Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2009, 11:48
Verwijderd
Citaat:
a.u.b. even terug naar genesis 2 en 3 of moet ik een slotje aan gaan vragen?
Mijn vraag aan jou staat nog open:
In hoeverre vind jij dan dat Eva geen blaam treft als ze wel Adam een appel geeft van de boom waarvan zij weet dat hij in ieder geval niet mag eten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2009, 12:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
haha, argumentatieloos. Ik neem aan dat je niets beter meer hebt dan je stelling te herhalen zonder argumenten De leeftijd van de aarde is bepaald op aardsedagen, die waren er niet op het moment van schepping van de aarde.
Je ontwijkt omdat je niet wilt toegeven dat je verloren hebt.

Uit de bijbel is op te maken: schepping van het licht (1e dag) -> rest scheppingsweek inclusief de mens (6 dagen) -> rest van de geschiedenis, die theologen becijferen op 6000 jaar. De paniekerige creationistische uitvlucht dat er tussen de schepping van het licht en de schepping van de aarde miljarden jaren zouden zitten slaat nergens op, en het contrast tussen de echte leeftijd van de aarde en de 6000 wordt er ook niet kleiner op.

Maar goed, creationisme is dan ook altijd een achterhoedegevecht dat aan elkaar hangt van wanhoop en drogredenen.

Ontopic is er trouwens op te merken dat het citaat op de eerste pagina van Hernuel Fan weinig afdoet van de bewering van Arpos. Dat iemand iets weet staat niet gelijk aan dat hun god het gezegd zou hebben, om nog maar te zwijgen van het feit dat ze in het verhaal niet doodgingen na aanraken of eten.
Oud 16-02-2009, 13:03
arPos
arPos is offline
Citaat:
Mijn vraag aan jou staat nog open:
In hoeverre vind jij dan dat Eva geen blaam treft als ze wel Adam een appel geeft van de boom waarvan zij weet dat hij in ieder geval niet mag eten?
Individuele verantwoordelijkheid, het is niet Eva's verantwoording om op te letten wat adam doet en laat, maar die van Adam zelf, vooral daar god adam specifiek heeft gezegd dat het niet mocht (aangenomen dat de vertaling juist is that is)

Strikt genomen is eva zondig als ik paulus erbij pak (hermuel) omdat ze iets doet wat een ander (adam) niet op prijs stelt, maar zoals ik al aanhaalde zijn dat 1) verschillende boeken en 2) ging het me er meer om of ik juist lees dat God voor de schepping van eva het aan adam heeft verteld.

Citaat:
1 Now the serpent was more crafty than any of the wild animals the LORD God had made. He said to the woman, "Did God really say, 'You must not eat from any tree in the garden'?"

2 The woman said to the serpent, "We may eat fruit from the trees in the garden, 3 but God did say, 'You must not eat fruit from the tree that is in the middle of the garden, and you must not touch it, or you will die.' "

4 "You will not surely die," the serpent said to the woman. 5 "For God knows that when you eat of it your eyes will be opened, and you will be like God, knowing good and evil."

6 When the woman saw that the fruit of the tree was good for food and pleasing to the eye, and also desirable for gaining wisdom, she took some and ate it. She also gave some to her husband, who was with her, and he ate it.
Bron: biblegateway.com
New int. version

Spoiler

...
-> cross reference E
Citaat:
Genesis 3:17

17And to Adam he said,

"Because you have listened to the voice of your wife
and have eaten of the tree
(A) of which I commanded you,
'You shall not eat of it,'

http://www.biblegateway.com/passage/...6:7&version=47
+
Spoiler

Youngs
Want anders kunnen we net zo makkelijk concluderen dat ze geen van beide zondig zijn omdat ze geen besef van goed en kwaad hadden

Ik zou juist eerder zeggen dat het adams verantwoording was om te zeggen nee dat mag niet, dat heeft god me gezegd (vooropgesteld dat hij er bij was zoals in sommige versies wel staat en typisch in sommige versies is weggelaten -> de lutherse en de nederlandse blinken hier vooral in uit.)

Citaat:
om nog maar te zwijgen van het feit dat ze in het verhaal niet doodgingen na aanraken of eten.
Nou zeg! smerige leugenaar...

o wacht god maakte de mens naar zijn evenbeeld

Citaat:
het contrast tussen de echte leeftijd van de aarde en de 6000 wordt er ook niet kleiner op.
Hadden we niet al vastgesteld dat de berekening (alle leeftijden uit de bijbel optellen) die tot 6000 jaar lijdt een bullshitberekening is.

net zoiets als alle leeftijden in de pinktjesreeks optellen om erachter te komen hoe oud pinkeltjesland is hoe kom je erop
Citaat:
Maar goed, creationisme is dan ook altijd een achterhoedegevecht dat aan elkaar hangt van wanhoop en drogredenen.
Mwa, dat is waar indien je god als een fysieke entiteit beschouwt.
strikt genomen zal een wetenschapper of atheïst geen uitspraak willen doen over of het universum ontstaan of altijd geweest is maar zullen ze de optie ontstaan best open willen houden.

Laatst gewijzigd op 16-02-2009 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 13:17
mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Je ontwijkt omdat je niet wilt toegeven dat je verloren hebt.

Uit de bijbel is op te maken: schepping van het licht (1e dag) -> rest scheppingsweek inclusief de mens (6 dagen) -> rest van de geschiedenis, die theologen becijferen op 6000 jaar. De paniekerige creationistische uitvlucht dat er tussen de schepping van het licht en de schepping van de aarde miljarden jaren zouden zitten slaat nergens op, en het contrast tussen de echte leeftijd van de aarde en de 6000 wordt er ook niet kleiner op.

Ik ontwijk niks, jij komt gewoon niet met argumenten. Het enige is dat je het persoonlijk onzin vind. De wetenschappelijke wereld geeft niets om jouw persoonlijke mening. Feit is dat er geen aardse dagen waren op het moment van schepping van de aarde. De tijdsduur tussen deze schepping en de schepping van het licht en dus het ontstaan van de meetbare tijd is onbekend. Maar goed, dat je weinig waarde hecht aan wetenschappelijke methoden had je reeds al geïllustreerd.

