Advertentie | |
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Strikt genomen is eva zondig als ik paulus erbij pak (hermuel) omdat ze iets doet wat een ander (adam) niet op prijs stelt, maar zoals ik al aanhaalde zijn dat 1) verschillende boeken en 2) ging het me er meer om of ik juist lees dat God voor de schepping van eva het aan adam heeft verteld. Citaat:
New int. version
Spoiler
... -> cross reference E Citaat:
![]() Ik zou juist eerder zeggen dat het adams verantwoording was om te zeggen nee dat mag niet, dat heeft god me gezegd (vooropgesteld dat hij er bij was zoals in sommige versies wel staat en typisch in sommige versies is weggelaten -> de lutherse en de nederlandse blinken hier vooral in uit.) Citaat:
o wacht god maakte de mens naar zijn evenbeeld ![]() Citaat:
net zoiets als alle leeftijden in de pinktjesreeks optellen om erachter te komen hoe oud pinkeltjesland is ![]() Citaat:
strikt genomen zal een wetenschapper of atheïst geen uitspraak willen doen over of het universum ontstaan of altijd geweest is maar zullen ze de optie ontstaan best open willen houden.
Laatst gewijzigd op 16-02-2009 om 13:34. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-02-2009 om 17:22. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ik vind het erg opvallend dat passages zijn weggelaten in verschillende andere versies (bv. nederlandse/lutherse) en dat geldt wel voor meer stukken in genesis, het is ook typisch dat het juist die zinnen zijn waar deze 'zonde' discussie over gaat. ook is het typisch dat de zin "her husband who was with her" niet op een andere manier vertaald zijn zoals andere passages maar botweg weggelaten zijn alsof het een poging is de discussie weg te nemen. Of which I commanded you not to eat (god tegen adam) wordt in de nederlandse: het boek, vertaald met jullie, wat raar is als er daarvoor staat: en tegen adam zei hij... typisch erg typisch vandaar heel dit topic.
||
Citaat:
gaat je vooropstelling niet gewoon in tegen alle versies van de zondeval in? Daarnaast: als het gods wil was dat er niet van de boom gegeten werd, dan ging ook eva tegen die wil in. Ik zie eigenlijk niet echt ruimte voor vraagstelling, aangezien de strekking van het zonderverhaal zo volkomen obvious is. misschien dat orpheus technisch gezien niet achterom keek, omdat hij zich gewoon helemaal omdraaide. goden doen gewoon niet aan dat soort vormfouten, die bliksemen gewoon als ze willen.
||
Citaat:
![]() Krijg je dan trouwens geen vorm van incest (Eva = {uit} Adam)? Over de parallelle "leeftijd van de aarde" topic; waarom spreken we over Christelijke jaren, en geen joodse? Volgens mij is het begrip "jaar" als omwenteling om de zon veel jonger dan de bijbel. |
![]() |
|
Volgens mij lever je nou alleen maar commentaar op taal. Is er zo weinig steekhoudends tegen de bijbel in te brengen dat je echt alleen maar met vormfouten kunt komen?
medeofftopic: je hebt wel gelijk, vroeger was een jaar natuurlijk een omwenteling van de zon om de aarde ![]()
||
Citaat:
Op die manier is voor je het weet een stel getrouwd of gebeuren de meest fantastische dingen zoals slangen die praten. Of nog erger, ontstaat er ergens een Godheid. Dat maar een vormfout noemen noem ik een "major understatement" en een grove belediging voor alle christenen ![]() |
![]() |
|||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
maar het gehele bovenstaande is geheel besides the point, ik vroeg me af waarom er in sommige versies wordt gesproken van 1. god verteld adam dit dat zus en zo 2. eva wordt gecreëerd 3. Eva komt bij boom 4. Adam is erbij. 5. God zegt tegen adam, wat ik je bevolen heb niet te doen 6. god zegt dat niet tegen eva 7. god herhaald tegen adam, wat ik je bevolen heb niet te doen. en in andere versies dat tot 3 hetzelfde is maar vervolgens het stuk, zeggen tegen adam is weggelaten of vervangen door jullie... ik vind dat specifieke persoongerichte nogal van belang in die fictieve zondevraag. a) want anders kunnen we zoals gezegd (paulus - > hermuel) zeggen dat ze uberhaupt zondig zijn omdat ze beiden iets doen wat een willekeurig ander niet wilt. b) ze beiden zowiezo doen wat god wilt, anders was het gods wil niet c) stellen dat je de bijbel niet metaforisch kan opvatten, wat niet waar is d) stellen dat eva zondig is omdat ze eigenlijk een rib van adam is, dus adam is zondig = eva is zondig. Maargoed als we op die toer gaan kan ik je ook wel vragen hoe de mensheid kan ontstaan als adam en eva, slechts 2 zoons hebben gekregen... Citaat:
Citaat:
theoretisch echter kan het nog ouder zijn want seizoenen, dag en nacht maar ook bv. regenval of juist droogte in een bepaald seizoen kan natuurlijk zelfs voor het verbouwen en houden van voedsel al van belang zijn geweest. Citaat:
Spoiler
Of was dat tegen hookee bedoelt? Citaat:
![]() ![]() relatieve posities he, vanaf aarde gezien wentelt de zon ![]() Citaat:
||
Citaat:
mogelijk is er een fout ingeslopen bij de vertaling naar het engels door 'husband' te zeggen (wie weet zat de fout er al eerder in, in de griekse versie ofzo) omdat er mogelijk in de (hypothetische) tijd van adam en eva nog geen notie was van het huwelijk. Het verhaal, het idee van het verhaal blijft, ondanks dat specifieke punt, gelijk. De specifieke husband-fout verdwijnt weer bij een vertaling naar het nederlands als je zegt 'zijn vrouw,' aangezien het inderdaad ging om een vrouw, door god aan hem gegeven, wat er dan weer letterlijk staat. oftewel: je doet moeilijk over taal, terwijl er wel meer niet deugt aan het verhaal. Je zegt het zelf: op een gegeven moment worden er zelfs pratende slangen in het verhaal opgenomen... maar in plaats van op te merken dat slangen helemaal niet kunnen praten, bewijs jij dat de bijbel niet klopt door te stellendat adam en eva nooit getrouwd hadden kunnen heten.
||
Citaat:
Heb eens een beetje respect voor andere mensen en ga inhoudelijk op de zaken in.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik speel helemaal niet op de persoon. Dat de wetenschappelijke wereld geen waarde hecht aan persoonlijke meningen is een feit. Of dat nou jouw mening is of mijn mening. Het gaat om de feiten, feit is dat er geen tijd meetbaar is tussen moment van schepping van de aarde en moment van schepping van de tijd. Je kan zoveel op de man spelen zoals je nu doet, maar aan wetenschappelijke argumenten ontbreekt het je. Bovendien pas ik een creationistische logica toe, want die vertelt ons juist dat de aarde 6000 jaar oud is. De wetenschappelijke logica geeft aan dat dit niet te meten is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
als je verondersteld dat de ster 'zon' (of een andere) al aanwezig was of tegelijk is ontstaan met de planeet 'aarde'. immers tijd is slechts de interpretatie van de 'afstand' van licht. op jouw manier bestond er geen tijd tot de mens bedacht wat tijd was, wat overigens toepasbaar klopt, maar wetenschappelijk niet. tijd is afstand en daarmee al bestaand vanaf het eerste moment. Indien er dus een eerste moment is, anders heeft het altijd bestaan en kan je ook zeggen dat tijd dus van geen betekenis is. Zoals de astrologische term: ruimte-tijd, wat ook wel afstand door het vacuüm inhoudt Citaat:
1) god zegt je zult niet eten 2) eva wordt gemaakt 3) eva eet van vrucht en geeft aan man bij haar 4) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen 5) aan vrouw vraagt hij wat heb je gedaan 6) beest/serpent/slang heeft me verleidt 7) god zegt tegen 'den roedbloedige mens' wat ik je geboden heb niet te doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
God creëerd licht en donker <tijd bestaat en is meetbaar volgens einsteins e=mc2> rest van de creatie totaal 6 dagen en een dagje luieren in het park. Citaat:
of bedoel je iets anders? Citaat:
||
Citaat:
waarom gaan we dood? een soort ooievaars-sprookje?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() V.w.b. "husband" kan ik ook nog wel een verklaring verzinnen; Adam sliep met Eva, kregen kinderen. De paus heeft gezegd dat dat niet mag voor het huwelijk, dus logisch (voor een christen) terugredenerend; ze moesten wel getrouwd zijn.. We passen de vertaling aan en het past allemaal weer in het straatje van de huidige kerk. |
![]() |
||
Citaat:
Maareh, Eva kreeg haar kids pas nadat ze verbannen waren uit het Paradijs, he. Dit brengt me meteen een andere gedachtegang in mij op: het Eva-Adam verhaal is niet alleen een verklaring waarom we doodgaan, maar ook waarom ons "kind-zijn" (onschuldigheid, het eeuwige leven lijken te hebben, nog niet goed het onderscheid kunnen makend tussen goed en kwaad (theoretisch dan)), overgaat in rebellie en volwassenheid. Als Adam en Eva immers uit het paradijs zijn, beginnen ze het "echte leven". Moeten ze hard werken en kinderen baren.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
maar laten we hier inderdaad even op voortborduren... zou je dan tevens kunnen stellen dat de vrouw het meest ontwikkeld is daar zij en niet hij de eerste was met de menselijke ontdekkingsgave, werd eva niet gecreëerd door god juist om de mens die eigenschap te geven zich boven andere dieren te stellen? i.a.w. Maakte god eva niet juist als een entiteit die het gebod zou overtreden (eventueel hieraan toevoegen: zolang hij dat niet "persoonlijk" aan haar verbood)
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Eva treft geen blaam, maar juist eer ![]()
||
Citaat:
Overal wordt de kruiderij der Zotheid gevonden.
Spoiler
Eensch?
Spoiler
Laatst gewijzigd op 22-02-2009 om 20:48. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Adam en Eva moet je zien als symbool. De mensheid kan niet uit twee mensen zijn voortgekomen. Of wil je beweren dat de kinderen van Adam en Eva vervolgens met elkaar lekker aan incest deden? Adam en Eva staan symbool voor de eerste mannen en vrouwen die als eerste de aarde bevolkten. Het paradijs staat voor de harmonie met de natuur, die toen nog niet verstoord was.
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het is ook logisch dat die vraagstelling over waarom wij kennis zo nastreven door de eeuwen heen herhadelijk gesteld wordt, want waarom wij wel en de dieren niet. Goed nog maar een vraagje voor de lol: Als de serpent al wist wat er zou gebeuren impliceerd dit dan dat de serpent al van de boom der kennis gesnoept had?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat de serpent in dienst van god is. Satan betekent Waarom zou je een boze geest überhaupt in een perfecte wereld toelaten? Was er dan al zonde? Waarom liet een alwetende god een boze geest in een perfecte wereld wetende dat hij de mens zou gaan verleiden? De boom van kennis van goed en kwaad staat misschien wel voor de periode dat de mens goede en slechte daden van elkaar begon te onderscheiden. De slang staat voor het slechte in de mens. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Verder is het niet helemaal juist dat Adam en Eva volgens de Bijbel de eerste twee mensen op aarde waren. Zoals je wellicht weet heeft de Bijbel twee verhalen over de schepping van de vrouw: eerst maakt God een man en een vrouw, dan maakt hij een vrouw uit Adams rib. Het lijken twee tegenstrijdige verhalen, maar het is gewoon een onduidelijkheid in het boek. Het verhaal is dat God vóór Eva een andere vrouw voor Adam in gedachten had, Lilith, maar die werd uit het paradijs verbannen omdat ze zich te feministisch opstelde. Daarna maakte God een vrouw van Adams rib, zodat ze altijd minderwaardig zou zijn (want een deel van hem). De vrouw die Kaïn op zijn zwerftocht ontmoet zou best Lilith kunnen zijn, of misschien was ze nog zwanger van Adam en gaat Kaïn met zijn nichtje. Verder werden Adam en Eva allebei een paar duizend jaar oud en kregen ze in die tijd een heleboel kinderen, maar alleen Kaïn en Abel krijgen een vermelding in de Bijbel. Als je honderden broers en zussen hebt ken je ze lang niet allemaal en is incest niet zo'n probleem, zeker niet als je de enige mensen op aarde bent en er dus geen norm is die ertegenin gaat.
||
Citaat:
Wel wordt er gesproken inderdaad dat uit stof man en vrouw geschapen was (en niet alleen maar uit de zijde/rib van Adam). De overlevering zegt niet dat zij verbannen werd uit het Paradijs, maar omdat zij vond dat zij dezelfde rechten had als Adam (ze zijn immers hetzelfde geschapen) - maar Adam dat achterlijk vond en vond dat hij over haar moest heersen, heeft ze de geheime naam van God geroepen en is weggevlucht uit het Paradijs. Er werd nog getracht haar te overtuigen, maar dat lukte niet meer echt. M.a.w.: Adam was een zak ![]() zucht.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
dat is waar het boek genesis m.i. over verhaald. Citaat:
Citaat:
overigens is wat jij zegt ook plausibel, maar dat verklaard niet waarom soortgelijke verhalen blijven opduiken, voor en na jezus. blijkbaar is het een visie die blijft inspireren. Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-02-2009 om 22:27. |
![]() |
|
Jaren en dagen beschrijven een bepaalde tijd. Ook zonder de aanwezigheid van de aarde en de zon bestaat die tijd nog steeds. Zelfs zonder bewuste wezens die tijd ervaren en kunnen relativeren aan bijv. de zon en aarde, dan bestaat de tijd nog steeds.. Voordat de Aarde en de mensen er waren, was er ook al tijd..
Het feit dat de aarde er niet was voordat de aarde ontstond, doet niets af aan het feit dat tijd al wel bestond.. Als God een tijdsaanduiding geeft als een aantal dagen, dan bedoelt God dat het de tijd heeft geduurt die dat aantal dagen beschrijft, niet dat de aarde op dat moment draaide.. Bovendien is God volmaakt en heeft Hij het tegen de mensen van de Aarde, in de taal van mensen, dus weet Hij welke tijd wij als een dag beschouwen. Als God het anders had bedoelt dan zou Hij, doordat hij perfect en alwetend is, dat er wel hebben bijgezet.. Wat betreft de incest omdat Eva uit een rib van Adam komt, wat dacht je van het volgende: God is zogenaamd "Onze Vader Die in de Hemelen zijt" en wij zijn Zijn kinderen. God is dus ook de Vader van Maria.. Dan bevrucht God, in de vorm van de Heilige Geest, Zijn dochter.. Vervolgens baart Maria een zoon, en de zoon (Jezus) is zowel zijn eigen vader (De Heilige Geest) als de vader van Maria (God).. Over incest gesproken.. Om ontopic te gaan, ik vind dat als Eva iemand anders aanzet om iets verkeerds te doen dat ze dan zelf ook medeschuldig is.. Wat valt er nog meer over te zeggen? Hoewel het er eigenlijk niet toe doet.. Het is alsof je over het sprookje van Kleinduimpje vraagt of zijn broodkruimels van witbrood of bruinbrood kwamen.. Het maakt feitelijk helemaal niets uit want het is maar een sprookje, dus je kunt het zo interpreteren als je zelf wilt.. |
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Spoiler
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Beetje poppy, maar volgens mij betrouwbaar.
||
Citaat:
En goed, als je bedenkt dat een creationist moet bewijzen dat er geen evolutie plaatsvindt.. Zet maar eens een wolf en een teckel naast elkaar, en probeer te bedenken hoe je zou kunnen claimen dat die hetzelfde zijn. Dan is al vrij snel duidelijk waarom hun standpunt hopeloos is. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je wilt zien hoe creationisten slechts kunnen bogen op misinformatie, onwetendheid en leugens, dan zal ik je verwijzen naar de zoekfunctie. Er zijn veel topics waarin ik en anderen creationisme met de grond gelijk maken. Het zou te ver offtopic zijn om daar hier een samenvatting van te geven of diezelfde argumenten nogmaals te bespreken. Gebruik tevens de zoekfunctie in combinatie met accountnaam Bart Klink, die heeft tevens zeer veel goede bijdragen over dat onderwerp geleverd. Ik denk niet dat het misplaatst is om deze zijstap te besluiten met de conclusie dat creationisme volslagen hopeloos is, en er geen levensvatbare discussie zit in twijfelen aan de evolutietheorie. Mocht je verder willen discussiëren, dan zou ik je aanraden een evolutietopic op W&F te openen. Let wel op de regels die daar gelden omtrent argumentatie.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 |