![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien spreken verschillende religies die lezing tegen doordat hun moraal dingen als goed zien die elders als fout worden gezien. Als er één goddelijke lezing achter zit dan kan dat niet bestaan.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In hoofdlijnen komen al die verschillende moralen overigens wel overeen. Diefstal, liegen, ontrouw, lafheid e.d. worden praktisch overal afgekeurd. |
![]() |
|||
Citaat:
En geloof me, Tesjoep of Ishtar leerden heel wat andere dingen dan andere goden. Maar goed, dergelijke dingen komen in de door christelijke visie gevormde geschiedenislessen niet voor, en bestaan dus voor sommigen in het geheel niet. Dat betekend echter niet dat je daar zomaar aan voorbij kunt gaan. Jezus is even echt of nep als een Javaanse bosgeest, dus is niet zomaar te beweren dat al die afwijkende visies niet bestaan en het toch lekker allemaal van een willekeurige arbitrair gekozen godheid komt. Citaat:
Al dat soort dingen zijn werkelijk 101% onverenigbaar met elkaar. Je moet elk principe van de logica en argumentatie volstrekt negeren om al die zaken zomaar aan een wezen dat niet eens bestaat te kunnen verbinden. Maar als je niet aan die conclusie wilt Unfinished, waarom ga je dan niet in op mijn voorbeelden? Verklaar, om er eentje uit te lichten, bijvoorbeeld eens hoe de christelijke god in de gestalte van het pantheon van de Aesir heeft bevolen dat alle mannen die in de strijd sterven naar de hoogste hemel gaan om daar voor de eeuwigheid verder te vechten en te feesten? Hoe rijm jij dat met een andere visie als het allemaal door één godheid zou komen?
||
Citaat:
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is theologisch gezien iig. binnen de drie grote monotheistische godsdiensten goed te verantwoorden. |
![]() |
|||||
Citaat:
Oudere beschavingen kenden ook al wetten. Verder zou het krankjorum zijn om te veronderstellen dat vroege gemeenschappen mensen geen leefregels hadden. Heck, dat meer dan 20.000 jaar geleden al zijn geweest onder onze voorouders omdat zelfs minder intellectueel ontwikkelde apensoorten nog regels hebben binnen een groep. Citaat:
Citaat:
Tal van andere samenlevingen kenden geheel andere waardenpatronen. De Hindoeïstische cultuur deelt de panisch afkeer van seks van het Christendom bijvoorbeeld in het geheel niet. Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
God bestaat omdat hij moraal schiep, en god schiep dat omdat moraal bestaat. Dit is ook bekend als een cirkelredenering.
||
![]() |
Citaat:
quote: -------------------------------------------------------------------------------- T_ID schreef op 06-08-2007 @ 22:27 : Dat mensen ingebouwde remmingen hebben tegen moorden is anders bewezen. -------------------------------------------------------------------------------- Oftewel... wie heeft deze remmingen ingebouwd?
||
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Word deze discussie toch voort gezet, dan krijg je het religie forum, waar dikhoofdige atheïsten en gelovigen om het hards welles en nietus lopen roepen.
Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 11:31. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Laat ik een voorbeeldje geven: Lafheid. Voor de ene cultuur is het lafheid als je niet tot de dood in gevecht gaat, voor de ander is het laf als je een 'oneervol' vrouwelijk familielid ombrengt en zo zijn er weer vele mogelijkheden en verschillen. Ook hier is het theoretisch mogelijk het begrip op te rekken tot het bijvoorbeeld laf is als je niet iemand doodt die jouw moeder beldigd. Of belasting innen is diefstal. Gevangenen doden mag. Zonder concrete morale invulling, die dus bij iedere cultuur anders is, zijn deze begrippen inhoudsloos. Bovendien zijn deze waarden (die dus al per cultuur zo verschillen) ergens overeenkomstig, omdat het gewoon logisch is als mens om die waarden te hebben. Je wilt zelf niet bestolen worden, de ander wil niet bestolen worden, het blijkt dat niemand bestolen wil worden, dus spreekt men af dat men elkaar niet gaat bestelen. Dit is voor de groep en individu het beste, gewoon puur praktisch en logisch gezien. Men bedacht er naast straffen er metafysische dingen erbij, zodat ook degene die niet gezien en gepakt werden, er toch van werden weerhouden om te gaan stelen, aangezien ze niet gestraft willen worden door een alziend wezen. |
![]() |
||
Citaat:
Jongen, ik leg het je uit en je roept nog 'Nietus!!1!'. Ben je nou zo gemotiveerd te bewijzen dat je een dikhoofd bent?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nee, geen goede basis voor een discussie vind ik dat. Ik zie liever dat beide kampen zichzelf moeten onderbouwen. Ik doe dat tot nu toe, dus dan zie ik ook graag meer dan 'ja maar god bestaat lekker toch' als reactie.
||
Citaat:
Even gemakkelijker gezegd: De bijbel betrekken in het wetenschappelijk proces is onzinnig, dat zul je met me eens zijn. Evengoed is het onzinnig de wetenschap te betrekken in het geloof.