Laatst gewijzigd op 16-02-2009 om 17:22.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 13:19
mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Individuele verantwoordelijkheid, het is niet Eva's verantwoording om op te letten wat adam doet en laat, maar die van Adam zelf, vooral daar god adam specifiek heeft gezegd dat het niet mocht (aangenomen dat de vertaling juist is that is)
Eva heeft toch niet vertelt dat de vrucht van de boom kwam? Eva was op de hoogte dat Adam er niet van mocht eten en Adam mag redelijkerwijs er vanuit gaan dat Eva hem niet iets voorzet waar hij niet van mag eten.
Oud 16-02-2009, 13:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
Eva heeft toch niet vertelt dat de vrucht van de boom kwam? Eva was op de hoogte dat Adam er niet van mocht eten en Adam mag redelijkerwijs er vanuit gaan dat Eva hem niet iets voorzet waar hij niet van mag eten.
Dat hangt er dus vanaf of het zo is dat adam erbij was zoals in de meeste (engelse) versies staat.

ik vind het erg opvallend dat passages zijn weggelaten in verschillende andere versies (bv. nederlandse/lutherse) en dat geldt wel voor meer stukken in genesis, het is ook typisch dat het juist die zinnen zijn waar deze 'zonde' discussie over gaat.

ook is het typisch dat de zin "her husband who was with her"
niet op een andere manier vertaald zijn zoals andere passages maar botweg weggelaten zijn alsof het een poging is de discussie weg te nemen.

Of which I commanded you not to eat (god tegen adam) wordt in de nederlandse: het boek, vertaald met jullie, wat raar is als er daarvoor staat: en tegen adam zei hij...

typisch erg typisch

vandaar heel dit topic.
Oud 16-02-2009, 16:45
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vooraleerst weet ik niet hoe goed deze vertaling is.

Genesis 1:2

God heeft alleen adam bevolen niet van de boom der kennis te eten, dit was zelfs voordat hij eva creëerde.

in feite heeft eva dus niet tegen gods wil in gehandeld en hadden wij niet uit het paradijs gegooit hoeven worden.

vooropgesteld dat adam van het stuk dat hij van haar kreeg niet wist dat het van die boom kwam, zouden we zelfs nu nog in eden moeten zijn.

iemand die z'n 2-cents hierover kwijt wil?

gaat je vooropstelling niet gewoon in tegen alle versies van de zondeval in?
Daarnaast: als het gods wil was dat er niet van de boom gegeten werd, dan ging ook eva tegen die wil in. Ik zie eigenlijk niet echt ruimte voor vraagstelling, aangezien de strekking van het zonderverhaal zo volkomen obvious is.

misschien dat orpheus technisch gezien niet achterom keek, omdat hij zich gewoon helemaal omdraaide. goden doen gewoon niet aan dat soort vormfouten, die bliksemen gewoon als ze willen.
Oud 16-02-2009, 18:34
hookee
hookee is offline
Citaat:
ook is het typisch dat de zin "her husband who was with her"
niet op een andere manier vertaald zijn ....
Her husband? Wie heeft die twee in het huwelijk doen treden? Het moet niet gekker worden, volgens mij bestond het huwelijk nog lang niet. Of ben je, als je elkaar's maatjes bent voor God al getrouwd?
Krijg je dan trouwens geen vorm van incest (Eva = {uit} Adam)?
Over de parallelle "leeftijd van de aarde" topic; waarom spreken we over Christelijke jaren, en geen joodse? Volgens mij is het begrip "jaar" als omwenteling om de zon veel jonger dan de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 20:32
JaJ
JaJ is offline
Volgens mij lever je nou alleen maar commentaar op taal. Is er zo weinig steekhoudends tegen de bijbel in te brengen dat je echt alleen maar met vormfouten kunt komen?

medeofftopic: je hebt wel gelijk, vroeger was een jaar natuurlijk een omwenteling van de zon om de aarde
Oud 17-02-2009, 02:46
hookee
hookee is offline
Citaat:
Is er zo weinig steekhoudends tegen de bijbel in te brengen dat je echt alleen maar met vormfouten kunt komen?
Je kent het spelletje "doorfluisteren" wel he? De eerste fluistert een verhaal in iemands oor die het vervolgens doorfluistert etc.etc. Zo is de bijbel ontstaan en was het de enige methode van verspreiden, geen boekjes in hotelkamers die met de jaren steeds dikker werden..
Op die manier is voor je het weet een stel getrouwd of gebeuren de meest fantastische dingen zoals slangen die praten. Of nog erger, ontstaat er ergens een Godheid. Dat maar een vormfout noemen noem ik een "major understatement" en een grove belediging voor alle christenen .
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 17:00
arPos
arPos is offline
Citaat:
gaat je vooropstelling niet gewoon in tegen alle versies van de zondeval in?
Nee want god creëerde de mens naar zijn evenbeeld, waarmee god en slecht al een feit waren voor de boom, de mens adam& eva hebben m.i. zich dus uitstekend gehouden aan gods wil

Citaat:
Daarnaast: als het gods wil was dat er niet van de boom gegeten werd, dan ging ook eva tegen die wil in. Ik zie eigenlijk niet echt ruimte voor vraagstelling, aangezien de strekking van het zonderverhaal zo volkomen obvious is.
Daarom was het gods wil niet, immers god is omnipotent.

Citaat:
misschien dat orpheus technisch gezien niet achterom keek, omdat hij zich gewoon helemaal omdraaide. goden doen gewoon niet aan dat soort vormfouten, die bliksemen gewoon als ze willen.
Dat zeg ik, daarom is onze goed vs. slecht, ying vs. yang "gebliksemd" en dus bij voorbaat niet zondig, wat wel zondig is, is niet van je fouten leren.

maar het gehele bovenstaande is geheel besides the point, ik vroeg me af waarom er in sommige versies wordt gesproken van
1. god verteld adam dit dat zus en zo
2. eva wordt gecreëerd
3. Eva komt bij boom
4. Adam is erbij.
5. God zegt tegen adam, wat ik je bevolen heb niet te doen
6. god zegt dat niet tegen eva
7. god herhaald tegen adam, wat ik je bevolen heb niet te doen.

en in andere versies dat tot 3 hetzelfde is maar vervolgens het stuk, zeggen tegen adam is weggelaten of vervangen door jullie...

ik vind dat specifieke persoongerichte nogal van belang in die fictieve zondevraag.

a) want anders kunnen we zoals gezegd (paulus - > hermuel) zeggen dat ze uberhaupt zondig zijn omdat ze beiden iets doen wat een willekeurig ander niet wilt.
b) ze beiden zowiezo doen wat god wilt, anders was het gods wil niet
c) stellen dat je de bijbel niet metaforisch kan opvatten, wat niet waar is
d) stellen dat eva zondig is omdat ze eigenlijk een rib van adam is, dus adam is zondig = eva is zondig.

Maargoed als we op die toer gaan kan ik je ook wel vragen hoe de mensheid kan ontstaan als adam en eva, slechts 2 zoons hebben gekregen...

Citaat:
Her husband? Wie heeft die twee in het huwelijk doen treden? Het moet niet gekker worden, volgens mij bestond het huwelijk nog lang niet. Of ben je, als je elkaar's maatjes bent voor God al getrouwd?
Krijg je dan trouwens geen vorm van incest (Eva = {uit} Adam)?
Dat vroeg ik me eigenlijk ook gelijk af, doch het staat in alle engelse versies die ik heb bekeken. misschien leuk voor iemand die hebreeuws/latijn of grieks kunnen lezen om nader te onderzoeken of óók daar "vertaal"verschillen in zit.

Citaat:
Over de parallelle "leeftijd van de aarde" topic; waarom spreken we over Christelijke jaren, en geen joodse? Volgens mij is het begrip "jaar" als omwenteling om de zon veel jonger dan de bijbel.
Nee hoor jaar als omwenteling van de zon wordt al veel langer gebruikt dan de schrijfkunst, en zelfs langer dan het begin van de nomadische farizeëers, de maya's, oude egyptenaren en zelfs chinezen wisten al dat als je een stok in de grond stopte de lengte en positie van de schaduw omgerekend kon worden in tijd, men gaat ervan uit dat dit van belang werd toen men van jager/verzamelaar veranderde in een dier dat voedsel ging verbouwen.

theoretisch echter kan het nog ouder zijn want seizoenen, dag en nacht maar ook bv. regenval of juist droogte in een bepaald seizoen kan natuurlijk zelfs voor het verbouwen en houden van voedsel al van belang zijn geweest.

Citaat:
Volgens mij lever je nou alleen maar commentaar op taal. Is er zo weinig steekhoudends tegen de bijbel in te brengen dat je echt alleen maar met vormfouten kunt komen?
Spoiler

Of was dat tegen hookee bedoelt?

Citaat:
medeofftopic: je hebt wel gelijk, vroeger was een jaar natuurlijk een omwenteling van de zon om de aarde
lol

relatieve posities he, vanaf aarde gezien wentelt de zon

Citaat:
Je kent het spelletje "doorfluisteren" wel he? De eerste fluistert een verhaal in iemands oor die het vervolgens doorfluistert etc.etc. Zo is de bijbel ontstaan en was het de enige methode van verspreiden, geen boekjes in hotelkamers die met de jaren steeds dikker werden..
Op die manier is voor je het weet een stel getrouwd of gebeuren de meest fantastische dingen zoals slangen die praten. Of nog erger, ontstaat er ergens een Godheid. Dat maar een vormfout noemen noem ik een "major understatement" en een grove belediging voor alle christenen .
D'accoord toch is er aan de essentie van het verhaal niet veel veranderd.
Oud 17-02-2009, 20:03
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Wie had het over slangen? mijn commentaar was juist dat je niet commentaar leverde op pratende slangen en godheden, maar op een woordje dat eventueel misschien wel eens verkeerd gebruikt zou kunnen zijn.

mogelijk is er een fout ingeslopen bij de vertaling naar het engels door 'husband' te zeggen (wie weet zat de fout er al eerder in, in de griekse versie ofzo) omdat er mogelijk in de (hypothetische) tijd van adam en eva nog geen notie was van het huwelijk. Het verhaal, het idee van het verhaal blijft, ondanks dat specifieke punt, gelijk. De specifieke husband-fout verdwijnt weer bij een vertaling naar het nederlands als je zegt 'zijn vrouw,' aangezien het inderdaad ging om een vrouw, door god aan hem gegeven, wat er dan weer letterlijk staat.

oftewel: je doet moeilijk over taal, terwijl er wel meer niet deugt aan het verhaal. Je zegt het zelf: op een gegeven moment worden er zelfs pratende slangen in het verhaal opgenomen... maar in plaats van op te merken dat slangen helemaal niet kunnen praten, bewijs jij dat de bijbel niet klopt door te stellendat adam en eva nooit getrouwd hadden kunnen heten.
Oud 18-02-2009, 08:54
Gatara
Gatara is offline
Altijd leuk om de naardense bijbel erbij te pakken:

Spoiler
Oud 18-02-2009, 12:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ontwijk niks, jij komt gewoon niet met argumenten. Het enige is dat je het persoonlijk onzin vind. De wetenschappelijke wereld geeft niets om jouw persoonlijke mening.
Waarom nu weer zo kinds op de persoon spelen om het laatste woord te kunnen krijgen? 'de wetenschappelijke wereld'? M'n beste, 'de wetenschappelijke wereld' zou schaterlachen van je creationistische non-logica. Waarom haal je zo'n beledigende bewoording erbij als vaststaat dat het je standpunt niet dient?

Heb eens een beetje respect voor andere mensen en ga inhoudelijk op de zaken in.
Oud 18-02-2009, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Waarom nu weer zo kinds op de persoon spelen om het laatste woord te kunnen krijgen? 'de wetenschappelijke wereld'? M'n beste, 'de wetenschappelijke wereld' zou schaterlachen van je creationistische non-logica. Waarom haal je zo'n beledigende bewoording erbij als vaststaat dat het je standpunt niet dient?

Heb eens een beetje respect voor andere mensen en ga inhoudelijk op de zaken in.
Zeg jij ook echt.

