Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2008, 19:27
Nona
Nona is offline
Misschien kun je wel een enquête houden onder de scholieren die de werkstukken opvragen, of op de voorpagina lezen. En een linkje in de nieuwsbrief. Als je er iets leuks voor verloot willen veel mensen denk ik graag meedoen.
Oud 01-10-2008, 19:30
Verwijderd
Mja, ik snap dat je niet "zomaar" het forum gaat omgooien Jon.. maar het is natuurlijk wel de vraag of de "oude garde" wil wachten op de uitkomst van dat onderzoek en daarna de veranderingen die zullen plaatsvinden naar aanleiding daarvan. Dat bedoel ik niet als bedreiging, maar wel als overweging om mee te nemen in verdere actie.

Als ik, of een ander, in de tussentijd een oplossing tegenkomt waarbij we kunnen overstappen naar een geheel ander forum.. ben ik bang dat er veel zijn die dat zullen doen. (Hm, dat klinkt nog steeds een beetje dwingend of iets dergelijks, maar zo bedoel ik het echt niet.. het is gewoon een gevoel dat in een paar maanden tijd heel snel is gegroeid en steeds vaker en vaker genoemd wordt op L&R in ieder geval. Als ik de reacties daar een beetje peil, zou zeker 1/3e van de vaste/actieve bezoekers mee verhuizen naar een andere plek.. Dit topic is daarmee denk ik een soort "aan de bel trekken" dat die gevoelens heersen en daarmee de kans geven daar iets mee te gaan doen)
Oud 01-10-2008, 20:54
Verwijderd
Er zijn ook al een paar users met fora met leden die ook hier regulars zijn.
Oud 01-10-2008, 21:28
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Mja, ik snap dat je niet "zomaar" het forum gaat omgooien Jon.. maar het is natuurlijk wel de vraag of de "oude garde" wil wachten op de uitkomst van dat onderzoek en daarna de veranderingen die zullen plaatsvinden naar aanleiding daarvan. Dat bedoel ik niet als bedreiging, maar wel als overweging om mee te nemen in verdere actie.

Als ik, of een ander, in de tussentijd een oplossing tegenkomt waarbij we kunnen overstappen naar een geheel ander forum.. ben ik bang dat er veel zijn die dat zullen doen. (Hm, dat klinkt nog steeds een beetje dwingend of iets dergelijks, maar zo bedoel ik het echt niet.. het is gewoon een gevoel dat in een paar maanden tijd heel snel is gegroeid en steeds vaker en vaker genoemd wordt op L&R in ieder geval. Als ik de reacties daar een beetje peil, zou zeker 1/3e van de vaste/actieve bezoekers mee verhuizen naar een andere plek.. Dit topic is daarmee denk ik een soort "aan de bel trekken" dat die gevoelens heersen en daarmee de kans geven daar iets mee te gaan doen)
Ik sluit me compleet bij de posts van Dusjcrib aan.
Oud 02-10-2008, 06:20
Jon
Jon is offline
Als mensen op korte termijn zouden besluiten te vertrekken dan zou dat jammer zijn, maar ik zou het niet heel vreemd vinden. Dit forum is leeftijdgebonden en op een gegeven moment ben je uitgekeken (een eventueel studentenforum zal uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan). Het is daarmee voor mij ook geen aanleiding om snel beslissingen te nemen.

Ik geef dus de voorkeur aan een oplossing voor de lange termijn, maar die is niet zo snel genomen (alhoewel het natuurlijk geen maanden hoeft te duren).
Oud 02-10-2008, 07:32
Jon
Jon is offline
Citaat:
ik denk dat scholieren.com niet meer zo 'in' is als toen wij op de middelbare zaten, qua internet was het een andere tijd ook. scholieren.com was toen een begrip op het voortgezet, tegenwoordig wordt scholieren.com gabanned op scholen.
Mwa, ik zie niet waarom Scholieren.com nu minder in zou zijn dan vroeger. De bezoekersaantallen spreken je in ieder geval tegen. Wat ik wel zie is dat mensen steeds meer vertrouwen op Google om bij de verslagen te komen en daardoor voorbij gaan aan al het andere moois dat deze site te bieden heeft
Oud 02-10-2008, 09:13
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Mwa, ik zie niet waarom Scholieren.com nu minder in zou zijn dan vroeger. De bezoekersaantallen spreken je in ieder geval tegen. Wat ik wel zie is dat mensen steeds meer vertrouwen op Google om bij de verslagen te komen en daardoor voorbij gaan aan al het andere moois dat deze site te bieden heeft
Ik denk dat je het daar ook precies hebt. De meeste mensen gebruiken scholieren.com om verslagen te krijgen, niet om alle andere dingen. Daardoor worden dingen als het forum sneller overgeslagen. Er zijn tegenwoordig, voor zover ik weet, ook maar relatief weinig mensen die via de de mainsite op het forum terecht zijn gekomen.

