![]() |
|
Verwijderd
|
Wat je eerste vezel-vraag betreft: http://www.voedingscentrum.nl/voedin...vezeltabel.htm
|
![]() |
||
Citaat:
Het bevestigt mijn vermoedens, ik krijg echt veel en veels te weinig vezels binnen ![]()
|
Verwijderd
|
@ Briseïs: is het geen mogelijkheid jezelf aan te wennen water te drinken? Ik bedoel, het heeft géén smaak, dus ik denk dat als je jezelf een tijdje dwingt enkel water te drinken, je het vanzelf minder vies gaat vinden.
Ook kun je diksap proberen (reformwinkel, maar ook gewoon de AH biologische afdeling). Dat is net als aanleng, in verschillende smaken, maar het is (als het goed is, let op het etiket!) alleen maar van fruit. Dan krijg je met drinken dus wel nog kaloriën binnen, maar het is wel gezonder dan limonade. Laatst gewijzigd op 24-11-2007 om 12:53. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hey allemaal,
ik zoek voor wat goede tips om de motivatie erin te houden. Er zijn dagen waarbij ik echt vol goede moed zit en het lijnen prima beheers en ik niet te veel eet. Er zijn echter ook best vaak zwakke momenten waaraan ik aan mijn zwakheden toegeef en in een korte tijd enorme hoeveelheden koek, zoetigheid en andere zooi eet waarbij mijn motivatie weer naar nul daalt. Ik zoek tips om niet aan deze momenten toe te geven en het lijnen gewoon goed v ol te houden. Zo ben ik gister bijvoorbeeld gaan winkelen en ik zag mezelf bijna naakt in de spiegel en ik schrok echt! Ik durfde eens echt goed naar mijn lichaam te kijken en ik schaamde me gewoon om degene die ik geworden ben ![]() Hierna zit de motivatie er natuurlijk wel in, maar heel gauw verdwijnt ie ook weer... De tips met water drinken, appel eten enz helpen bijvoorbeeld niet zo goed... Iemand ervaringen die ie wil delen? Bedankt! |
![]() |
|
![]() |
Briseïs: Is water met citroensap een idee? Het heeft een smaakje en weinig (tot geen) extra kcaloriën. Misschien kun je je, zoals breg al zei, aanleren om gewoon water te drinken. Pas trouwens op met diksap, dat mag misschien wel gezonder zijn dan limonade, maar bevat nog aardig wat kcaloriën.
Fieke: Ik ben 5 kg afgevallen en daarbij ongeveer een halve cupmaat kwijt geraakt Popgamer1989: Ook hier een soort van "dip". Ik ben van april tot half augustus 6 kg kwijtgeraakt en daarna een tijdje stilgestaan om vervolgens weer een kg aan te zijn gekomen, maar nu ben ik mn motivatie kwijt! Ik wil echt nog die laatste paar kg (3) kwijt, maar het wil op het moment niet echt lukken. Ik merk aan mezelf ook echt dat ik nu het kouder is meer en ongezonder eet, maar dat is geloof ik niet de enige reden. Ik probeer iedere keer weer mn schema op te pakken en soms gaat dat goed, maar vaak ook niet. Op het moment heb ik (ook met sinterklaas, kerst en oud&nieuw in zicht) het idee dat het voor mij beter is om "gewoon" te zorgen dat ik niet verder aankom en daarna weer rustig opnieuw te proberen. Overige tips zijn altijd welkom. Ohja en weet iemand hoeveel kcal een (normale) swirl is? (of mag dat hier niet?)
|
misschien heb je hier iets aan black soul..?
http://www.swirls.nl/tabellenvoeding...ten-swirls.pdf |
![]() |
|
@ Black Soul: goed zeg dat je zo ver gekomen bent! Probeer echt vol te houden, de eerste kilo's gaan vaak het snelste. Het koude weer kan prima motivatie geven, je verbrandt meer dus je mag ook meer eten. En wat dacht je van heerlijke boswandelingen, door de plassen springen, snel fietsen om warm te blijven, sneeuwbalgevechten, schaatsen... ? Het bewegen word je makkelijker gemaakt.
