Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is voor mij extra verwarrend omdat ik van jou nog geen omschrijving van homoseksualiteit heb gelezen waar ik het niet mee eens ben. Voor mijn gevoel vinden wij precies hetzelfde. Laat ik een vergelijking maken: Mijn analytische manier van denken is ook een karaktertrek. Een aangeboren talent, en gelukkig heb ik de kans gekregen dat te ontwikkelen. Was dat niet zo geweest dan was ik veel ongelukkiger geweest dan ik nu ben. Volgens mij is homoseksualiteit niet veel anders, een neiging/talent tot seksualiteit naar hetzelfde geslacht welke in vrijheid ontwikkeld moet worden, en die ellende veroorzaakt als je verplicht wordt er niets mee te doen. Laatst gewijzigd op 03-10-2009 om 20:06. |
![]() |
|
Ik kan me voorstellen dat een homoseksueel niet het vak maatschappijleer mag geven van een christelijke school, maar verder snap ik niet zo goed waarom hun geaardheid invloed zou moeten hebben bij hun functioneren. Inderdaad jammer van het bijzonder onderwijs waarin dit blijkbaar mag.
|||
Citaat:
Citaat:
Offtopic: jouw sig, ik ken er muziek bij van van schubert en van löwe (dacht eerst liszt :$) Welke vind jij beter? Laatst gewijzigd op 03-10-2009 om 20:58. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je seksuele *geaardheid* valt daar niet onder omdat het niet aangeleerd maar aangeboren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er werken vermoedelijk wel een aantal mensen met homoseksuele geaardheid op reformatorische scholen, maar die worden niet ontslagen omdat homoseksualiteit geen karaktertrek van ze is. Ten overvloede merk ik op dat het onderdrukken van homoseksuele geaardheid voor veel problemen zorgt, en dat ik de rol die de reformatorische beweging daarin speelt afkeur. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En dan nog zijn dit geen gevallen van docenten die voor de klas gaan staan roepen op dag één dat ze van de bruine ster een rondje maken. Het gaat om mensen die geout worden door anderen of die de vraag voorgeschoteld krijgen en dan eerlijk zijn. Zoiets als een karaktertrek bestempelen is simpelweg zeggen dat liegen beter is dan eerlijk zijn. Op het moment dat ze Gaypride gedrag gaan vertonen is het iets anders, maar dan vind ik dat ze sowieso niet in het lager onderwijs thuis zouden horen. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Het zijn slechts de ouderlingen en voorgangers die de deur voor de vooruitgang gesloten houden. Als zij hun macht kwijtraken is het zo gedaan met het extreme conservatisme in dat soort kringen. En die macht is tanende. Een tijdje terug sprak ik met een kind van een ouderling van een streng evangelische kerk. Die man zou ik vanuit principiële gronden weigeren om zaken mee te doen in wat voor vorm dan ook. Zijn dochter, daar had ik binnen vijf minuten praten (ze kende me niet) uit dat ze de pil slikte, en een vriendje had waar ze al seks mee had. Dat vertelde ze haar ouders niet, maar een wildvreemde die verbaal afstand neemt van dat gedachtengoed wel. Leidt mij tot de conclusie dat dergelijke ouderlingen al links en rechts zijn ondergraven door de samenleving, en rond het moment van omvallen staan. Tijd dus om sowieso scholen als vrijplaatsen voor het voortzetten van die mentaliteit aan te pakken. Niet in de laatste plaats gewoon voor de kinderen. Als ze later ergens aankomen bij een bedrijf, maar niet in staat zijn tot teamwork omdat er toevallig een homoseksueel of iemand anders die niet voldoet aan hun belachelijke keurslijf werkt, dan zijn ze exit, na een hoop overbodige problemen voor henzelf en anderen. Citaat:
Daar gebeurde precies wat ik voorstelde: het tegenwerken van acceptatie bestraffen en daarna het normale proces van kennismaking (gevolgd door acceptatie) zijn werk laten doen. Check het maar eens in je eigen kennissenkring voor zover je homohaters kent: degenen die er echt in de haat geloven kennen geen homoseksuelen. En hobbel anders binnen in de gemiddelde gereformeerde of streng evangelische kerk voor eenzelfde experiment. Citaat:
Tevens is dat al verankerd in de wet. Ik verwijs naar het precedent van de Spakenburgse muurvoeger die zelfs refoscholen niet fundamentalistisch genoeg vond en zijn kinderen thuis hield. Hij werd meermalen veroordeeld en moest zijn kinderen naar school sturen. Citaat:
Citaat:
Omdat je de realistische versie duidelijk kent vind ik je steun dan wel tolerantie van het standpunt dat scholen mogen discrimineren des te gekker. Om het wat botter uit te drukken ben je niet dom genoeg om er begrip voor te hebben. En dat vind ik lastig te verklaren.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik geloof dat het een stompzinnige gedachte kronkel is om de cognitieve dissonantie die ze ervaren recht te brijen. Te koppig om de waarheid onder ogen te zien. |
![]() |
||
Citaat:
En verder, nouja als jij dat idee nooit hebt gehad dan zal dat wel voor iedereen gelden he. ![]()
|
Verwijderd
|
Ja ik snap je redenatie wel, maar hoe zouden de kinderen er slechter van worden? Wiskunde op een christelijke school is toch niet anders dan wiskunde op een openbare school?
Trouwens, het gaat nog verder hoor. Een van mijn collega's moest vertrekken bij het Greydanuscollege omdat hij weg ging bij de gereformeerde kerk (nog steeds heel gelovig hoor, maar geen lidmaatschap van de kerk dus). |
![]() |
|
Denk ik niet nee. Maar omdat ze in de eerste plaats les krijgen van iemand die zij als rechtgeaard christen beschouwen als verwerpelijk, wordt het overbrengen van de lesstof best moeilijk gemaakt. Zeker bij een vak waarbij de leraar dingen moet verkondigen waar hij het zelf falikant mee oneens is. Dat geeft moeilijkheden.
Vevelend ja. Dat ze daar uberhaupt achter kunnen komen.
||
Citaat:
En als die kinderen inderdaad niet slagen op school vanwege wat hen is aangeleerd en ze daarom niet met leraren door één deur kunnen, hun probleem. Dat valt onder het recht op eigen domheid van hun ouders. Een gedragsprobleem is tenslotte geen reden om iemand niet af te rekenen op de behaalde resultaten.
||
Citaat:
En ik zeg niet dat ik daar vanuit ga, ik houd alleen wel rekening met de mogelijkheid. En daartoe heb ik alle recht gezien de verbazingwekkende hoeveelheid intolerante chistenen in dit land die zelfs met een goede 8 zetels in de politiek vertegenwoordigd zijn.
|||
Citaat:
Als dan zowel het meest essentiële stuk grondwet plus concrete wetgeving botst met die religieuze uiting, dan gaat de wet toch echt eerst. Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat nou als het is omdat homos minder gekwalificeerd zijn maar dat niet direct komt doordat ze homo zijn, mag het dan wel? Want volgens mij is het zo dat ze geen homos willen omdat die het christelijk gedachtegoed niet kunnen uitdragen omdat ze geen goed christen zijn (wat weer komt doordat ze homo zijn natuurlijk maar goed). Punt is dus: waarom die selectieve verontwaardiging? Waarom niet 1 lijn trekken en discriminatie ofwel toestaan ofwel verbieden. Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu zou je kunnen zeggen dat het bij een christelijke school ook van belang is, omdat homo's volgens bepaalde mensen geen goede christenen kunnen zijn, maar dan zeg ik: je mag kinderen dergelijk fascistisch gedachtegoed niet aanleren en bovendien wordt een school door de overheid betaald, en de overheid moet discriminatie niet goedkeuren.
||
Citaat:
Daarnaast is het niet ongebruikelijk om dat fenomeen te observeren bij andere vormen van haat. Je vind bijvoorbeeld relatief de meeste neonazi's op plekke waar niet zo bar veel 'buitenlanders' zijn. Of laten we de Islam erbij pakken. Godsdienstgestoorde figuren die dingen als salafisme aanhangen of dergelijke zieke dingen brengt Nederland nauwelijks voort. Waarom? Omdat de samenleving vol zit met contacten met dingen die volgens die doctrine slecht of zondig zijn, en mensen elke dag kunnen zien wat voor nonsens die claim is. Dat terwijl Pakistan als samenleving dat niet heeft, en grote problemen heeft met religieuze extremisten.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Kinderen kunnen wreed zijn, maar volwassenen wreder. En als een kind racisitsch/homofoob/seksistisch is, is dat meestal van huis uit meegegeven. Als een school weigert homoseksuelen in dienst te nemen, zal dit daarom een averechts effect hebben op de tolerantie van het kind. Lijkt mij onwenselijk.
|
![]() |
belachelijk dat "bijzondere" scholen iemand op zijn/haar sexuele geaardheid mogen weigeren. het is toch een prive-zaak (of de leraar in kwestie moet in een roze glitterstring voor de klas gaan staan, wat mij onwaarschijnlijk lijkt)
ik vind het gewoon haatzaaierij. ik heb zelf ook een rooms kath. school gezeten en daar werd GEEN haat gezaaid, ook niet naar anders gelovigen, homo's of andere rassen. dus ik vind het raar dat sommige scholen dat uit de naam van God durven zeggen. Die lui verdienen wat mij betreft een eersteklas kaartje richting hel. |
![]() |
|
Ik snap deze discussie nooit zo. Christelijke scholen mogen van hun personeel eisen dat ze een bepaald geloof uitdragen en zelfs dat ze zijn aangesloten bij een specifieke kerk (ook bij hun leerlingen, maar dat terzijde). Als een docent homo is vindt de school toch dat daardoor het geloof niet juist uitgedragen wordt en mag hem(/haar) om die reden weigeren? Niet omdat 'ie homo is, maar omdat hij niet het juiste geloof heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als dit privé gefinancierd zou worden had ik er weinig moeite mee. |
![]() |
||
Citaat:
Art.5 en 7 uit de algemene wet gelijke behandeling (AWGB) geven echter wat specifiekere uitzonderingen. Deze zorgen ervoor dat o.a. instellingen met godsdienstige en levensbeschouwelijke grondslag via nadere vereisten de door de AWGB als gelijk benoemde gevallen, toch ongelijk kunnen behandelen. Het is wel zo dat dit niet mag gebeuren op grond van het "enkele feit van politieke gezindheid, ras, geslacht, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat". Voorwaarden, waardoor het echter wel mogelijk is, zijn zogenaamde ‘’bijkomende omstandigheden’’, maar juist omdat de waarden uit artikel 1 zeer goed gewaarborgd dienen te worden lijkt mij het enige juiste om dit te schrappen/ aan te passen en religieuze scholen hun absurde bijzondere status af te nemen. Het is ongepast om eerst dergelijke discriminatie als abject te bestempelen om vervolgens doodleuk uitzonderingen te maken, zodat bepaalde scholen een bijzondere status kunnen krijgen en blijkbaar in de praktijk doodleuk om deze waarde heen kunnen draaien.
Laatst gewijzigd op 16-10-2009 om 08:44. |
![]() |
||
Citaat:
Geen wonder dat met name de PVDA zulke klappen krijgt in de peilingen. Ik kan me niet voorstellen dat PVDA stemmers bij die partij terecht kwamen omdat ze zo graag discriminatie willen zien. Het CDA, okay, van hen is bekend dat ze in meer of mindere mate pro-discriminatie zijn, dat weet men in het stemhokje ook. Om nog maar te zwijgen dat de verkiezingsbeloftes van Rouvoet dat er niet gemorreld zou worden aan de grondrechten achteraf slechts bedoeld bleek om aan te geven dat hij het 'gij zult niet liegen' niet serieus neemt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zie niet waarom er niet zo'n school zou mogen zijn, zolang die school prive is, door zichzelf gefinancieerd en niet door een regering. Gaat Nederland niet te ver met het iedereen is gelijk, discriminatie is slecht-idee, iedereen moet iedereen maar accepteren? Wat is een 'bijzondere school' by the way? Is dat speciaal publiek onderwijs of valt dat onder prive? |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien is haat zaaien apart strafbaar gesteld, en is er geen enkele rechtvaardiging voor homohaat mogelijk, zelfs niet vanuit het Christendom.
|
Verwijderd
|
Natuurlijk is dat wel relevant, deze situatie is niet zwart/wit en gaat duidelijk dieper dan wat er in de wet staat omdat we er nog steeds over door zemelen. Als het echt zwartwit zou zijn dan basta, maar zo is het niet.
Ik had ook niet over homo haat en haat zaaien ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
@ Arenda; scholen dienen in beginsel niet dogmatisch te willen handelen, dat is een obstructie voor kritisch denken en derhalve voor educatie en zelfontplooiing.
|
Verwijderd
|
Arrogante Zak*: Dat geef ik niet aan, natuurlijk heb ik daar bezwaar tegen, en dat weet je ook wel.
Ik woon niet in Nederland, ik woon in Canada. Hier is discriminatie ook ten strengste verboden, maar op prive onderwijs mag je wel van leraren, ouders en leerlingen vragen aan een set regels te voldoen. Een van de scholen hier waar ik bekend mee ben vraagt zoal van hun leerlingen en ouders om te tekenen dat ze het eens zijn met wat op de school word geleerd en dat zij daar niet tegen in zullen gaan. Ook moet men aan een dresscode voldoen, of je word er uit gemieterd, een hoofddoek word niet toegestaan, en er word van je verwacht dat je niet miept over wat er word geleerd over dingen zoals godsdienst, omdat het nu eenmaal een prive school is. Je betaald er voor, het is je kop houden en je aan de regels houden of opzouten. Deze school zou ook geen homosexuele leraren aannemen omdat dat valt met het beeld wat zij voor ogen hebben. Dat is toegestaan binnen de wet. Je kunt voor die school kiezen, of niet en dan ga je naar 1 van de drie andere scholen die vlabij zitten... heel erg simpel. En waarom reply ik in dit topic terwijl ik daar niet woon? Because I find it interesting. ![]() Ik vind overigens niet dat dit mag worden toegestaan op een publieke school. Ik vind WEL dat als iemand een clubje op wil richten voor mensen die dezelfde mening delen, dat dat zou moeten worden toegestaan, binnen de regels van de wet. Dus niet dat clubje a binnen de korst tijd staat te protesteren bij clubje b omdat clubje b homo's niet toestaat in hun clubje, of zichzelf het recht toeeigend om iemand eens even een lesje te leren. To each his own. En wat heeft het voor zin, als je ergens niet gewild bent, waarom afdwingen? Bijzonder onderwijs moet blijven omdat niet iedereen hetzelfde is, niet iedereen deelt dezelfde mening en cultuur... varietie moet er blijven anders word het ook maar saai. *gheghe ![]() Laatst gewijzigd op 20-10-2009 om 15:12. Reden: i zie net dat ik eeen heeeeeeeeeeeele lang gezin heb getypt, ff fixen |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zondagse les Rivka | 251 | 07-09-2009 20:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het regeerakkoord T_ID | 244 | 03-03-2007 00:21 | |
Media en de islam juno | 20 | 25-11-2005 10:35 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 |