Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Wil je graag het Tiswah topic terug op N&A?
Ik wil graag het Tiswah topic terug 15 53.57%
Ik wil het Tiswah topic niet terug 10 35.71%
Ik wil het Tiswah topic in een andere vorm terug 2 7.14%
Het maakt me niet zo veel uit 1 3.57%
Anders, nl... 0 0%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2009, 13:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
"smijtwerk met feitenkennis" was dan ook bedoeld als nuancering van "hoog niveau" hoe dan ook: ik bedoel dat als hier een brugklasser, die net heeft geleerd waar Israël ligt, komt en zijn vinger opsteekt, dan wordt die vinger afgebeten, ipv dat iemand zich verplaatst in een andere belevingswereld.
Misschien verschillen daarover de meningen, maar ik zou als dat me gebeurde het opvatten als een uitdaging om meer informatie door te lezen en daaruit een beter betoog te bouwen. Voor vrijwel alles is namelijk wel iets te zeggen.

Vica versa, als je de reactie die je beschrijft niet toe zou staan, dan worden we weer geconfronteerd met dat veel discussies slechts een herhaling van zetten zouden worden.
Het creationisme, eerst op Religie en later op W&F is een goed voorbeeld. Telkens iemand die ook eens een keertje wat fabeltjes van zo'n creationistische site had geplukt, dat op het forum neersmeet, hit&run optioneel, en de discussie daarna louter bestond uit vrij voorspelbare weerleggingen.

Discussies die je puur en alleen kunt voeren vanuit quotes.txt is ook weer niet de bedoeling, dus dan zou er een balans in gevonden moeten worden.
Oud 04-04-2009, 20:50
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Als er echt dat bezwaar om te posten bestaat mja... vind het een beetje slap doch, en ik zie gewoon geen reden om te denken dat een duplexfiltersysteem met leden en 2 prima forumbazen ertoe zou moeten lijden dat mensen niet durven te posten.

maar het is überhaupt een vraag voor jullie en niet zo zeer voor ons.

wat zou er mis moeten zijn met die regels dan?
inhoud en actualiteit.
Daar werken we ook aan, maar het is wel duidelijk dat in het verleden echt zware, degelijke motivatie wordt geeist, ook van jonge users, terwijl die dit nog niet altijd goed beheersen.

De regels helpen hier op het moment aan mee door sterk te wijzen op het belang van motivatie en diepgang (discussie). Dat willen we minder benadrukken.
Oud 04-04-2009, 21:07
arPos
arPos is offline
Citaat:
Daar werken we ook aan, maar het is wel duidelijk dat in het verleden echt zware, degelijke motivatie wordt geeist, ook van jonge users, terwijl die dit nog niet altijd goed beheersen.
O leg uit? eventueel met praktische voorbeelden.

Citaat:
De regels helpen hier op het moment aan mee door sterk te wijzen op het belang van motivatie en diepgang (discussie). Dat willen we minder benadrukken.
Foutief er wordt niet gewezen op diepgang er wordt gewezen op de wenselijkheid van bronnenmateriaal en een openingsstelling (discussie(waarde))
(helaas loopt de geschiedenis niet zo ver terug maar bv dit topic van jou is een mooi voorbeeld:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1743131
weinig diepgang, potentieel tiswah, maar goed geopend en dus legitiem)

het is m.i. nooit zo geweest dat een onderwerp per definitie diepgang moet hebben, als dat een vereiste was dan zijn we toch al jaren verkeerd bezig...

het hele probleem wat m.i. bij N&A aan de hand is (en eigenlijk al was sinds de naamsverandering) is dat opzienbarend nieuws tegenwoordig technisch en niet politiek- en/of religieus-sociaal van aard is...

voor beiden catagoriën bestaat daarnaast een overlappend eigen subforum waardoor N&A met de dagelijkse grijze sleur liflafjes blijft zitten.
ik zie daar verder geen obstructie in maar één ding is me duidelijk, dat is een inhoudelijke discussie niet zo zeer een vormmatige.

In conclusie snap ik dus nog steeds niet zo goed waarom het zo zou zijn dat de input van jongere/minder ervaren/minder serieuze users niet op prijs zou worden gesteld... net of het zo is dat iedereen op het niveau T_id vs. Mobius zit te discussieren... of zou moeten for that matter.

volgens mij is dat gewoon vervorming van de realiteit.

vind het argument: "ik durf niet want misschien roept er iemand wel tiswah" nou niet bepaald overtuigend...

ik bedoel als ik de topics moet benoemen die ondanks 2 a 3 tiswahreacties toch op een discussie zijn uitgelopen dan zit ik over 3 dagen met reuma in m'n handen nog te typen.

