Citaat:
In ieder geval, het gros van de leerlingen weet rond z'n 15e toch wel zo'n beetje of hij een alfa of bèta is. Met mijn C&M-keuze zonder bètakeuzevakken heb ik heel veel studies uitgesloten, maar dat wist ik toendertijd ook.
|
Dan hoor ik dus niet bij het gros ik was aan het eind van de 3e 16 en ik wist het nog niet zeker, een jaar later trouwens ook nog niet, zie mij verhaal hieronder.
Mijn profielkeuze pffft
Gelukkig deden ze het bij ons in twee stappen eerst een Stream kiezen Natuur of Maatschpij (3e klas) en vervolgens profiel met keuzevakken kiezen (4e klas)
Ik wist dus totaal niet wat ik moest kiezen, mijn cijvers voor natuurkunde en scheikunde waren niet geweldig. Die voor wiskunde ook niet, totdat ik een tien haalde voor het proefwerk goniometrie. Maar ook voor de talen waren mijn cijfers niet denderend. En dan vervolgens lagen mijn interesses ook nog eens overal, geschiedenis vond ik interessant, maar de betavakken ook.
Dus jah, moeilijk kiezen de decaan gevraagd, de docenten van betavakken gevraagd, mijn mentor gevraagd (daar had ik dus bitterweinig aan want dat is zo'n figuur die alles best vind)
uiteindelijk maar gekozen voor de natuur stream, dan kon ik altijd nog naar een maatschappij profiel als aan het einde van de 4e bleek dat ik verkeerd gekozen had. Dan moest ik wel economie 1 of geschiedenis profieldeel erbij kiezen. Ik had maar gekozen voor economie 1, omdat ze niet konden garanderen dat het roostertechnisch mogelijk voor me zou zijn om geschiedenis te volgen. en van die keuze heb ik gigantisch spijt gehad, zeker omdat het jaar erop bleek dat het roostertechnisch dus wel kon om geschiedenis te volgen (nouja mogelijk, ze hadden net een nieuwe coordinator aangenomen en die wist niet dat er voor 1 leerling geen uitzondering in het rooster gemaakt ging worden, en dus kreeg 1 van mijn klasgenoten dus gewoon les geschiedenis)
Vervolgens in de 4e moest ik dus definitief een profielkeuze maken. Ik koos voor NG, omdat mijn cijfers voor de betavakken nog steeds niet super waren, en omdat dit toch een vrij breed profiel is. Ik koos er de vakken Aardrijkskunde en Informatica bij.
Aan het einde van het jaar bleek die keuze roostertechnisch niet mogelijk en vroeg de coordinatror mij om ff in 1 dag iets anders te kiezen ipv een van die twee vakken. Wat een lul, zeker omdat ie de gegevens al een paar maanden had, had ie wel ff eerder een tijdelijk clusterrooster kunnen maken. Ik heb toen een gesprek gehad met de decaan en die heeft voormij een hele geinige constructie bedacht: Aardrijkskunde als vak erbij en een Persoonlijk Project Informatica van 260 uur (dat red je dus alleen als je lessen volgt, maar bij een PP mag je ook bij een havo klas in gaan zitten) Verder hebben we er toen nog een steunmodule wiskunde bij gezet (ook een PP), dat was trouwens een eis van de leraren, anders mocht ik niet over (stond in de bespreekmarge)
Dat was dus mijn profielkeuze