![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
hoe ik het weet? Nja, ik geloof dat de bijbel zegt wat God zegt. Oh, en ik heb nooit het woord hemel genoemd he. Een passage uit de bijbel die mij inspireert tot de gedachte dat God recht zal laten geschieden, en die meteen wat vertelt over wat God recht vindt: wow, na even biblija.netten, ik had gelijk ![]() bleh, enniewee, God spreekt in Jesaja over dat er recht zal geschieden, dat houd in dat hij "opkomt" voor zijn eigen recht, hij straft de mensen die hem niet als majesteit erkenden, en dat hij opkomt voor het recht van de mensen die hem dienden. Het boek is geschreven door Jesaja een profeet, bestemd voor het volk Israël denk ik, in een tijd dat Israël verdrukt werd door andere volken enzo, in ieder geval, dat was/is bijna altijd het geval dus toen vast ook ![]() passage 1)
Spoiler
passage 2) (over onvruchtbare vrouw, een schande vroeger, net zoiets als dat je als vrouw in een moslimland als overspelige wordt beschuldigd als je verkracht bent)
Spoiler
passage 3)
Spoiler
passage 4) uit het nieuwe testament, het boek openbaringen
Spoiler
en verder blijkt uit het leven van jezus ook wel wat God recht vindt.
Spoiler
bron: www.biblija.net |
Advertentie | |
|
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
verder is voor mij de bijbel zien als het woord van god vrij lastig, ik meen dat het woord van god allesomvattend is, de bijbel is een vrij goed en mooi geschreven vertolking van verschillende interpretaties van dat gevoel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Spoiler
Citaat:
Spoiler
Spoiler
passage 3)
Spoiler
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-01-2009 om 20:05. |
![]() |
|||
Citaat:
God zal nergens voor boeten. Iedereen zal boeten voor wat hij/zij fout heeft gedaan. Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar het is niet zo dat als jij denkt dat Jezus je heeft vergeven je alles kunt gaan doen wat God verboden heeft. |
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk klopt het niet wat je zegt, het is heel goed mogelijk om zonden te begaan en daarna te denken dat Jezus je vergeven heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
laten we het dan maar niet hebben over x aantal priesters die niet 'werkelijk' christelijk waren |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Mooi hoe het gros de bijbel weer letterlijk opvat.
Ik zeg over het algemeen niet dat ik geloof aangezien ik geen zin heb in associaties met lui uit de bible belt waar schrikbarend veel mensen elk figuur dat gelooft mee generaliseren. Ook heb ik het niet zo op mensen die stukken uit de bijbel gebruiken als beargumentatie voor wat dan ook of discussies voeren over geloof en het gaan vergelijken met wetenschap. Alsof elke gelovige de theorie van Darwin ontkent. Het punt dat ik probeer te maken is dat ik de bijbel en de verhalen erin symbolisch beschouw en dat is dus hoe dan ook persoonlijk. Mocht God dan daadwerkelijk op de aarde komen is mijn geloof over want zodra je het/Hem hebt gezien is het geen geloven meer. |
![]() |
|
God zal sowieso nooit 'voet zetten op aarde'. Hij heeft er geen enkele reden voor om het wel te doen. Als hij besluit om de wereld te vernietigen kan hij het net zo goed vanuit waar hij ook mag zitten doen.
Als God inderdaad zo machtig is kan hij net zo goed iedereen die hij wil spreken/doden/beledigen naar zich toe halen ipv naar aarde toe te komen.
||
![]() |
Citaat:
Als jij of ik rottigheid hebt uitgehaald, en de straf daarop was eeuwig daarvoor boeten.(lijkt me geen pretje ![]() Misschien simpel geredeneerd, maar goed |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() als God God is kan je ook het onlogische van Hem verwachten. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
ik ben het gewoon eens met die post hoor. of ik heel die heilige geest voorstelling moet slikken is een 2e, ik vind het een metaforisch begrip dat het begrijpen van je morele verantwoording inhoudt. is dat een heilige geest mja, is dat een leerprocess mja, onheft het je van rechten en plichten onder menselijke regels (en dus tevens goddelijke) nee. Citaat:
![]() Citaat:
ik heb het gevoel dat dit maar de helft van het verhaal is, het gaat niet zo zeer om de daad, zoals in vele bijbelverhalen ten uitdrukking komt, het gaat ook om de omstandigheden en het zelfbegrip in de nasleep van een daad, het leermoment zogezegd. een moordenaar is volgens de bijbel niet persé eeuwig verdoemd. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-01-2009 om 15:51. Reden: Onnodige hoofdletters XD |
![]() |
||
Citaat:
Dag des oordeels. Dag = periode van zon en maan, in menselijke termen 24u Oordeel = Beslissing. je kan er alle kanten mee op, zoals met heel johannes.
||
Citaat:
Ik heb niet een definitie willen geven van Gods oordeel in mijn post, ik heb alleen bovenstaande vraag proberen te beantwoorden. Ik geloof dat ik door die bijbelgedeeltes te quoten wel degelijk iets heb laten zien van wat God recht en krom vindt, en van waarom ik denk dat hij recht zal laten geschieden op de bewuste dag dat hij "voet op de aarde zet" oh en wat God vindt dat recht is is misschien subjectief, maar dat kan niet want hij heeft en principe het recht gemaakt. Net als dat je moeilijk kan zeggen dat rond vierkant is, ooit heeft iemand besloten dat rond rond is, en daar wijk je nu gewoon niet meer van af. Same as met God heeft besloten dat recht recht is -> wat recht is. (oh en ik antwoordde zo laat omdat ik lui was) |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
zo zou hij zomaar kunnen beslissen gewoon alles te vernietigen ![]() Citaat:
Het hele punt daarmee is dus dat je wel kan leren wat rond is en slechts na kan denken over wat gods rechtdoen is. Godsdienstleer is dus per definitie al fout. Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Sterker nog, er is wat te zeggen voor de visie dat ethiek en geloof in goden wederzijds uitsluitende zaken zijn, omdat elke gelovige zichzelf per definitie kwetsbaar maakt voor immorele religieuze dogma's. Kweek dat fenomeen een paar eeuwen, en het zal zichzelf versterken, en je hebt verschijnselen als het feit dat studenten op een Christelijke hogeschool in Ede luid protesteren of op z'n minst verbaasd reageren op de stelling dat 'buitenlanders ook aardig kunnen zijn'.
||
Citaat:
ik ben überhaupt niet bekent met alle religiën die er bestaan, jij wel?
|
![]() |
wel ik denk dat god eens goed met zijn hoofd zou schudden
voor al wat dat wij als mens hebben aangericht door zijn schepping te verwoesten. Ik denk dat ij iedereen ter wereld zou straffen met hun borstel en vuilblik in de hand te geven en zeggen en nu mogen jullie handenarbeid verrichtenterwijl hij met een pint naar de koers zit te zien |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Maar dat doet niet ter zake voor de kwetsbaarheid tegenover het risico dat die dogma's binnendringen. Dat is immers inherent aan religie. De vraag bij religieuze moraal is niet of het moreel is, maar of de godheid het goed vindt, en wat die godheid goed vindt, is daarmee direct voor moreel verklaard. Wat de godheid goed vindt, is precies wat zijn priesters ervan willen maken. Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De figuren dan wel mensen uit de bijbel zijn geen superwezens het zijn mensen, beledigingen en tegenstellingen in de bijbel zijn bovendien geïnspireerd op de oorspronkelijke verhalen ten tijde van de kanaan. Gooi daar een doorlopende traditie van oorlog bovenop en je hebt "de joods/christelijke stoming" hoezo?
|
@arPos:
Gewoon wou ff weten.. marree...ben je dan ook tegen sommige dingen die er in de bijbel staan? Ik bedoel, heb je ooit iets opgemerkt in de bijbeld waarvan je dacht: Dat kan echt niet/Geloof ik niet/Wat een onzin ..??
