Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar TS; als je meer van verdieping dan van verbreding houdt dan zou dat inderdaad handiger zijn. VWO in minder tijd halen, zonder vertraging studeren en dan nog lekker promoveren. Maar dan moet je wel gemotiveerd zijn (en als je nu al onvoldoendes haalt snap ik eigenlijk niet waarom je het moeilijker wil maken). |
![]() |
|
Ja, maar als ik op mijn eigen houtje dingen ga bestuderen, moet ik nog steeds wegrotten op school
![]() Examens halen is ook geen probleem, maar dan moet je wel leren. Het gaat steeds verder achteruit met mijn motivatie, zodat ik mezelf niet echt flink zie leren voor die examens ![]() En trouwens, ik wil natuurlijk ook cum laude slagen, zodat ik meer kans heb bij universiteiten dan wanneer ik overal een zesje voor sta. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder, als je de maximale uitdaging zoekt, een bèta-studie dus, hoef je je ook niet druk te maken om een loting. |
![]() |
||
Wat Kazet zegt. Ik krijg toch een beetje de indruk dat je lang zo intelligent niet bent als je jezelf voorhoudt. Na jaren lang uit je neus te hebben kunnen eten moet je nu huiswerk maken om de stof te begrijpen en dat ben je niet gewend dus dat wil je niet. Balen, maar dat punt komt elke student vroeg of laat tegen.
Ik heb ook irritante docenten gehad op de middelbareschool, maar als je alleen maar negens haalt voor hun vakken worden ze vaak veel meegaander. Als je daarintegen zeurt dat je niet wordt uitgedaagd terwijl je de tentamens verprutst zullen niet zo geneigd zijn uitzonderingen te maken. (en terecht) Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
@blablatje: Dat ik niet gemotiveerd ben wil ik dus veranderen door meer uitdaging te krijgen. Hoe zou jij het vinden als je in de 4e zat en al vanaf groep 1(want toen wilde ik al meteen gaan lezen, schrijven rekenen, enz, maar ik moest nog 2 jaar kleuterschool doen) onderhand in een isoleercel zit ongeveer 6 uur per dag, 5 dagen per week en ongeveer 40 weken per jaar? Dat terwijl je uitleg van je docent moet aanhoren, wat je al tachtig keer hebt gehoord, omdat er mensen in je klas zitten die er niks van begrijpen, terwijl jij het wel begrijpt.
Ik word er in ieder geval niet echt vrolijk van ![]() @Kazet: Hahaha, lekker opmerking ![]() ![]() ![]() Maar er zijn altijd bijvoorbeeld begrippen, waar je nog nooit van hebt gehoord, die je alleen kan kennen als je leert(of oplet tijdens de lessen ![]() Die beta-studie is dan na de middelbare school he, dus dan zit ik nog meer dan 2 jaar niks te doen, wat ik dus niet wil. Ik weet trouwens ook niet of ik dan nog wel mijn motivatie terug kan halen. Zelfs nu twijfel ik er over, maar ik denk wel dat het lukt, alleen zal mijn motivatie nooit meer zijn zoals vroeger(gelukkig ![]() @Cartman: Het gaat me er niet echt om dat mijn docenten irritant zijn, maar dat ze geen les kunnen geven(als ze les konden geven, zouden ze iedereen die het begreep naar huis sturen). Jij hebt het hier over een onderzoek, maar ik heb het over hw. Ze geven je een opdracht, waardoor je de stof zou moeten leren, terwijl het op een veel snellere manier kan. @Christa: Vind ik ook ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Waar het om gaat is dat je blijkbaar geen hoge cijfers (meer) haalt, dat spreekt tegen dat je intelligent bent. Ik heb (wellicht net als Kazet) in de lessen opgelet, snel ontdekt wat ik minder snapte en dat "geleerd", en vervolgens al mijn beta-vakken met hoge cijfers afgerond. De lessen vulde ik verder in met niets doen, andere mensen afleiden, pokeren, klaverjassen, en semi-diepzinnige gedachten. Jij stelt dat je geen goed les krijgt, maar blijkbaar ben je niet instaat informatie te filteren en dat is nu net één van de eigenschappen die een wetenschapper moet hebben. Zoals ik al aangaf: ik moet in de praktijk veel lezen en daar de zinnige informatie uithalen. 90% van een artikel ken ik, of is irrelevant, die 10% die "nieuw" is moet ik filteren. Zo ook met lessen. 90% zal je snappen, zie het als uitdaging te achterhalen welke 10% je niet snapt, en ga daar mee bezig zodat je 100% van het vak begrijpt en hoge cijfers haalt. En iemand die aangeeft dat hij zichzelf als genialer ziet dan jij is niet automatisch narcistisch. Beta-studenten wordt nu eenmaal 10 keer per jaar uitgelegd dat ze briljante geesten zijn. De sterren aan het firmament van de kennis, de enige hoop op redding die de mensheid nog rest. Dat ga je geloven, en ik denk ook wel dat ik iets genialer ben dan jij, want ik ben zonder zeuren/moeite het VWO doorgekomen. ![]() Laatst gewijzigd op 30-03-2009 om 11:11. |
![]() |
|
En motivatie kwijtraken is een normaal verschijnsel in de pubertijd. Je denkt dat je alles beter weet dan anderen, en daarom zie je het niet meer als nuttig om informatie op te nemen van inferieure ouwe lui die niets weten. Nogmaals: al jouw docenten vegen in een 1-op-1 gesprek over hun vak de vloer met je aan. Het zijn ongetwijfeld stuk voor stuk mensen die gestudeerd hebben, en jouw denigrerende toon klinkt een beetje puberaal in mijn oren.
ofwel: stel je niet aan en ga gewoon hoge cijfers halen als je zo intelligent bent. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Het is echt opvallend hoeveel twintigers hier klaar staan om een hard oordeel te vellen over een 15-jarige jongen: volgens mij is het jullie allang duidelijk dat dit een vervelend joch met een grote mond is, een mond die gesnoerd moet worden.
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Thnx voor de support allemaal jongens
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Als dat je niet ligt kan je thuis filosofen gaan lezen en de rest van je schooltijd gaan nadenken. (dat kunnen ze je moeilijk verbieden, je krijgt hoogstends de bijnaam "de dromer") Citaat:
![]() Maargoed: ik zit ook liever van half negen tot half 4 in lessen waar ik wat leer dan dat ik in lessen zit waar ik niets leer. Aan de andere kant is het raar om te zeggen dat je wél goed oplet in de lessen, wél de intelligentie hebt, en toch lage cijfers haalt. Dat klopt niet met elkaar. Blijkbaar kan je dan niet dat half uurtje informatie dat je mist halen uit die zeven uur en drie kwartier dat je op school bent. Ik skip tegenwoordig ook 90% van mijn colleges omdat ik na 1 college vaak wel kan inschatten hoeveel tijd het me thuis gaat kosten om het vak te snappen. Aan de andere kant onderschat ik mezelf regelmatig en haal ik daardoor soms lage cijfers. Als docenten mij gaan verplichten in de lessen te zitten haal ik wel hoge cijfers (en ga ik ongelofelijk zeuren dat ik me verveel en dat ik oud en wijs genoeg ben om zelf mijn tijd in te delen). Dat is het verschil tussen middelbareschool en universiteit, en als jij op de middelbareschool mét verplichte lessen al lage cijfers haalt lijkt het mij dat je het op de universiteit alleen maar moeilijker krijgt, en hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over te hoge intelligentie. Maar beter ook, want zulke mensen zijn meestal nerdjes die hun tijd op dit soort fora verdoen. (beetje zelfspot ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik zeg wat ik denk, ik zeg niet wat hij is. Ik denk dat het gerdag puberaal is, maar ik weet niet of dat ook zo is. (heeeel groot verschil)
en wat kan jij je dan precies voorstellen? Dat er mensen zijn die zich vervelen omdat ze intelligent genoeg zijn? Hoe doe je dat als je het zelf nooit hebt meegemaakt? Voorlopig kan ik uit ervaring zeggen dat verveling in de lessen niet perse slecht hoeft te zijn voor je ontwikkeling, en dat docenten meer weten dan leerlingen. Wat DBZ verder doet met zijn leven en schoolcarrière is aan hem natuurlijk, daar ga ik niet over, maar ik kan wel aangeven hoe ik ermee om ben gegaan. (en dat ik het raar vind dat je enerzijds slim bent en anderzijds lage cijfers haalt.) |
![]() |
|
@Cartman: Filosfie!? Daar wil ik niks meer over horen
![]() ![]() ![]() Maarja, heb ik ooit gezegd dat ik goed oplet tijdens de lessen? Nee. In principe heb je alleen iets aan lessen als je iets niet begrijpt en als dat dan uit wordt gelegd. Het is ook wel handig dat je weleens dingen voorbij hoort gaan, maar met leren uit een boek onthoudt ik dan in ieder geval meer. Daarom let ik nooit op tijdens de lessen. @honkballertje: Yeah, support ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ga er maar vanuit dat het niet puberaal is ![]() Dat honkballertje het niet mee heeft gemaakt hoeft niet te betekenen dat hij nooit nutteloze lessen bijvoorbeeld heeft gekregen. Hij kan dus gewoon zijn mening geven ![]() En dat is slim ben en slechte cijfers haal, komt dus doordat ik geen motivatie heb ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Als je dat nodig hebt om je motivatie op te krikken moet je het vooral doen, maar ik vind het een nogal drastische maatregel. Weg van je vrienden, en een eind reizen. Lijkt mij niets.
Aan de andere kant heb ik de "schop onder je hol"-methode hier net geprobeerd, en je reageert er matig op, dus ga je gang. ![]() (en filosofie is niet saai ![]() Laatst gewijzigd op 30-03-2009 om 23:47. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Tsja, in die groepen heb ik ook niets anders gedaan dan met computers spelen. Heeft me later op de middelbareschool een leuk bijbaantje opgeleverd. Het is net wat je met je vrije tijd doet. Als je gaat zeuren en dwarsliggen bereik je niets, als hun computers maakt zijn ze je dankbaar.
Het studenten leven is meer dan alleen goed worden in vakken. Omzijl de regels, wees creatief. Heb je hobbies? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Nee... ik verzin het dat DBZ negatief benaderd wordt in dit topic.
![]() Citaat:
|
ik zou het persoonlijk niet echt negatief benaderd noemen. maar het is laten we het zo zeggen ook niet echt 'aardig' of je probeert DBZ te helpen of als je toch 1 van die dingen die simon hier eruit heeft gehaald vindt waarom zou je er dan op reageren. reageren moet niet het mag
![]() ![]() |
![]() |
|
@Cartman: dat ik dat nodig heb om mijn motivatie weer op te krikken kan ik echt niks aan doen hoor. Weg van mijn vrienden vind ik ook niet echt erg leuk ofzo. Het is ook niet dat ik gepest word ofzo, ik heb gewoon goeie vrienden en ik mag iedereen en iedereen mag mij. Dat vind ik zelf ook minder, maar het gaat hier over mijn toekomst. Dat je toch dingen moet leren die zinloos en saai zijn, begrijp ik, maar ik begrijp niet dat je bepaalde hwopdrachten moet maken die geen nut hebben. Owja, filosofie is wel saai
![]() @honkballertje: Idd. Als er mensen komen om mij af af te kraken stel ik dat niet op prijs. Oke, ik begrijp het wel als dat je mening is, maar dan weet ik gelijk naar wie ik moet luisteren en wie niet(wie er iets vanaf weet en wie niet). Als je me wilt helpen stel ik het natuurlijk op prijs. |
![]() |
||
Citaat:
Nogmaals: heb je hobby's waar je uitdaging in kan vinden? en filosofie is saai als je het niet kan volgen, (heb laatst ook zo'n boek weggelegd omdat het 'saai' werd) maar dat is oefenen ![]() @simon: Zo op een rijtje lijkt het heel negatief, maar al met al zijn het over het algemeen wel realistische tips en constateringen. Dat het onderwijs allemaal stichtingen en onzin oganiseert weet ik uit ervaring, dat is in mijn optiek de reden van de ellende. Juist door mensen als DBZ weg te trekken uit het reguliere onderwijs zal dat onderwijs niet de noodzaak zien zich aan intelligente leerlingen aan te passen, en dus nog verder achteruitgaan. Want vwo is ondertussen eerder voorbereid-beta-onderwijs, of voorbereidend-cultuurkunde-onderwijs. De brede basis is weg. beta's kunnen napoleon, willem van oranje en augustus nog niet chronologisch zetten (ik met veel denkwerk), alfa's kunnen een molecuul niet van een atoom onderscheiden. Het onderwijs wordt aangepast aan de laagste groep, waardoor de intelligentere mensen moeten lijden. Die vervolgens opvangen in "VWO+, VWOb" is precies wat je niet moet doen, omdat je de achteruitgang alleen maar in de kaart speelt. *gefrustreerd slachtoffer van de 2e fase* |
![]() |
|
Jo Cartman, ik zie geen tips of constateringen in mijn rijtje. Ik zie wel veel harde oordelen en lees een ondertoon van: zeur toch niet, bengel, straatschoffie, ga je moeder pesten. Dat vind ik jammer. Ten eerste omdat DBZ best een punt heeft en een interessante discussie aanzwengeld. Ten tweede omdat het merendeel van die reacties komt van twintigers en DBZ een jaar of 15 is. Komt bij dat het hier Scholieren.com heet, terwijl de indruk die ik krijg is dat vooral twintigers hier de (wat negatieve) toon zetten.
Dat jij ook je negatieve ervaringen hebt met het onderwijs hebt, bepaalde manieren hebt gevonden om daar mee om te gaan en dat je mogelijk vanuit die positie van betekenis kan zijn voor DBZ.. dat zou leuk zijn. Misschien dat hij er iets wijzer van wordt, mogelijk jij ook. Maar tot zo'n gesprek kom je alleen als je een beetje begripvol met elkaar omgaat. Uiteraard geheel imho. Ondertussen ben ik ook een twintiger op een scholierenforum (fuk man, ik nader de 30!).. ik heb de Tweede Fase net gemist, maar heb ook flierefluitend mijn examen gehaald en mijn lessen boeiend geprobeerd te houden door ruzie te zoeken met slechte leraren en grapjes te maken met klasgenoten. Verder was schooltoneel altijd wel leuk en heb ik altijd erg genoten van de pauzes: gezelligheid. Maar van dat dus.
|
Cartman: Ik moet het juist meer opblazen dan eigenlijk nodig is, zodat ik het juist voorkom in plaats van dat ik het gevaar onderschat. Ik heb wel een hobby: (lach niet
![]() ![]() ![]() Maarja, Simon heeft wel een punt. Zo op een rijtje lijkt het heel negatief... en dat is het ook. |
![]() |
|
Maar is er een gevaar? En schaken is leuk. Praten, drinken, schaken, muziek luisteren, dat kan allemaal samen en is daarom mooi tijdverdrijf. Zeker met mensen die aan je gewaagd zijn. Beter dan een hele avond naar suffe tv-programma's kijken.
@simon: ja, jij dus ook. Maar zijn we er minder van geworden dat we wat ruzie hebben gezocht, grappen gemaakt, en hobby's ontwikkeld? En natuurlijk is het een beetje zielig dat we nog op een scholieren forum zitten, jij hebt het excuus dat deze toko je betaalt. Ik zit hier nog vrijwillig ook. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik zie in elk geval twee van mijn zinnen er tussen staan, terwijl ik weldegelijk tips geef. Ik geef aan hoe er op zijn school mee om zou kunnen worden gegaan, waar hij uitdagingen in kan gaan zoeken, etc. En na de zin die jij van mij quote (dat je jezelf gevat vindt betekent niet dat je ook hoogintelligent bent) vraag ik nota bene of hij het dus al eens heeft laten testen. Oftewel, ik sta juist open voor het idee dat hij inderdaad hoog intelligent is en daar problemen in ervaart. Beetje jammer dat jij het nu presenteert alsof het een op zichzelf staande zin is en ik hem niet geloof. Ik kan me overigens het probleem van de TS juist goed voorstellen, want het is een veel voorkomend probleem bij hoogbegaafde kinderen/jongeren. Zij komen dikwijls niet mee in het gewone onderwijs. Het is dus ook zeker niet zo dat zijn onderpresteren een bewijs zou zijn voor het niet hoogbegaafd zijn (andersom ook niet overigens). Verder hoeven we dat niet eens te bewijzen, want hij is al onderzocht. En ik vind het best slim om te gaan zoeken naar aanpassingen voor jezelf; tegelijkertijd moet je in mijn ogen ook de alternatieven afwegen en dan kom je terecht in manieren om jezelf te motiveren ipv verhuizen van school.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij ga ik er vanuit dat iemand mijn hele post leest.
||
Citaat:
![]() ik vind dat toch wel behoorlijk er mee beginnen ![]() |
![]() |
|
Het is zin nummer 3, dus ik begon er niet mee. En wat is je punt? Het is een oprecht bedoelde zin; dat je jezelf intelligent vindt betekent niets. Je moet jezelf laten testen. Zolang dat niet is gebeurd, heb je niks aan de wetenschap dat er zo'n school in je buurt is. Je wordt toch niet toegelaten. Dus ook zin nummer 1 is een heel terechte vraag. En jouw interpretatie dat het rot bedoeld is, is dus niet terecht. Niet zo snel conclusies trekken.
En zoals ik al zei, ik ga er vanuit dat mensen mijn hele post lezen. Gelukkig deed de TS dat ook en reageerde hij ook heel normaal. Zo te zien vatte hij het helemaal niet negatief op (wat dus ook klopt) dus ik snap uberhaupt het probleem niet.
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 03-04-2009 om 16:01. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overschatting is geen exclusief kenmerk voor puberaal gedrag. ''School'' niet leuk vinden evenmin. Ik zie niet in waarom je een combi van de twee zo nodig moet stigmatiseren tot: ''standaard puberig''. Op bv. de uni heb je ook studenten, die niet alle hoogleraren even slim vinden en die niet graag naar colleges of verplicht onderwijs gaan.
Laatst gewijzigd op 03-04-2009 om 17:49. |
![]() |
||
Citaat:
Dan verschillen wij nogmaals van mening ![]()
|
Verwijderd
|
Met afzakken is niets mis. Ik had ongeveer hetzelfde als jij, wilde ook niet meer, moest naar havo, baalde enorm vanzelf, raakte vastbesloten om te bewijzen dat ik het wél kon en mezelf wél kon motiveren. Uiteindelijk heb ik mijn havo-diploma gehaald en ben terug gegaan naar vwo, met achten geslaagd en nu zit ik op de uni. Je zou kunnen overwegen sprint-vwo te doen, maar je kunt misschien ook wel gewoon zo leren dat je het met zesjes haalt (dat zou makkelijk moeten kunnen zonder leren, lijkt me) en dan lekker naar de universiteit gaan. Daar vind je vanzelf wel uitdaging, desnoods ga je twee studies doen ofzo. Naar een nieuwe school gaan voor dat laatste jaartje lijkt me de moeite niet waard.
|
![]() |
||
Citaat:
|
@-Christa- en Balance: Je school niet leuk vinden en kritiek hebben op je docenten kan puberaal gedrag zijn, maar als je gelijk hebt is dat niet zo. Ik zeg nou niet dat ik gelijk heb, maar dat denk ik dus wel(ik weet het eigenlijk ook wel bijna zeker). Je moet er dus niet meteen vanuit gaan dat het puberaal gedrag is
![]() @Fishbowl: Met afzakken is niks mis zeg je? Nou, je hebt toch een extra gehad door het afzakken. Ook mijn broer heeft hetzelfde probleem gehad: in groep 8 stopte hij met zijn best doen en volgende week wordt hij het huis uit gegooid als hij geen werk heeft gezocht ![]() ![]() Ik had mijn teamleider ook al gevraagd of ik niet de laatste twee jaar in één jaar kan doen, of misschien wel in minder tijd. Dat kan dus niet, wat ook wel logisch is, want dan heb ik al helemaal niks meer aan de lessen: ik zit dan in hoofdstuk 8 als de rest bij hoofdstuk 4 is; er wordt alleen maar stof besproken van hoofdstuk 4 in dat geval... Mijn vader had wel een ander idee: tijdens de middelbare school naar de universiteit... Mijn broer zei dat hij dacht dat dat kon... Weet iemand hier misschien iets van? En trouwens, voor het laatste jaartje? 2 jaar nog he ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Bang voor de andere school Verwijderd | 7 | 12-11-2012 16:28 | |
Algemene schoolzaken |
negatief over een school daphne1995 | 5 | 22-05-2012 06:50 | |
Algemene schoolzaken |
Slechte school Yasminalove | 19 | 17-05-2010 21:26 | |
Psychologie |
Niet naar school, geen werk, >18 jaar, mag dit wel? *Ster* | 38 | 08-03-2005 12:27 | |
Algemene schoolzaken |
de geschiedenis van het speciaal onderwijs? bloemkool | 3 | 14-09-2004 19:36 | |
Algemene schoolzaken |
Wat vind jij van zwarte scholen? Co | 71 | 14-03-2004 20:34 |