En met de feestdagen niet geheel niets nemen van het lekkers, dat is ook niet goed en zorgt dat je je motivatie een beetje verliest. Spreek met jezelf af dat je 1 oliebol mag en 1 glas champagne met oudjaar, met Kerst niet je buik mutjevol eten maar gewoon genoeg en blijven letten op verzadigd vet en dat je wat meer neemt van de groentegerechten als je nog zin hebt in wat lekkers, in plaats van een vette hap. Met Sinterklaas kun je enkele pepernoten tot je nemen lijkt me... met een appel. Zoiets. Dan blijft het een beetje te doen... Maar ik ben geen dieetdeskundige dus zie maar wat je er mee doet, misschien is niemand het hier mee eens dan kunnen die dat natuurlijk ook posten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je het eten echt niet kan laten staan, dan zit er 1 ding op: meer bewegen. Zelf vind ik het heerlijk om met dit weer te gaan zwemmen, buiten is het koud en guur, en dan lekker het warme water induiken in het zwembad. Maar inderdaad ook met zonnig weer wandelingen/fietstochten in het park, bos of strand kunnen heerlijk verkwikkend werken. Zoals flyaway al zei; 1 glas champagne en 1 oliebol met oud en nieuw. Maar ik weet zelf ook dat dat vaak moeilijk genoeg is, en vind je het echt moeilijk om je op feestdagen aan een dieet te houden, probeer dan de rest van de maand extra goed te eten. Houd jezelf voor dat als je de hele maand gezond eet, dat het dan echt niet erg is om met kerst en oud&nieuw veel te snoepen. En als het je inderdaad lukt om de hele maand gezond te zijn, dan is er een redelijke kans dat je met oud&nieuw niet eens meer 10 oliebollen wilt eten, maar dat je er na 2 genoeg hebt gehad en daarna naar een appel verlangt (zo voelde ik me vorig jaar in ieder geval). Laat je ook niet gek maken door de heersende notie dat december een eetmaand is, december hoeft helemaal niet om eten te draaien, alleen laten de winkels het zo lijken zodat mensen meer kopen. Maar een kerstdiner hoeft geen vreetfestijn te zijn. Geniet van de extra's die de feestdagen met zich meebrengen, maar kerst is zo veel meer dan wat er op tafel staat.
|
Een vraag die in me opkomt als ik alle verhalen over voedsel ed lees, vooral met betrekking tot minder eten/afvallen; zijn jullie ook bezig met méér bewegen?
Ik vind t allemaal heel interessant maar merk bij mezelf dat minder eten heel moeilijk vol te houden is en bovendien niet zoveel uitmaakt. De laatste tijd sport ik echter wat meer en merk dat ik wel degelijk strakker begin te worden, terwijl ik normaal en ook lekker eet. Ook heel goed tegen schuldgevoel ![]() Was nooit supersportief maar nu vind ik t echt lekker en bijna een soort van verslavend, omdat ik me zoveel beter voel. Dus zijn jullie daar ook mee bezig of vooral met eten?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Voor mij zou dat idee zoiets zijn als 'n pyromaan laten spelen met lucifers. Ik kon juist goed afvallen door van de ene op de andere dag helemáál niet meer te snoepen, maar das voor iedereen anders natuurlijk.
||
Citaat:
Nu probeer ik nog steeds minstens 3x per week naar de sportschool te gaan om gezond te blijven. Helemaal nu ik net een enorm pakket met Sinterklaas snoepgoed heb ontvangen (woon in het buitenland, en miste het Sinterklaassnoep al) zorg ik ervoor dat ik extra beweeg om te compenseren zeg maar. En op de reacties over de adventkalender; hang hem op/zet hem neer in een 'publieke' ruimte, dus niet op je slaapkamer, maar in de huiskamer, door de sociale controle eet je niet alles in 1x op (als in 1 dag de hele kalender weg is krijg je vast commentaar van je ouders/huisgenoten...)
|
Ik ben van het hele dieet-idee afgestapt. Puur en alleen omdat diëten (op de lange termijn) niet werken. Je valt er wel mee af, maar je verandert de samenstelling van je lichaam (zo val je bijv ook spiermassa af, niet alleen vet) en helpt je metabolisme om zeep. Ik heb sinds kort een aantal dingen in mijn leven geïntegreerd die goed vol te houden zijn en ook effect hebben:
- elke dag 2 liter zuiver water drinken - geen frisdrank meer (liefst ook niet de light-variant) - vijf eetmomenten per dag om de stofwisseling op gang te houden (3 maaltijden, 2 tussendoortjes) - na het avondeten niets meer eten, het lichaam rust gunnen om te verteren en ontgiften - zo goed mogelijk proberen te luisteren naar mijn lijf, waar heeft het behoefte aan en waar niet? - verzadigingsgevoel opnieuw trainen en er goed naar luisteren tijdens het eten - af en toe iets lekkers kunnen eten zonder schuldgevoel - kleine bewegingsmomenten in de dag integreren (stukje wandelen, fietsen, etc.) - drie keer per weer 'intensief' sporten - krachttraining (bodypump) om het metabolisme te verhogen Combinatie van gezond eten én bewegen dus. Tot nu toe gaat het me goed af en ik voel me veel rustiger dan wanneer ik me aan een streng dieet houd. Als je je eten goed kauwt en goed naar je maag leert luisteren weet je wanneer je moet stoppen en heb je daarna ook echt geen honger/trek meer. Dit alles is trouwens gebaseerd op het boek 'Een leven slank zonder dieet' van Sonja Kimpen. Een echte aanrader als je het mij vraagt ![]()
||
Citaat:
![]() En dankje, het voelt erg goed om het een keer echt bewust te doen.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bij mij werkt het in ieder geval beter om t/m kerst gezond te leven en dan ongestoord overal van kunnen genieten, dan me met kerst vol te proppen met de gedachte 'in januari ga ik wel weer gezond doen', wetende dat dat gezonde er dan waarschijnlijk toch nooit van komt.
