Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind het zelf ook wel leuk om een beetje te scheuren, maar niet als ik er anderen mee in gevaar breng. Dus alleen op lege wegen die ik goed ken en uiteraard in deze tijd van het jaar toch wat minder vanwege verradelijke gladheid ![]()
||||
Citaat:
Dat zie je bij die kantoorslaven in audi's en bmw's, alsook bij opgefokte vmbo'ers in boomklevertjes gebeuren. Ze denken dat ze het kunnen en dat het veilig is, en vervolgens veroorzaken ze hopen ongelukken. Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
En kijk eens aan, de videocamera registreerde precies hetzelfde, dus het was ook geen illusie... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat vind ik niet erg. Bergingsbedrijven worden dik genoeg betaald om geplette organen en stukjes vlees van mensen die dat net als jij geloofden van bomen en vangrails af te krabben, maar het is het risico voor anderen waarom ik er zo op tegen ben. Citaat:
|
![]() |
Zou ik geslaagd zijn?
Meh. Was stil gaan staan op een uithaal om een trekker alle ruimte te geven me te passeren, en ik reed al weg voordat ik in m'n achteruitkijkspiegel keek. Daar had ik een fietser kunnen raken. Op het erf van de boerderij waar ik heen ging, heb ik bij het keren om weer de dijk op te komen met de trekhaak tegen een kar getikt. Ik ben zwaar slippend de (doodlopende) dijk weer op gereden, en ben zonder naar rechts te kijken linksaf gereden. Er liggen nog maar 3 boerderijen aan dat stuk, maar toch. Heb niet goed door- en teruggeschakeld (maar dat ligt ook een beetje aan de auto). Ik ben voor een paar overwaggelende eenden gestopt terwijl er iemand achter me reed. Ik had vaart kunnen minderen en eventueel toeteren, maar ik mag bumperklevers graag pesten. Ben een eenrichtingsstraat vanaf de verkeerde kant ingereden omdat ik geen zin had een half uur vast te staan op de andere weg. Nee, ik denk niet dat ik vandaag geslaagd was.
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Achja, enige wat zou kunnen is een vangrail. Maar dan alsnog, de auto waar ik mee reed is dusdanig veilig dat het met een snelheid van 190km/h een eenzijdig ongeluk op minimaal kan behouden. Citaat:
En wat blijkt? Minder ongelukken. In Denemarken is het aantal ongelukken zelfs gedaald met 25%! Hetzelfde geldt voor het onderzoek resultaat van Oostenrijk, minder ongelukken en het milieu lijdt er zeker niet onder! En een stukje over Nederland. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dit bedoel ik nu met twijfels aan het onderzoek. Ik kan als leek met behulp van google het 'onderzoek' binnen vijf minuten afkraken.
||
Citaat:
Jouw link laat trouwens de verkeersdoden zien, niet specifiek de doden door snelheid... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Men zou de 80-wegen op de ring moeten verhogen naar minimaal 100. En als de spits voorbij is, naar 130. Ook zou men 's nachts de limieten moeten opvoeren naar minimaal 160. Zulk soort details, natuurlijk net als in Oostenrijk allemaal gebaseerd op onder andere het weer en dergelijk. Maar als de A10 van Oostenrijk, één van de drukste snelwegen, veiliger wordt doordat onder andere gecontroleerd de snelheid verhoogd wordt naar 160. Dan zou je op een lege, rechte baan veilig 190 moeten kunnen rijden. Zeker als je een auto hebt waarbij je het niet eens merkt... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En over die auto: misschien merk je wel niet dat je 160 rijdt, maar of het kan hangt af van de vaardigheden van de bestuurder. Je kunt vast geweldig rijden, maar vergeet niet dat 95% van de Nederlanders vindt dat hij geweldig kan rijden.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer je echter het publiek goed en gedegen voorlicht en evt. aanvullende lessen stimuleert (bijvoorbeeld slipcursussen e.d.) dan kan dat best. Zo lang er dan ook - zeker in het begin - goed op gecontroleerd wordt. Een snelweg zonder snelheidslimiet kan best - zie Dld en in mindere mate Frankrijk en Italië waar je op bepaalde trajecten 150km/u mag rijden - en hoeft niet noodzakelijkerwijs tot meer verkeersdoden te leiden. Dat Nederland veiliger zou zijn als iedereen 190km/u zou mogen rijden lijkt me niet - er zijn simpelweg te veel mensen die al jaren rijden met als max. 120km/u. Het lijkt mij niet dat zij op een dusdanige manier rijden dat iemand anders zich met 190km/u veilig kan voortbewegen, zij houden er simpelweg geen rekening mee dat dat zou kunnen en of dat wel zo zou zijn nadat dat evt. zou worden ingevoerd lijkt mij ook sterk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat het bij drukke snelwegen kan bijdragen aan de veiligheid omdat men meer gaat opletten tijdens het autorijden, maar zelfs dit lijkt me sterk. Dan hebben we het nog helemaal niet gehad met de sterke toename van schadelijke uitlaatgassen als de maximum snelheid verhoogd wordt + de toename van geluidsoverlast (vandaar de 80 km/u zones in de randstad). Nu rijd ik zelf ook best vaak te hard en kan ik me ook wel eens opwinden over die 80km/u stroken, maar ik begrijp het beleid wel. Inbeslagname van het rijbewijs bij 190km/u vind ik dan ook volledig terecht.
Laatst gewijzigd op 22-11-2007 om 15:33. |
![]() |
||
Citaat:
En de overlevingskans nihil? Ik heb een auto met 200km/h+ over een steen zien klappen zo de berm in zien vliegen, en die heeft heel wat koprollen gemaakt. Beide licht gewond. Ook heb ik een auto met 190km/h via de berm zien inhalen, hij wilde terug de weg op en vloog natuurlijk naar de andere kant van de berm en kwam daar tot stilstand, zij stapten zonder enige verwonding uit. Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, dit kwam allemaal dankzij de veiligheid van deze auto's. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik kan me het veiligheidsaspect gewoon niet voorstellen.
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast kun je jouw twee ervaringen niet extrapoleren naar alle ongevallen die plaats hebben gevonden. Ik ken zat gevallen waarbij snelheid juist wel het verschil uitmaakte. Volgens de natuurkundige wetten (0,5*m*v*v) neemt de energie 4 keer zoveel toe als je snelheid verdubbelt. Dat is gewoon een feit. Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid energie absorberen bij een botsing. Ongeacht wat voor auto je rijdt.
||
Citaat:
De auto's die zulke ongelukken "overleven" zijn dusdanig gebouwd dat ze zulke ongelukken kunnen "overleven". Dit kost je wel heel veel comfort, maar je zit wel geheel veilig. Denk aan een rolkooi, plaat onder de auto, et cetera. Deze dingen vindt je natuurlijk niet terug in de normale "burger auto". Maar de hogere klasse (porsche, lamborghini, ferarri, et cetera) kunnen ook wel tegen een stootje. Die auto's zijn eenmaal gebouwd voor snelheden van 300+. @Anton, dat klopt. Maar de auto kan wel heel veen energie absorberen. Kijk naar de formule 1! Die klappen soms frontaal tegen een muur, en behalen hier hele hoge G-krachten mee. En ook deze mensen overleven het. Dus de technologie heeft zeker wel baat, dat kun je gewoonweg niet ontkennen (niet dat de absorbatie technologie in de burger auto verwerkt zit, maar het is een voorbeeld dat het mogelijk is). Ik zeg niet dat je 100% zekerheid dat je het overleefd, maar de kans is vrij groot. Goed, je moet natuurlijk niet frontaal op de achterkant van een vrachtwagen rijden want dan heb je garantie op een dodelijke afloop. Maar we hebben het hier over een lege snelweg... Laatst gewijzigd op 22-11-2007 om 18:00. |
![]() |
||
Citaat:
Overigens frappant dat je lijnrecht mijn cijfers tegenspreekt. Je zegt 'het aantal ongelukken daalt'. Ik toon aan dat het juist enorm steeg, en dan roep je als reactie dat het daalde... I mean, come on, dat is gewoon je stelling herhalen zonder argumentatie. Verder maakt je betoog voor de 'veiligheid' bij hoge snelheden je tot de incarnatie van bewijs voor de stelling dat veiligere auto's leiden tot een gevoel van schijnveiligheid, wat op zijn beurt roekeloos rijgedrag veroorzaakt.
||
Citaat:
Daarnaast is het geen gevoel van schijnveiligheid, het is zo getest. Ik heb het vele malen gezien, en het is gewoon een feit. Zeker op een lege autosnelweg, waar het nogal moeilijk is om in de achterkant van een auto te parkeren. Dat de persoon denkt, in de auto, dat de auto ook wel een stilstaande boom of dergelijk objecten, die dus wel dusdanig dodelijk zijn, kan weerstaan is eerder onwetendheid dan dat de veiligheid van de auto in twijfel genomen wordt. Een vangrail daarentegen kan de klap beter opvangen dan een boom, plus de veiligheid van de auto... Maar volgens jou kan dat toch niet, dus het heeft geen nut hier nog verder over te gaan discussieren. Jij denkt de feiten te kennen, fijn, houden zo. Ik weet wel beter, ik spreek met de wetendheid van beelden, ervaringen van mensen, testen en cijfers. Of zouden die allemaal liegen? |
![]() |
|
Ik was niet geslaagd, want ik reed door rood.
Enige nuance: ik kwam om 0.30 aanrijden bij een compleet verlaten stoplicht en het was groen. Ik reed dus gewoon door. Ineens ging het stoplicht op oranje (waarom, geen idee; er was niemand op de weg). Ik had nog kunnen remmen, maar ik gaf iets gas bij. Op het moment dat ik 1 meter voor het stoplicht was sprong het stoplicht op rood. Formeel gezien reed ik dus door rood en bij een rij examinator had ik toch zeker moeten stoppen voor het oranje licht, aangezien het kon. Maar goed, een rij-examen is ook nooit om 0.30 uur.
||
Citaat:
![]()
|
absoluut niet. ik heb al die overbodige spiegelonzin uit mn hoofd gezet toen ik mn rijbewijs had. wil niet zeggen dat ik nu gevaarlijker rij, veel veiliger juist. hou ik in bochten wat meer tijd over om te kijken naar zaken die er wel toe doen.
||
Citaat:
Het is altijd oppassen geblazen voor waanideeën over veiligheid zoals Dysmorphofobist zojuist ten toon spreidde, aangezien die oorzaak zijn van een hoop onveiligheid. Ik ken in Hilversum bijvoorbeeld een kruispunt (direct vanaf de A27 in het zuid-oosten) waar de andere kant al groen krijgt op het moment dat het ene licht halverwege zijn oranje tijd staat. Ga je daar de eerste seconde van rood, door rood, dan voeg je in met de andere verkeersstroom nog geen tien meter achter je.
||
Citaat:
![]() Maar goed, blijf maar in je waanbeeld. ![]() |
![]() |
|
Hmm, ik denk dat ik gezakt zou zijn op twijfelen en te zacht rijden vandaag. Maar degene bij wie ik in de auto zat vond dat het glad was en het regende en ik zag niet zoveel. Dus twijfelde ik een beetje op de rotondes en reed ik soms 80/90 waar je 100 mocht op de dijk naar enkhuizen (wind, regen), en remde ik erg vroeg voor bochten. Maar ik deed wel veilig
![]()
|
![]() |
Nein. Kwam om 1uur 's nachts van het werk en mn snelheid was wel iets te hoog. 100 waar je 80 mag en 80 waar je 50 mag ongeveer. Waar het wild kan oversteken reed ik overigens wel 50 waar je 60 mag.