Verder weet ik het niet van alle subfora hier, maar op degenen waar ik kom (Onzin, DK en seksualiteit bijvoorbeeld) wordt er op de jongere mensen (13,14,15) vrij negatief gereageerd. Logisch, want die zijn een stuk onvolwassener dan al die >19 jarigen hier, maar daardoor verlies je wel een groot aantal mensen.
Oud 02-10-2008, 09:25
Verwijderd
L&R een 20 + subforum, dan is het wel goed, want iedereen die hier om vraagt komt daarvandaan.
Oud 02-10-2008, 09:58
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
L&R een 20 + subforum, dan is het wel goed, want iedereen die hier om vraagt komt daarvandaan.
Mja, maar t gaat mij niet alleen om L&R. Ik zou ook bijvoorbeeld een topic over hoe je aan een goede zorgverzekering komt willen plaatsen of over een reis naar Azie. Ik zeg niet dat mensen die jonger dan 20 zijn daar niet over kunnen meepraten, maar het interesseert hen vaak niet. Net zoals het mij niet (meer) interesseert dat mensen puistjes hebben of hun wiskundeleraar niet mogen.
Oud 02-10-2008, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Mja, maar t gaat mij niet alleen om L&R. Ik zou ook bijvoorbeeld een topic over hoe je aan een goede zorgverzekering komt willen plaatsen of over een reis naar Azie. Ik zeg niet dat mensen die jonger dan 20 zijn daar niet over kunnen meepraten, maar het interesseert hen vaak niet. Net zoals het mij niet (meer) interesseert dat mensen puistjes hebben of hun wiskundeleraar niet mogen.
Dan plaats dat topic toch op reizen, de jongeren hebben er geen verstand van en zullen er (waarschijnlijk) niet in meepraten. daar is geen appart subforum voor nodig.
Oud 02-10-2008, 10:41
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Zo'n onderzoek zou zich inderdaad richten op de originele doelgroep, maar zij vormen wel de geboortegrond van dit forum. Het is daarnaast nog steeds een enorm grote doelgroep die onder handbereik ligt en (naar ik aanneem) nog steeds dit forum voedt. Deze aanvoer wordt steeds minder (waarom?) waardoor op den duur de levensvatbaarheid van dit forum afneemt. Daarmee sla ik niet de huidige doelgroep over, maar het is een manier om het 'probleem' bij de wortel aan te pakken. De aanpassingen voor beide groepen kunnen hieruit volgen en kunnen daardoor veel ingrijpender zijn en op de lange duur beter uitpakken dan hier wordt voorgesteld.

Statistieken zeggen niet alles en zijn vaak voor meerderlei uitleg vatbaar. Ik doel eerder op een kwalitatief onderzoek.
Dit wordt even mijn laatst post in dit topic.

Is het niet beter als je als beheerder zelf zo'n onderzoek start? Mensen die zich misschien in dit topic aanmelden als vrijwilliger zullen waarschijnlijk niet zo objectief zijn als je hoopt. Ik merk dat je als beheerder niet eens zoveel weet over hoe de samenstelling is op dit forum. Er staat 'naar ik aanneem' terwijl je dat eigenlijk glashelder zou moeten weten, ja toch? Bij grote bedrijven weten ze aan de top toch ook precies hoe hun personeelsbestand qua leeftijd verdeeld is en dan kunnen ze daar een beetje op focussen qua wervingsstrategie en in het wervingsbeleid. Anders hebben ze straks allemaal mensen die tegelijk met pensioen gaan.

Jij hebt nu eigenlijk straks een forum waarbij ze allemaal met pensioen gaan of zwaar over datum nog rondlopen. En weetje, dat hoeft helemaal niet erg te zijn, maar het vraagt wel een aantal aanpassingen van je forum! Volgens mij is een forum toch iets wat meer leeft in de oudere leeftijdscategorie die je nu op je forum hebt rondlopen. Jongere mensen hebben denk ik meer met interactieve en sneller werkende media. Maargoed dat zijn allemaal aannames die je dan zou moeten (laten) toetsen in je onderzoek.
Oud 02-10-2008, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe belangrijk je het forum vindt, maar misschien een idee om simpelweg meer reclame te maken voor het forum elders op de site? Toen ik op de middelbare zat kwam ik ook regelmatig op s.com voor verslagen, maar ik wist niet eens dat er een forum was.
Oud 02-10-2008, 11:48
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Dan plaats dat topic toch op reizen, de jongeren hebben er geen verstand van en zullen er (waarschijnlijk) niet in meepraten. daar is geen appart subforum voor nodig.
Maar omdat er zoveel topics staan over dingen die MIJ niet interesseren kom ik daar niet. En als ik daar mijn topic post wordt het ondergesneeuwd door topics over dingen die de 'jongere garde ' wel interesseert.

Het gaat mij er gewoon om dat ik me op 90/95% van het forum niet (meer) thuis voel, maar ik blijf komen voor een groep mensen die ik al langer ken. Nu geven zij echter aan hetzelfde gevoel te hebben. Dan moet daar toch iets aan te doen zijn, zodat er een (deel van een) forum is waar we wél 80% van de onderwerpen interessant vinden?

