Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Daarentegen snap ik (uiteraard) wel dat jij (net als o.a. ikzelf) evenzo hebt geconstateerd dat de taalvaardigheid van scholieren en studenten te wensen over laat én juist, omdat dit (althans mijn inziens) een essentieel deel van hetgeen een leerling bijgebracht moet worden op school kan je wel een kanttekening plaatsen bij het (betreffende) onderwijs. Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat de technologie (denkend aan het gemak waarmee ik de spellingsregels bv op msn verkracht en waar slecht gebruik van de taal wordt toegejuicht) er ook een bijdrage aan levert.
Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 20:21. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Echter, als jij als analfabeet op eigen kracht een baan kunt krijgen, een huis kunt huren en je belastingformuliertjes kunt invullen etc. dan snap ik inderdaad niet waarom we zo moeilijk doen.
|
Ik ben het wel met Deadlock eens dat de middelbare school ook moet dingen ter ontwikkeling van je interesses. Je wil uiteindelijk wel dat mensen die een studie kiezen ook de studie kiezen die hen interesseert.
Wat dat betreft denk ik dat opzich het erbij halen van het bedrijfsleven wel iets zou kunnen doen voor het opwekken van interesses, maar niet als dat op de vrije tijd van scholieren inhakt. Dat is bij velen nogal heilig, als ik mezelf herinner.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De rolleyes zijn ook een beetje overbodig. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik had in de basisvorming één uur tekenen en één uur muziek per week. Dat was helemaal prima, aangezien ik aan beiden een hekel had, en later kon je er voor kiezen er meer van te krijgen. Ik zie niet in hoe dat slecht kan zijn voor de algemene ontwikkeling van het kind op het moment dat ze daarna toch iets in die richting gaan doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En je zou het ook van een andere kant kunnen bekijken; Lezen en schrijven is belangrijk, maar is het dan zo belangrijk dat ze het foutloos kunnen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het zou wat mij betreft prima zijn als leerlingen vanaf het eerste leerjaar een paar uur per week zelf mogen invullen met "pretvakken" zoals muziek, gym, tekenen (en misschien nog programmeren erbij voor de nerds, of schaken ofzo ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 22:18. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
![]() De rolleyes waren omdat het hele voorbeeld nutteloos is. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik heb van al die rare vakken weinig kaas gegeten. Vroegâh koos ik mijn eigen vakkenpakket. Nederlands, Engels, Scheikunde, Wiskunde, Natuurkunde, Aardrijkskunde en Geschiedenis voor het opvullen van de tussenuren. Pretpakket
![]() We hadden maar twee verplichtingen, Nederlands was er 1 van en de ander was 1 vreemde taal. Dat is ook de reden waarom ik de 2e fase niet goed genoeg vind. |
![]() |
|
Verwijderd
|
We kregen trouwens ook nog L.O. en maatschappijleer in de examenklas. 'Verplicht' maar cijferloos. Die eerste ging ik nooit heen want was op vrijdagmiddag nadat ik al twee tussenuren én middagpauze had gehad (had maar drie uur les), en de tweede was echt een geweldig leuke docent die het vak heel interessant maakte dus daar ging ik wel heen.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Verantwoordelijkheid over wat een leerling moet gaan leren zou veel meer bij de ouders en de leerling zelf moeten liggen, zeker als we het hebben over havo en vwo. Snellere integratie van vakken uit een vervolgopleiding zou ook mooi zijn. Enfin, laten we beginnen met het eruit filteren van secundaire vakken zodat leerlingen meer vrije tijd hebben om die eventueel te besteden aan huiswerk en minder aan irrelevante zaken als godsdienst en tekenen. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar het lijkt me moeilijk voor scholen om die uren echt in te vullen. Daarom zou het vergroten van de belangrijkste vakken in mijn optiek nuttig zijn. Zo voorkom je ook opvul uren. Wat dat betreft zie ik wel in de aanbeveling van de commissie om meer invulling te geven aan dagen. Maar ik zou dan zeggen dat het wel binnen onderwijstijd (van 8 tot 4) moet liggen en vooral niet daarna, en dat het niet een vergroting van het aantal uren huiswerk moet leiden.
||
Citaat:
Minder volstaat immers niet om te zeggen dat er een verband is.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-02-2009 om 16:37. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik ben het ook gewoon zat dat T_ID de wikipedia-lemma-reviewer uithangt. Lemma Ja [WARNING; THIS ARTICLE DOESN'T CITE SOURCES OR REFERENCES OR CONTAINS ORIGINAL RESEARCH] inhoud; Bevestiging, tegenovergestelde van Nee. ![]() |
![]() |
|
Engels: dit vak is sowieso belangrijk voor iedereen
Nederlands: het d/t gezeur heb ik van mijn supergoed lesgevende meester op de basisschool geleerd, na groep acht deed ik het foutloos. In mijn middelbare schooltijd ben ik het meeste weer vergeten, ik kreeg er wel les in maar slecht les, om de een of andere reden zijn nederlands leraren altijd zweverige types. enniewee, talen leren doe je het beste op basisschoolleeftijd, daar moet het goed gebeuren en op de middelbare school lijkt me alleen literatuur en essays en stijlvormen enzo nog nuttig. Dat is ter bevordering van algemene ontwikkeling. Duits: handig als je wilt reizen of handelen of kunst/cultuur studies doet of in het buitenland gaat studeren/wonen (ik heb er veel plezier van -> reizen) frans: handig als je wilt reizen of politiek bedrijven of kunst/cultuur studies doet wiskunde: rekenen leer je op de basisschool en daar heb je je hele leven nog wat aan, procenten en staafdiagrammen leer je in de brugklas en heb je ook nog wel wat aan, vanaf dan is het voor iedereen die geen betastudie gaat doen totaal nutteloos, vanaf de bovenbouw moet je dat gewoon kunnen laten vallen of juist heel intensief krijgen. (ik ben ook alles (behalve herleiden) van vier/vijf/zes vergeten, geen idee wat logaritme is kazet) CKV: als je een gesprek hebt met de een of andere zakenpartner en toevallig gaat het over kunst maar weet je niet wie van Gogh is, dan kun je je deal wel vergeten, als je bijv nederlands gaat studeren begrijp je een deel van je boeken niet zonder ckv -> algemene ontwikkeling is belangrijk ANW: is heel erg leuk en interessant en handig voor het huishouden en eventueel overleven in de wildernis of het leger, maar extreem belangrijk is het niet denk ik, doch wel algemene ontwikkeling Natuurkunde: voor niet beta mensen is algemene ontwikkeling hier ook weer belangrijk, voor beta studie mensen natuurlijk sowieso scheikunde: het is leuk om shampoo te maken en alcohol te destilleren ofzoiets, maar verder, compleet nutteloos voor iedereen die er geen studie mee gaat doen geschiedenis: van levensbelang, ter voorkoming van eerder gemaakte fouten als communisme en holocaust enzo, geeft je inzicht in hoe de wereld werkt, alle mensen die de politiek in willen zouden als het aan mij lag een zwaar examen geschiedenis moeten afleggen als toegangsbewijs. tekenen/muziek: op de middelbare school was dit voor mij "praten over de belangrijke dingen van het leven" - les, met mijn wijze tekenlerares. Verder was het wat algemene ontwikkeling en het is gewoon het leuke uurtje van de week wat ook nodig is op school, maar niet perse belangrijk als je geen kunststudie gaat doen. Nja, van kleuren moet je bijv. wel iets afweten als je een winkel gaat beginnen. (complementaire kleurcontrasten enzo) latijn en grieks: grote onzin, behalve dan wanneer je theologie gaat studeren, of eventueel geneeskunde. Al heb je natuurlijk wel weer algemene ontwikkeling enzo. Bijna elk vak is dus ergens wel nuttig voor. Ik denk dat die hele middelbare school erom draait dat je gewoon een beetje jezelf ontwikkelt. Een beroep leren doe je in je vervolg studie. Er zijn maar een paar vakken die echt broodnodig zijn, welke studie je ook gaat doen, en die moet je sowieso leren, maar voor de rest is het denk ik, ontwikkel je rot. En dan is het gewoon handig dat je leert wat je ook interessant vindt, dus dat je veel kan kiezen. wat iemand in dit topic eerder al zei over klassen leerstijlgericht indelen vond ik ook een goed idee. Sommige leerlingen houden enorm van zelfstandig werken, sommige hebben meer aan een lezing van veertig minuten, anderen doen weer liever een stage met allerlei praktijkopdrachten. Wat ik beter zou vinden is dat de overheid zich zo weinig mogelijk met het onderwijs bemoeit en de leerkrachten die in principe de profs zijn zelf uitdokteren hoe ze hun leerlingen iets bijbrengen. Zo krijg je ook verschillende soorten scholen waar leerlingen uit kunnen kiezen. Ik loop nu stage op een domeinschool, met zo ongeveer alleen maar zelfstandig werken, ik heb als stageloper niks te doen behalve vragen beantwoorden. als je dat als groepachter van te voren weet kun je zo'n school kiezen als je dat bij je vindt passen, anders kies je gewoon een andere school. Als ze maar nooit competentiegericht leren in gaan voeren op de middelbare school, dat is voor hbo al erg genoeg. oh en in plaats van 6VWO vind ik een jaartje universitycollege als voorbereiding op een hele studie aan de universiteit wel een goed idee. Gewoon na de vijfde al examen doen, en dat universitycollege jaar gewoon 'halen'. Ik denk dat er dan ook meer vwo-leerlingen naar universiteit zullen doorstromen, en dat iedereen beter weet wat ie wil studeren. Of dat je in de vijfde kunt kiezen voor VWO6 of universitycollegetussenjaar.
|
over kritisch nadenken: m.i. leer je dat juist door secundaire vakken. godsdienst is tegenwoordig levensbeschouwing en levensbeschouwing is meestal in de onderbouw levensbeschouwing en in de bovenbouw filosofie. Dat gecombineerd met maatschappijleer en wat exacte vakken maakt je prima potent tot kritisch zijn. Je hoeft echt niet de evolutieleer van Darwin tot in de finesses te kennen om goed kritisch te kunnen zijn, ik denk dat een bredere kennis daar meer aan bijdraagt.
(in principe zijn betawetenschappers zich ook maar op hun eigen onderzoeksgebiedje aan het blind staren ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
hm, bij ckv dan maar een uitbreiding van alleen de klassiekers naar ook meer hedendaagse muziek
![]() (btw, ik herinner me weer dat ik ook hele muziekgeschiedenis kreeg, dus dat er een bepaalde maatschappelijke verandering was, en daardoor er ook een nieuwe muziekstijl ontstond, dat geeft je ook weer behoorlijk veel inzicht en leert je om verbanden te leggen tussen maatschappelijke veranderingen en uiterlijke rituelen/gebruiken)
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
VVD: Geen geld meer voor bijzonder onderwijs op religieuze grondslag AsianDF | 163 | 05-11-2005 15:06 | |
Hbo'ers dezelfde titel als academici Verwijderd | 186 | 18-07-2005 12:00 | |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Wouter Bos als nieuwe politiek leider van de PvdA NN | 19 | 21-09-2002 23:03 | |
Van Boxtel : "Schaf religieus gebonden onderwijs af", Undeclinable | 129 | 30-04-2002 13:50 | |
Algemene schoolzaken |
Oproep tot algehele scholieren/studenten-staking! Rabbi Daniel | 6 | 09-12-2001 14:37 |