||
Citaat:
(of had je het daar niet over? Ik ging er vanuit dat je dat wel bedoelde, aangezien je mijn term gebruikt)
Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 18:48. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar is het niet fijner om weer naar de originele discussie te gaan in plaats van elkaar dingen te verwijzen en afbuigingen te gaan maken naar andere discussies? Ik heb nu enkele behoorlijk lange posts getypt met argumenten en hoe ik over de kwestie denk en heb nog verdacht weinig inhoudelijke reacties erop gezien. |
![]() |
||
Citaat:
Ik moet toegeven dat ik een beetje gebeten ben op T_ID, omdat ik nu al jaren minstens wekelijks stukken van zijn hand lees (hoewel ik alleen met vlagen reageer) en weet wat zijn intellectuele capaciteiten zijn en ik het dus automatisch slecht trek als hij die naar mijn idee niet ten volle gebruikt. Èn ik kan er slecht tegen als een goede stelling (een stelling waarmee ik het eens ben dat is) onderbouwd word met slechte (wederom mijn idee van slechte) argumenten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En als je een serieus antwoord wilt sluit ik me aan bij de post hierboven van die gozer met de onverklaarbaar vreemde nickname.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar er schijnen hier mensen te zijn, voor wie dat niet genoeg is. ze willen voordelen van een moraal horen, ijskoud, logische argumenten waarop de atheisten hun keuze baseerden om hun groepsgevoel te evolueren. ofzoiets het evolutionair voordeel van opereren als groep lijkt me echter een triviaal gegeven. ik verwijs u door naar de holbewoners, die in hun oude schilderingen een van de vroegste wijsheden vertolkten: in je eentje kun je geen mamoet omleggen. alleen groepen hebben te eten, alleen de groepen blijven bestaan, en zo komt alleen het groepsgevoel de winter door. maar, vraagt twintig: waarom kiest een mens er bewust voor om aan naastenliefde te doen? een evolutionair ontwikkelde neiging, prima, dat begrijpen we, maar waarom zijn we er zelf zo bij betrokken, waarom staan we achter onze neigingen? hebben we wel een reden voor wat we doen? in de eerste plaats moge dit duidelijk zijn: 'Er voor kiezen samen op jacht te gaan' speelt welliswaar mogelijk een rol in de evolutionaire selectie van de mens, evenzogoed is dit een resultaat van sociale interactie en menselijk inzicht. Dat we samen sterk staan, dat hebben we zelf bedacht en uitgeprobeerd. pas toen het bleek te werken, werd het sociaal-evolutionaire selectie. Verder: het is toch helemaal zo moeilijk niet om in te zien waarom iemand zijn naaste buren vrolijk wil houden? gedeelde vreugde is dubbele vreugde en mensen met een ochtendhumeur zijn nu eenmaal niet te genieten, dat soort wijsheden en alles. is dat een goede reden, vraag je? wat is dit toch eigenlijk voor dom gevraag? Het is zelfinzichtelijk dat 'voor elkaar zorgen' positieve effecten heeft voor een sociale groep, right? volgens mij kunnen we zelfs wel stellen dat de defenitie van een sociale groep wel ongeveer neerkomt op 'voor elkaar zorgen.' Het loopt allemaal een beetje in een cirkeltje, neem anders eens rustig de tijd om hier over na te denken. zien de mensen die in een opgelegde moraal geloven dan niet de voordelen van een sociale groep? zien ze niet dat het collectief verzorgen van zieken álle levensduren verhoogt? hebben zij hun naasten dan slechts lief omdat ze dat bevolen is?
||
![]() |
Citaat:
Een veel voorkomende mogelijkheid is om eigenbelang als basiswaarde te kiezen. Vervolgens is het mogelijk om argumenten te geven waarom solidariteit het eigenbelang dient. Ik vind dat jullie hier wel goede argumenten voor gegeven hebben. Een andere mogelijkheid is om religie als basis te kiezen. Op basis van veel religies is het ook mogelijk om solidariteit te verdedigen. Ik ben eigenlijk geinteresseerd of er andere waarden dan eigenbelang en religie zijn, waarop ik solidariteit kan baseren. Of zouden we solidariteit gewoon als basis kunnen nemen. Dan hebben we helemaal geen argumenten meer nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoeveel religies zijn altijd tolerant tegenover mensen die andere dingen of niets geloven? Hoeveel religies zijn altijd tolerant in andermans patroon van normen en waarden? Het is slechts 35 jaar geleden dat in Nederland als je in de Noord-Oost Polder wilde gaan wonen een controleur kwam kijken of je vrouw thuis was om het huishouden te doen, en de linnenkast controleerde omdat een goed deugdelijk Christelijk gezin nodig was om pionier te spelen. So much voor zelf bepalen van je normen en waarden denk je niet? Veel religies kennen slechts solidariteit met de eigen groep. Maar dat is dan weer een oerneiging die in het menselijke instinct zit.
||
![]() |
Citaat:
En bovendien zijn een heleboel religieuze mensen heel tolerant. |
![]() |
||
Citaat:
En dat is dan weer geen merite van de religie, maar gewoon een instinct dat toevallig een keer opgeschreven is.
||
![]() |
Citaat:
En verder weet ik dat in verschillende religies veel mensen geloven dat je niet alleen goed moet zijn voor mensen uit je eigen religie, maar ook voor anderen. In de bijbel wordt bijvoorbeeld in het nieuwe testament door Jezus door de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan uitgelegd dat je ook voor de vreemden van je goed moet zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Geschoren of natuurlijk? losingxmind | 116 | 15-04-2014 17:32 | |
De Kantine |
Fizzle had geen saaie nacht #963 Rivka | 500 | 18-04-2010 19:16 | |