Maar wat mij betreft hoeft dat niet dit forum per se te zijn hoor. Als er zóveel weerstand is kunnen we ook wat anders gaan zoeken.

Ik snap gewoon niet zo goed wat je ertegen zou hebben als er wél een apart subforum komt...
Oud 02-10-2008, 12:04
Jon
Jon is offline
De gemiddelde leeftijd van mensen die het afgelopen jaar lid zijn geworden (en 1 keer of vaker gepost hebben en hun leeftijd ingevuld hebben) is 18 jaar. Meer vrouwen dan mannen. Dus met een 20+ sectie alleen red je het niet
Oud 02-10-2008, 12:30
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
De gemiddelde leeftijd van mensen die het afgelopen jaar lid zijn geworden (en 1 keer of vaker gepost hebben en hun leeftijd ingevuld hebben) is 18 jaar. Meer vrouwen dan mannen. Dus met een 20+ sectie alleen red je het niet
Echt? Hmm... dat zou je niet zeggen...

(of ben ik zo'n oude taart dat ik de 18-jarigen ook al ontgroeid ben? )

Wat ik wilde zeggen: misschien moet t forum niet veranderen maar moet ik gewoon verkassen. Dat zou best kunnen. Maar nou ja... omdat ik t vrij veel lees om me heen...
Oud 02-10-2008, 12:31
snoopy
snoopy is offline
Kunnen we anders niet een soort scholier+ versie maken van het echte forum, met dezelfde onderdelen? En die als een soort kopie onderaan zetten ofzo?
Oud 02-10-2008, 12:35
Lorelei
Lorelei is offline
Nou ja, maar er hoeft toch niet per se een leeftijdsselectie te zijn? Als iemand van 15 geinteresseerd is in zwanger worden of samenwonen, dan is diegene wat mij betreft vrij om mee te doen in de discussie. In praktijk komt het nauwelijks voor maar we hoeven hen niet per se buiten te sluiten. Het zou alleen fijn zijn als zulke dingen wel makkelijk besproken konden worden, zonder dat de 13 jarige of gaan zeuren, of zich geintimideerd voelen Op L&R kan dat tot op zekere hoogte, maar op de meeste subfora niet.
Oud 02-10-2008, 12:37
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Nou ja, maar er hoeft toch niet per se een leeftijdsselectie te zijn? Als iemand van 15 geinteresseerd is in zwanger worden of samenwonen, dan is diegene wat mij betreft vrij om mee te doen in de discussie. In praktijk komt het nauwelijks voor maar we hoeven hen niet per se buiten te sluiten. Het zou alleen fijn zijn als zulke dingen wel makkelijk besproken konden worden, zonder dat de 13 jarige of gaan zeuren, of zich geintimideerd voelen Op L&R kan dat tot op zekere hoogte, maar op de meeste subfora niet.
Nee, dat lijkt me ook. Het lijkt me absoluut niet nodig om een leeftijdsgrens eraan te hangen.
Oud 02-10-2008, 13:35
Verwijderd
Citaat:
het is gewoon een gevoel dat in een paar maanden tijd heel snel is gegroeid en steeds vaker en vaker genoemd wordt op L&R in ieder geval. Als ik de reacties daar een beetje peil, zou zeker 1/3e van de vaste/actieve bezoekers mee verhuizen naar een andere plek.. Dit topic is daarmee denk ik een soort "aan de bel trekken" dat die gevoelens heersen en daarmee de kans geven daar iets mee te gaan doen)
En hier sluit ik mij ook bij aan, als v-lid zijnde. En Barabas je laatste statement klopt niet echt, niet iedereen in DIT topic komt van L&R vandaan, ik post veel meer op Onzin dan op L&R. Maar we kaarten hier wel iets aan wat van belang is vind ik, ook voor alle andere elitaire forumertjes hier.

L&R heeft mijn interesse omdat daar gewoon meer mensen zijn die in een zelfde levensfase zitten als ik. Soort zoekt soort heh.

En goed, verder een nieuw subforum hoeft absoluut niet leeftijds gebonden te zijn maar ik denk dat het al heel er fijn zou zijn als we zouden beginnen met bv 1 nieuw subforum voor de mensen die scholier-af zijn. Waar we dingen zoals scripties en profs kunnen afzeiken Heel simpel om dat te doen... eigenlijk. En andere opleidingen/middelbare hebben ook hun eigen vakje (Toch? Zo vaak kom ik er niet) Op Studiekeuze gaat het toch nog vaak over havo/vwo etc. ... een subforum waarin universitaire en hbo etc dingen besproken kunnen worden is al een goed begin. Dat mis ik eerlijk gezegd best wel.

Edit: Is het overigens ook niet heel simpel om een survey aan te maken en een prompt bij het inloggen? Voor alle leden, en daarin een stel vragen van hoe ben je hier gekomen, bevalt het je, wat kunnen we veranderen? Dat moet ook niet zo moeilijk zijn dunkt me? En; ik weet niet of dit al standaard procedure is bij nieuwe leden... maar een vakje bij het aanmelden van hoe je hier bent gekomen, of even aanvinken...?
Oud 02-10-2008, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Gemíddeld 18, dat zegt toch eigenlijk al genoeg? Gemiddeld dus al scholier af.
Oud 02-10-2008, 15:22
Lilything
Lilything is offline
En ik had me nog zo voorgenomen niet meer te reageren, maar nog één keer dan.

Citaat:
Dit geeft al aan dat (bijna) iedereen die hier dus lid wordt geen scholier meer is Heb je inzicht in het aantal verwijderde accounts de laatste tijd? Volgens mij is dat echt ontzettend toegenomen.

Citaat:
Edit: Is het overigens ook niet heel simpel om een survey aan te maken en een prompt bij het inloggen? Voor alle leden, en daarin een stel vragen van hoe ben je hier gekomen, bevalt het je, wat kunnen we veranderen? Dat moet ook niet zo moeilijk zijn dunkt me? En; ik weet niet of dit al standaard procedure is bij nieuwe leden... maar een vakje bij het aanmelden van hoe je hier bent gekomen, of even aanvinken...?
Lijkt mij heel makkelijk

Dit wordt echt mijn laatste post in dit topic. Jon neem het mee, denk er (goed) over na. Probeer open te staan voor de gedachten van anderen, het zou zowaar het behoud van deze site kunnen betekenen, waarmee ik niet bedoel dat je opeens verdwenen zal zijn, maar het succes zal wel afnemen.

Ik sluit me volledig hierbij aan:

Citaat:

Ik krijg overigens de indruk van je Jon dat je het je niet zoveel uitmaakt als de wat oudere weggaan, maar dat je liever de jongere mensen binnenhaalt. Volgens mij is dat niet echt een goede strategie, voor een forumconcept, wat alweer een achterhaalde en geen flitsende techniek (meer) is. Om maar eens een voorbeeld te noemen, Fok heeft denk ik zijn overleving ook te danken aan het openstaan voor de behoeftes van zijn huidige forummers (klussen&wonen, ouders, e.d.). Ik krijg de indruk dat jij niet echt waardering hebt voor de wat oudere forummers, jammer.
Oud 02-10-2008, 16:03
Missy
Missy is offline
Citaat:
En ik had me nog zo voorgenomen niet meer te reageren, maar nog één keer dan.
Waarom niet, als ik vragen mag?

Citaat:
Dit geeft al aan dat (bijna) iedereen die hier dus lid wordt geen scholier meer is Heb je inzicht in het aantal verwijderde accounts de laatste tijd? Volgens mij is dat echt ontzettend toegenomen.
Het aantal verwijderende accounts is toegenomen, omdat het sinds binnenkort kan. Mensen verwijderen niet alleen hun account, omdat ze zich te oud voelen, maar ook vanwege privacy/slechte naam op het forum/niet meer willen forumen. Het is dus niet altijd leeftijd gebonden.
Oud 02-10-2008, 16:18
Jon
Jon is offline
Citaat:
Nee dat geeft aan dat er op iedere scholier die lid wordt er ook iemand lid wordt die geen scholier is. De verhouding is ongeveer 50/50. Dat is overigens geen nieuwe ontwikkeling, het forum heeft altijd een ouder publiek getrokken dan de rest van de site. De laatste jaren neemt totale de aanwas af.

De mogelijkheid voor het verwijderen van accounts bestaat sinds eind juli en rond de 40 mensen hebben er gebruik van gemaakt. Valt mee dus, netto is er nog steeds groei.

Citaat:
Ik krijg overigens de indruk van je Jon dat je het je niet zoveel uitmaakt als de wat oudere weggaan, maar dat je liever de jongere mensen binnenhaalt. Volgens mij is dat niet echt een goede strategie, voor een forumconcept, wat alweer een achterhaalde en geen flitsende techniek (meer) is. Om maar eens een voorbeeld te noemen, Fok heeft denk ik zijn overleving ook te danken aan het openstaan voor de behoeftes van zijn huidige forummers (klussen&wonen, ouders, e.d.). Ik krijg de indruk dat jij niet echt waardering hebt voor de wat oudere forummers, jammer.
Geen waardering voor de wat oudere forumers? Ik ben er zelf een

Maar wat is de beste strategie voor het behoud van een forum als het onze.. wie het weet mag het zeggen. FOK! profileerde zich vroeger als jongerensite, daar zijn ze op een gegeven moment bewust van afgestapt. Ik wou dat wij dat konden doen, maar ik heb nu eenmaal voor deze leeftijdsgebonden naam gekozen. Daar pluk ik nu de zure vruchten van
Oud 02-10-2008, 16:33
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat valt natuurlijk ook te verklaren doordat er nu meer (breedband)internetverbindingen zijn, toen ik mijzelf aanmeldde in 2003 (bijna 5 jaar ) had ik nog een inbelverbinding en zat ik op zijn hoogst 2 uur per dag op internet, fora waren toen een manier om eenvoudig en snel op de hoogte te komen over vanalles. (er waren ook wat minder fora die voor een algemeen publiek de moeite waard waren, IT-fora scoorden het hoogst in die tijd, ICQ was dé IM en Yahoo was nog een bedrijf van formaat, Googlen was nog geen werkwoord, en breezah's en msntaal waren nog geen termen)

Internet is een dynamische omgeving en ik denk dat daar een dynamische instelling bijhoort, doelgroepen veranderen op het web sneller dan in de reguliere maatschappij.

er zullen vast zat pageviews zijn maar de vraag is of dat gaat om het skimmen van de site of de site echt uitpluizen, ik denk dat de mensjes nu even snel dat boekverslag oppikken en voor de rest weinig interesse meer hebben, maargoed zijn allemaal vermoedens.

ik vermoed hetzelfde als lily:
Citaat:
Jongere mensen hebben denk ik meer met interactieve en sneller werkende media.
Citaat:
Ik wou dat wij dat konden doen, maar ik heb nu eenmaal voor deze leeftijdsgebonden naam gekozen. Daar pluk ik nu de zure vruchten van
forum.studenten.com door laten linken het onderschrift ook studenten onder je scholieren.com logo en een subforum genaamd: vervolgonderwijs.

N&A is altijd al wat oudere garde geweest maar ik denk dat doordat je de seniele senioren hier een (paar) specifieke plekje(s) geeft de rest van het forum wat interessanter wordt voor jongere leden omdat die geen zin hebben in ellenlange monologen.

heb er zelf verder weinig last van hoor en wat je met je forum doet moet je ook helemaal zelf weten maar vind wel dat mensen hier best aardige ideetjes oplaten.

Laatst gewijzigd op 02-10-2008 om 16:59.
Oud 02-10-2008, 16:50
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Waarom niet, als ik vragen mag?
omdat ik vond dat ik al erg veel reacties in dit topic had achtergelaten en ik wilde niet het hele topic kleuren met mijn mening en gedachtegang. (een indruk: Ik sta bovenaan met 14 reacties, terwijl degene onder mij er pas 8 heeft)

Citaat:
Maar wat is de beste strategie voor het behoud van een forum als het onze.. wie het weet mag het zeggen. FOK! profileerde zich vroeger als jongerensite, daar zijn ze op een gegeven moment bewust van afgestapt. Ik wou dat wij dat konden doen, maar ik heb nu eenmaal voor deze leeftijdsgebonden naam gekozen. Daar pluk ik nu de zure vruchten van
Ja, dat is ook een deel van het dilemma, de scholiergebonden naam van de site Ik zou de juiste strategie niet weten, maar het is denk ik echt belangrijk om daar grondig (en snel) een weloverwogen keuze in te maken. Die keuze zul jij moeten maken, denk ik. Een kort onderzoekje voordat ik op het forum kan van 5 min. zou jou een hoop inzicht kunnen geven en hoeft niemand veel tijd te kosten (jou ook niet als je het zo bouwt dat het digitaal geanalyseerd kan worden).

En nu ga ik dus echt even inhouden en andere forummers even de kans geven hun mening hier kenbaar te maken.
Oud 02-10-2008, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Als mensen op korte termijn zouden besluiten te vertrekken dan zou dat jammer zijn, maar ik zou het niet heel vreemd vinden. Dit forum is leeftijdgebonden en op een gegeven moment ben je uitgekeken (een eventueel studentenforum zal uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan). Het is daarmee voor mij ook geen aanleiding om snel beslissingen te nemen.

Ik geef dus de voorkeur aan een oplossing voor de lange termijn, maar die is niet zo snel genomen (alhoewel het natuurlijk geen maanden hoeft te duren).
Mja, duidelijk bericht. Eigenlijk kan het je dus weinig schelen dat een groep aangeeft zich hier niet meer thuis te voelen en zeg je "ga maar weg".

Ik zelf zou niet zien wat het bezwaar is tegen een tijdelijke korte-termijnoplossing en ondertussen het uitvoeren van een onderzoek voor een lange-termijnoplossing, maar het uiteindelijke woord is natuurlijk aan jou.

Ik ga in ieder geval verder kijken voor een andere oplossing voor ons ouwe lullen.. en dan laat ik het diegenen wel weten Voor mij houdt het forum bij deze in ieder geval binnenkort op. Bedankt voor je reacties!
Oud 02-10-2008, 17:36
Verwijderd
Ik vind wat arPos zegt eigenlijk nog wel het beste idee Gewoon de banner aanpassen van forum.studenten.com doorlinken, dan hoeft er verder niks te veranderen en kunnen wij ouwe lullen lekker verdergaan met het claimen van bepaalde subfora.
Oud 02-10-2008, 17:51
Jon
Jon is offline
Ik zou eerder kiezen voor een afsplitsing: het forum zoals we dat nu kennen wordt een studentenforum (en kunnen we uitbreiden met studentenprivileges). Het scholierenforum zou dan terug kunnen naar de kern: huiswerkfora, tijdelijk examenforum, meer?