Ik speel helemaal niet op de persoon. Dat de wetenschappelijke wereld geen waarde hecht aan persoonlijke meningen is een feit. Of dat nou jouw mening is of mijn mening. Het gaat om de feiten, feit is dat er geen tijd meetbaar is tussen moment van schepping van de aarde en moment van schepping van de tijd. Je kan zoveel op de man spelen zoals je nu doet, maar aan wetenschappelijke argumenten ontbreekt het je. Bovendien pas ik een creationistische logica toe, want die vertelt ons juist dat de aarde 6000 jaar oud is. De wetenschappelijke logica geeft aan dat dit niet te meten is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 19:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik speel helemaal niet op de persoon. Dat de wetenschappelijke wereld geen waarde hecht aan persoonlijke meningen is een feit. Of dat nou jouw mening is of mijn mening.
En dus is de bewering dat er volgens de bijbel miljarden jaren zaten tussen het scheppen van de zon en de aarde, niet meer dan jouw op geen enkele manier te onderbouwen mening, waar, zoals je zelf al stelde, de wetenschap niets om geeft.
Oud 18-02-2009, 20:04
Verwijderd
Citaat:
En dus is de bewering dat er volgens de bijbel miljarden jaren zaten tussen het scheppen van de zon en de aarde, niet meer dan jouw op geen enkele manier te onderbouwen mening, waar, zoals je zelf al stelde, de wetenschap niets om geeft.
Ik beweer dan ook niet dat er miljarden jaren tussen zitten, ik beweer dat de tijdsduur onbekend is. Lezen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 14:44
arPos
arPos is offline
Citaat:
Het gaat om de feiten, feit is dat er geen tijd meetbaar is tussen moment van schepping van de aarde en moment van schepping van de tijd.
m.i. een rare veronderstelling, tijd begon tegelijk met het ontstaan van het universum:
als je verondersteld dat de ster 'zon' (of een andere) al aanwezig was of tegelijk is ontstaan met de planeet 'aarde'.

immers tijd is slechts de interpretatie van de 'afstand' van licht.

op jouw manier bestond er geen tijd tot de mens bedacht wat tijd was, wat overigens toepasbaar klopt, maar wetenschappelijk niet.

tijd is afstand en daarmee al bestaand vanaf het eerste moment.
Indien er dus een eerste moment is, anders heeft het altijd bestaan en kan je ook zeggen dat tijd dus van geen betekenis is.

Zoals de astrologische term: ruimte-tijd, wat ook wel afstand door het vacuüm inhoudt

Citaat:
gatara schreef:
Altijd leuk om de naardense bijbel erbij te pakken:
Die zegt niets anders:.
1) god zegt je zult niet eten
2) eva wordt gemaakt
3) eva eet van vrucht en geeft aan man bij haar
4) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen
5) aan vrouw vraagt hij wat heb je gedaan
6) beest/serpent/slang heeft me verleidt
7) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen.
Oud 19-02-2009, 15:08
Verwijderd
Citaat:
m.i. een rare veronderstelling, tijd begon tegelijk met het ontstaan van het universum:
als je verondersteld dat de ster 'zon' (of een andere) al aanwezig was of tegelijk is ontstaan met de planeet 'aarde'.

immers tijd is slechts de interpretatie van de 'afstand' van licht.

op jouw manier bestond er geen tijd tot de mens bedacht wat tijd was, wat overigens toepasbaar klopt, maar wetenschappelijk niet.

tijd is afstand en daarmee al bestaand vanaf het eerste moment.
Indien er dus een eerste moment is, anders heeft het altijd bestaan en kan je ook zeggen dat tijd dus van geen betekenis is.

Zoals de astrologische term: ruimte-tijd, wat ook wel afstand door het vacuüm inhoudt
Ik heb het over de Bijbel. Ik beweer ook niet dat er geen tijd aanwezig was, ik beweer enkel dat de tijd niet meetbaar is. Tijd is in de bijbel gedefinieerd in dagen als het opkomen van de zon. Aan de hand van die definitie ik de leeftijd bepaalt uit de Bijbel. Het optellen van dagen kan dus alleen op het moment dat dagen meetbaar zijn. Tussen de schepping van de aarde en de dagen zit een bepaalde tijd. Deze tijd is niet meetbaar en dus kunnen er geen conclusies worden getrokken over de leeftijd van de aarde aan de hand van de Bijbel.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 15:26
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik heb het over de Bijbel. Ik beweer ook niet dat er geen tijd aanwezig was, ik beweer enkel dat de tijd niet meetbaar is.
Niet in de bijbel maar theoretisch dus wel... In den beginne creëerde god hemel en aarde..
God creëerd licht en donker
<tijd bestaat en is meetbaar volgens einsteins e=mc2>
rest van de creatie totaal 6 dagen en een dagje luieren in het park.

Citaat:
1(A)In the beginning (B)God (C)created the heavens and the earth.

2The earth was [a](D)formless and void, and (E)darkness was over the surface of the deep, and (F)the Spirit of God (G)was [b]moving over the surface of the waters.

3Then (H)God said, "Let there be light"; and there was light.

4God saw that the light was (I)good; and God (J)separated the light from the darkness.

5(K)God called the light day, and the darkness He called night And (L)there was evening and there was morning, one day.

6Then God said, "Let there be an (M)expanse in the midst of the waters, and let it separate the waters from the waters."

7God made the [c]expanse, and separated ( N)the waters which were below the expanse from the waters (O)which were above the expanse; and it was so.

8God called the expanse heaven. And there was evening and there was morning, a second day.
Dus als ik het goed heb staat hier god creéerd universum + daarna licht en donker op de eerste dag, je weet inderdaad niet hoe lang dat is (maar minder dan 24u als je van aardse dagen uitgaat), maar de fictieve tijd die er tussen die 2 inzit is theoretisch wel meetbaar.

of bedoel je iets anders?
Citaat:
en dus kunnen er geen conclusies worden getrokken over de leeftijd van de aarde aan de hand van de Bijbel.
dat klopt
Oud 19-02-2009, 21:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Die zegt niets anders:.
1) god zegt je zult niet eten
2) eva wordt gemaakt
3) eva eet van vrucht en geeft aan man bij haar
4) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen
5) aan vrouw vraagt hij wat heb je gedaan
6) beest/serpent/slang heeft me verleidt
7) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen.
Is het hele verhaal niet gewoon een antwoord op de veel voorkomende vraag in een mens leven:

waarom gaan we dood?

een soort ooievaars-sprookje?
Oud 19-02-2009, 22:01
arPos
arPos is offline
Citaat:
Is het hele verhaal niet gewoon een antwoord op de veel voorkomende vraag in een mens leven:
waarom gaan we dood?
Plausibel maar irrelevant.
Oud 20-02-2009, 06:42
hookee
hookee is offline
Citaat:
waarom gaan we dood?
Ik ben ervan overtuigd, en vanaf toen konden we er iedere vrouw voor verantwoordelijk stellen.

V.w.b. "husband" kan ik ook nog wel een verklaring verzinnen;
Adam sliep met Eva, kregen kinderen. De paus heeft gezegd dat dat niet mag voor het huwelijk, dus logisch (voor een christen) terugredenerend; ze moesten wel getrouwd zijn..
We passen de vertaling aan en het past allemaal weer in het straatje van de huidige kerk.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 09:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ben ervan overtuigd, en vanaf toen konden we er iedere vrouw voor verantwoordelijk stellen.

V.w.b. "husband" kan ik ook nog wel een verklaring verzinnen;
Adam sliep met Eva, kregen kinderen. De paus heeft gezegd dat dat niet mag voor het huwelijk, dus logisch (voor een christen) terugredenerend; ze moesten wel getrouwd zijn..
We passen de vertaling aan en het past allemaal weer in het straatje van de huidige kerk.
nouja, als je onder huwelijk verstaat een (on)geschreven contract dat betekent dat je voor elkaar zorgt en met elkaar voortplant, ja dan kan je het een huwelijk noemen.

Maareh, Eva kreeg haar kids pas nadat ze verbannen waren uit het Paradijs, he.

Dit brengt me meteen een andere gedachtegang in mij op:

het Eva-Adam verhaal is niet alleen een verklaring waarom we doodgaan, maar ook waarom ons "kind-zijn" (onschuldigheid, het eeuwige leven lijken te hebben, nog niet goed het onderscheid kunnen makend tussen goed en kwaad (theoretisch dan)), overgaat in rebellie en volwassenheid. Als Adam en Eva immers uit het paradijs zijn, beginnen ze het "echte leven". Moeten ze hard werken en kinderen baren.
Oud 20-02-2009, 09:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Plausibel maar irrelevant.
Zeker niet relevant, want als het verhaal slechts een verklaring is - een oude verklaring, opgesteld in prehistorische tijden waarin vrouwen het sowieso niet echt voor het zeggen hadden, dan is het meer dan logisch dat je niet direct kunt stellen dat Eva blaam treft en er nu - in deze tijd - met die opvatting verder zou moeten leven en al vrouwelijk nagelacht van Eva verguisen.
Oud 20-02-2009, 11:38
arPos
arPos is offline
Citaat:
het Eva-Adam verhaal is niet alleen een verklaring waarom we doodgaan, maar ook waarom ons "kind-zijn" (onschuldigheid, het eeuwige leven lijken te hebben, nog niet goed het onderscheid kunnen makend tussen goed en kwaad (theoretisch dan)), overgaat in rebellie en volwassenheid. Als Adam en Eva immers uit het paradijs zijn, beginnen ze het "echte leven". Moeten ze hard werken en kinderen baren.
je slaat de spijker op de metaforische kop.

Citaat:
Zeker niet relevant, want als het verhaal slechts een verklaring is - een oude verklaring, opgesteld in prehistorische tijden waarin vrouwen het sowieso niet echt voor het zeggen hadden, dan is het meer dan logisch dat je niet direct kunt stellen dat Eva blaam treft en er nu - in deze tijd - met die opvatting verder zou moeten leven en al vrouwelijk nagelacht van Eva verguisen.
vind dat uberhaupt al lastig, immers uit een geworden, dus als je de vrouw wat wilt aanrekenen dan reken je het jezelf aan.

maar laten we hier inderdaad even op voortborduren...

zou je dan tevens kunnen stellen dat de vrouw het meest ontwikkeld is daar zij en niet hij de eerste was met de menselijke ontdekkingsgave, werd eva niet gecreëerd door god juist om de mens die eigenschap te geven zich boven andere dieren te stellen?

i.a.w. Maakte god eva niet juist als een entiteit die het gebod zou overtreden (eventueel hieraan toevoegen: zolang hij dat niet "persoonlijk" aan haar verbood)
Oud 20-02-2009, 13:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
je slaat de spijker op de metaforische kop.
en Eva was de eerste die rebelleerde, want vrouwen worden eerder volwassen dan mannen

Citaat:
zou je dan tevens kunnen stellen dat de vrouw het meest ontwikkeld is daar zij en niet hij de eerste was met de menselijke ontdekkingsgave, werd eva niet gecreëerd door god juist om de mens die eigenschap te geven zich boven andere dieren te stellen?
Misschien. Maar als Adam een olifant was geweest, dan was Eva dat ook wel. Ik weet niet of je daarmee een hierarchie aan vast zou moeten plakken, maar eerder dat soortgenoten bij soortgenoten horen. Adam met een olifant is geen combinatie. Wel een olifant + olifant en Adam + Eva.

Citaat:
i.a.w. Maakte god eva niet juist als een entiteit die het gebod zou overtreden (eventueel hieraan toevoegen: zolang hij dat niet "persoonlijk" aan haar verbood)
Ja, lijkt mij wel. En daarom staat die boom er ook. Als het niet de bedoelig was, dan had ie die boom wel sowieso weggelaten.

Eva treft geen blaam, maar juist eer
Oud 21-02-2009, 23:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Eva treft geen blaam, maar juist eer
HOOFDSTUK XVI.
Overal wordt de kruiderij der Zotheid gevonden.
Spoiler

Eensch?

Spoiler

Laatst gewijzigd op 22-02-2009 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2009, 19:01
Gatara
Gatara is offline
Ik zei dat Eva geen blaam treft, maar eer; maar dat betekent niet dat dat in het verleden (en zelfs nu) ook zo geinterpreteerd werd/wordt - helaas.
Oud 24-02-2009, 12:12
Verwijderd
Adam en Eva moet je zien als symbool. De mensheid kan niet uit twee mensen zijn voortgekomen. Of wil je beweren dat de kinderen van Adam en Eva vervolgens met elkaar lekker aan incest deden? Adam en Eva staan symbool voor de eerste mannen en vrouwen die als eerste de aarde bevolkten. Het paradijs staat voor de harmonie met de natuur, die toen nog niet verstoord was.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2009, 14:18
Uice
Uice is offline
Citaat:
Adam en Eva moet je zien als symbool. De mensheid kan niet uit twee mensen zijn voortgekomen. Of wil je beweren dat de kinderen van Adam en Eva vervolgens met elkaar lekker aan incest deden? Adam en Eva staan symbool voor de eerste mannen en vrouwen die als eerste de aarde bevolkten. Het paradijs staat voor de harmonie met de natuur, die toen nog niet verstoord was.
Denk je dat het zo bedoeld is? En zo ja, waarom?
Oud 24-02-2009, 15:58
arPos
arPos is offline
Citaat:
Adam en Eva moet je zien als symbool.
Doe ik, ik zie het als symbool voor elke man of elke vrouw op aarde.
Citaat:
De mensheid kan niet uit twee mensen zijn voortgekomen. Of wil je beweren dat de kinderen van Adam en Eva vervolgens met elkaar lekker aan incest deden?
Homosexuele incest zelfs

Citaat:
Adam en Eva staan symbool voor de eerste mannen en vrouwen die als eerste de aarde bevolkten. Het paradijs staat voor de harmonie met de natuur, die toen nog niet verstoord was.
Dit ben ik dus niet met je eens, het is m.i. zeker symboliek en metaforisch maar het gaat m.i. dus over kennis vs. geen kennis en het daarmee verbonden innerlijk geluk/gevoel gods.

Het is ook logisch dat die vraagstelling over waarom wij kennis zo nastreven door de eeuwen heen herhadelijk gesteld wordt, want waarom wij wel en de dieren niet.

Goed nog maar een vraagje voor de lol:
Als de serpent al wist wat er zou gebeuren impliceerd dit dan dat de serpent al van de boom der kennis gesnoept had?
Oud 24-02-2009, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Denk je dat het zo bedoeld is? En zo ja, waarom?
Ik zie het als enige mogelijkheid om die tekst zo te interpreteren. Ik snap niet hoe je het verhaal letterlijk kan nemen. Maar verder heb ik geen bewijs natuurlijk dat het zo is. Ik denk dat het zo bedoelt is omdat, als je het verhaal letterlijk neemt belachelijk is. Raar is het niet, dat mensen het een sprookjesboek gaan noemen als je begint te beweren dat de bijbel letterlijk genomen moet worden. Maar verder geloof ik niet veel. Ik sluit alleen niet uit dat er een god is, die ooit alles gemaakt heeft. De bijbel vind ik te onbetrouwbaar, net als alle boeken die zo lang geleden geschreven zijn. Wij zien de wereld heel anders dan die generaties van zo lang geleden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2009, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Dit ben ik dus niet met je eens, het is m.i. zeker symboliek en metaforisch maar het gaat m.i. dus over kennis vs. geen kennis en het daarmee verbonden innerlijk geluk/gevoel gods.

Het is ook logisch dat die vraagstelling over waarom wij kennis zo nastreven door de eeuwen heen herhadelijk gesteld wordt, want waarom wij wel en de dieren niet.

Goed nog maar een vraagje voor de lol:
Als de serpent al wist wat er zou gebeuren impliceerd dit dan dat de serpent al van de boom der kennis gesnoept had?
Tja, waarom laat god een boom maken die wij niet kunnen weerstaan? Wij weten niets af van goed en kwaad, dus ook niet het besef van het kwaad zoals ongehoorzaamheid. Net als een kind weet het kind niet wat slecht of goed is. Het drinkt vergif als het kan, puur omdat het eruit ziet als iets lekkers. Wij zorgen ervoor dat onze kinderen niet bij die spullen. God rijkt het blijkbaar zijn kinderen aan. En dan boos worden? Dat klopt niet. Bovendien, hij is alwetend, hij wist dat het ging gebeuren. Dus hoe kan je dan boos worden?

Ik denk dat de serpent in dienst van god is. Satan betekent Waarom zou je een boze geest überhaupt in een perfecte wereld toelaten? Was er dan al zonde? Waarom liet een alwetende god een boze geest in een perfecte wereld wetende dat hij de mens zou gaan verleiden?

De boom van kennis van goed en kwaad staat misschien wel voor de periode dat de mens goede en slechte daden van elkaar begon te onderscheiden. De slang staat voor het slechte in de mens.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 08:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik zie het als enige mogelijkheid om die tekst zo te interpreteren. Ik snap niet hoe je het verhaal letterlijk kan nemen. Maar verder heb ik geen bewijs natuurlijk dat het zo is. Ik denk dat het zo bedoelt is omdat, als je het verhaal letterlijk neemt belachelijk is.
Er staan wel meer belachelijke dingen in de Bijbel. Is de zondvloed ook een symbolisch verhaal? Of het helen van leprozen? Vergeet niet:

Citaat:
Wij zien de wereld heel anders dan die generaties van zo lang geleden.
Als je zo lang geleden leeft is het misschien helemaal niet raar dat het begon met twee mensen en een slang.

Verder is het niet helemaal juist dat Adam en Eva volgens de Bijbel de eerste twee mensen op aarde waren. Zoals je wellicht weet heeft de Bijbel twee verhalen over de schepping van de vrouw: eerst maakt God een man en een vrouw, dan maakt hij een vrouw uit Adams rib. Het lijken twee tegenstrijdige verhalen, maar het is gewoon een onduidelijkheid in het boek. Het verhaal is dat God vóór Eva een andere vrouw voor Adam in gedachten had, Lilith, maar die werd uit het paradijs verbannen omdat ze zich te feministisch opstelde. Daarna maakte God een vrouw van Adams rib, zodat ze altijd minderwaardig zou zijn (want een deel van hem). De vrouw die Kaïn op zijn zwerftocht ontmoet zou best Lilith kunnen zijn, of misschien was ze nog zwanger van Adam en gaat Kaïn met zijn nichtje.
Verder werden Adam en Eva allebei een paar duizend jaar oud en kregen ze in die tijd een heleboel kinderen, maar alleen Kaïn en Abel krijgen een vermelding in de Bijbel. Als je honderden broers en zussen hebt ken je ze lang niet allemaal en is incest niet zo'n probleem, zeker niet als je de enige mensen op aarde bent en er dus geen norm is die ertegenin gaat.
Oud 25-02-2009, 09:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Er staan wel meer belachelijke dingen in de Bijbel. Is de zondvloed ook een symbolisch verhaal? Of het helen van leprozen? Vergeet niet:

Als je zo lang geleden leeft is het misschien helemaal niet raar dat het begon met twee mensen en een slang.

Verder is het niet helemaal juist dat Adam en Eva volgens de Bijbel de eerste twee mensen op aarde waren. Zoals je wellicht weet heeft de Bijbel twee verhalen over de schepping van de vrouw: eerst maakt God een man en een vrouw, dan maakt hij een vrouw uit Adams rib. Het lijken twee tegenstrijdige verhalen, maar het is gewoon een onduidelijkheid in het boek. Het verhaal is dat God vóór Eva een andere vrouw voor Adam in gedachten had, Lilith, maar die werd uit het paradijs verbannen omdat ze zich te feministisch opstelde. Daarna maakte God een vrouw van Adams rib, zodat ze altijd minderwaardig zou zijn (want een deel van hem). De vrouw die Kaïn op zijn zwerftocht ontmoet zou best Lilith kunnen zijn, of misschien was ze nog zwanger van Adam en gaat Kaïn met zijn nichtje.
Verder werden Adam en Eva allebei een paar duizend jaar oud en kregen ze in die tijd een heleboel kinderen, maar alleen Kaïn en Abel krijgen een vermelding in de Bijbel. Als je honderden broers en zussen hebt ken je ze lang niet allemaal en is incest niet zo'n probleem, zeker niet als je de enige mensen op aarde bent en er dus geen norm is die ertegenin gaat.
dat is een overlevering. Probeer maar eens een citaat over Lilith te vinden in de Bijbel. Die vind je niet.

Wel wordt er gesproken inderdaad dat uit stof man en vrouw geschapen was (en niet alleen maar uit de zijde/rib van Adam).

De overlevering zegt niet dat zij verbannen werd uit het Paradijs, maar omdat zij vond dat zij dezelfde rechten had als Adam (ze zijn immers hetzelfde geschapen) - maar Adam dat achterlijk vond en vond dat hij over haar moest heersen, heeft ze de geheime naam van God geroepen en is weggevlucht uit het Paradijs. Er werd nog getracht haar te overtuigen, maar dat lukte niet meer echt.

M.a.w.: Adam was een zak en Lilith geen kreng. Helaas werd dit wel later zo uitgelegd.
zucht.
Oud 25-02-2009, 10:24
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Waarom is het scheppingsverhaal van 6 dagen moeilijk te geloven door Christenen en Atheisten?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 11:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
dat is een overlevering. Probeer maar eens een citaat over Lilith te vinden in de Bijbel. Die vind je niet.
Er er wordt wel een eerdere vrouw genoemd. Volgens mij wordt daar Lilith mee bedoeld.

Citaat:
Wel wordt er gesproken inderdaad dat uit stof man en vrouw geschapen was (en niet alleen maar uit de zijde/rib van Adam).

De overlevering zegt niet dat zij verbannen werd uit het Paradijs, maar omdat zij vond dat zij dezelfde rechten had als Adam (ze zijn immers hetzelfde geschapen) - maar Adam dat achterlijk vond en vond dat hij over haar moest heersen, heeft ze de geheime naam van God geroepen en is weggevlucht uit het Paradijs. Er werd nog getracht haar te overtuigen, maar dat lukte niet meer echt.
Ah, gevlucht. Ik was het even kwijt.

Citaat:
M.a.w.: Adam was een zak
God ook.
Oud 25-02-2009, 22:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Tja, waarom laat god een boom maken die wij niet kunnen weerstaan? Wij weten niets af van goed en kwaad, dus ook niet het besef van het kwaad zoals ongehoorzaamheid. Net als een kind weet het kind niet wat slecht of goed is. Het drinkt vergif als het kan, puur omdat het eruit ziet als iets lekkers. Wij zorgen ervoor dat onze kinderen niet bij die spullen. God rijkt het blijkbaar zijn kinderen aan. En dan boos worden? Dat klopt niet. Bovendien, hij is alwetend, hij wist dat het ging gebeuren. Dus hoe kan je dan boos worden?
Omdat hij niet boos geworden is, de boom der kennis is nou typisch iets letterlijks... niet dat het een boom is want dat betreft had er bron der kennis kunnen staan (is een andere mythologie) maar in essentie is die kennis wel hetgeen wat de mens mens maakt.

dat is waar het boek genesis m.i. over verhaald.

Citaat:
Ik denk dat de serpent in dienst van god is. Satan betekent Waarom zou je een boze geest überhaupt in een perfecte wereld toelaten? Was er dan al zonde? Waarom liet een alwetende god een boze geest in een perfecte wereld wetende dat hij de mens zou gaan verleiden?
Ik zie nergens in genesis satan of boze geest staan, Satan/Serpent is inderdaad ook gecreëerd door god, de jezusaanbidders verbeelden dit metaforisch met een gevallen engel, het is in ieder geval geen tegenstelling van god.

Citaat:
De boom van kennis van goed en kwaad staat misschien wel voor de periode dat de mens goede en slechte daden van elkaar begon te onderscheiden. De slang staat voor het slechte in de mens.
Dan het begrip goed en kwaad: m.i.zijn alle tegenstelling die er te vinden zijn in die boekwerken door de eeuwen heen een perfecte weerspiegeling van ons begrip van de 2 elementen.

overigens is wat jij zegt ook plausibel, maar dat verklaard niet waarom soortgelijke verhalen blijven opduiken, voor en na jezus.

blijkbaar is het een visie die blijft inspireren.
Citaat:
Verder werden Adam en Eva allebei een paar duizend jaar oud en kregen ze in die tijd een heleboel kinderen, maar alleen Kaïn en Abel krijgen een vermelding in de Bijbel.
bron?

Laatst gewijzigd op 25-02-2009 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 16:48
**
** is offline
Jaren en dagen beschrijven een bepaalde tijd. Ook zonder de aanwezigheid van de aarde en de zon bestaat die tijd nog steeds. Zelfs zonder bewuste wezens die tijd ervaren en kunnen relativeren aan bijv. de zon en aarde, dan bestaat de tijd nog steeds.. Voordat de Aarde en de mensen er waren, was er ook al tijd..
Het feit dat de aarde er niet was voordat de aarde ontstond, doet niets af aan het feit dat tijd al wel bestond.. Als God een tijdsaanduiding geeft als een aantal dagen, dan bedoelt God dat het de tijd heeft geduurt die dat aantal dagen beschrijft, niet dat de aarde op dat moment draaide..
Bovendien is God volmaakt en heeft Hij het tegen de mensen van de Aarde, in de taal van mensen, dus weet Hij welke tijd wij als een dag beschouwen. Als God het anders had bedoelt dan zou Hij, doordat hij perfect en alwetend is, dat er wel hebben bijgezet..

Wat betreft de incest omdat Eva uit een rib van Adam komt, wat dacht je van het volgende:
God is zogenaamd "Onze Vader Die in de Hemelen zijt" en wij zijn Zijn kinderen. God is dus ook de Vader van Maria.. Dan bevrucht God, in de vorm van de Heilige Geest, Zijn dochter.. Vervolgens baart Maria een zoon, en de zoon (Jezus) is zowel zijn eigen vader (De Heilige Geest) als de vader van Maria (God).. Over incest gesproken..

Om ontopic te gaan, ik vind dat als Eva iemand anders aanzet om iets verkeerds te doen dat ze dan zelf ook medeschuldig is.. Wat valt er nog meer over te zeggen?

Hoewel het er eigenlijk niet toe doet.. Het is alsof je over het sprookje van Kleinduimpje vraagt of zijn broodkruimels van witbrood of bruinbrood kwamen.. Het maakt feitelijk helemaal niets uit want het is maar een sprookje, dus je kunt het zo interpreteren als je zelf wilt..
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 19:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom is het scheppingsverhaal van 6 dagen moeilijk te geloven door Christenen en Atheisten?
Het volledig ontbreken van wat voor bewijs dan ook, en tonnen bewijs voor het tegendeel zouden daar misschien iets mee te maken kunnen hebben.
Oud 27-02-2009, 22:42
arPos
arPos is offline
Citaat:
Om ontopic te gaan, ik vind dat als Eva iemand anders aanzet om iets verkeerds te doen dat ze dan zelf ook medeschuldig is.. Wat valt er nog meer over te zeggen?
Ah je hebt het niet gelezen?

Citaat:
Als God een tijdsaanduiding geeft als een aantal dagen, dan bedoelt God dat het de tijd heeft geduurt die dat aantal dagen beschrijft, niet dat de aarde op dat moment draaide..
Bovendien is God volmaakt en heeft Hij het tegen de mensen van de Aarde, in de taal van mensen, dus weet Hij welke tijd wij als een dag beschouwen.
Typisch laat een dag nu net een omwenteling van de aarde zijn
Citaat:
Als God het anders had bedoelt
Je meent dat god genesis heeft geschreven?
Citaat:
alwetend
Bron?

Citaat:
Wat betreft de incest omdat Eva uit een rib van Adam komt, wat dacht je van het volgende:
God is zogenaamd "Onze Vader Die in de Hemelen zijt" en wij zijn Zijn kinderen. God is dus ook de Vader van Maria..
AUB geen discussie over het verhaal jezus hier

Spoiler
Oud 01-03-2009, 07:20
Verwijderd
Citaat:
Jaren en dagen beschrijven een bepaalde tijd. Ook zonder de aanwezigheid van de aarde en de zon bestaat die tijd nog steeds. Zelfs zonder bewuste wezens die tijd ervaren en kunnen relativeren aan bijv. de zon en aarde, dan bestaat de tijd nog steeds.. Voordat de Aarde en de mensen er waren, was er ook al tijd..
Het feit dat de aarde er niet was voordat de aarde ontstond, doet niets af aan het feit dat tijd al wel bestond.. Als God een tijdsaanduiding geeft als een aantal dagen, dan bedoelt God dat het de tijd heeft geduurt die dat aantal dagen beschrijft, niet dat de aarde op dat moment draaide..
Ik beweer toch ook nergens dat er geen tijd is. Ik beweer enkel dat de tijd tussen schepping van de aarde en schepping van de tijdsschaal niet meetbaar is met de bijbel en er dus op basis van de bijbel geen uitspraken gedaan kunnen worden over de leeftijd van de aarde.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 11:45
Uice
Uice is offline
Citaat:
bron?
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-bi...827/index.html

Beetje poppy, maar volgens mij betrouwbaar.
Oud 01-03-2009, 12:42
SerieuzeJongen
Citaat:
Het volledig ontbreken van wat voor bewijs dan ook, en tonnen bewijs voor het tegendeel zouden daar misschien iets mee te maken kunnen hebben.
wat is het tegendeel dan?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 14:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wat is het tegendeel dan?
Alle dingen die we weten over de geschiedenis, het ontstaan van leven en de aarde, die in tegenspraak zijn met het creationisme.

En goed, als je bedenkt dat een creationist moet bewijzen dat er geen evolutie plaatsvindt.. Zet maar eens een wolf en een teckel naast elkaar, en probeer te bedenken hoe je zou kunnen claimen dat die hetzelfde zijn. Dan is al vrij snel duidelijk waarom hun standpunt hopeloos is.
Oud 01-03-2009, 15:24
SerieuzeJongen
Citaat:
Alle dingen die we weten over de geschiedenis, het ontstaan van leven en de aarde, die in tegenspraak zijn met het creationisme.

En goed, als je bedenkt dat een creationist moet bewijzen dat er geen evolutie plaatsvindt.. Zet maar eens een wolf en een teckel naast elkaar, en probeer te bedenken hoe je zou kunnen claimen dat die hetzelfde zijn. Dan is al vrij snel duidelijk waarom hun standpunt hopeloos is.
Geen tegendeel bewezen, alleen maar hard roepen dat creationisme niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 22:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Geen tegendeel bewezen, alleen maar hard roepen dat creationisme niet klopt.
Uhm...? Doelde je er wellicht op dat creationisten niets bewezen en slechts hard roepen dat de evolutietheorie niet zou kloppen? Anders kan ik die opmerking echt niet plaatsen.
Oud 03-03-2009, 19:50
SerieuzeJongen
Citaat:
Uhm...? Doelde je er wellicht op dat creationisten niets bewezen en slechts hard roepen dat de evolutietheorie niet zou kloppen? Anders kan ik die opmerking echt niet plaatsen.
Waar zijn jouw argumenten? Kom jij nu met argumenten. Zo te zien heb je die niet. Dat zien de andere forummers ook.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 00:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waar zijn jouw argumenten? Kom jij nu met argumenten. Zo te zien heb je die niet. Dat zien de andere forummers ook.
Ik vind het misplaatst dat je ondanks het feit dat er geen enkele reden is om te twijfelen aan de visie op basis waarvan ik schreef, je vraag om argumenten.

Als je wilt zien hoe creationisten slechts kunnen bogen op misinformatie, onwetendheid en leugens, dan zal ik je verwijzen naar de zoekfunctie. Er zijn veel topics waarin ik en anderen creationisme met de grond gelijk maken. Het zou te ver offtopic zijn om daar hier een samenvatting van te geven of diezelfde argumenten nogmaals te bespreken. Gebruik tevens de zoekfunctie in combinatie met accountnaam Bart Klink, die heeft tevens zeer veel goede bijdragen over dat onderwerp geleverd.

Ik denk niet dat het misplaatst is om deze zijstap te besluiten met de conclusie dat creationisme volslagen hopeloos is, en er geen levensvatbare discussie zit in twijfelen aan de evolutietheorie. Mocht je verder willen discussiëren, dan zou ik je aanraden een evolutietopic op W&F te openen. Let wel op de regels die daar gelden omtrent argumentatie.
Reageren

Regels voor berichten