|
Ik heb een vraagje over mijn gewicht. Ik merk dat ik de laatste 2 jaar veel ben bijgekomen. Deels door ongezonder eten, maar dat kan nooit 13 kilo zijn geweest, want zovee is er niet veranderd.
Mijn normale gewicht was eerst 62 kilo, nu is dit opgeklommen naar 75. Het bleef een lange tijd rond de 68 schommelen, maar heel langzaam kwam er elke maand een kilo bij. Ik zit nu met mijn BMI net op het randje van gezond gewicht/iets te zwaar. Is dit normaal? Ik weet wel dat ik in de leeftijdsfase zit (16-19) dat je sowieso iets bijkomt, maar 13 kilo? |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben wel aan de pil gegaan, maar het is toch zo dat de pil zelf niet voor gewichtstoename zorgt, maar dat je meer eetlust krijgt door de pil?
Ik ben wel sinds 3 maanden minder aan het fietsen omdat ik nu een OV heb (en naar Rotterdam fietsen vanaf Den Haag niet echt ehm mogelijk is. ![]() Maar leuk vind ik het niet. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik had het ook (maar dan iets van 10 kilo aangekomen). Denk dat het altijd moeilijk is 1 oorzaak aan te wijzen. Ik ging aan de pil, en daarnaast op mezelf wonen, dus andere eetgewoontes (niet heel veel ongezonder, maar wel iets), studentenleven = meer alcohol, niet meer de regelmatige beweging van elke dag naar school fietsen. Denk dat het vooral de alcohol was (zeg 2x per week 2 of 3 biertjes op een avond en dan nog 1x per week een 'echte' avond uit was waarschijnlijk al genoeg om elke week een halve kilo aan te komen als al mijn andere eet/beweeggewoonten hetzelfde waren gebleven.)
|
![]() |
Oke nog maar even op de retard discussie verder, heb niet alles gelezen wat er gezegt is.
De reden dat je snelle suikers moet schrappen als je al dik bent is omdat deze juist zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Wanneer je deze pieken benut (door bijv. sporten) is er niks aan de hand. Als je deze pieken niet benut slaan ze zich op als vet omdat je spieren nooit in 1x een grote hoeveelheid aan suikers op kunnen nemen. Vandaar dus trage suikers nemen, vooral als je aanleg hebt om dik te worden. Snelle suikers kunnen wel, maar dan vooral 's ochtends omdat je dan ook je leverglycogeen aanvult. Rond het sporten kan je ze dus ook nemen. Kijk, het interesseert me niet wat ze doet, ik geef alleen goedbedoelt advies. Zij is diegene die zichzelf dik vind, ik niet. Als ze op de retard wijze verder wil gaan wens ik haar veel succes, maar haar doel bereiken zal ze toch niet. Oja beter rijst/volkoren pasta i.p.v. brood is vanwege de toevoegingen aan het brood zoals zout, etc. De jodium zou wel weer positief zijn, maar toch weer niet zo positief want die krijg je door andere voedingsmiddelen ook binnen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles met mate lijkt me altijd beter dan één iets heel veel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Je hersens hebben koolhydraten nodig om op te draaien, zo simpel is het.
Het beste is echter wel om góede koolhydraten te eten. Dus alles zo veel mogelijk volkoren, zodat je bloedsuikerspiegel gelijk blijft. Dus geen witbrood, donuts, suikerrijke producten etc. Elke dag een ei kan geen kwaad, verder. Natuurlijk is afwisseling belangrijk zoals Leonoor zegt, maar het kan geen kwaad. Als je het gewoon lekker vindt... ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #22 Bloem | 500 | 14-01-2009 19:11 |