil je alleen even je ei kwijt mag dit in het Grote Lucht-Je-Hart topic.

Regels voor berichten