Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2007, 10:43
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
dan zou de regeling dus zo moeten zijn dat je een nier afstaat tegen een vergoeding, maar als jouw eigen nier het dan begeeft, moet diegene jouw nier teruggeven
En dan maar hopen dat jouw lichaam die nier weer opnieuw accepteert Nee, dat zijn gevaarlijke spelletjes.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 10:52
Magican
Magican is offline
Citaat:
Hej. Ik moet voor nl gedocumenteerd schrijven, en ga een essay hierover schrijven. Mag ik jullie meningen er misschien in verwerken?

Groetjes,

Laura.
De mijne liever niet.

Groetjes,

Magican.
Oud 25-11-2007, 14:16
Labster
Labster is offline
Citaat:

Ik ben zelf vrijwel nooit ziek

Dit is misschien omdat je nog 2 nieren hebt...

Ik ben van mening dat je na je dood alles kan doneren, maar in het leven heb je niet voor niets 2 nieren gekregen. Als het om een familielid of hechte vrienden gaat veranderd de zaak natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 15:50
PV
PV is offline
Citaat:
Dit is misschien omdat je nog 2 nieren hebt...

Ik ben van mening dat je na je dood alles kan doneren, maar in het leven heb je niet voor niets 2 nieren gekregen. Als het om een familielid of hechte vrienden gaat veranderd de zaak natuurlijk.
Tja, toch is dat eigenlijk raar. Voor familie of vrienden maakt het blijkbaar niets uit, en wil men wel op 1 nier verder leven, maar voor een onbekende die het even hard nodig heeft draaien we ons hoofd weg. Waarom verdienen zij het minder om een normaal leven te kunnen leiden?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 16:06
Labster
Labster is offline
Citaat:
Tja, toch is dat eigenlijk raar. Voor familie of vrienden maakt het blijkbaar niets uit, en wil men wel op 1 nier verder leven, maar voor een onbekende die het even hard nodig heeft draaien we ons hoofd weg. Waarom verdienen zij het minder om een normaal leven te kunnen leiden?
Omdat die nier ook je eigen leven beperkt, persoonlijk ben ik wel bloeddonor en geef ik dus wel bloed aan wildvreemden en doe het ook nog graag ook. En omdat bloeddonatie mijn levenswijze en mijn levensverwachting niet (negatief) beinvloedt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 09:01
Anaïs
Anaïs is offline
Citaat:
Tja, toch is dat eigenlijk raar. Voor familie of vrienden maakt het blijkbaar niets uit, en wil men wel op 1 nier verder leven, maar voor een onbekende die het even hard nodig heeft draaien we ons hoofd weg.
Zo vreemd is dat niet hoor... Lees er Darwin maar op na.

Maar goed, mijn mening? Ik zou het niet doen, tenzij het inderdaad ook naaste familie of mijn vriend of zo is. Na mijn dood maakt het me niet uit wat ze met mijn organen doen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Dat is helemaal niet raar, zo zitten mensen in elkaar. Er zijn toch ontelbaar veel dingen die je wel meteen voor je naasten doet, maar niet voor een vreemde?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 15:42
Mening Gever
Mening Gever is offline
Aangezien ik amper rond kan komen, zou ik dit gelijk doen.

Laatst gewijzigd op 26-11-2007 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:53
Labster
Labster is offline
Citaat:
Aangezien ik amper rond kan komen, zou ik dit gelijk doen.
Als ik vragen mag, zou je dan voor die ziektenkostenvergoeding gaan of een eenmalig bepaald bedrag?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 20:24
PV
PV is offline
Citaat:
Omdat die nier ook je eigen leven beperkt, persoonlijk ben ik wel bloeddonor en geef ik dus wel bloed aan wildvreemden en doe het ook nog graag ook. En omdat bloeddonatie mijn levenswijze en mijn levensverwachting niet (negatief) beinvloedt.
In hoeverre wordt je eigen leven dan beperkt als je op 1 gezonde nier verder zou leven? Volgens mij valt dat nogal mee?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 21:13
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
In hoeverre wordt je eigen leven dan beperkt als je op 1 gezonde nier verder zou leven? Volgens mij valt dat nogal mee?
In de eerste plaats is zo'n operatie met de nasleep niet niks en er bestaat een kans dat je er toch last van blijft houden. De meesten worden wel weer helemaal gezond en fit, maar dat hoeft niet.
Oud 28-11-2007, 16:17
Mening Gever
Mening Gever is offline
Citaat:
Als ik vragen mag, zou je dan voor die ziektenkostenvergoeding gaan of een eenmalig bepaald bedrag?
Ziektenkostenvergoeding. Ik heb liever minder lasten.

