Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2009, 16:32
Verwijderd
En hoeveel mensen zijn dat nou helemaal?
Bovendien is het doen van een valse aangifte ook strafbaar,dus ik zie niet in waarom iemand dat zou willen doen. Als ze al je gegevens uit hun hoofd kennen, is het immers aannemelijk dat ze op z'n minst tot je kennissenkring behoren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2009, 18:13
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Nouja, iedereen met een proces verbaal die mijn gegevens uit z'n hoofd kent kan de Rabobank gaan en 200 euro van m'n rekening afhalen.

Niet dat je mij hoort klagen hoor, ik ben allang blij dat ik weer geld heb
Ik neem aan dat de Rabobank je geboortedatum ook wel weet en of je mannelijk of vrouwelijk bent?

Dus als opeens een of ander mannetje van 50 komt claimen dat ie jou is en bij je geld wil zullen ze op zn minst hun twijfels moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 20:48
Fosca
Fosca is offline
Ik weet dat het niet aannemelijk is maar het kán. Er zijn mensen die mensen oplichten voor hun 'beroep'.
Oud 16-10-2009, 09:10
Verwijderd
Hebben ze daar dan niet een kopie van je ID in het systeem staan? Dat is bij de ABN Amro volgens mij wel zo.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 09:50
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Hebben ze daar dan niet een kopie van je ID in het systeem staan? Dat is bij de ABN Amro volgens mij wel zo.
Schijbaar niet, er is niet naar m'n sofinummer of IDnummer gevraagd oid
Oud 16-10-2009, 10:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als ze al je gegevens uit hun hoofd kennen, is het immers aannemelijk dat ze op z'n minst tot je kennissenkring behoren.
of ze hebben de week daarvoor je portemonnee gejat met als je gegevens er in...
Oud 25-10-2009, 11:21
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Voor wie nog benieuwd is hoe het is afgelopen:

De boete moet ik inderdaad betalen, die bedraagt €44. Het kon niet met een acceptgiro oid, ik moest maar gewoon wat regelen. Gelukkig kon ik bij de Rabobank ook bij m'n geld met het proces verbaal van de politie.

Het kostte een hoop tijd, geld en energie maar ik ben weer legaal
Een leuk vervolg: toen ik met mijn bijeen gesprokkelde geld bij burgerzaken terugkwam werd er met geen woord over een boete gerept. Ik ben weggegaan met mijn ID én de 44 euro in mijn zak.

Moraal van dit verhaal: begin nooit zelf over boetes

Oud 25-10-2009, 14:46
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Een leuk vervolg: toen ik met mijn bijeen gesprokkelde geld bij burgerzaken terugkwam werd er met geen woord over een boete gerept. Ik ben weggegaan met mijn ID én de 44 euro in mijn zak.

Moraal van dit verhaal: begin nooit zelf over boetes

Maar nu staat nog steeds in het systeem dat je je oude ID niet hebt ingeleverd. Dit wordt weer een probleem als je over vijf jaar (of eerder) een nieuwe ID kaart of paspoort aan gaat vragen. Dan kun je alsnog die boete betalen

Dit had ik namelijk met mijn ID kaart die al jaaaren verlopen was en toen ik een nieuw paspoort nodig had.
Oud 27-10-2009, 11:08
Fosca
Fosca is offline
Echt? Ze vroeg wel naar mijn proces verbaal
Oud 27-10-2009, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Echt? Ze vroeg wel naar mijn proces verbaal
Ah, in dat geval is de kans groot dat ze in het systeem heeft gezet dat het is afgehandeld
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 11:20
ganralph
ganralph is offline
ja, zou me er niet te druk over maken. het betalen van de boete is niet de officiële handeling waardoor je vorige id-kaart ongeldig wordt gemaakt. ze weten dat je geen geldige id-kaart meer hebt, anders had je je nieuwe niet gekregen.
Oud 27-10-2009, 16:07
arPos
arPos is offline
Welke boete?

Ik moest destijds alleen maar betalen voor de nieuwe kaart, niet omdat de ander kwijt was...
Oud 27-10-2009, 16:11
ganralph
ganralph is offline
de boete waar al het halve topic over gesproken wordt

sommige gemeentes delen boetes uit (of vragen "administratiekosten") als jij je kaart kwijt bent.
Oud 27-10-2009, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Welke boete?

Ik moest destijds alleen maar betalen voor de nieuwe kaart, niet omdat de ander kwijt was...
Geen idee of dat per gemeente verschilt, maar doorgaans moet je dus een boete betalen wanneer je reisdocument gestolen of kwijt is.

edit: oh, suf, ganralph zegt precies hetzelfde

Even ter aanvulling: ik zie dat je in Maastricht €22,10 moet betalen, in Stadskanaal maar €12,50 (en alleen maar als je geen ander reisdocument meer hebt) en in Utrecht €34,30, dus er zullen ook wel gemeentes zijn die geen kosten in rekening brengen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 17:16
arPos
arPos is offline
Oh op die fiets, mja in Rotjeknor noemen ze dat dan "extra kosten" of administratiekosten inderdaad.

Aangezien de staat eigenaar is van het reisdocument zijn zij 'm eigenlijk kwijt.
Oud 27-10-2009, 17:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Aangezien de staat eigenaar is van het reisdocument zijn zij 'm eigenlijk kwijt.
maar het feit dat jij hem "in bruikleen" had, is precies de reden jij de staat moet betalen voor het verliezen van hun eigendom
Oud 27-10-2009, 20:43
Verwijderd
Citaat:
de boete waar al het halve topic over gesproken wordt

sommige gemeentes delen boetes uit (of vragen "administratiekosten") als jij je kaart kwijt bent.
Niet eens sommige, alle. Het is een Rijksdocument en blijft dat ook. Op verlies daarvan staat gewoon een boete, die soms anders wordt genoemd (administratiekosten bijv.).
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Niet eens sommige, alle. Het is een Rijksdocument en blijft dat ook. Op verlies daarvan staat gewoon een boete, die soms anders wordt genoemd (administratiekosten bijv.).
Gemeentes mogen zelf bepalen hoeveel ze daarvoor vragen (als het maar echt het bedrag is dat het ook kost om het verlies/de diefstal van het document te verwerken), ik kan geen gemeentes vinden waarbij je niets hoeft te betalen, maar bedragen verschillen wel en gemeentes zijn niet verplicht daar iets voor te vragen (als het ze bv. geen extra moeite kost, ik kan me best voorstellen dat het net zoveel moeite kost als het vernietigen van het oude document bijvoorbeeld).
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 12:40
ook hallo
ook hallo is offline
tssk, ik was vandaag in het stadhuis, voor alleen nog maar m'n documentnummer, en toen zei de baliemedewerkster dat de boete wss rond de 60 euro ging worden omdat ik m'n id in een andere gemeente had verkregen dan waar ik nu woon. Ik vind dit wel heel veel Hoop dat ze 'm straks bij mij ook vergeten
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 17:52
arPos
arPos is offline
Citaat:
Gemeentes mogen zelf bepalen hoeveel ze daarvoor vragen (als het maar echt het bedrag is dat het ook kost om het verlies/de diefstal van het document te verwerken), ik kan geen gemeentes vinden waarbij je niets hoeft te betalen, maar bedragen verschillen wel en gemeentes zijn niet verplicht daar iets voor te vragen (als het ze bv. geen extra moeite kost, ik kan me best voorstellen dat het net zoveel moeite kost als het vernietigen van het oude document bijvoorbeeld).
Mwoa, zou het... het lijkt me een puur administratieve handeling, pasjes drukken is niet echt kostbaar.
Oud 28-10-2009, 18:07
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Mwoa, zou het... het lijkt me een puur administratieve handeling, pasjes drukken is niet echt kostbaar.
+ dat je niet alleen een boete betaalt maar ook kosten voor je nieuwe ID (à la €41,95) Het lijkt me dat de pasdrukkosten daaronder vallen
Oud 29-10-2009, 12:09
Verwijderd
Citaat:
't Is ook puur administratief Maar gemeenten mogen alleen vragen wat het ze ook daadwerkelijk kost (dus ze moeten het feitelijk kunnen specificeren), dus als het feitelijk net zoveel kost om een reisdocument als vermist op te geven als op een niet-vermist reisdocument terug te nemen (en te vernietigen/onbruikbaar te maken), dan kan het zijn dat een gemeente geen kosten in rekening brengt (maar die gemeente zal wel niet bestaan ).

Citaat:
+ dat je niet alleen een boete betaalt maar ook kosten voor je nieuwe ID (à la €41,95) Het lijkt me dat de pasdrukkosten daaronder vallen
Die administratieve kosten hebben ook alleen maar te maken met het reisdocument als vermist/gestolen op te geven, niet met het maken van een nieuw reisdocument.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 20:19
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou dat had ik dus niet in Rotterdam, mijn id was orgineel in elkaar geflanst in Dordrecht en ik heb toen met proces verbaal gelijk een paspoort aangevraagd, koste me totaal eenmalig rond de 40 euro.
Oud 01-11-2009, 05:03
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Nou dat had ik dus niet in Rotterdam, mijn id was orgineel in elkaar geflanst in Dordrecht en ik heb toen met proces verbaal gelijk een paspoort aangevraagd, koste me totaal eenmalig rond de 40 euro.
Wat kost het?
Tarief per 1 januari 2009: Nederlandse identiteitskaart € 41,75
Vermissing € 22,10
Spoedprocedure € 41,00

Aldus de Rotterdamse gemeente. Jij hebt dus ook geen boete/vermissing/administratiekosten hoeven betalen, alleen de kosten van de nieuwe ID op zich.

Klinkt ook heel logisch allemaal. Toch raar dat de burgerzakenbaliemevrouw mij de eerste keer wel een boete wilde laten betalen.
Reageren

Regels voor berichten