Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2007, 16:54
Verwijderd
In de derde klas heb ik NG gekozen met Grieks en Latijn. Op de achtergrond speelde wel mee dat ik in de vijfde klas misschien Geschiedenis 2 of Economie 1 zou gaan doen en een van de twee klassieke talen zou laten vallen. Uiteindelijk heb ik Latijn laten vallen om verschillende redenen en ben Geschiedenis gaan volgen.

De reden waarom ik dat heb gekozen is vooral geweest omdat het vrij breed was en alle kanten op kon in principe, afgezien van de technische kant, maar dat zou sowieso niet voor mij zijn. Ik speelde al een beetje met het idee van geneeskunde maar om zo veel mogelijk open te houden heb ik economie in mijn achterhoofd gehouden, als ik eerlijk ben was het vooral mijn moeder die dat vond ik had er zelf heel weinig mee. Geschiedenis ben ik gewoon gaan doen omdat ik het leuk vond en Grieks eh ja dat vraag ik me nog steeds een beetje af, misschien omdat het een beetje moest, ik vond het zonde om allebei de talen te laten vallen en Grieks was gewoon wat leuker dus dat is hem uiteindelijk geworden, veel heb ik er niet aan gehad en ik ben het grootste deel vergeten.

Uiteindelijk ben ik geneeskunde gaan studeren en daar sloot het profiel goed op aan, hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat je met een willekeurig ander profiel en Biologie ook wel ver zou komen, maar dat is niet de algemeen geldende opinie.

Of 14- of 15-jarigen die keuze kunnen maken heb ik me indertijd ook afgevraagd en ik denk dat het eigenlijk wel kan. Ik ken niet bijster veel mensen die zich ernstig beperkt voelden in hun studiekeuze door hun profiel. Je kan je afvragen of die groep groot genoeg is voor een ander systeem, ik weet niet hoe het over het algemeen ligt maar ik had die indruk niet echt. Daarom denk ik dat ze wel kunnen kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2007, 22:02
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
In 3VWO was ik slecht in de betavakken. Ik had op mijn eerste rapport zelfs een 4 voor natuurkunde en voor scheikunde stond ik een 5 gedurende het jaar. Wiskunde was het enige vak waarvoor ik in het begin van het jaar hoge punten haalde, maar op het einde was dat ook afgezakt naar een zesje. Uiteindelijk ben ik met de hak over de sloot overgegaan Mijn natuur-, wiskunde- en scheikundedocenten zeiden dan ook dat ik vooral geen betastudie zou moeten doen. Ik was echter wel goed in biologie (dat had ik niet in de derde), en dit vak interseerde me (nu ook nog) ook het meest. Ik wou absoluut geen geschiedenis, economie en aardrijkskunde, want ik vond er gewoon niks aan. Dus heb ik toch maar ''gek gedaan'' en N&G aangekruist. Ik ben dus puur op mijn interesses afgegaan.

Vorig jaar stond ik een 9,1 voor natuurkunde, een 8,4 voor wiskunde en een 6,8 voor scheikunde op mijn eindrapport en ik ben nu zelfs overgestapt naar N&T met biologie Ik ben dus erg blij dat ik niet naar die docenten heb geluisterd Naar mijn mening zou het kiezen van een profiel dus best een jaartje later mogen gebeuren
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 17:48
Qwen
Qwen is offline
Hmm, profielkeuze..

Dat ging bij mij niet zo simpel, wel wist ik dat het óf E&M óf C&M moest worden. Ik ben alles behalve goed in Scheikunde, Natuurkunde, WiskundeB (en Biologie, maar dat hadden we niet dit jaar-). Stond destijds voor die 3 vakken allemaal een 5, WiskundeA en Economie wel een 6.. Dus kon in principe E&M doen, maar ik bedacht me dat als ik in 3Havo voor die vakken al maar nét een 6 stond, het niet vreselijk verstandig zou zijn om een profiel te kiezen dat draait om die twee vakken.. Dus jah, C&M. Wat overigens geen verkeerde keuze is geweest. Geschiedenis, Aardrijkskunde, Frans, etc, alle vakken waar ik goed in ben.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 17:31
MW
MW is offline
Ik heb gekozen voor Natuur en Techniek met Frans, Economie, Biologie en Grieks. Economie heb ik inmiddels laten vallen, omdat ik het vak niet echt interessant vond. Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar ik vind N&T (vooral Wiskunde B2) wel vrij lastig. Ik vind het wel jammer dat ik geen examen doe in twee klassieke talen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 18:57
optimistic
optimistic is offline
Ik heb destijds C&M met Duits1 gekozen. Toen was dat een goede keuze. Ik wilde journalistiek studeren en, omdat het eigenlijk niet meer dan normaal was, ik geen uitgesproken voorkeur voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde of biologie had, vond ik C&M daar prima bij passen. Economie interesseert me echter totaal niet en in geschiedenis ben ik nooit goed geweest. De talen dan wel en wiskunde ben ik ook altijd goed in geweest.
Van de wens om journalist te worden, stapte ik af en toen ik weer opnieuw ging zoeken naar opleidingen, begon ik te twijfelen aan mijn profielkeuze.
Tot en met de vijfde heb ik vaker getwijfeld aan mijn keuze en nu ik vier weken geleden gestopt ben met mijn opleiding, weet ik eigenlijk zo goed als zeker dat C&M niet het profiel is wat ik had moeten kiezen.