Laatst gewijzigd op 04-04-2009 om 21:13.
Oud 05-04-2009, 14:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
net of het zo is dat iedereen op het niveau T_id vs. Mobius zit te discussieren... of zou moeten for that matter.
Inderdaad, een beetje overbodig. Als iedereen mijn niveau haalde zouden we debatclubs en -goeroes hier krijgen om een goed voorbeeld aan s.com te nemen. Boeken als "Hoe debateer ik net zo goed als op N&A?".. Maar ik vind dat dat niet echt een doel van het forum moet zijn.
Oud 05-04-2009, 20:49
Ieke
Ieke is offline
Het moet wat mij betreft wegblijven. Ik vind het forum nu weer leuk geworden, terwijl het destijds met de komst van het topic het juist bergafwaarts ging.
Streng fb'en klinkt alleen maar leuk, maar in mijn ervaring met dit soort verzameltopics (het simple art op art is ongeveer vergelijkbaar) is slecht en ook het actief fb'en is niet de oplossing. Ook daar ging het pas echt weer wat beter na afschaffing van het betreffende topic, na eerst alle fb-pogingen te hebben uitgeput, compleet met nieuwe regels etc.

Citaat:
Dat klopt daarom begin je ook gezellig op DK en kijk je eerst ff mee op N&A als het je al kan schelen
Sorry, maar ik vind dit enorm neerbuigend. Ik ben destijds als 15 jarige juist lid van s.com geworden vanwege N&A. Onzin en DK vond ik kut. Dit is juist ook een plaats waar je het als scholier moet kunnen leren en dan hoef je niet in alle topics hier mee te kunnen doen, maar het is juist ook leuk als er variatie is waarin ook de jongeren mee kunnen doen.
Oud 06-04-2009, 07:00
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
vind het argument: "ik durf niet want misschien roept er iemand wel tiswah" nou niet bepaald overtuigend...
Ik ga later misschien nog wel even op de rest in, maar:
Als iemand dit een overweging vindt (en het zou me niets verbazen dat dit voor een flink aantal mensen een overweging is), dan ligt dat ergens aan... Bijvoorbeeld omdat er regelmatig 'tiswah' wordt geroepen, of een betoog volledig gefileerd wordt door sommige van de regulars hier.

Maar dat ligt niet alleen op hoe je op de jongere users zelf reageert. Het gaat er ook om hoe jullie op elkaar kunnen reageren. Dat ik er tegen kan als je mijn betoog niet kloppend noemt en dat stevig zegt, betekend niet dat zo'n betoog een 12-jarige zal uitnodigen om te reageren.

Ik gebruik dit topic trouwens ook voornamelijk om te kijken wat mensen van het verdwijnen van het Tiswah topic vonden (zoals mijn OP aangaf), niet hoe onze doelstellingen van het beleid liggen. Die doelstellingen hebben we in overleg met de andere FBs al vastgesteld en daar ben ik persoonlijk in ieder geval van overtuigd.
Oud 06-04-2009, 08:01
Elle
Elle is offline
Citaat:
Als iemand dit een overweging vindt (en het zou me niets verbazen dat dit voor een flink aantal mensen een overweging is), dan ligt dat ergens aan... Bijvoorbeeld omdat er regelmatig 'tiswah' wordt geroepen, of een betoog volledig gefileerd wordt door sommige van de regulars hier.
Niet om hier een groot punt van te maken, maar ik heb niet echt de indruk dat er sinds de afschaffing van tiswah veel meer verchillende users een topic openen dan ervoor.
Oud 06-04-2009, 08:02
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Niet om hier een groot punt van te maken, maar ik heb niet echt de indruk dat er sinds de afschaffing van tiswah veel meer verchillende users een topic openen dan ervoor.
Dat komt ook, omdat er geen Tiswah topic is om naar te verwijzen. De uitspraak 'Tiswah' betekend: Ik denk dat dit in een Tiswah topic hoort. Bij gebrek hieraan, gebeurt dat veel minder (Ik heb het 1-2 keer gezien).
Oud 06-04-2009, 11:49
arPos
arPos is offline
Citaat:
Inderdaad, een beetje overbodig. Als iedereen mijn niveau haalde zouden we debatclubs en -goeroes hier krijgen om een goed voorbeeld aan s.com te nemen. Boeken als "Hoe debateer ik net zo goed als op N&A?".. Maar ik vind dat dat niet echt een doel van het forum moet zijn.
Arrogantie de voornaamste menselijke eigenschap

Citaat:
Yet again vraag ik je om praktische voorbeelden, de enige die "gefileerd" worden zijn hendrixx typetjes.

We gaan even terug in de tijd; N&A heette nog nieuws en actualiteit wat aangeeft dat het zoals nu ongeveer vooral ging om het posten van nieuws, nu.nl zo je wilt.

de naam werd veranderd in nieuws en achtergronden, enerzijds omdat nieuws en actualiteit hetzelfde betekende, anderzijds om juist meer nadruk te leggen op de achtergronden ervan.

Citaat:
Maar dat ligt niet alleen op hoe je op de jongere users zelf reageert. Het gaat er ook om hoe jullie op elkaar kunnen reageren. Dat ik er tegen kan als je mijn betoog niet kloppend noemt en dat stevig zegt, betekend niet dat zo'n betoog een 12-jarige zal uitnodigen om te reageren.

Ik gebruik dit topic trouwens ook voornamelijk om te kijken wat mensen van het verdwijnen van het Tiswah topic vonden (zoals mijn OP aangaf), niet hoe onze doelstellingen van het beleid liggen. Die doelstellingen hebben we in overleg met de andere FBs al vastgesteld en daar ben ik persoonlijk in ieder geval van overtuigd.
Zoals ik al een keer of 3 inmiddels heb aangegeven ik snap de redenering erachter volkomen; maar laten voor de vorm gewoon de 2 systemen uitschrijven

Citaat:
Simplex filtersysteem zonder tiswah
-De kern van het nieuws wordt door de users aangedragen
-Users hebben verschillende interesses en houden verschillende dingen in de gaten resulterend in een gevarieerd nieuwsforum
-Users komen nieuwsberichten tegen waar ze of diep op in willen gaan of gewoon wel leuk genoeg vinden om te melden en posten dat
-Langlopende yet niet snellopende goede discussies verdwijnen van de pagina lijst af worden vergeten en worden heropend waarna de discussie opnieuw begint
-Users kunnen niet even "terugscrollen" naar een vorig deel van de discussie om naslag te doen/argumenten te heroverwegen/argumenten over te nemen
-Index verschuift snel in 'periode' wat een probleem op kan leveren als het useraantal groeit
-FBs hoeven het tiswah topic niet meer uit te zoeken maar moeten elk losse topic doorspitten om te kijken of er onwenselijk gedrag plaats vind
Citaat:
Duplexfiltersysteem met tiswah
-De kern van het nieuws wordt door de users aangedragen
-Users hebben verschillende interesses en houden verschillende dingen in de gaten resulterend in een gevarieerd nieuwsforum
-Users komen nieuwsberichten tegen waar ze of diep op in willen gaan en posten dat
-Users komen nieuwsberichten tegen die ze gewoon wel leuk genoeg vinden om te melden en posten dat in het tiswah
-Langlopende yet niet snellopende goede discussies verdwijnen niet van de pagina lijst af worden niet vergeten en blijven te uppen
-Users kunnen even "terugscrollen" naar een vorig deel van de discussie om naslag te doen/argumenten te heroverwegen/argumenten over te nemen
-Index verschuift langzamer in 'periode' wat vooral bij grote useraantallen wenselijker is.
-FBs hoeven slechts de reguliere topics op onwenselijk gedrag te controleren en 1 tiswah topic
-FBs kunnen posts uit of juist in het Tiswah topic plaatsen
-FBs kunnen op eigen beoordeling (evt in overleg met de users) bepalen of die grens wat gaat in het Tiswah topic laag of misschien iets hoger ligt.
Even over dat fileren nog eens; zonder tiswah wordt er toch nog steeds gefileerd, zonder tiswah zitten de "regulars" hier toch ook nog steeds?
het is gewoon meer werk voor jullie als FBs lijkt me.

en wat jullie nieuwe dan wel oude beleidsdoelstellingen ermee te maken hebben is me ook onduidelijk, die lijken me niet afhankelijk van het hebben dan wel weglaten van een tiswah maar meer betrekking hebben op wat kan wel/wat kan niet.

Lief katje, wil je me asjeblieft uiteenzetten waarom jij opteerd voor een simplexsysteem en nu even zonder het "anders durf ik niet " argument...
Zeg maar; net of we 2 volwassenen zijn die een discussie houden

Misschien moet er minder in het tiswah, dat kan, maar dat kan je als FBs (evt in overleg met de users) toch prima instellen, moet je gewoon de klepinstelling veranderen

Citaat:
Sorry, maar ik vind dit enorm neerbuigend. Ik ben destijds als 15 jarige juist lid van s.com geworden vanwege N&A. Onzin en DK vond ik kut. Dit is juist ook een plaats waar je het als scholier moet kunnen leren en dan hoef je niet in alle topics hier mee te kunnen doen, maar het is juist ook leuk als er variatie is waarin ook de jongeren mee kunnen doen.
Ik zeg ook nergens dat dat niet kan; als je mee had gelezen dan had je gezien dat dit een reactie was op iemand die aangaf moeite had het te kunnen volgen/niet mee durfde te doen... in zulks een geval lees je meestal op N&A eerst een paar dagen/weken/maanden (doorkrassen wnvti) mee om vervolgens eens met een topic te komen, mensen leren door te immiteren.

wil je zoals jij eigenlijk puur op N&A komen dan staat er helemaal niets in je weg dat direct te doen mits je OP constructief is opgezet.

en dan is het nog niet eens zo dat dat foutloos moet, immers hoe vaak is het niet voorgekomen dat een topic niet geweldig geopend was maar dat een kitten of een kenjirro de TS gewoon de kans gaf het te verbeteren om er alsnog een goed topic van te maken.

jullie blijven herhalen dat het zogenaamd vroeger niet kon maar dat is m.i. vervorming van de realiteit. posten op N&A heeft altijd gekund.

het enige dat ik vaststel is dat de usergroep 2 soorten nieuws presenteert, enerzijds belangrijke onderwerpen waar iedereen wel wat over kwijt wil en anderzijds wat luchtiger spul wat gewoon lekker wegleest.

Laatst gewijzigd op 06-04-2009 om 23:59.
Oud 06-04-2009, 16:06
Verwijderd
Citaat:
-Langlopende yet niet snellopende goede discussies verdwijnen van de pagina lijst af worden vergeten en worden heropend waarna de discussie opnieuw begint
Dan zegt de forumbaas "Hey, dat topic is hier, slotje!
Citaat:
-Users kunnen niet even "terugscrollen" naar een vorig deel van de discussie om naslag te doen/argumenten te heroverwegen/argumenten over te nemen
Jawel, daarvoor kan je naar de zoekfunctie gaan om dat topic terug te lezen, dan zit er geen ander nieuws tussen en is dit juist handiger.
Citaat:
-Index verschuift snel in 'periode' wat een probleem op kan leveren als het useraantal groeit
Dat kan je dan ook wel weer zien, over het hele forum daalt het aantal actieve leden juist.
Citaat:
-FBs hoeven het tiswah topic niet meer uit te zoeken maar moeten elk losse topic doorspitten om te kijken of er onwenselijk gedrag plaats vind
Er zit zo'n leuk naziknopje naast het quoteknopje + meer forumbazen?
Oud 07-04-2009, 00:06
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dan zegt de forumbaas "Hey, dat topic is hier, slotje!
Lijkt me sterk, de FBs kijken daar ook niet.
Citaat:
Jawel, daarvoor kan je naar de zoekfunctie gaan om dat topic terug te lezen, dan zit er geen ander nieuws tussen en is dit juist handiger.
Ben geen groot fan van de zoekfunctie, maar dat zou kunnen; maar dat ontkracht nog steeds niet dat ik het me eerst moet herinneren, als het op p2 staat let je er niet op
Citaat:
Dat kan je dan ook wel weer zien, over het hele forum daalt het aantal actieve leden juist.
jij zegt het... maar hoe heeft dat te maken met dat zonder extra filter laten posten bij grote usergroepen (zoals fok) problemen oplevert en wel specifiek op een nieuwsforum.
Natuurlijk kan het makkelijk op s.com
Citaat:
Er zit zo'n leuk naziknopje naast het quoteknopje + meer forumbazen?
I don't snitch
nog meer? we hebben er net 1 bij.

Maargoed als jullie echt voordelen eraan zien zie ik verder niet zo'n bezwaar maar ik zie nergens iemand die voor een simplexsysteem is die even uiteen heeft gezet wat daar zo top aan is behalve dan wat losse dogmatische argumenten als:"ik vind de sfeer nu leuker" en "kennelijk durven mensen niet als er een tiswah is"

allemaal prima verder fbs e.d. maar hou dan geen evaluatie; pas het beleid aan aan de wensen van het moderator team, doe wel of geen tiswah en kijk maar wat er beurt...
Oud 15-04-2009, 10:49
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De poll blijft zeker net zo lang open tot de fb's zich in de uitslag kunnen vinden?
Oud 15-04-2009, 12:13
wann
wann is offline
Citaat:
Deze poll zal sluiten op 22-04-2009 om 08:31
Oud 15-04-2009, 12:22
De Veroorzaker
Witte letters
Oud 17-04-2009, 13:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
De poll blijft zeker net zo lang open tot de fb's zich in de uitslag kunnen vinden?

Ik ben geen fan van het Tiswah-topic en verbaas mij over de meerderheid die dat blijkbaar wel is.

Laat het dan minstens een uitgeklede versie worden, waarin alleen opmerkelijk nieuws terecht komt. Topics met enige nieuwswaarde, zelfs wanneer deze discutabel is, horen m.i. gewoon (zelfstandig) open te blijven.
Oud 17-04-2009, 17:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Ik ben geen fan van het Tiswah-topic en verbaas mij over de meerderheid die dat blijkbaar wel is.

Laat het dan minstens een uitgeklede versie worden, waarin alleen opmerkelijk nieuws terecht komt. Topics met enige nieuwswaarde, zelfs wanneer deze discutabel is, horen m.i. gewoon (zelfstandig) open te blijven.
volgens mij kwam dat laatste wel zo'n beetje naar voren in de hier gehouden discussie
Oud 18-04-2009, 09:06
Verwijderd
Ik vind het beter zo zonder tiswah topic. Je bereikt een veel grotere doelgroep, doordat sommige onderwerpen nu ook besproken worden die op het eerste gezicht weinig waarde hebben, maar voor sommigen wel leuk zijn. Daarnaast zijn er veel meer onderwerpen gekomen en is het forum daarom wat levendiger. Tot slot zie ik ook geen bezwaar aangezien als je een topic 'tiswah' vindt, je er gewoon niet op kan reageren. Iedereen blij.
Oud 18-04-2009, 15:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Tot slot zie ik ook geen bezwaar aangezien als je een topic 'tiswah' vindt, je er gewoon niet op kan reageren. Iedereen blij.
Oud 20-04-2009, 08:41
Verwijderd
Citaat:
Oud 21-04-2009, 11:43
De Veroorzaker
Citaat:
Laat anders alleen forumbazen nog topics openen, die kennen de achterliggende motieven het beste en dan hoeven ze ook niet met sloten te strooien als mensen net in een voor hunzelf leuke maar volgens de fb totaal irrelevante of zelfs zinloze discussie verzeild zijn geraakt.
Oud 21-04-2009, 16:09
arPos
arPos is offline
Citaat:
Laat anders alleen forumbazen nog topics openen, die kennen de achterliggende motieven het beste en dan hoeven ze ook niet met sloten te strooien als mensen net in een voor hunzelf leuke maar volgens de fb totaal irrelevante of zelfs zinloze discussie verzeild zijn geraakt.

Of laten we gewoon geen discussies meer voeren
Oud 28-04-2009, 09:42
pixie
pixie is offline
Ik vind het een goed idee en zo blablabla, maar om eerlijk te zijn mis ik wel het lekker door een topic heen scrollen met van die fijne nutteloze, grappige of rare nieuwsberichtjes.
Oud 11-05-2009, 20:46
De Veroorzaker
Bekijk resultaten poll: Wil je graag het Tiswah topic terug op N&A?
Ik wil graag het Tiswah topic terug 15 53.57%
Ik wil het Tiswah topic niet terug 10 35.71%
Ik wil het Tiswah topic in een andere vorm terug 2 7.14%
Het maakt me niet zo veel uit 1 3.57%
Anders, nl... 0 0%
Aantal stemmers: 28. Deze poll is gesloten

Regels voor berichten