Zelfs dan nog heb ik kritiek op dit idee: de armen moeten opdraaien voor het donortekort. Met een lichaamsdeel.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 19:01
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Ziektenkostenvergoeding. Ik heb liever minder lasten.

Zelfs dan nog heb ik kritiek op dit idee: de armen moeten opdraaien voor het donortekort. Met een lichaamsdeel.
De armen moeten helemaal niks.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 23:47
Verwijderd
Een vergoeding voor de onkosten lijkt me redelijk, maar een leven lang geen verzekering hoeven te betalen is voor mij niet nodig om me over te halen.
Voor een onbekend persoon zou ik het niet doen denk ik, bij een familielid zou ik niet twijfelen.

Toch denk ik dat er altijd wel mensen zijn die dit wel aantrekkelijk vinden en als daarmee mensen geholpen zijn, moeten ze dat vooral doen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 17:40
Mening Gever
Mening Gever is offline
Citaat:
De armen moeten helemaal niks.
Nee, maar het is wel een heel erg verleidelijk aanbod.

Ik heb zo het gevoel dat bepaalde mensen dit wel voor over hebben om meer brood op tafel te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 20:13
Labster
Labster is offline
Citaat:
Is maar afwachten verschilt per persoon. Maar vermoeidheid is een veel voorkomend geval.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 21:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
Mjah, dat is net zoiets als dat je niet in een klein oud huisje gaat wonen en net van je geld leven en de rest weggeven aan arme mensen, zodat zij net als jij kunnen leven. Mensen die je niet kent ga je niet zo snel iets geven waardoor jouw leven minder 'goed' wordt. Tenminste, ik denk dat dat bij de meesten zo is. Wel op een acceptabele manier (een beetje geld per maand doneren wat je ruim kan missen, maar niet je halve maandsalaris ofzo).
Of is dat wel een hele slechte vergelijking?
Oud 30-11-2007, 16:43
Verwijderd
Als ik nog 2 nieren zou hebben, zou ik het denk ik ook zonder vergoeding doen, omdat ik nu weet dat met 1 nier goed te leven valt.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 22:56
ekki
ekki is offline
Citaat:
Als ik nog 2 nieren zou hebben, zou ik het denk ik ook zonder vergoeding doen, omdat ik nu weet dat met 1 nier goed te leven valt.
Leef je nu met 1 nier, begrijp ik uit je post? Hoe komt dat?
Oud 02-12-2007, 12:44
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik zou echt NOOIT een nier afstaan voor geld...
Als iemand die mij erg dierbaar is een nier nodig zou hebben zou dat een heel ander verhaal zijn. En zou ik wel een nier willen afstaan, maar voor geld niet.. nooit.