Ik vind inderdaad dat 14/15 eigenlijk wel te jong is om zo'n (toch best ingrijpende, belangrijke) keuze te maken. Je zit midden in je persoonlijke ontwikkeling en je interesses kunnen tussen je 3e en je 5e/6e jaar behoorlijk verschillen, zo is het bij mij in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 11:32
Verwijderd
Ik doe C&M met Frans2 en Duits2. Dat C&M mijn profiel is, heeft eigenlijk nooit ter discussie gestaan. Ik ben echt een alfa! Maar af en toe zou ik wel wat meer uitdaging willen; ik heb er ook een beetje spijt van dat ik op vwo (deed eerst havo) niet weer biologie en economie gekozen heb, dan zou het wat breder zijn allemaal. Maar ach, ik vind het ook wel best zo.

In ieder geval, het gros van de leerlingen weet rond z'n 15e toch wel zo'n beetje of hij een alfa of bèta is. Met mijn C&M-keuze zonder bètakeuzevakken heb ik heel veel studies uitgesloten, maar dat wist ik toendertijd ook.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 12:48
Magican
Magican is offline
Ik begon met N&G + economie, zodat ik alle opties open hield. Maar toen bleek dat scheikunde toch wat anders was dan het vorige jaar (van een 9 ging ik naar een 5) en natuurkunde kut bleef, ging ik E+M met als vrije vak Latijn doen.
Ondertussen studeer ik Bedrijfskunde en heb ik nergens spijt van.
Oud 25-10-2007, 14:55
Verwijderd
Citaat:
In ieder geval, het gros van de leerlingen weet rond z'n 15e toch wel zo'n beetje of hij een alfa of bèta is. Met mijn C&M-keuze zonder bètakeuzevakken heb ik heel veel studies uitgesloten, maar dat wist ik toendertijd ook.
Dan hoor ik dus niet bij het gros ik was aan het eind van de 3e 16 en ik wist het nog niet zeker, een jaar later trouwens ook nog niet, zie mij verhaal hieronder.

Mijn profielkeuze pffft

Gelukkig deden ze het bij ons in twee stappen eerst een Stream kiezen Natuur of Maatschpij (3e klas) en vervolgens profiel met keuzevakken kiezen (4e klas)
Ik wist dus totaal niet wat ik moest kiezen, mijn cijvers voor natuurkunde en scheikunde waren niet geweldig. Die voor wiskunde ook niet, totdat ik een tien haalde voor het proefwerk goniometrie. Maar ook voor de talen waren mijn cijfers niet denderend. En dan vervolgens lagen mijn interesses ook nog eens overal, geschiedenis vond ik interessant, maar de betavakken ook.
Dus jah, moeilijk kiezen de decaan gevraagd, de docenten van betavakken gevraagd, mijn mentor gevraagd (daar had ik dus bitterweinig aan want dat is zo'n figuur die alles best vind)
uiteindelijk maar gekozen voor de natuur stream, dan kon ik altijd nog naar een maatschappij profiel als aan het einde van de 4e bleek dat ik verkeerd gekozen had. Dan moest ik wel economie 1 of geschiedenis profieldeel erbij kiezen. Ik had maar gekozen voor economie 1, omdat ze niet konden garanderen dat het roostertechnisch mogelijk voor me zou zijn om geschiedenis te volgen. en van die keuze heb ik gigantisch spijt gehad, zeker omdat het jaar erop bleek dat het roostertechnisch dus wel kon om geschiedenis te volgen (nouja mogelijk, ze hadden net een nieuwe coordinator aangenomen en die wist niet dat er voor 1 leerling geen uitzondering in het rooster gemaakt ging worden, en dus kreeg 1 van mijn klasgenoten dus gewoon les geschiedenis)

