|
|
Bekijk resultaten poll: Koningshuis afschaffen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
22 | 47.83% |
Nee |
22 | 47.83% |
Weet niet... |
2 | 4.35% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of het koningshuis schadelijk is voor Nederland is het onderwerp van deze discussie. Dus, wat denk jij? Is het koningshuis schadelijk voor Nederland en waarom wel/niet? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-08-2009 om 01:14. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien maak je een denkfout. De koopkracht van geld is hoeveelheid maal circulatiesnelheid. Op Koninginnedag veranderen heel wat euro's van eigenaar via het efficiëntere systeem van de vrije markt, ergo, meer koopkracht van de geldvoorraad, oftewel, goed voor de economie. Dat schept banen, enzovoorts, je weet hoe het gaat. Je tweede denkfout zit in het democratische gehalte. Om te beginnen ga je er van uit dat democratie een goede bestuurvorm is, maar het is de slechtste, behalve alle andere vormen. Bovendien zijn er mensen met veel meer macht die een beperkte of geen enkele vorm van democratische verantwoording afleggen. Een SP bons die zijn poppetjes in de kamer bestuurt bijvoorbeeld, of een topambtenaar die een willoos PVDA-ministertje zo aan het handje kan nemen als hij wil. Planners bij de provincie. Leiders van grote projecten van zowel overheid als bedrijfsleven. Enzovoorts.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens ben ik niet tegen het koningshuis. Ook niet voor. Ik vind de situatie zoals hij nu is goed wat betreft de positie van de Koning, en zie het niet vooruit gaan met een presidentieel stelsel. Ik denk dat de nadelen groter zijn dan de principiële voordelen. Niet afschaffen dus. Wel kan het natuurlijk altijd beter, een ceremoniële monarchie lijkt mij de ideale regeringsvorm.
||
Citaat:
Dat, onder andere, lijkt me het probleem met het tot staatshoofd benoemen van de minister-president.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Bovendien geeft het de premier teveel macht. Hij zal altijd een kamermeerderheid achter zich hebben, en zonder koningin betekend het dat die partij willekeurig wat voor (eventueel gestoorde) wetsvoorstellen erdoor kan rammen, zonder dat iemand hen ook maar tegen kan houden.
||
Citaat:
Bovendien lijkt het me vanuit democratisch oogpunt ook niet ideaal, maar dat is het nu ook al niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat het voordeel van een koningin/koning als staatshoofd trouwens wel is dat je 80 jaar lang met één gezicht naar buiten komt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hoewel de legalisatie van discriminatie in 2007 wat mij betreft best via die weg had mogen worden tegengehouden. Het was zonneklaar dat dat een verlies-verlies scenario was, en volledig haaks op de grondwet en alle fundamenten van het Nederlands recht.
||
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien als je het er toch over hebt kun je ook net zo goed de Eerste Kamer afschaffen. Doet ook geen reet.
||
Citaat:
||
Citaat:
En ja de informateur is meestal geen überpartijdig persoon. Iemand, wel lid van een partij maar die niet actief bij de politiek betrokken is. De formateur is de toekomstig premier maar als je al bij de formatie bent maakt dat ook niet meer uit. Je punt zijnde?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Koningin Beatrix bemoeit zich met de benoeming van bewindslieden Kitten | 26 | 20-03-2009 17:33 | |
De Kantine |
Als je een politieke partij zou maken Verwijderd | 494 | 07-05-2003 13:28 | |
Margarita uit beschuldigingen op tv Cameo | 91 | 07-03-2003 10:50 | |
Sp in peiling 19 zetels Verwijderd | 77 | 28-11-2002 20:40 | |
Koningshuis en Hoge Salarissen van Kamerleden afschaffen. Carpe Diem | 31 | 09-09-2002 16:25 | |
Overtuig ons van jouw politieke ideen Rabbi Daniel | 26 | 15-06-2002 20:30 |