Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Vandaag is een rare week op de Amsterdamse beurs, nou ja voor mij dan.
NSI stuitert op en neer, alsof grootaandeelhouders hun aandelen af en toe verkopen, waardoor de koers drastisch inzakt. Slecht nieuws deze week voor de vastgoedbeleggers. De huizenprijzen NL dalen onverminderd door, Huizenverkopen VS zijn gedaald en de economie krimpt harder dan verwacht, aldus het CBS. Over het laatse wilde ik het volgende kwijt: Het is natuurlijk gewoon schrikbarend als de huizenprijzen nog steeds onverminderd doordalen (in de VS ook) en de huizenverkopen dalen. Hoe goedkoop moet een huis worden opdat de huizenprijzen weer gaan stijgen in de VS? Vele vastgoedfondsen hebben hun top laten zien en daling is aannemelijk (zit ik goed met mijn turbo-short Unibail-Rodamco) Zeker na het 'goede nieuws' dat de huizenprijzen nog steeds dalen. Ik denk dat het ook tijd wordt om NSI te verkopen, met pijn in mijn hart moet ik wel zeggen. Alleen een goed verkoopmoment zoeken. Als de huizenprijzen in NL overminderd doordalen, dan is 13 tot 13.50 euro voor een aandeel NSI aan de dure kant. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou laten we eens even een update geven van mijn portefeuille.
120 NSI 80 Ten cate 13 Unibail turbo short (NL NL0009177559) Stoploss op 168.30 euro Ten Cate kunnen we kort over zijn: Het aandeel loopt zo rond de 15 euro te koersen en heb daar geen winst op. Mijn aankoopwaarde was 15 euro. Het was ook meer een impulsaankoop dan dat het echt beleggen was. Nu NSI. Zoals ik al in mijn vorige post zei: 13-13.50 euro voor zo'n aandeel is te duur. En we zien hem nu op 12.75 koersen. Ik heb hem (nog) niet verkocht. Ik vind het een pracht aandeel en durf hem eigenlijk niet te verkopen. Dan de Unibail-Rodamco shorts. Daar gaat het wel weer wat beter mee, zie de koers van Unibailrodamco. U ziet in de grafiek wanneer ik ze heb aangekocht (de turbo's kostten toen zo'n 38-39 euro.) en wat de intrinsieke waarde van unibail-rodamco is. ![]() Na aankoop nog effe omhoog (ja, welke gek gaat er nu nog en 10% overgewaardeerd) tot ie 150 euro koerst. Dat kan je natuurlijk nooit weten. Gelukkig is nu de daling ingezet en heb ik niet gedwongen moeten verkopen op 168.30 stoploss. Het aandeel gaat gewoon terug (langzaam of snel, dat maakt me niet uit) gewoon weer terug naar de intrinsieke waarde van 131.50 of zelfs nog lager als de herwaarderingen slecht zijn of er paniek op de aandelenmarkt uitbreekt. Ik heb de shortpositie gekocht toen Unibail-Rodamco 144 euro koerste zo'n beetje en dat gaat gewoon 12.5 * 13 aandelen = 162.50 euro opleveren minimaal waarbij slechts voor 504,79 euro is geïnvesteerd. Een rendement van bijna 33%. Natuurlijk is er geen rekening gehouden met de transactiekosten van de bank. Het kan natuurlijk ook nog gekker dat het aandeel straks 120 of 110 euro noteert. De winst wordt dan nog groter. De shortpositie wordt sowieso verkocht als het aandeel unibail/rodamco 100-105 euro koerst. |
![]() |
|
Dit is het moment om een aandeel te nemen in het succes van Triodos Bank.
De bank die al sinds 1980 laat zien dat financieren van duurzaamheid loont. Teken daarom nu in op de nieuwe emissie van certificaten van aandelen Triodos Bank. - De duurzaamste bank ter wereld en de enige onafhankelijke duurzame bank van Nederland. - Certificaten van aandelen vormen al sinds de oprichting in 1980 een solide belegging met een stabiel rendement. - Van 30 september tot 17 november 2009 betaalt u geen transactiekosten. Klanten van Triodos Bank krijgen bovendien korting op de uitgifteprijs. Historische rendementen certificaten van aandelen Triodos Bank over de afgelopen vijf kalenderjaren: 2008 : 4,3% 2007 : 5,7% 2006 : 4,0% 2005 : 2,2% 2004 : 3,8% Halfjaarcijfers 2009 Triodos Bank - 13% groei in eerste semester - Nettowinst stijgt met 50%, met 112% in België - Kapitaalverhoging via uitgifte van aandelencertificaten dit najaar De eerste zes maanden van 2009 is het balanstotaal van Triodos Bank met ruim 13% gegroeid tot EUR 2,7 miljard. Triodos Bank is zeer tevreden met deze stijging. Het feit dat zoveel mensen en ondernemingen besluiten over te stappen naar Triodos Bank in tijden van onzekerheid, geeft aan dat de bank haar positie in de markt aanzienlijk heeft versterkt. Meer info op http://www.triodos.nl/nl/personal_ba..._triodos_bank/ Lijkt dit jullie wat? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet het niet. Je kunt in ieder geval wel stellen dat het een groeiende bank is: - Meer medewerkers worden aangenomen - Steeds grotere winsten en omzetten - Steeds meer rekeningen die geopend worden - Dividend uitgekeerd in 2008 en zelfs dan is het eigen vermogen gegroeid. - Geen afschrijvingen, zelfs kleine bijschrijvingen in 2008. Wel enig verlies met de valuta-rekening. - De bank doet niet aan bonussen. De verhouding tussen het hoogste loon en laagste loon bedraagt slechts een factor 7,7. Wat ik niet begrijp is dat ik nergens het aantal uitstaande aandelen kan vinden, waardoor je niet de IW kan berekenen (ja ze zeggen dat de intrinsieke waarde 70 euro is), maarja dat zegt niks. Je weet daarom niet of het aandeel (70 euro zoals hun zeggen en je moet betalen voor inschrijving van de aandelen) is onder- of over gewaardeerd. Je zou het aandeel kunnen kopen als het 33% is ondergewaardeerd. (die regel houd ik aan) 50% ondergewaardeerd: all-in. Bovendien zitten ze goed vertegenwoordigd in de natuur en milieu hoek, daar vallen op dit moment de grootste klappen. Die bedrijven hebben het moeilijk en het is dan ook maar de vraag of ze hun leningen kunnen terugbetalen zodat er geen afschrijvingen volgen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
NSI vandaag verkocht. 12.96 euro. Kon de druk niet meer aan.
Bovendien zou ik er chagarijniger van worden als het aandeel daalt naar 12.50 dan wanneer het stijgt naar 13.50. Andere vastgoedfondsen hebben vandaag een flinke optater naar beneden gekregen (Wereldhave, Corio), wat niet veel goeds doet vermoeden voor Unibail-Rodamco en NSI. Hoewel Wereldhave en Corio vandaag een adviesverlaging kregen van Morgan Stanley (geloof ik) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ten Cate flink gestegen.
De Turboshort Unibail rodamco flink gedaald NSI te vroeg verkocht. Maar dat terzijde. Ik ben er bijna achter hoe je de intrinsieke waarde (IW) van aandelen, anders dan vastgoedaandelen berekent. Maar heb daarbij hulp nodig! Hier een stukje uit het jaarverslag van Beter Bed (waardes zijn weergegeven in duizenden euro's: ![]() Het gemiddeld aantal uitstaande aandelen is 21.319.373 stuks in 2008. Hoe bereken ik de IW? Moet ik 42.703.000 / 21.319.373 = 2,00 euro per aandeel Of moet ik 108.166.000 / 21.319.373 = 5,07 euro per aandeel Hoe kan het dan dat het aandeel nu 14,80 euro koerst? Kan ik het niet of zijn beleggers compleet gek geworden? |
![]() |
|
![]() |
je hebt in het overzicht alleen de passiva (eigen vermogen en schulden) en niet de activa. de intrinsieke waarde van een bedrijf is de totale waarde aan activa - het schuldendeel uit de passiva. dus x - 65441000. alleen is x nogal lastig vast te stellen
![]() de laatste dagen een leuke winst geboekt op asml, waardoor vandaag, ondanks de bekendmaking van de goede kwartaalcijfers, maar een schamele winst te pakken is. arcelor doet het daarentegen erg leuk, hoewel deze nu nog steeds op een procentje of 2 verlies staat in mijn lijstje... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met de passiva zijn immers de activa gefinancierd. x = 108.166.000 Laatst gewijzigd op 14-10-2009 om 14:39. Reden: Even de quote-tag gerepareerd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
"De intrinsieke waarde van een aandeel wordt berekend door de bezittingen van de onderneming op te tellen, daar de eventuele schulden van af te halen en het saldo te delen door het aantal aandelen.
De intrinsieke waarde zegt echter niet zo veel. Voor een beoordeling van de fundamentele waarde van een aandeel dient er ook gekeken te worden naar de toekomstverwachtingen. " ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, ik heb het nu door. En ben er daarom uit. Bij Vastgoedfondsen kijk je lauter naar de intrinsieke waarde en het dividend (met pau-out ratio) en bij andere aandelen telt de IW ookwel, maar daar heb je zoals Rationeel al aangeeft ook te maken met toekomstige verwachtingen en is denk de Koers-Winstverhouding belangrijker. Ik ga dan ook alleen maar beleggen in vastgoed en sommige aandelen die wel leuk zijn en worden aangeprezen door beleggingsgoeroe's.
Vandaag heb ik -omdat ik een vastgoedbelegger ben en het aandeel hier ook aangeprezen heb- Wereldhave Belgium gekocht. Het is zo'n beetje het enige vastgoedfonds dat nog niet is overgewaardeerd. Ik had een maand terug een leuke analyse - maar net wat je leuk noemt - geschreven over het fonds waarom het koopwardig is. Ik ben vandaag trotse bezitter van 25 aandelen Wereldhave Belgium. Dit leek me een goed koopmoment, omdat het aandeel maar niet verder wil zakken naar 48 waarvoor ik hem had ingesteld en het lijkt te gaan stijgen en dus heb ik 51 euro betaald. 3 Euro te veel maar so wat? Het is een lange termijn belegging en ben van plan het aandeel jaren -dat zeg ik nu - te gaan houden. Hieronder een leuke daggrafiek. U raadt misschien al wanneer ik gekocht heb: precies in de dip. ![]() Intraday-grafiek Wereldhave Belgium Hoe staat het met jullie aandelen? Laatst gewijzigd op 15-10-2009 om 20:11. |
![]() |
|
Nice :-)
Rhji en Dexia zijn flink gestegen vandaag :-) Respectievelijk 13,4 en 6,21% Rhji omdat: "De Belgische investeringsmaatschappij RHJ International neemt de Britse privaatbank- en vermogensbeheeractiviteiten van Kleinwort Benson over van de Duitse bankgroep Commerzbank." En Dexia omdat: "Volgens de Franse zakenkrant La Tribune heeft de Franse bank-verzekeraar BNP Paribas een overnamebod gelanceerd op Dexia Epargne Pension, de Franse pensioenspaarpoot van Dexia. De overnameprijs zou rond de 100 miljoen euro schommelen." |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb nog steeds de Ten Cate, welke 1.5% vandaag steeg. (grootste stijger op het Damrak geloof ik vandaag.) Wereldhave Belgium heb ik ook; zit op mijn aankoop koers (fucking daling in de slothandel stond vandaag nog 3 kwartier voor sluiting van de beurs op winst) Shortpositie Unibail Rodamco zal vandaag wel aardig zijn gestegen met een % of 6. @ Vosje: ik heb mij op tijd ontdaan van mijn aandelen. NSI bijvoorbeeld nu 12.33, verkocht voor 12.96. Wereldhave verkocht voor 66 euro, nu 63.78. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Koopje is... ... Unibail Rodamco voor minder dan 100 euro. ... Corio voor 30 euro. ... Wereldhave voor 50-55 euro. ... Werelhave Belgium voor 48-50 euro. ... NSI voor 10 euro. De boel moet nog heel hard dalen willen er leuke koopjes tussen zitten... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De enige aandelen waar ik heil in zie is Wereldhave Belgium, Accel group, Ahold en een klein beetje Ten Cate. (de eindejaarskoers was 16 euro zoveel nu is ie 15.30 en heeft dus nagenoeg niets van de stijging meegemaakt) De koersen van de aandelen dalen nu, omdat de particulieren zijn ingestapt (augustus, september, oktober) en de grote jongens (intitutionele beleggers) nu massaal short gaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Joepie, de bel20 en AEX (en dan vooral de banken) stijgen weer :-)
'k Had ondertussen toch mijn verlies uitgerekend voor de 3 afgelopen dagen, en dat kwam uit op 1500 euro :-s (o.a. door mijn ing en punch aandelen) "Vanmiddag, om 13.30 uur Belgische tijd, wordt het Amerikaans bbp-cijfer voor het derde kwartaal bekendgemaakt." Hopelijk is dat cijfer goed :-) |
![]() |
|
Verwijderd
|
JA JA JA!
Vandaag, 2 november, was voor mij een euforische dag op de aandelenbeurzen. Deze dagen mogen er voor mij altijd zijn. Ten Cate +2.2% Wereldhave B +2% Wereldhave B stijgt langzaam maar zeker. 3 stappen vooruit, 2 achteruit. Men wil nu zelfs al 52.02 euro betalen (laatkoers). Unibail R -2.2% (Hardste daler AEX) Shortpositie was dus weer gestegen. Allemaal geld verdient op een vrij vlakke beurs, met individueel grote uitslagen. Morgen hoop ik weer zo'n dag. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je Berkshire Hathaway koopt, dan heb je ook een stukje coca cola in bezit. Berkshire hathaway is een leuk aandeel als je een ondergewaardeerd aandeel koopt met grote, Amerikaanse, ondergewaardeerde aandelen erin (zoals cocacola) KOOPWAARDIG ONDER 3300 DOLLAR. Johnson and Johnson Het is een goed winstgevend bedrijf. o.a. bekend van de merken O.B. en listerine. De helft van de omzet komt uit andere landen dan Amerika (belangrijk vanwege de zwakke dollar). Bovendien, en nou komt het mooie. is het aandeel 90 dollar waard. Hij is MINIMAAL 90 dollar waard als je kijkt naar de KW-verhouding van de afgelopen 10 jaar en de KW van nu. Zelf wil ik hem kopen voor 40 EURO (ligt dus ook aan de euro-dollarkoers.) Dividenduitkering per kwartaal van $ 0,49. Als je snel bent, kun je nog aanspraak maken op het dividend dat wordt uitgekeerd in december. Laatst gewijzigd op 20-11-2009 om 21:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Eventjes een kleine update van beleggingsgoeroe Commando.
Ten Cate vorige week vrijdag verkocht voor 17 euro, geen slechte zet. Nu moet je 16,31 euro per aandeel betalen. Zeker terug kopen onder 15,75 euro. Dan koop ik voor hetzelfde bedrag excl aan- en verkoopkosten Ten Cate Aandelen terug. Het komt er dan op neer dat ik 5-10 aandelen extra kan kopen. En dat geeft weer extra dividendjes op de lange termijn. Dan nu hetgeen waar ik al enige tijd op hoopte. Wereldhave Belgium is aan het stijgen. En hard. Nu moet je zo´n 56 euro voor een aandeel betalen. Ik ga hem gewoon houden, totdat deze 10% is overgewaardeerd, dus 77 euro is. De shortpositie Unibail rodamco begon er dramatisch uit te zien. De stoploss kwam in zicht (het moment dat ik gedwongen moet verkopen.. eh.. kopen dus). Maar ik denk dat beleggers nou in gaan zien dat het aandeel veel te ver is overgewaardeerd. De hele week aan het dalen, waarvan 2 dagen de hardste daler op het Damrak. NAGENOEG GEEN AANDELEN MEER, DUS LAAT DE BOEL MAAR HELEMAAL INSTORTEN! Laatst gewijzigd op 20-11-2009 om 22:01. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo heel groot is mijn beleggingsportefeuille niet. Zo'n 5000 euro, dus 3, 4, 5 ordertjes van 1200-1500 euro. De jouwe is (misschien wel was ![]() Wel vandaag Ten Cate teruggekocht. Voor hetzelfde geld (excl kosten van de bank) 2 aandelen meer kunnen kopen. Nu 82 stuks voor 16.33 euro Ten Cate i.p.v. 80 stuks en dat voor hetzelfde geld! Hieronder in de intraday grafiek ziet u wanneer ik gekocht heb. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Stel dat jij €47,21,- had, wat ging je dan kopen? drukknoopje | 59 | 06-10-2009 17:12 | |
Werk, Geld & Recht |
Centrale Aandelen/Beurstopic Mobius | 10 | 11-09-2009 11:29 | |
Werk, Geld & Recht |
Beurstopic _Moby_ | 3 | 12-05-2005 11:53 |