Vervolgens in de 4e moest ik dus definitief een profielkeuze maken. Ik koos voor NG, omdat mijn cijfers voor de betavakken nog steeds niet super waren, en omdat dit toch een vrij breed profiel is. Ik koos er de vakken Aardrijkskunde en Informatica bij.
Aan het einde van het jaar bleek die keuze roostertechnisch niet mogelijk en vroeg de coordinatror mij om ff in 1 dag iets anders te kiezen ipv een van die twee vakken. Wat een lul, zeker omdat ie de gegevens al een paar maanden had, had ie wel ff eerder een tijdelijk clusterrooster kunnen maken. Ik heb toen een gesprek gehad met de decaan en die heeft voormij een hele geinige constructie bedacht: Aardrijkskunde als vak erbij en een Persoonlijk Project Informatica van 260 uur (dat red je dus alleen als je lessen volgt, maar bij een PP mag je ook bij een havo klas in gaan zitten) Verder hebben we er toen nog een steunmodule wiskunde bij gezet (ook een PP), dat was trouwens een eis van de leraren, anders mocht ik niet over (stond in de bespreekmarge)
Dat was dus mijn profielkeuze
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 18:10
Nuqios
Nuqios is offline
Halverwege het derde jaar begon mijn mentor het te hebben over studiekeuze. Gelukkig was hij wel een geschikte gast, ik kon goed met hem opschieten. Mijn studiekeuze heb grotendeels gebaseerd op mijn zelfkennis; ik wist dat ik het niet uit zou houden om een ander profiel te doen dan N&T.

Naast mijn profielkeuze waren er natuurlijk ook de keuzevakken. De keuze die ik daarin maakte was een keuze gebaseerd op vakken die ik leuk vond, omdat ik al vanaf het tweede jaar weet dat ik aan de basisvakken van mijn N&T profiel genoeg zal hebben, en niet veel zal hebben aan mijn extra vak. Toch wilde ik nog iets hebben aan mijn extra vakken, dus was de keuze enorm moeilijk, maar uiteindelijk heb ik voor de volgende vakken gekozen: biologie vanwege de bredere opleiding (je hebt dan N&T én N&G), en filosofie omdat ik het interessant vind en het vaak ook gezellige lessen zijn.

Het belangrijkste wat ik eigenlijk aan degenen die nu voor de keuze staan wil vertellen is het volgende: als je niet kan kiezen, kies dan op zijn minst tussen talen, wetenschap of maatschappij-related-vakken. Laat je gevoel spreken, je kan beter iets doen wat je leuk vindt dan wat je denkt dat goed verdient (leuk vinden als in interessant, niet door die leuke leraar of vrienden die het ook kiezen!). Een laatste opmerking: je keuze is niet definitief, als je doorstudeert kan je zelfs met een C&M profiel op een universiteit voor natuurkunde en wiskunde terecht komen!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 18:15
Nuqios
Nuqios is offline
Citaat:
Dan hoor ik dus niet bij het gros ik was aan het eind van de 3e 16 en ik wist het nog niet zeker, een jaar later trouwens ook nog niet, zie mij verhaal hieronder.

Mijn profielkeuze pffft

Gelukkig deden ze het bij ons in twee stappen eerst een Stream kiezen Natuur of Maatschpij (3e klas) en vervolgens profiel met keuzevakken kiezen (4e klas)
Ik wist dus totaal niet wat ik moest kiezen, mijn cijvers voor natuurkunde en scheikunde waren niet geweldig. Die voor wiskunde ook niet, totdat ik een tien haalde voor het proefwerk goniometrie. Maar ook voor de talen waren mijn cijfers niet denderend. En dan vervolgens lagen mijn interesses ook nog eens overal, geschiedenis vond ik interessant, maar de betavakken ook.
Dus jah, moeilijk kiezen de decaan gevraagd, de docenten van betavakken gevraagd, mijn mentor gevraagd (daar had ik dus bitterweinig aan want dat is zo'n figuur die alles best vind)
uiteindelijk maar gekozen voor de natuur stream, dan kon ik altijd nog naar een maatschappij profiel als aan het einde van de 4e bleek dat ik verkeerd gekozen had. Dan moest ik wel economie 1 of geschiedenis profieldeel erbij kiezen. Ik had maar gekozen voor economie 1, omdat ze niet konden garanderen dat het roostertechnisch mogelijk voor me zou zijn om geschiedenis te volgen. en van die keuze heb ik gigantisch spijt gehad, zeker omdat het jaar erop bleek dat het roostertechnisch dus wel kon om geschiedenis te volgen (nouja mogelijk, ze hadden net een nieuwe coordinator aangenomen en die wist niet dat er voor 1 leerling geen uitzondering in het rooster gemaakt ging worden, en dus kreeg 1 van mijn klasgenoten dus gewoon les geschiedenis)