||
Citaat:
de christelijke bijbel zelf heeft boven andere filosofisch spirituele boeken wel een belangrijke plaats ingenomen, mede doordat ik de geschiedenis en de traditie ken, dit is buiten mijzelf natuurlijk ook erfelijk bepaald. erfelijk als in:
Spoiler
in feite behandeld m.i de bijbel maar dus de koran en bepaalde griekse en egyptische teksten etc. hetzelfde verschijnsel, een vraagstelling die actueel blijft. maar om toch een beetje aan je vraag tegemoed te komen, sommige meningen die voortvloeien uit de bijbel onderschrijf ik geenzins, jezus is in mijn visie geenzins 'de' zoon gods. de boekwerken van de bijbel zijn niet bepaald in een dag geschreven, niet eens in een leven, het zal je als mens meer dan een leven kosten het te begrijpen, en m.i. is het domste wat je kan doen pretenderen dat je zus of zo uit die of deze passage op de een dan wel de andere manier moet bekijken. maar de bijbel als subject van de overweging, het gesprek, de vraagstelling ondersteun ik in zijn geheel voor 100% ik geloof niet in de bijbel, ik geloof niet in de koran ik geloof in een 3e overkoepelend spiritueel element waar vele geniale mensen over na hebben gedacht en waar toch geen conclusie voor bestaat.
||
Misschien ontzettend dom, maar wat zijn de andere twee spirituele elementen (volgens jou)?
En.. zeg je nu eigenlijk dat de bijbel vrij nutteloos is? : Citaat:
||||
Citaat:
dit ondersteun ik met de wetmatigheid dat elke actie een gelijke en tegengestelde reactie kent. het 3e element wat ik als gelovige slechts kan benoemen als god is het grootste wat ik ken, is spiritueel van aard en de 'prima causa' van het bestaan, ik geloof dat er reden achterzit en ik weet niet noch zal ik weten wat het doel is. Geloof is de vraagstelling; waarom het bestaan, de conclusies zijn nooit te bewijzen, de mijne ook niet maar het proces is belangrijk voor de mens, voor mij als mens. naast dat ik vind dat mijn persoonlijke invulling elke andere gelovige omvat of deze nou religieus-monotheïstisch -polytheïstisch of 'vrij' is vind ik bovendien dat je als gelovige ook moet kunnen accepteren dat iemand de net zo min te bewijzen conclusie; toeval aanhangt hierboven benoemd als atheïsme. Citaat:
ik geloof dat alle gebeurtenissen in de bijbel waar gebeurt zijn, hiervoor zie ik aanwijzingen en dat wens ik niet te betwijfelen. echter liever dan het woord van god, zie ik de bijbel als het woord over god. als ik het woord van god wil zien dan kijk ik om me heen. Hoe je de bijbel ook ziet zelfs puur als literair werk hij is zonder twijfel nuttig. Citaat:
de bijbel is daar een hulpmiddel voor en je kan er een bepaald belang aan hangen. ik vind dat je van mening moet zijn dat hoe belangrijk het voor jou persoonlijk is je nooit moet pretenderen dat jij het beter begrijpt dan een willekeurig ander en dat jouw conclusie over de een dan wel andere filosofische-spirituele boekwerken daarom dé uitleg is die een ander moet aanhangen. maar alsjeblieft, ja ik hou van praten over geloof, zelfs met vastgekoekte streng-religieuzen ![]() al meen ik dat in WOII de bladzijden ook als tabakspapier werden gebruikt.
|||
Citaat:
Citaat:
Maar hoe kan een mens een boek schrijven over het woord van god, als er nog geen woord van god is? Je kan toch niet door alleen maar om je heen te kijken besluiten om een heel boek te gaan schrijven over het woord van god?
|||
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel, ik heb als atheïst en hardcore scepticus het voor elkaar gekregen dat iemand ging geloven in een door mij verzonnen spook, zelfs op de manier dat ze dat bleef doen toen ik zei dat ik het verzonnen had. Mensen spoken of goden wijsmaken werkt precies hetzelfde.
||
Citaat:
Maar mijn vraag was bedoeld voor een gelovige dus had ik ook een serieus antwoord verwacht (hiermee bedoel ik uiterdaad niet dat ik atheïsten niet serieus neem).
||||||
Citaat:
Citaat:
bovendien is de bijbel niet door "een" mens geschreven maar door vrij slimme mensen die daar talloze eeuwen over hebben gedaan om de juiste verwoordingen en omschrijvingen te vinden w.b.t. dit moeilijk uit te leggen (het is een gevoel! - hans teeuwen) subject. in de tijd dat deze verschillende schrijvers het woord over god opschreven was er dus (concludeer ik) wel degelijk al een woord van god om hen heen wat als basis diende tot hun interpretatie. hiermee is de beschouwing god dus een beschouwing van het bestaan zelf. Citaat:
vele mensen ook mensen die geen bijbelboeken schrijven hebben een analytisch brein. slechts een beperkt aantal hebben hun analyses verwoord en op schrift gesteld. in die beperkte groep vallen bovendien een flink aantal personen die geen bijbelboeken hebben geschreven maar wel analytische denkbeelden over de vraag god op schrift hebben gesteld. en zelfs vandaag de dag zijn er nog mensen die het niet kunnen helpen om zich af te vragen waarom en hun bevindingen en ervaringen op schrift te stellen voor het nageslacht, zelfs met de afnemende mate van schrijfculturen sinds de opkomst van radio en TV. Citaat:
Daar de atheïst niet in god geloofd worden alle natuurlijke zaken niet door god omvat maar door het woord alles. Omdat ik (god hebbe m'n ziel ik heb het geprobeert) geen atheïst ben is hierdoor is bij mij als gelovige, god gelijk aan alles en derhalve de grootste en de alwetene. alles wat bestaat is natuurlijk, bovennatuurlijk is onbestaand.... Citaat:
hoe de atheïst het in het kort dus: toeval noemt en de gelovige het: reden noemt. alleen hiervoor verdien je al een plaats naast een genie als johannus.
Laatst gewijzigd op 08-02-2009 om 22:04. |
![]() |
|
@ arPos:
Dank je voor je compliment. Ik vind het een eer vergeleken te worden met johannus, al is mijn kennis van johannus niet bijster groot. Ik wist zelfs tot voor kort niet wie johannus was. Al mijn kennis over het geloof haal ik uit mezelf, en natuurlijk uit verhalen die rondom mij verteld worden, die ik weer op mijn beurt betwijfel, en niet (heb er niets tegen) uit boeken. Maar even een andere vraag: Wat precies is voor jou het verschil tussen een Christen en een Moslim (afgezien van het feit dat Christenen god God noemen en Moslims god Allah noemen)?
||
Citaat:
waarbij je aan de era direct een relatie kan leggen naar de hoeveelheid beschreven geweld. bovendien zijn de monotheïstische religies vrij jong en waren daarvoor polytheïstische religies meer de norm, het is een punt van discussie in hoeverre de monotheïstische religies daar hun gronde hebben. religies die verder van die traditie staan zijn o.a. het amerikaans en europees paganisme, het scandinavisch polytheïsme en de aziatische traditie, hoewel ook hier uitwisseling niet geheel uit te sluiten is (slechts wat minder duidelijk) hoewel er niet zoiets is als 'een' christen (vooral die niet) en 'een' moslim zijn er natuurlijk talloze culturele en interpretatieverschillen te vinden tussen die 2, in kunst, gebeden, filosofie, voedsel, riten etcetc. in feite is het dezelfde filosofische beschouwing van het bestaan op een andere manier beschreven en geïnterpreteerd. maargoed, die groepen zijn dus fictief.
Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 12:18. |
![]() |
|
ik denk eerder dat wij Hem opsluiten op het moment dat er een man/vrouw/wezen opstaat en zich God noemt. Ik zou wel vragen waar hij/zij/het Lilith heeft gelaten
![]()
|
![]() |
Oké, wat denk ik hierover?
Ik ben protestants opgevoed, 18 jaar en nog steeds 'zwaar' protestants. God zal op de wolken komen en de mensen die onbekeerd zijn, zullen niet weten wat zij moeten doen. Zij zullen weg willen kruipen voor God, omdat Hij zo'n allerheiligst Iemand is. De mensen die bekeerd zijn en een nieuw hart hebben, mogen naar de hemel om daar God te loven. De mensen die onbekeerd zijn, God niet wilden dienen, zullen naar de hel gaan. De aarde zal vergaan door vuur. Zie voor meer: de Bijbel (Statenvertaling) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 |