Ik zet dan wel vraagtekens bij de levensvatbaarheid van beide fora: het studentenforum zou het standalone moeten redden (de link met het veel grotere Scholieren.com is immers weg), het scholierenforum is misschien te ver uitgekleed om interessant te kunnen zijn. Maar goed, dat kunnen we in een enquete vragen.
Oud 02-10-2008, 18:01
Verwijderd
waarom splitsen als je ook kunt uitbreiden?
Oud 02-10-2008, 18:37
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ik ga in ieder geval verder kijken voor een andere oplossing voor ons ouwe lullen.. en dan laat ik het diegenen wel weten Voor mij houdt het forum bij deze in ieder geval binnenkort op. Bedankt voor je reacties!
hou mij ook maar op de hoogte dan
Oud 02-10-2008, 19:05
Jon
Jon is offline
Citaat:
waarom splitsen als je ook kunt uitbreiden?
Uitbreiden tot wat? Een hybride forum waar de studenten zich blijven ergeren aan de scholieren en de scholieren zich in steeds mindere mate niet thuis zullen voelen. Liever maak ik er dan een full-blown studentenforum van. Dat is een oplossing die meer uitgaat van de realiteit.
Oud 02-10-2008, 19:13
Lilything
Lilything is offline
waarom koop je niet:

forum.oudscholieren.com (oid)
en koppel je dat aan scholieren.com

En zorg je ervoor dat de thema's die hier duidelijk uiteenlopen, zoals L&R, Schoolzaken, (misschien) onzin, klussen&wonen oid. met sterke nadruk op L&R en schoolzaken dan vooral.

Jon, waarom probeer je het niet gewoon als testomgeving? Waar ben je bang voor?
Oud 02-10-2008, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Uitbreiden tot wat? Een hybride forum waar de studenten zich blijven ergeren aan de scholieren en de scholieren zich in steeds mindere mate niet thuis zullen voelen. Liever maak ik er dan een full-blown studentenforum van. Dat is een oplossing die meer uitgaat van de realiteit.
true. wat dat betreft ben ik voor. maar de huidige indeling moet dan wel op de schop idd.
Oud 02-10-2008, 19:41
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
waarom koop je niet:

forum.oudscholieren.com (oid)
en koppel je dat aan scholieren.com

En zorg je ervoor dat de thema's die hier duidelijk uiteenlopen, zoals L&R, Schoolzaken, (misschien) onzin, klussen&wonen oid. met sterke nadruk op L&R en schoolzaken dan vooral.

Jon, waarom probeer je het niet gewoon als testomgeving? Waar ben je bang voor?
Een forum opzetten kost nogal wat tijd en moeite. Natuurlijk ga je niet naar aanleiding van een klacht van een handjevol leden een heel nieuw forum opzetten, ook niet als test.
Oud 02-10-2008, 19:45
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Een forum opzetten kost nogal wat tijd en moeite. Natuurlijk ga je niet naar aanleiding van een klacht van een handjevol leden een heel nieuw forum opzetten, ook niet als test.
Nou, dat valt wel mee hoor... Kijk, een supermooi forum kost veel tijd. Maar ik heb laatst in een uurtje een forum opgezet...
Oud 02-10-2008, 19:54
M@rco
M@rco is offline
Tuurlijk, als je wil heb je in een uurtje een forum in elkaar gezet, maar wat heb je dan helemaal? Er moeten mensen komen die het geheel gaan runnen, je moet nadenken over wat voor onderwerpen je op je forum wil, je moet een bepaalde doelgroep voor ogen hebben en die groep moet het forum vervolgens ook nog eens weten te vinden. Plus dat je dan een forum hebt gemaakt voor een doelgroep die niet op deze site komt (scholieren.com), dus hoe ga je dat regelen? Hoe krijg je meer bezoekers dan het handjevol mensen uit dit topic? En bedenk ook dat een forum geld kost. Op dit forum staan geen banners, dus het levert helemaal niets op. Hoe moet dat dan met nóg een forum?

Het lijkt allemaal erg simpel, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Het is niet iets wat je zomaar op korte termijn even regelt, maar iets waar je van tevoren goed over nadenkt (en dat kost natuurlijk tijd).
Oud 02-10-2008, 20:08
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
handjevol....

Snoopy als jij dat kunt, wat let je, ik denk dat je zeker 25 man mee kunt krijgen
Oud 02-10-2008, 20:31
Lorelei
Lorelei is offline
Jeetje doe een beetje rustig zeg. "Dit topic staat er al sinds gisteren en Jon heeft nog steeds geen perfecte oplossing en uitvoering? "

Ik vind het feit dat hij hier leest, reageert en meedenkt al erg bemoedigend en ik vind niet dat je kan verwachten dat-ie meteen ieder idee wat hier gepost wordt, uitvoert.
Oud 02-10-2008, 20:33
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Jeetje doe een beetje rustig zeg. "Dit topic staat er al sinds gisteren en Jon heeft nog steeds geen perfecte oplossing en uitvoering? "
Jaja sorry de relevantie is nu denk ik wel duidelijk
nu ga ik echt niet meer posten hier
Oud 02-10-2008, 20:34
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Jaja sorry de relevantie is nu denk ik wel duidelijk
nu ga ik echt niet meer posten hier
De relevantie? Alsof jij/wij/jullie niet ook nog wel een maand kunnen wachten.
Oud 02-10-2008, 20:47
Verwijderd
Tuurlijk is een maand geen enkel probleem om te wachten.. langer ook niet.. maar dan moet Jon er wel iets mee willen. Uit eerdere posts liet hij blijken dat het verliezen van de oude garde jammer, maar normaal was en hij zich wilde blijven richten op de doelgroep "scholieren". Dan houdt het dus gewoon op voor die oude garde, niet?

Nu reageert Jon echter met een andere optie, namelijk het scheiden van de fora na een uitgevoerd onderzoek, dat is al heel iets anders natuurlijk en verandert het verhaal ook

Weet je, er zijn de afgelopen maand twee leden vertrokken om de reden zich niet meer thuis te voelen en een stuk of 10 mensen hebben gezegd erover na te denken om te vertrekken.. voor deze vertrekkers en twijfelaars maakt een mogelijke oplossing over een half jaar of een mogelijke oplossing over twee jaar nogal een verschil Als er iets concreets is, zoals "er gaat iets mee gedaan worden", dan kan dat de doorslag geven om daarop te wachten.

Overigens zei er iemand eerder dat het alleen om mensen van L&R gaat, maar het kan natuurlijk ook dat alle mensen die hier behoefte hebben zich tot L&R wenden omdat het daar mogelijk is over een aantal onderwerpen al te praten met elkaar.
Oud 02-10-2008, 21:29
Verwijderd
ehm... ik kom amper op L&R...
Oud 02-10-2008, 21:47
martijn1985
martijn1985 is offline
is er onder de huidige generatie studenten niet een handige marketingstudent die nog een scriptie-onderzoek moet doen? Wellicht dat Jon daar nu namelijk een plekje voor heeft...
Oud 03-10-2008, 00:29
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik vind wat arPos zegt eigenlijk nog wel het beste idee Gewoon de banner aanpassen van forum.studenten.com doorlinken, dan hoeft er verder niks te veranderen en kunnen wij ouwe lullen lekker verdergaan met het claimen van bepaalde subfora.
Mja ik vind dat je het forum best voor beide sites kan gebruiken, 2 aparte fora worden ze te klein en je verliest de wisselwerking waarbij de oudjes als adviesorgaan optreden, in feite zie ik dat de oudere mensen hier voorstellen een stap opzij te willen zetten.

maar blijft aan jon, en als ik m'n garfield agenda mag geloven kan dat wel even duren

bovendien kan je op de ene site reclame maken voor de andere site en bijvoorbeeld een scholierenonderwerp linken aan een studentenondwerp.

Citaat:
Subforum; Studenten
- N&A
- L&R
- DK
- Onzin (vooruit)
- Levensbeschouwing

done.

buiten dat subforum kan de rest van het forum compleet op scholieren gerichte zaken zijn, je scheid het zoals de scholen ook gescheiden zijn.

Scherper

Laatst gewijzigd op 03-10-2008 om 00:50.
Oud 03-10-2008, 01:20
Verwijderd
Citaat:
Ik zou eerder kiezen voor een afsplitsing: het forum zoals we dat nu kennen wordt een studentenforum (en kunnen we uitbreiden met studentenprivileges). Het scholierenforum zou dan terug kunnen naar de kern: huiswerkfora, tijdelijk examenforum, meer?

Ik zet dan wel vraagtekens bij de levensvatbaarheid van beide fora: het studentenforum zou het standalone moeten redden (de link met het veel grotere Scholieren.com is immers weg), het scholierenforum is misschien te ver uitgekleed om interessant te kunnen zijn. Maar goed, dat kunnen we in een enquete vragen.
Dat vind ik ook prima. Eerlijk gezegd denk ik dat er zelfs mensen terúg komen als het een studentenforum wordt. Maar extra aanwas, tja, die zou dan via andere wegen moeten komen... Sowieso komen er veel mensen via via hier, denk ik.

Op zich is er trouwens denk ik niks mis mee als je op s.com ook gewoon een link zet naar een tweede studentenforum (met de mededeling 'ook oudscholieren vermaken zich nog op deze site!' of zoiets erbij ), en eventueel een link binnen forum.scholieren.com, zodat scholieren ook de weg kunnen vinden naar een forum.studenten.com, toch? En gewoon een onderdeel maken van studenten.com, nu die site toch actief is...
Oud 03-10-2008, 12:18
Balance
Balance is offline
Ik kwam vandaag dit topic tegen op Onzin en vind het wel een voorbeeld van het probleem.
Je ziet daarin:

- Een jong meisje (13/14 ofzo?) dat in haar naïviteit denkt zo'n vraag te kunnen stellen op Onzin. Haar topic verzandt in een hoop letterlijke onzin en zelfs grove taal in haar richting. Ik denk dat we dit meisje niet meer terug zien op ons forum, terwijl zij de doelgroep is van de site.
- Onzinners van 18 of 20+ die de zoveelste domme griet voorbij zien komen met een niet doordachte stelling en daar eens hartelijk om gaan lachen.

Van beide kanten is ontzettend goed te begrijpen dat ze elkaar zat zijn. Wij zijn geneigd (ook ik als fb op mijn eigen subfora) om zodra een topic niet al te netjes is opgesteld of nogal naïef overkomt en daarmee tot onzin leidt, een topic te sluiten en de TS de schuld te geven. Maar feit is dat je op je 12/13/14e nog zo bent, dat je dan geen geweldige stellingen hebt voor Nederlands, dat je msn-taal gebruikt want dat is hip onder je leeftijdsgenoten en dat je domme opmerkingen maakt. En voor die eigenschappen van de doelgroep staan we eigenlijk totaal niet open.

Ik denk dat je dat ook niet gedwongen op kan leggen, maar dat een splitsing in 2 delen (scholierendeel en studentendeel) hierbij meer zal opleveren, bijv. in de vorm die arPos noemt. Maar dan moet dat scholierendeel dus ook aantrekkelijk genoeg zijn voor nieuwe aanwas. Dat zal betekenen dat het volledig bij hun cultuur moet aansluiten, met bijv. ook ruimte voor msn-taal ed.
Oud 03-10-2008, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je dat ook niet gedwongen op kan leggen, maar dat een splitsing in 2 delen (scholierendeel en studentendeel) hierbij meer zal opleveren, bijv. in de vorm die arPos noemt. Maar dan moet dat scholierendeel dus ook aantrekkelijk genoeg zijn voor nieuwe aanwas. Dat zal betekenen dat het volledig bij hun cultuur moet aansluiten, met bijv. ook ruimte voor msn-taal ed.
Dit vind ik ook best een goed idee, zoals arPos hier boven een beetje liet zien. Tijdelijk een nieuwe sectie toevoegen als trial... mischien? Met een paar van de andere wat 'volwassener' topics die al bestaan, sticky bovenaan met waar de sectie voor is... en hoppa.

Het is natuurlijk niet meteen perfect, en hier hoef je ook geen onderzoeken voor te doen of nieuwe forums voor te maken, of reclame voor te maken. Het past gewoon in de bestaande site...

Ik heb weer eens Fok! doorgekeken en ik zie echt en waslijst aan secties, eigenlijk alles kun je daar kwijt.

De rest van deze site kun je blijven focussen op de doelgroep, maar er komt ook een plekje voor andere mensen... en zo breid je je uit. En er zullen vast wel nieuwe FB's te vinden zijn voor die functie.
Oud 03-10-2008, 13:15
Verwijderd
Citaat:

Ik denk dat het binnen de kortste keren uitgestorven zou zijn.
Oud 03-10-2008, 13:24
arPos
arPos is offline
Citaat:
Mja de verdere indeling zou ik aan jon openlaten, ik kan me voorstellen dat je bepaalde subfora zoals DK op zowel het scholieren als op het studentendeel zou willen, aan de andere kant vraag ik me af of een 14 jarige voet zet bij wetenschap, de studenten hebben geen subs nodig over middelbareschoolvakken.

maar dat zijn op zich zaken die je gaanderweg kan aanpassen, en om aanwas te vinden zul je weer reclame moeten gaan maken en de oudjes hier moeten dan ook stoppen met vervelend doen over spelfouten en ondoordachte stellingen.
Oud 03-10-2008, 14:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
maar dat zijn op zich zaken die je gaanderweg kan aanpassen, en om aanwas te vinden zul je weer reclame moeten gaan maken en de oudjes hier moeten dan ook stoppen met vervelend doen over spelfouten en ondoordachte stellingen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat het een onmogelijke opgave is.

Ik zelf erger me ook aan types die expres allerlei woorden fout schrijven.
Aan de andere kant weet ik dat bijvoorbeeld mijn nichtje van 13 er maar niks van snapt dat ik leestekens en hoofdletters gebruik op msn, want: 'je zit tog nie op sgol'
Dan kan ik honderd keer roepen dat ze normaal moet schrijven en ik kan haar belachelijk maken, maar zij gaat mijn mening toch niet overnemen. Het enige wat gebeurt is dat de kloof tussen ons nog groter wordt en bij forummers betekent het dus dat ze niet meer terug komen.
En van beide kanten (14- tegenover 20+) kun je compromissen op dit vlak haast wel vergeten, want een twintiger accepteert zulke taal niet en een jonge tiener wil zijn eigen taaltje kunnen blijven spreken. Vandaar dat ik denk dat een splitsing eigenlijk onvermijdelijk is wil je jonge forummers aantrekken.

Regels voor berichten