Vervolgens in de 4e moest ik dus definitief een profielkeuze maken. Ik koos voor NG, omdat mijn cijfers voor de betavakken nog steeds niet super waren, en omdat dit toch een vrij breed profiel is. Ik koos er de vakken Aardrijkskunde en Informatica bij.
Aan het einde van het jaar bleek die keuze roostertechnisch niet mogelijk en vroeg de coordinatror mij om ff in 1 dag iets anders te kiezen ipv een van die twee vakken. Wat een lul, zeker omdat ie de gegevens al een paar maanden had, had ie wel ff eerder een tijdelijk clusterrooster kunnen maken. Ik heb toen een gesprek gehad met de decaan en die heeft voormij een hele geinige constructie bedacht: Aardrijkskunde als vak erbij en een Persoonlijk Project Informatica van 260 uur (dat red je dus alleen als je lessen volgt, maar bij een PP mag je ook bij een havo klas in gaan zitten) Verder hebben we er toen nog een steunmodule wiskunde bij gezet (ook een PP), dat was trouwens een eis van de leraren, anders mocht ik niet over (stond in de bespreekmarge)
Dat was dus mijn profielkeuze
Sorry voor de dubbelpost. Als je écht wilt, kan je ieder vak volgen dat je wil volgen. Desnoods leer je het uit het boek, of mis je de helft van twee vakken en spijker je de rest thuis bij, of je neemt bijles, vraagt vrienden of je hun aantekeninsgen mag overnemen, volgt een vak zonder zelfs maar één les te volgen (uitgezonderd proefwerken natuurlijk; dit is best te doen, geloof me!), verzin er maar iets op! Een school heeft NIET het recht jou te verbieden een vak te volgen! Ook al kan het "roostertechnisch" niet. Die roostermakers willen gewoon alles generaliseren; ze hebben het liefst nog dat alle leerlingen ingedeeld kunnen worden in 4 groepen zonder extra vakken etc... (nee, ik weet het, niet iedereen is slecht.. maar zo werkt het vaak wel op een school. Die mensen daar gaan ook gewoon naar hun werk, denk maar niet dat ze iets geven om JOUW toekomst, hoogstens om hun eigen toekomst als leraar wanneer hun hele klas slechte punten haalt!)

(Sorry als ik wat lomp overkom, het is mijn bedoeling niet mensen te kwetsen op wat voor manier dan ook.)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Sorry voor de dubbelpost. Als je écht wilt, kan je ieder vak volgen dat je wil volgen. Desnoods leer je het uit het boek, of mis je de helft van twee vakken en spijker je de rest thuis bij, of je neemt bijles, vraagt vrienden of je hun aantekeninsgen mag overnemen, volgt een vak zonder zelfs maar één les te volgen (uitgezonderd proefwerken natuurlijk; dit is best te doen, geloof me!), verzin er maar iets op! Een school heeft NIET het recht jou te verbieden een vak te volgen! Ook al kan het "roostertechnisch" niet. Die roostermakers willen gewoon alles generaliseren; ze hebben het liefst nog dat alle leerlingen ingedeeld kunnen worden in 4 groepen zonder extra vakken etc... (nee, ik weet het, niet iedereen is slecht.. maar zo werkt het vaak wel op een school. Die mensen daar gaan ook gewoon naar hun werk, denk maar niet dat ze iets geven om JOUW toekomst, hoogstens om hun eigen toekomst als leraar wanneer hun hele klas slechte punten haalt!)

(Sorry als ik wat lomp overkom, het is mijn bedoeling niet mensen te kwetsen op wat voor manier dan ook.)
Tuurlijk heeft de school dat recht niet, dr zijn horden mensen bij ons op school die vakken zelfstandig maken. Maar in mijn geval was het wel iets handiger als ik wel de lessen van beide vakken volledig te volgen. Ik ben niet een persoon die een vak makkelijk compleet zelfstandig maakt, en dat helft van bijde vakken missen heb ik gezien bij een andere leerling en dat ging compleet mis (die deed biologie en frans 2) En daarbij heeft de constructie van Meneer Boom wel een voordeel op geleverd, Ik hoef nu lekker geen toetsen te maken voor Informatica, als ik maar aan die 260 uur kom, en daarbij sta ik op geen enkele clusterlijst voor informatica en ik kan dus geoorloofd wegblijven als ik geen zin heb. Tis eigenlijk trouwens zelfs tegen de regels dat ik meer als 80 uur aan PP's maak, behalve als het verantwoord wordt gevonden door de decaan.
Weet je trouwens hoeveel aantekeningen je krijgt van aardrijkskunde leraren? (ik heb dr in een jaar een volledig schrift mee vol gekalkt en dat is exclusief opgaven) En daarbij is het missen van een aardrijkskunde les niet cool, dan mis je de helft van de jeugdverhalen van meneer Kennis of de leuke verhaaltjes van Adriaanse over zijn familie, geloof me bij ons op school wil je aardrijkskunde lessen niet missen

Laatst gewijzigd op 01-11-2007 om 07:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten