Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2009, 17:57
Verwijderd
het meest stomme vind ik.. dat STEL je kunt reanimeren maar je hebt geen officieel EHBO diploma.. Mag je het niet doen! Ze hebben blijkbaar liever dat iemand t niet red ofzo ... Terwijl ik toch echt vind.. dat als er niemand anders in de buurt is die wel een officieel diploma heeft je het best mag doen zodat je iemand leven redt!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 18:24
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Kunnen reanimeren is niet hetzelfde als een certificaat hebben. Wat stel je voor? Dat iemand die gaat reanimeren zich eerst gaat identificeren bij de omstanders? Als jij enig idee hebt over hoe je moet reanimeren, en de omstanders geen idee dan zul je moeten doen wat je kunt. Certificaat of niet.

Daarnaast vergeet jij volledig je eigen veiligheid. Als ik in een brandend gebouw ben, waar ik iemand tegen kom die in principe reanimatie nodig heeft en ik acht het niet veilig om dat te geven, dan ren ik wel degelijk weg.

Dat zei ik ook, je mag niet beslissen dat het geen zin heeft om te reanimeren. Je mag echter best opmerken dat iemand mogelijk lijkvlekken heeft, zodat je dat kunt melden als een arts ter plaatse komt.
Citaat:
(uiteraard letten op eigen veiligheid)
dat is er wel ingeslagen hoor..

en ik zeg niet dat ik het eens ben met de regeltjes ofzo! ik vind het pure onzin maar als jij niet bevoegd ben mag je niet reanimeren, je hoeft je papiertje niet te showen ofzo maar je moet hem wel hebben.
ik heb een keer een collega gehad die wel kon reanimeren (en ook bevoegd, bekwaam en weet ik t allemaal) die brak bij het reanimeren een aantal ribben, shit happends.
maar de man was wel gered.. maar de familie klacht vervolgens wel bijna mijn collega aan wegens de gebroken ribben
echt sorry hoor
maar goed, als jij dus reanimeerd maar dit niet officieel mag kunnen ze je dus ook aanklagen (als je het wel kan ook, dat heb ik zojuist verteld maar dan heb je nog iets om terug te vallen, als jij het wel doet maar niet kan bewijzen...)
nogmaals ik vind het zelf net zo idioot als iedereen, ik vertel alleen hoe wij het leren
Oud 18-02-2009, 06:45
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Volgens mij is iedere burger bij wet verplicht om tot hulp over te gaan (naar beste kunnen), dat wil dus ook zeggen dat je gewoon moet beginnen met reanimeren - je ziet genoeg folders liggen/hangen waar dat in staat, dat je gewoon moet beginnen met reanimeren indien dit nodig is. Echt moeilijk is het overigens niet, en het kan een mens zijn leven redden. Dus gewoon beginnen met reanimeren, en niet zeiken. En mocht je niet willen overgaan tot beademing, dan kun je allicht minstens pompen. Beter iets, dan niets...

Citaat:
Artikel 450:

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/450.html
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 07:13
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
het meest stomme vind ik.. dat STEL je kunt reanimeren maar je hebt geen officieel EHBO diploma.. Mag je het niet doen! Ze hebben blijkbaar liever dat iemand t niet red ofzo ... Terwijl ik toch echt vind.. dat als er niemand anders in de buurt is die wel een officieel diploma heeft je het best mag doen zodat je iemand leven redt!
Je mag het dan best doen hoor! Slechte hartmassage geeft meer overlevingskans dan helemaal geen hartmassage! Alleen als er iemand in de buurt is die wél een EHBO diploma heeft, dan moet je het natuurlijk aan diegene overlaten en niet in de weg zitten (behalve als diegene erg moe wordt en jou vraagt om het even over te nemen). Als je 112 toch al belt (dat moet je sowieso doen) kun je ook aan ze vragen of ze uitleg willen geven over reanimatie.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 15:02
martijn1985
martijn1985 is offline
Is er een jurist die weet hoe dit in elkaar steekt? Het lijkt mij namelijk volledig onwenselijk dat zulke regels bestaan.

@rare kwast: iedereen kan iedereen aanklagen om van alles, het gaat er om wat de rechter uiteindelijk vind. (in theorie kan ik jou aanklagen omdat jouw haarkleur mij niet aanstaat, ik raaskal er even wat regeltjes omheen en we staan voor de rechtbank. De rechter beslist dan uiteraard in mijn nadeel)

Regels voor berichten