Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je maakt nu de fout te denken dat religie en ideologie één zijn, dat niet-gelovigen ook een ideologie aan kunnen hangen, en dus ook Y hebben. Echter, dat is een andere definitie van ideologie. Ik stelde religie daar apart van op. Maar goed, ook volgens jouw definities klopt mijn stelling, want atheïsten kunnen nooit de bepaalde soort ideologisch geïnspireerde misdaden plegen die uit een religie voortkomen, en dus hebben ze per definitie bij dezelfde omstandigheden een lagere kans om misdaden te begaan.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
een atheistische communist echter geen fundamentalistische christen.
|
Verwijderd
|
Aantel zelfmoorden tegenover religie
http://www.skeptic.com/the_magazine/...ges/fig1_2.gif Hele artikel: http://www.skeptic.com/the_magazine/...healthier.html |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat terwijl ik om iedereen voor die fout te behoeden juist al met nadruk gewezen had op het feit dat we kunnen kiezen tussen de rest beschouwen als ceteris paribus, of twintig pagina's discussiëren over criminologie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Evenzogoed: het is een belachelijk klein percentage gelovigen, die gelovige misdaden begaan, in dat geval. Op grond van een paar fundamentalistische aanslagen van individuen kun je wat mij betreft niet stellen dat gelovigen crimineler zijn dan ongelovigen. Men mag de gelovigen pas crimineler noemen als men cijfers kan tonen die uitwijzen dat er meer gelovigen dan ongelovigen seculiere moorden/overvallen/misdaden plegen.
||
Citaat:
Verder kun jij niks ceteris paribus opstellen, we hebben het hier over mensen. daarbij zullen een heleboel huis tuin en keuken gelovigen zich door hun geloof wel laten weerhouden van kleine seculiere misdaden als moord en overvallen, door geboden ofzo.
|
Verwijderd
|
Oh lieve hemel het zijn atheisten in Noord Korea die een hele bevolking erger onderdrukken dan welk moslimland dan ook. Wellicht niet vanuit hun atheisme (hoewel religie verboden is in het land), maar doe nou alsjeblieft niet alsof atheisten altijd zulke heilige boontjes zijn. Crimineel gedrag wordt door meerdere factoren veroorzaakt, religie kan een oorzaak zijn, maar het wil niet zeggen dat het wegvallen van de religie-component ervoor kan zorgen dat iemand hierdoor minder misdaden zal plegen. Zo simpel is de wereld niet.
Wie nu als atheist-zijne durft te beweren dat de kans dat hij/zij een misdaad pleegt kleiner is dan wanneer ik een misdaad pleeg (omdat ik moslim ben), is lachwekkend. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk is het zo dat een persoon die het gevoel heeft dat zijn religie onderdrukt wordt door het kapitalisme, vaker zichzelf zal opblazen dan een persoon die geen onderdeel uitmaakt vand ie religie. Situatie: onderdrukking -> misdaad: jezelf opblazen. Maar, stel nu de situatie: armoede -> misdaad: diefstal. Een religieus persoon heeft, behalve in dit geval waarschijnlijk betere normen en waarden (mogelijk welliswaar opgelegd door iets als angst voor de hel ofzo), ook een sociaal vangnet, zijn religieuze omgeving zal hem waarschijnlijk bijstaan, denk hierbij bijvoorbeeld aan de zoveelste zuil in de islam die mensen verplicht elke dag wat aan een arme te geven. conclusie: een 'religieuze arme' heeft plotseling juist 'minder kans' een misdaad te begaan. oftewel: heel de zaak kan alle kanten op gelult worden. Laat mensen die religieuse personen van deze tijd crimineel willen noemen een komen met argumenten, desnoods cijfers, die dieper gaan dan "vroeger werden er heksen verbrand"
||
Citaat:
De misdaden gepleegd vanuit religie zijn inzoverre het godsdiensten betreft gebasseerd op de wetten of vermeende wetten van een god of de God. Dit gesteld hebbende is het dus overduidelijk dat jouw formule enkel uitgaat van de misdadigheid van deze wetboeken. Immers volgens jouw formule zetten deze wetten enkel aan tot misdadigheid ( Y ), de factor die van deze wetboeken uitgaan tot niet crimineel gedrag worden namelijk buiten beschouwing gelaten. Een paar honderd jaar geleden was er een advocaat in Amerika die betoogde dat atheisten niet in een rechtbank getuigen mogen of kunnen. Immers als men in de rechtbank zweert dan gebeurt dat bij religieuze mensen in de wetenschap van straf al dan niet in een hiernamaals bij meineed. Aangezien een atheist niet gelooft in die straf zo is er voor hem geen reden om geen meineed te plegen en dus is zijn getuigenis feitelijk waardeloos.
Laatst gewijzigd op 22-11-2007 om 13:42. |
![]() |
|||
Citaat:
Elke religie is wel eens misbruikt voor misdaden of ander twijfelachtig gedrag. Geen miljoen voorbeelden van het tegendeel kunnen dat ongedaan maken. Des te meer omdat voorbeelden mensen die zich aan de wet houden niet toe te schrijven zijn aan religie, maar gewoon sociale regels over het algemeen. Citaat:
Zo'n argument gezien de geschiedenis als iets anders beschouwen dan hilarische haatpropaganda is een zwaktebod op zich.
||
![]() |
Citaat:
Ik blijf wel geloven en ook lees ik heel soms in de bijbel. En ik ben tot geloof gekomen doordat ik me vroeger altijd met allerlei occulte zaken bezighield en daar ook enig onderzoek naar heb verricht. Toen ik een bepaalde leeftijd bereikte begon ik me diepere levensvragen te stellen. Op een dag ontdekte ik dat er meer tussen hemel en aarde moet zijn, want uit alle geloofstakken, of het nu goed- of kwaadaardig is, valt een kern van waarheid te halen. Wat mij in het verhaal van de bijbel zo heeft aangeraakt, is dat ik aan die verhalen kan merken dat het niet naar de mens is. Bij het lezen van de bijbel merk ik dat het een verhaal is dat van een goddelijk niveau afkomstig is, vooral bij het nieuwe testament. Omdat ik in de kerk zo teleurgesteld ben, vind ik veel troost in bijbelse verhalen, omdat die o.a. ook waarschuwen voor slavernij en dat het beter is om vrij te zijn.
||
Citaat:
Het houden aan een wet is niet zomaar gebonden aan een sociale regels. De religieuze aanslagen kan men immers evenzeer op grond van sociale regels plaatsen. Sociale regels worden namelijk voor een groot gedeelte bepaald door overtuiging. Het is modern om te denken dat men "gelooft op zondag" en door de weeks dat gewoon achter zich kan laten. Dat is echter een onmogelijkheid. Geloof doordrenkt een heel leven. Echter evenals sociale regels op grond van religie aanslagen kunnen veroorzaken eveneens kunnen sociale regels op grond van religie religieuze mensen meer binden tot wetsbetrachting dan sociale regels met enkel menselijk gezag kan doen aan een atheist. Ik durf onomwonden te beweren dat als men Gergemmers, Gereformeerde Bonders, Christelijk Gereformeerden en Gereformeerd Vrijgemaakten ofwel de hele gereformeerde gezindte zonder vrijzinnige elementen vergelijkt met atheisten dat procentueel gezien de eersten minder misdadig zijn. Ik durf te beweren dat hoewel criminaliteit en misdaad ook onder gereformeerden plaats vindt dat zij in de nederlandse gevangenissen ondervertegenwoordigd zijn.
||
Citaat:
Daarnaast ontbreekt elk bewijs en elke beredenering achter je stellingname. Dat terwijl ik mezelf zowel theoretisch met alle factoren ceteris paribus kan onderbouwen, als mezelf kan onderbouwen vanuit sociaal-economische hoek in de andere stelling die jij er nu tegenaan gooit.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat komt dan uiteraard doordat de meeste atheïsten hoogopgeleid, zeer intelligent, zeer succesvol of een combinatie van die drie zijn. Alle drie factoren waardoor criminaliteit vrij effectief niet voorkomt. Maar goed, dat staat dan weer los van mijn stellingname, omdat ik religieuzen daarbij nog het voordeel van de twijfel gun, en de overige factoren als gelijk aan elkaar beschouw (ik maak het maar vet zodat sommigen het deze keer wel zien) zodat we puur op een theoretische beredenering zien dat een bepaalde vorm van crimineel gedrag per definitie nooit door atheïsten gepleegd kan worden, en ze dus wanneer alle factoren ceteris paribus zijn minder kans hebben op crimineel gedrag, omdat atheïsten misdaden uit een bepaalde categorie, namelijk religieus geïnspireerde misdaden, nooit begaan.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik ben het verder wel met je eens.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je zo graag crimineel gedrag wil verklaren moet je rekening houden met: psychologische factoren sociale factoren biologische factoren etc. en deze staan niet los van elkaar. Mohammed B. was zonder de islam ook geen lieverdje geweest. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Moord natuurlijk. De meest extreme variant is het vermoorden van andere mensen om geloof. Mishandeling komt er ook in voor. Zeker in extreem behoudende interpretaties staan tirannieke verhoudingen met het daaruit voortkomende geweld (wat zich vertaald in veel lijden voor met name kinderen, zie cijfers Jeugdzorg over gereformeerden) lijden met name kinderen veel. Dan natuurlijk discriminatie vanuit religie. Iedereen die enigsinds afwijkend is kan daar onder vallen. Zie de oplevende heksenvervolging in Afrika, de discriminatie van mensen met een andere geaardheid, levensstijl of geloof. Mishandeling natuurlijk, Ehsan Jami is een prominent voorbeeld van een slachtoffer van een religieuze mishandeling. Of gelegaliseerde misdaden natuurlijk. De ophangingen van homo's in Iran en de mogelijke executie van Abdul Rahman zijn goede voorbeelden.
Allemaal misdaden waarvan de kans dat een atheïst ze pleegt nul is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
gelegaliseerde misdaden komen verder ook wel in een paar ongelovige staten voor, rusland, china, korea, etc. Het punt an ehsan jami vind ik interessant. inderdaad, geen atheist zou hem mishandeld hebben, maar er zijn evenzogoed wel atheistische equivalente waar een moslim zich weer nooits chuldig aan zou maken. stel nu bijvoorbeeld dat jami net zo tekeer was gegaan tegen weet ik veel, de hels angles, of ajax supporters, dan had hij ook een probleem gehad, bij wijze van spreken. Inderdaad een religieuze misdaad dus, maar niet eentje die de gelovige crimineler maakt. Iedere, hoe zal ik het zeggen, 'domme' ongelovige heeft wel een voor hem specefieke, equivalente reden om lui op straat in elkaar te timmeren. religieuze moorden zijn er natuurlijk, dat is waar. Toch pleegt het overgrote deel van de gelovige wereld, en dan gaat het volgens mij toch wel over meer dan 95%, geen religieuze moorden. de meeste gelovigen die dat wel doen zijn óf in oorlog óf teroristen óf politieke moordenaars. dat zijn allemaal gevallen die er in jou theorie uitgefilterd worden door het ceteris paribus gedeelte, omdat iedere ongelovige een terrorist, in oorlog of een politiek moordenaar kan zijn. Wat die drie punten betreft ben ik dus geneigd te zeggen: geloof speelt geen primaire rol in de kans een misdaad te begaan. Geloof is eerder een smoes, die zeker zijn ongelovige equivalenten kent. Als ik die cijfers mag geloven is geloof wat kindermishandeling inderdaad een kwalijke zaak. punt is wel dat dat toch een ander type misdadigheid betreft. De misdaden die je noemt zijn OF volgens mij niet duidelijk genoeg specefiek voorbehouden aan gelovigen, OF ze worden door zulk een klein deel van de gelovige wereld uitgevoerd, dat ik niet de indruk heb dat het gerechtvaardigd is gelovigen crimineler te noemen dan ongelovigen.
|
T_ID had netjes uitgelegd dat gelovigen wel als extra misdaden (kunnen) plegen vanuit geloof, waar atheisten dat niet kunnen.
er is dus simpelweg één extra factor voor hen om misdaden te begaan. echt.. als gelovigen wat meer zoals Jezus zouden leven.. wat zou de wereld dan een betere plek zijn.
|
gast ik vind het niet grappig, jullie drukken hem in een positie waarin hij door alle kritiek en heisa per ongeluk foutjes maakt.
gelovigen begaan soms misdaden vanuit religisch oogpunt, atheisten niet.. punt. dat is feit en waarheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en at laatste, dat geld ook gewoon voor jou, wijsneus, dus doe niet zo hypocriet.
|
Verwijderd
|
Noord-Korea is geen atheïstisch land aangezien de 'kim'-familie (leiders van Noord-Korea) als goden vereerd worden in onder andere liederen en boeken en dit ook met religieuze verwoording. Men heeft zelfs myhten verzonnen; zo zou Kim Jong-Il net als Hwan Ung (soort van heilige) zijn afgedaald vanuit de hemel.
En als we dat atheïstisch gaan noemen... |
![]() |
||
Citaat:
en ach, er is niemand in dit leven die ik niet vergeven heb, of vergeven zal. maarja daar moet je ook maar net toe in staat zijn, veel mensen.. kunnen de afgunst, jaloezie en haat in zich gewoon niet goed controleren..
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Deel 1: De ontkrachting van het Christendom Ketter | 500 | 27-04-2010 00:50 | |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Vragen over het christendom MB | 24 | 04-01-2005 23:40 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
Islam, christendom en engelen. JantjePietje | 19 | 01-04-2003 05:03 | |
Christendom; dag des oordeels... Yule | 20 | 30-06-2002 15:30 |