Mijn gezondheid is me toch wel erg dierbaar, en dit besef ik steeds meer sinds ik zelf weer wat aan het sukkelen ben met m'n gezondheid. Ik zou nooit zomaar een nier uit m'n lichaam laten halen voor geld..
Oud 04-12-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Leef je nu met 1 nier, begrijp ik uit je post? Hoe komt dat?
Ja, op m'n derde geopereerd aan een tumor, 1 nier moest er toen mee uit
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 21:32
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ja, op m'n derde geopereerd aan een tumor, 1 nier moest er toen mee uit
Ah, ok. Verschil is natuurlijk dat je niet weet hoe het is om met twee nieren te leven. Misschien ben je dan wel minder snel moe ofzoiets (noem ook maar wat). Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Denk idd dat je niks hoeft te merken eigenlijk.
Oud 07-12-2007, 00:23
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
"De beste manier om het tekort aan orgaandonoren terug te dringen is volgens de RVZ een levenslange vergoeding van de ziektekostenpremie voor de donor, schrijft het dagblad. Dat systeem zou te verkiezen zijn boven een eenmalig geldbedrag."
als ik die premie niet meer kan of wil betalen kan ik dat ook gewoon niet doen.
dan heb ik twee nieren, word ik minder snel ziek dan wanneer ik één nier zou hebben en bespaar ik kosten.
Oud 07-12-2007, 13:36
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
als ik die premie niet meer kan of wil betalen kan ik dat ook gewoon niet doen.
dan heb ik twee nieren, word ik minder snel ziek dan wanneer ik één nier zou hebben en bespaar ik kosten.
En dan heb je na een jaar vanzelf de deurwaarder op de stoep staan

Overigens is het volgens mij helemaal niet gezegd dat je met één nier sneller ziek wordt dan met twee.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 14:04
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Overigens is het volgens mij helemaal niet gezegd dat je met één nier sneller ziek wordt dan met twee.
wil je dat risico nemen?

Citaat:
En dan heb je na een jaar vanzelf de deurwaarder op de stoep staan
t gaat om het idee.
er zijn altijd wel manieren om zoiets te ontduiken.
Oud 16-12-2007, 23:23
kous
kous is offline
nog niet voor 1 000 000 000 $$$
Oud 18-12-2007, 14:52
Mariekje*
Mariekje* is offline
Voor een vergoeding zou ik mijn nier niet afstaan, en zeker niet aan een onbekende. Maar als mijn vriend of een fijn familielid een nieuwe nier nodig heeft om te kunnen overleven, dan heb ik aan een seconde bedenktijd voldoende. En nee, daar zou ik absoluut geen vergoeding voor willen hebben.
Oud 19-12-2007, 10:01
Verwijderd
Ik sluit me bij HvJ aan. Waarschijnlijk zou ik het ook wel voor een onbekende doen, mits de artsen me zouden kunnen verzekeren dat alles goed zou gaan. Aangezien dat praktisch gezien onmogelijk is, doe ik het toch maar niet. Maar voor vrienden/familieleden is het een ander verhaal, daar zou ik niet over na hoeven denken.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2007, 23:17
Inanis
Inanis is offline
oja sinds mensen t hier veel hebben over niertjes afstaan aan een familielid of bekende.. zelfs daar zou ik t wss niet voor willen doen.

mijn lichaam, tis het enige echte eigendom wat we eigenlijk hebben.. k ben daar erg beschermend voor.
Oud 21-12-2007, 17:09
Labster
Labster is offline
Citaat:
Ik sluit me bij HvJ aan. Waarschijnlijk zou ik het ook wel voor een onbekende doen, mits de artsen me zouden kunnen verzekeren dat alles goed zou gaan.
Als artsen je 100% zekerheid geven, zijn ze niet te vertrouwen.

"
Risks :

Risks for any anesthesia include the following:

* Reactions to medications
* Problems breathing

Risks for any surgery include the following:

* Bleeding
* Infection

Outlook (Prognosis)

Outcome is usually good in the case of the removal of a single kidney. If both kidneys are removed or if the remaining kidney does not function well enough, hemodialysis or kidney transplantation will be necessary to maintain life.

Recovery

You will be given fluids through an IV and pain medication. Kidney removal surgery is often very painful because of the location.

The health care team will carefully watch your blood pressure and electrolytes and fluid balance. These body functions are controlled in part by the kidneys. You will most likely have a urinary catheter (tube to drain urine) in place for a short time during your recovery.

You will probably remain in the hospital for 2 to 7 days, depending on the method of surgery used. You will be encouraged to return to light activities as soon as you feel up to it. Strenuous activity should be avoided for 6 weeks following the procedure.
"
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...cle/003001.htm

En dit gaat alleen over de operatie zelf.

Laatst gewijzigd op 21-12-2007 om 17:13. Reden: referencing
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 19:10
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Als artsen je 100% zekerheid geven, zijn ze niet te vertrouwen.
Alleen een beetje jammer dat 100% zekerheid niet bestaat in de geneeskunde.
Oud 21-12-2007, 19:22
Labster
Labster is offline
Citaat:
Alleen een beetje jammer dat 100% zekerheid niet bestaat in de geneeskunde.
Dat zeg ik toch?

verder:

"
What are the possible effects of solitary kidney?

If having a single kidney does affect your health, the changes are likely to be so small and happen so slowly that you won’t notice them. Over long periods of time, however, these gradual changes may require specific measures or treatments. Changes that may result from a single kidney include the following:

- High blood pressure. Kidneys help maintain a healthy blood pressure by regulating how much fluid flows through the bloodstream and by making a hormone called renin that works with other hormones to expand or contract blood vessels. Many people who lose or donate a kidney are found to have slightly higher blood pressure after several years.

- Proteinuria. Excessive protein in the urine, a condition known as proteinuria, can be a sign of kidney damage. People are often found to have higher-than-normal levels of protein in their urine after they have lived with one kidney for several years.

- Reduced GFR. The glomerular filtration rate (GFR) shows how efficiently your kidneys are removing wastes from your bloodstream. People have a reduced GFR if they have only one kidney.
"
Meer:
http://kidney.niddk.nih.gov/kudiseas...olitarykidney/

Laatst gewijzigd op 21-12-2007 om 19:26. Reden: .
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 00:38
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
"De beste manier om het tekort aan orgaandonoren terug te dringen is volgens de RVZ een levenslange vergoeding van de ziektekostenpremie voor de donor, schrijft het dagblad. Dat systeem zou te verkiezen zijn boven een eenmalig geldbedrag."

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht: zou jij bij leven een orgaan afstaan als je daar een vergoeding voor kreeg? En wat vind je van dit plan?
ik vind iemand een vreselijk mens als diegene daar een vergoeding voor wil!; zoiets moet je over hebben voor je mede-mens
Oud 22-12-2007, 09:35
Labster
Labster is offline
Citaat:
ik vind iemand een vreselijk mens als diegene daar een vergoeding voor wil!; zoiets moet je over hebben voor je mede-mens
Helaas zijn de heel erg veel mensen vreselijk. Je geeft je hand toch ook niet af aan iemand omdat je er dan toch nog een over hebt?

Laatst gewijzigd op 22-12-2007 om 11:08.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 11:58
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Helaas zijn de heel erg veel mensen vreselijk. Je geeft je hand toch ook niet af aan iemand omdat je er dan toch nog een over hebt?
als ik er toch 3 zou hebben, waarom niet?!

bovendien gaat het hier over organen die ter beschikking komen na een dood, of tenminste, daar heb ìk het over.
Oud 22-12-2007, 17:41
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
als ik er toch 3 zou hebben, waarom niet?!

bovendien gaat het hier over organen die ter beschikking komen na een dood, of tenminste, daar heb ìk het over.
Dan heb je dus niet goed gelezen, het gaat er juist om dat je organen afstaat als je nog in leven bent en daar dan een vergoeding voor krijgt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2007, 19:03
Encrypted
Encrypted is offline
Onder geen beding zal ik één van mijn organen afstaan terwijl ik nog leef.
Mijn lichaam is mijn tempel. Alles wat erin zit, zit daar voor een reden. Om als gezond iemand jezelf te laten opereren om iets te laten verwijderen is van de gekken.

Alleen bij zeer hoge uitzondering zou ik een orgaan afstaan voor iemand om wie ik zielsveel geef. Maar dat is dus niet voor een vergoeding als geld.
Oud 10-01-2008, 13:32
Anaïs
Anaïs is offline
Citaat:
Mensen die een risicoberoep uitoefenen willen daar ook een aangepaste vergoeding voor...

En operaties zijn nog altijd risico's, zeker als je ze eigenlijk niet nodig hebt, wat voor de donor het geval is.

Ik vind het een groot verschil als er van overheidswege een vast bedrag wordt vastgelegd, zoals bijvorbeeld ziekteverzekeringonkosten, of dat je je organen per opbod mag verkopen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten