Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2008, 12:05
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Omdat de regeling nu raar is. Voor je acttiende krijg je niks, als je achttien bent ineens wel, en je hebt weinig lesgeld. Dat klopt toch niet? De helft van de MBO'ers heeft daar maar weinig aan bovendien. Als je ze dan toch stufi en OV gaat geven, dan moet je niet kinderachtig gaan doen over leeftijd.
Voor hun achttiende zitten ze toch nog in de kinderbijslag?
Oud 23-05-2008, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Voor hun achttiende zitten ze toch nog in de kinderbijslag?
Klopt, maar HO'ers gaan voor hun achttiende al over van kinderbijslag naar stufi+OV. En ik vind het dus raar om dat voor MBO'ers voor hun achttiende niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 17:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nu ben ik nog steeds benieuwd of dit kan of niet.
Natuurlijk kan dat. Of je nu van beroep student of iets anders bent maakt niets uit, het gaat om scholing ten behoeve van je beroep.

Wat je niet mag opvoeren zijn kosten voor reizen tussen je studentenkamer en het huis van je ouders. De eerste € 500 aan studiekosten zijn echter niet aftrekbaar, daarna is alles tot € 15.000 aftrekbaar.

Voor opvoeren heb je wel van de IB een openbaarvervoersverklaring nodig geloof ik, als bewijs dat je met het OV reist.
Oud 23-05-2008, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Voor opvoeren heb je wel van de IB een openbaarvervoersverklaring nodig geloof ik, als bewijs dat je met het OV reist.
Yep, dus het kan wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 22:04
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Klopt, maar HO'ers gaan voor hun achttiende al over van kinderbijslag naar stufi+OV. En ik vind het dus raar om dat voor MBO'ers voor hun achttiende niet te doen.
Ja, maar je geeft dus aan hetzelfde geld dus een andere naam. Feitelijk verandert er dus niks.
Citaat:
Natuurlijk kan dat. Of je nu van beroep student of iets anders bent maakt niets uit, het gaat om scholing ten behoeve van je beroep.

Wat je niet mag opvoeren zijn kosten voor reizen tussen je studentenkamer en het huis van je ouders. De eerste € 500 aan studiekosten zijn echter niet aftrekbaar, daarna is alles tot € 15.000 aftrekbaar.

Nou, als de vervoerskosten kunnen worden opgegeven bij de belasting, wat is dan het probleem?
Oud 24-05-2008, 15:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ja, maar je geeft dus aan hetzelfde geld dus een andere naam. Feitelijk verandert er dus niks.
Het nadeel alleen is, is dat de student niet extra kan lenen en helemaal afhankelijk is van zijn/haar ouders.
Oud 28-05-2008, 09:37
fiekenobel
fiekenobel is offline
en dat de student geen uitwonende beurs kan aanvragen en dus niet een studie ècht aan de andere kant van het land kan doen...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2008, 21:11
brands
brands is offline
Hallo allemaal,

Zelf ben ik ook een MBO-student. Zelf heb ik niet echt een OV-kaart nodig. De reden is alvolgt. Ik woon zelf in de stad waar ik studeer, alles kan ik op de fiets bereiken. Lopend is dan nog net wat ver maar dat is ook wel te doen.

Maar ik ken wel iemand die bij mij op de opleiding heeft gezeten en die woont in Nijmegen. Door de weeks zat ze hier op kamers, en in het weekend thuis in Nijmegen. De was dan wel ouder dan 18 jaar, maar als ze nog geen 18 geweest zou zijn dan had ze dus dat elke keer zelf moeten betalen. Dat is toch niet te doen voor ouders die het niet zo ruim hebben. IN dit geval vind ik wel dat ze een OV-kaart moeten hebbne.

Voor de mensen in de zelfde stad vind ik het NIET nodig.

-------

Over kinderbijslag gesproken. Tot je 18de krijgen de ouders gewoon kinderbijslag, tenzij je op het HBO of uni zit. Dan krijg je studiefinanciering. Dus voor ouders van kinderen die op het MBO zitten en ze zijn 17 krijgen ze gewoon kinder bijslag. Hoeveel dat het is dat weet ik niet. Maar weet niet of je daar de reiskosten van kan betalen.

-------

Over stufi

Als je bijv. in April 18 wordt dan krijg je pas in juni/juli studiefinanciering + OV-kaart. Alleen moet je het wel optijd aanvragen. Daarom adviseer ik iedereen die binnenkort 18 wordt optijd stufi aan te vragen. Aangezien ze ook nog kijken naar de inkomen van de ouders kijken.

Gr.Brands
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 10:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De was dan wel ouder dan 18 jaar, maar als ze nog geen 18 geweest zou zijn dan had ze dus dat elke keer zelf moeten betalen. Dat is toch niet te doen voor ouders die het niet zo ruim hebben. IN dit geval vind ik wel dat ze een OV-kaart moeten hebbne.
Nee, als ze jonger dan 18 was geweest had ze kinderbijslag gekregen. Da's afhankelijk van het aantal kinderen hoger dan de uitwonende beurs, of nog geen tientje lager.

Ik zou willen dat ik kinderbijstand als 2e kind kreeg in plaats van het lullige bedrag dat ik nu krijg. De huur gaat er van af, en daarna is er net genoeg geld over om heel magertjes van te eten.

En MBO krijgt dan ook nog eens € 500 minder collegegeld, wow.. Dat betekent gewoon € 50 per maand extra erbij.
Oud 01-06-2008, 12:29
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Nee, als ze jonger dan 18 was geweest had ze kinderbijslag gekregen. Da's afhankelijk van het aantal kinderen hoger dan de uitwonende beurs, of nog geen tientje lager.

Ik zou willen dat ik kinderbijstand als 2e kind kreeg in plaats van het lullige bedrag dat ik nu krijg. De huur gaat er van af, en daarna is er net genoeg geld over om heel magertjes van te eten.

En MBO krijgt dan ook nog eens € 500 minder collegegeld, wow.. Dat betekent gewoon € 50 per maand extra erbij.
Kinderbijslag is behoorlijk minder dan een uitwondende beurs hoor. Het is 200 tot 400 euro (bij 10 kinderen) per kind per kwartaal. Je uitwonende beurs is 250 euro per maand.

Stufi is helemaal niet bedoeld om alles van te betalen, ik neem aan dat je dat ook wel weet. Ook kinderbijslag dekt niet alle kosten.

MBO betaalt minder collegegeld en krijgt ook minder Stufi. Dit vanwege de simpele reden dat je Stufi afhankelijk van je kosten. Als je thuis woont of MBO doet, heb je minder kosten en krijg je dus ook gewoon minder.
Oud 05-06-2008, 12:33
Lilything
Lilything is offline
Ik blijf het een oneerlijke situatie vinden. Ik begrijp dat mbo'ers een zwakkere groep is die wellicht hier en daar bescherming nodig heeft, maar sommige dingen zijn echt oneerlijk. Er is te weinig steun voor mensen die alleen hun havo diploma hebben om verder te studeren (havo telt als startkwalificatie). Daarnaast krijgen hbo'ers onvoldoende ondersteuning om hun doorstudeermogelijkheden te ontplooien.

Het schoolgeld voor mbo'ers is ook afgeschaft? Dat vind ik ook oneerlijk hoor, een hbo'er betaald 1500 euro per jaar aan schoolgeld!

Citaat:
Natuurlijk zijn MBOers net zoveel waard als andere studenten.

Iemand merkte echter in een ingezonden brief naar de Metro vandaag terecht iets op. Na hun MBO opleiding kunnen MBOers volledig vergoed nog een HBO opleiding volgen. De briefschrijver stond bij dat dit voor HBOers en een universitaire opleiding niet zo was. Dus daar zit dan misschien enige compensatie voor het gemis van een a twee jaren OV jaarkaart.
Ja, dat vind ik eerlijk gezegd ook belachelijk! Mensen die nog een universitaire master willen doen, krijgen deze mogelijkheid niet. Ik begrijp dat de leningen erg hoog zijn geworden bij de ib-groep. Mensen nemen toch de gok om door te studeren, maar krijgen er wel een enorme lening bij. (ik zie hier ook een verband met hogere inkomens die in goedkopere huurwoningen blijven zitten, omdat ze natuurlijk eerst hun enorme studieschuld moeten aflossen!)

http://www.nu.nl/news/1560161/37/rss...dieschuld.html

Citaat:
Daar heb je natuurlijk gelijk in Vice... Misschien moet dan de regeling voor MBOers meer gelijk worden getrokken aan die van HBOers: meer hulp aan het begin en minder hulp bij een verdere studie. Maar dan krijg je waarschijnlijk klachten dat ze worden beknot in hun doorgroei mogelijkheden.
Ik snap je punt, maar de klachten zullen dan inderdaad binnen gaan stromen Het zou wel het eerlijkste zijn. Eigenlijk krijg je op deze manier "heel veel van hetzelfde in het land". De mensen die goed kunnen leren laten het bij een hbo opleiding (worden geremd om verder te leren) en de mensen die minder kunnen leren halen met veel moeite een hbo opleiding (worden aan alle kanten gestimuleerd)...

De trajectkaart kan ik op zich nog wel inkomen, alleen ben ik er bang voor dat er dan verhoudingsgewijs meer mensen naar de opleidingen in de grote steden gaan trekken (amsterdam klinkt vetter dan apeldoorn oid). Hierdoor zullen de scholen in amsterdam overvol raken, maar die in apeldoorn kan wellicht opgedoekt worden Niet echt de bedoeling van de trajectkaart lijkt mij. Voor mensen waarbij de opleiding nergens anders wordt aangeboden lijkt het me een realistischer verhaal...
Oud 05-06-2008, 18:21
Verwijderd
wie meer wil leren, moet beloond worden. er vallen altijd uitvallers in de maatschappij!

eens of oneens?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten