Advertentie | |
|
![]() |
|
Zat laatst in een bus in Mexico naast een Italiaan die daar leer inkocht. Dit leer zou vervolgens in China verwerkt worden en wereldweid verkocht. Ja, zo transporteer je wat af en blijbaar is het nog dik winstgevend ook.
Maar als niemand het organiseert, zitten Mexicanen met overtollig leer, Chinezen zonder werk, Italianen zonder inkomen en ik zonder jas.. Dat Chinezen (en waarschijnlijk ook Mexicanen) minder krijgen dan dat ze er voor zouden kunnen krijgen, ja.. kwestie van onderhandelen. Helaas heeft niet iedereen die capaciteiten of mogelijkheden. |
![]() |
||
Citaat:
De gemiddelde inwoner van Bangladesh heeft geen keuze, of gaan werken voor een loon waar men eigenlijk ook niet van kan leven (vaak is het niet eens genoeg om drie maaltijden per dag van te betalen, laat staan een eigen onderkomen), of helemaal niets. Het argument dat deze kledingfabrikanten, ondanks de lage lonen wel zorgen voor economische groei is al jaren ontkracht, door de footloose productie dragen zij niet duurzaam bij aan het land, het bedrijf heeft er geen binding geen belang bij economische ontwikkeling van het land, want het land is niet de markt waarin het product verkocht wordt, anders dan in West-Europa destijds waarin de fabrikanten uiteindelijk veel te verliezen en zelfs nog wat te winnen hadden bij de strijd van de arbeiders.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
ik heb een tijdje terug een kaartje gestuurd naar dat meisje, dat kon via die website. Staat nu een foto op de site dat ze ze gehad heeft. Hoe weird, ze is er ook echt blij mee http://sweatsoap.nl/2010/01/7-januari-2010/
![]() |
![]() |
||
Als ik dit zo lees:
Citaat:
Schoolgeld mag dan geen rol spelen, de huur, de gasrekening en andere vaste lasten zorgen er ook voor dat ze in haar vaste kringetje blijft. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Tuurlijk, in NL hebben we een sociaal vangnet, neemt niet weg dat mensen soms niet uit hun cirkeltje kunnen breken en zich als slaaf van de maatschappij voelen. Citaat:
Citaat:
Ook zij heeft de keus een partner op te zoeken die haar kan helpen, net als onze NL alleenstaande moeder, toch? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb ooit een documentaire gezien over Chinese meisjes van een jaar of 16 (soms jonger en met een vals ID) die een uur of 12 per dag in een fabriek spijkerbroeken naaiden, bij overwerken werd dat 18 uur. Vreselijk, maar ik denk ook niet dat er erg veel zal veranderen. Voorzover ik weet gingen de broeken richting de VS en de fabriek waar gefilmd werd was nog relatief vriendelijk voor zijn werknemers in vergelijking met sommige andere fabrieken.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
Heb bij dit soort dingen altijd een dubbel gevoel;
Verdient een Filipijns matroos slecht omdat de arbeidsomstandigheden schraal zijn vergeleken bij Nederlandse maatstaven, niet echt naar Filipijnse maatstaven. Zouden er überhaupt nog genoeg matrozen te vinden zijn zonder dat verschil in betaling, rederijen nemen heus wel Nederlanders in dienst maar of er genoeg van zijn is een tweede. In hoeverre staat dat tot kosten van levensonderhoud in zo'n land? en natuurlijk in hoeverre is het überhaupt reëel om een zo efficiënt mogelijke wereldgemeenschap met zo veel mogelijk welvaart te verlangen terwijl je vast wil houden aan een winstsysteem wat er naar streeft om kosten te verminderen, schaal te vergroten en waarin tijd en niet resultaat per definitie geld is. Hoe stel je je überhaupt welvaart voor, is dat een samenvatting van goederen of gaat het ergens anders over, scheelt het idee erover per mens?
||
Citaat:
Ze kan inderdaad een baan zoeken, daar wordt ze echter vaak niet beter van (dat ligt meer aan de uitkeringshoogte), Neem nou een schoonmaakbaantje, vuil werk, lage beloning; het lijkt Bangladesh wel.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En je kan hier inderdaad pech hebben, maar je hebt een prima kans om niet onder de armoedegrens te eindigen als je hier woont.
||
Citaat:
||
Citaat:
De armoedegrens ligt in Nederlamd misschien wel een paar meter te hoog. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|