Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ben een utilitarist en atheïst, maar dat is niet echt "geloven" maar gewoon nadenken. Het determinisme-verhaal heeft een aantal kanten waar ik als quantumfysicus wel mee te maken heb. In een gesloten systeem, d.w.z. een systeem dat volledig geïsoleerd is van de omgeving, is er een Hamiltoniaan die de tijdsevolutie van het systeem deterministisch beschrijft. Nu zijn er dus twee vragen: 1) is het universum een gesloten systeem? en 2) is het mogelijk om die Hamiltoniaan op te schrijven c.q. met willekeurige nauwkeurigheid te benaderen? Ik kan op beide vragen helaas geen antwoord geven. Overigens is er wel degelijk sprake van toeval als je open systemen beschouwt (zie double slit experiment etc. etc.), dus in praktische zin is het doen en laten van een mens wel grotendeels afhankelijk van toeval. "Vrije wil" is ook een vaag begrip omdat de essentie van je persoon besloten ligt in de fysieke materie van je hersenen. Dus dan is de vraag of jij je hersenen bestuurt, of je hersenen jou - vooral semantiek, lijkt me. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, ik had een goede biologische theorie, maar taal heeft me weer door de war gemaakt.
De theorie is: Stel, je hebt een soort vogels, laten we ze pre-kippen noemen. Die planten zich voort en kiezen daarbij voor gunstige parters. Die gunstige partners hebben kip-eigenschappen. Doordat telkens pre-kippen met kip-eigenschappen meer kans hebben om zich voort te planten, gaan de pre-kippen hoe langer hoe meer op kippen lijken. Tot er op een gegeven moment een vogel uit een ei komt die zo veel kip-eigenschappen heeft, dat we hem een kip noemen. Het ei waar die kip inzat was het eerste kippenei, want zat een kip uit; daarvoor had je alleen pre-kippeneieren, want er zaten pre-kippen in. Je zou echter kunnen zeggen: een kippenei is niet een ei waar een kip in zit, maar een ei dat uit een kip komt. Zo zeggen we ook dat we kippeneieren eten terwijl dat onbevruchte eieren zijn waar dus helemaal geen kip in zit. Dus dat maakt het weer verwarrend. De kip-of-ei vraag is van oorsprong geen taalkundige vraag maar een oorsprong-vraag van mensen die niet van evolutie wisten. Dus met mijn redenering heb ik de aanleiding voor de vraag veranderd. Maar de vraag niet. Nu iets dat minder offtopic is. Ik vind het altijd raar als mensen zeggen "ik geloof in alternatieve geneeswijzen", daarmee implicerend dat ze in de werking van álle alternatieve geneeswijzen geloven. Dus ongeacht of het iets is met mild bewezen effect maar zonder reguliere toepassing, zoals bv. valeriaan ter kalmering, of totale onzin zoals bv. handoplegging en duiveluitdrijving. Dat je vertrouwen hebt in de werking van enkele specifieke alternatieve geneeswijzen is tot daar aan toe, dat kan ik me voorstellen. Maar als je gelooft dat alles waarvan mensen zeggen dat het geneeskrachtig is, dat ook is, dan lijkt mij óf dat er een steekje bij je los zit óf dat je het eigenlijk over het placebo-effect hebt (dat niet alternatief is). Nu neem ik aan dat de meeste mensen die zoiets zeggen wel degelijk onderscheid maken tussen de ene en de andere 'geneeswijze'. Maar dan drukken ze zich wel onhandig uit ![]() Laatst gewijzigd op 03-11-2009 om 14:59. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof dat dromen en alles wat je denkt net zo werkelijk is als de werkelijkheid die wij ''leven bij klaarlichte dag'' noemen. Ik geloof in zekere mate in alternatieve geneeswijzen (zie Chick Rock), maar vind dat daarbij veel te veel op één hoop wordt gegooid. Ik geloof in mezelf. Ik geloof in buitenaards leven. Laatst gewijzigd op 03-11-2009 om 19:58. |
![]() |
||
Citaat:
Ik krijg vaak nogal jeuk van spiritueel gezweef.
Laatst gewijzigd op 03-11-2009 om 20:10. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-11-2009 om 10:17. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
damm wat een gezwets zie je hier,
anyway ontopic: ik geloof in niets, ben atheïstisch, wordt steeds erger hoe meer ik over het, vooral Christelijke, geloof te weten kom. wat een onzin.. maar ja. met spiritueel gedoe moet je bij mij ook niet aankomen. Ik respecteer je geloof zolang je er geen mensen mee lastig valt. Ik erger me ook dood aan de SGP en soms ook Christenunie. ben ook 100% voorstander van homo-huwelijk, abortus, euthanasie, etc. wetenschap FTW ![]() *edit* oh ja, de Paus kan ik al helemaal niet lijen...pfft |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
DE wetenschap misschien niet, wetenschappers doen dat echter regelmatig wel. Godsamme ik werd echt gestoord van mijn vorige huisarts, zij was er één van 'als ik niet kan vinden wat er met je aan de hand is, ben je gezond'.
![]()
||
![]() |
Citaat:
Dat hoeft niet verklaard te worden, dat is gewoon toeval. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar in de quantumfysica speelt toeval een rol die niets te maken heeft met dingen wel of niet kunnen verklaren. |
![]() |
||
Citaat:
|
Is dit niet hét voorbeeld van een topic voor Wetenschap & Levensbeschouwing?
![]() Anyhoe, ik geloof in toeval, in dat we voor een groot deel zelf ons leven kunnen bepalen en dat dingen die niet verklaart kunnen worden in het algemeen nóg niet te verklaren zijn. En verder in geen van de dingen van de openingspost.
|
Ik had vandaag wel een zeer bijzondere loop van omstandigheden, als we het toch over toeval hebben.
Ik had me grandioos verslapen (op een toetsdag dus...), dus ik snel naar het station terwijl ik ondertussen een sms stuur naar een studiegenoot om te vragen of ze me later wil melden, want ik kreeg niemand op de opleiding telefonisch te pakken. Belt ze me terug in de trein terwijl ik helemaal in de stress zit, dat de toets wegens ziekte van de coördinerend docent 20 minuten is uitgesteld, wat dus precies genoeg tijd is voor mij om nog net voor het begin van de toets binnen te vallen. ![]()
||
Citaat:
"How strange. When I think about someone, they NEVER ring..."
||
Citaat:
Maar verder is het ook gewoon common sense.
|
Verwijderd
|
Ik geloof niet dat ik heel erg veel geloof, tenminste, dat hoop je dan. Ik heb een redelijk zen wereldbeeld, waarmee ik bedoel dat ik geloof dat alles wat is, goed is. Omdat het niet anders had kunnen zijn. Dat houdt niet per se determinisme in maar meer het probleem wat Kazet ons voorschotelt. In een iets meer dagelijks-leven-zin is er altijd íets wat er voor zorgt dat er iets gebeurt. Alles wat toeval lijkt, had niet anders zo kunnen gebeuren dan het deed, door die bepaalde samenloop van omstandigheden (en ja, keuzes van mensen vallen daar onder, hoe graag ze ook willen van niet). De causaliteit laat je eigenlijk geen andere keuze. Aan de andere kant ben ik nog steeds érg blij met hoe Hume dat met zijn biljartballen in twijfeltrok, die hele causaliteit.
Ik vond mezelf altijd een atheïst, en ik noem mezelf nog zo, omdat ik vind dat niemand iets zeker weet, maar iedereen iets logisch lijkt. Mij lijkt het logisch dat er geen god is. Maar tegelijkertijd ben ik veel meer een agnost geworden, geef ik veel meer toe dat ik en niemand het allemaal zeker weet. Vind ik het ook minder belangrijk, denk ik. Maar als ik dan toch een god zou moeten zien, dan eerder Spinoza's God dan de standaard christelijke. Nou zit ik even te denken of ik ook nog suffe dingen geloof die geheel en al onbewezen zijn, maar ik kan niet echt iets verzinnen... waarschijnlijk iets stoms als dat ik geloof dat alles uiteindelijk wel goed komt. Maar goed is zo'n heerlijk relatief begrip. Ik geloof dat het menselijk brein tot heel erg veel in staat is, niet in het minst tot zichzelf een hele hoop bovennatuurlijke shit aanpraten die het toch echt zelf gefabriceerd heeft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Verder ben ik 't er ook mee eens, natuurlijk. Er gebeuren op de wereld zoveel dingen tegelijk dat het echt bizar zou zijn als 2 bepaalde dingen nooit tegelijk zouden gebeuren. Ik geloof keihard in toeval. Toeval is my homeboy.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Introdu...ntum_mechanics |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In dit geval is het zelfs zo dat als je oneindig veel van de pijlen draait, het bepaalde punt oneindig vaak bereikt wordt. http://en.wikipedia.org/wiki/Almost_surely |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij? DBZ | 88 | 07-08-2009 17:32 | |