Maar over het algemeen rij ik wel heel wat rustiger dan hierboven. Dan rij ik alijd netjes de max snelheid. Alleen het kijken in de buitenspiegels schiet er wel eens bij in. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Het heeft nog niet gevroren, en aquaplanen komt met de komst an ZOAB vrijwel niet meer voor (merk je overigens vrij duidelijk door het ongelijke trekken van de wielen), dus ook 'gladheid' is relatief. Aan het andere uiterste: De afrit van mijn dorp kan ik ook in slagregen met 20 kilometer boven de adviessnelheid de auto door de bocht schoppen zonder te gaan slippen. Ik baseer dat op kennis van de wegligging van de auto, de bocht en het ontbreken van medeverkeer (ik doe zoiets natuurlijk niet als er voor me iemand, zelfs op afstand, met 50-60 diezelfde bocht neemt). Stel dat ik al die dingen zou weten, maar dan nog 20 kilometer onder het gemiddelde moest rijden, zou dat geen teken van onkunde zijn? Examinatoren kijken namelijk ook naar of je zelfvertrouwen hebt en het nodige weginzicht hebt. Dat vertaald zich in niet twijfelen, juiste beslissingen nemen en niet overdreven onder de maximumsnelheid rijden. Ik werd bijvoorbeeld door de examinator geprezen wegens onnodig links rijden tijdens het stukje snelweg. Waarom? Welnu, het was naast een oprit, en na een vrachtwagen te passeren kun je niet zien of iemand daar net gaat invoegen.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Verder ligt het inderdaad aan de kennis van je auto. Maar een examinator zal best snappen dat jij als leerling de auto van je instructeur nog niet zo best kent. En dat jij ook de bochten nog niet zó goed kent, dat je weet of je die bocht nog sneller kan nemen. Dan denk ik toch dat hij het echt niet erg vindt als je wat voorzichtiger rijdt onder de omstandigheden waaronder zij reed (weinig zien door veel regen, windstoten, etc). Kijk, was het mooi weer, dan is het wat anders.
||
Citaat:
De bron was overigens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, deze bron kun je wel als waar beschouwen. Maar goed, het is in je nadeel dus het is natuurlijk een waardeloze bron... ![]() |
![]() |
|
@ T_ID
Ik ken die auto niet (3 keer in gereden), ik was nog nooit op die weg geweest zelf met de auto, het was donker, er waren veel tegenliggers (met irritante lampen), idd windstoten en regen, en ook geen ZOAB, en sommige stukken was er wel degelijk spoorvorming. Het was volgens de thermometer buiten 2 graden, dus dan kan het al best ook glad zijn. Dat stukje wilde ik even goedpraten ![]() Dat wat jij deed op de snelweg vind ik ook niet 'onnodig', want je kunt iets niet zien, dus kan je niet naar rechts. Tis ook wel beleefd om als het druk is bij een invoegstrook links te blijven als je daar al bent. Maargoed, ik beweer ook neit dat ik perfect inzicht heb in alle situaties, dat kan ook niet als je net je rijbewijs hebt, maar ik snap heus wel hoe het verkeer werkt. En ja, ik vond het wel een beetje eng, mag dat, als je voor het eerst 'alleen' met zulke omstandigheden over een dijk rijdt?
||
Citaat:
![]() Probeer maar te accepteren dat de discussie blijkbaar niet te winnen is, aangezien jullie beiden overtuigt zijn van jullie argumenten. Daar is op zich niks mis mee, maar verwijten en rologen maken het niet gezellig. (Niet dat alles om gezelligheid draait..).
||
Citaat:
Het kan toch een soort kick zijn?
|
![]() |
Wat voorgaande schreef klopt idd, gewoon 50 van maken.
Waar ik zelf een hekel aan heb: geen richting aangeven(vooral bij rotondes aargh), bumperklevers en dat soort bende. Gister een kerel in bmw achter me te kleven, die moest en zou me perse voorbij. dus gooide hij zn gare bak even tussen mij en mn voorganger in (ik ree de juiste afstand toen en 60 waar 50 toegestaan is). vervolgens rijd hij de hele rit voor je met een normaal gangetje. waarom inhalen dan?? (dit gebeurt me vaker dus misschien dat iemand mij kan uitleggen, wat zo een figuur op dat moment denkt) En ontopic: Nee, want ik gebruik de spiegels amper meer. en rij harder als dat kan, of langzamer als dat moet (zoals bij sneeuw/drukte/ect). Of misschien dus ''Ja'' want het rijden zelf gaat prima maar de flauwekul regeltjes doe ik niet meer, ik kijk dus liever achterom dan dat ik in een spiegel kijk'' |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |