Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2009, 21:04
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Mijn zwangere zus laat zich ook niet inenten, en dan vooral omdat haar verloskundige heeft gezegd dat ze het beter niet kan doen omdat ze niet weet wat het met het kindje doet. Mja, ik vind dat nogal een uitspraak van een verloskundige Zwangere vrouwen met bv. astma krijgen toch normaal ook de griepprik? Of niet?
Wtf, het advies is om vanaf 12 weken wel te vaccineren. Iemand die er wat van zou moeten weten die het zelf niet begrijpt Maar goed, helaas gaat dat voor veel mensen uit de zorg op. De gynacologen waarbij ik nu co-schappen loop adviseren van wel, maar de mensen moeten het uiteraard wel weten.
Het probleem met griep krijgen in die termijn van de zwangerschap is dat je dan kan bevallen (dus veel te vroeg! Wat heel veel complicaties geeft). Dat je in de eerste 12 weken niet vaccineert ligt idd bij het kind. Eigenlijk wordt de eerste 12 weken het kind zeg maar aangelegd, daarna hoeft het eigenlijk alleen maar te groeien en rijpen, maar in feite is het compleet. Het risico op aangeboren afwijkingen ligt dus op die eerste 12 weken, dus om er zeker van te zijn wacht je tot na die cruciale fase.
Ik zou me als ik zwanger was zeker laten inenten, het risico op vroeggeboorte met alle complicaties die daarmee samenhangen is wat mij betreft groter dan de risico's van vaccinatie na die 12 weken.

Citaat:
De kans dat je doodgaat aan de Mexicaanse griep, ook al heb je astma, is zeer klein. Tot nu toe zijn er (relatief gezien natuurlijk) weinig doden door de Mexicaanse griep, en het merendeel van deze hadden een veel ergere aandoening dan astma.
Ze weten gewoon niet in hoeverre het schadelijk kan zijn voor de zwangerschap (aangeboren afwijkingen, danwel 'spontane' abortus)..
Ik zou zelf dan zeker wel voor mijn kind kiezen (mocht ik een zwangere vrouw zijn )
Het venijnige aan deze griep is dat de sterfte vooral in de groepen <65 jr ligt, terwijl het met de gewone griep juist meer bij de >65 jr ligt. (In % van het aantal sterfgevallen)
Het rotte met Astma bijvoorbeeld is het grotere risico op complicaties als je griep krijgt. Dus dat je Astma ontspoort en je daar weer van allerlei dingen voor moet gaan gebruiken (ik noem prednison) om het weer op de rails te krijgen.
Oud 21-11-2009, 07:47
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Het venijnige aan deze griep is dat de sterfte vooral in de groepen <65 jr ligt, terwijl het met de gewone griep juist meer bij de >65 jr ligt. (In % van het aantal sterfgevallen)
Het rotte met Astma bijvoorbeeld is het grotere risico op complicaties als je griep krijgt. Dus dat je Astma ontspoort en je daar weer van allerlei dingen voor moet gaan gebruiken (ik noem prednison) om het weer op de rails te krijgen.
Het klopt zeker dat bij de Mexicaanse griep relatief meer doden vallen die jong zijn, echter de absolute getallen zijn evengoed zeer beperkt.
Het blijft lastig om dingen af te wegen, want je weegt twee kansen af..
Hoe groot is de kans dat het vaccin schadelijk is voor mijn ongeboren kind (<12 weken zwanger) tegenover de kans dat je astma ontspoord door de Mexicaanse griep en dat dit voorkomen kan worden door een vaccinatie..
Beide zijn kansen die je eigenlijk niet of nauwelijks kunt inschatten. Dus blijft een lastig keuze imo
Oud 21-11-2009, 20:06
Verwijderd
Citaat:
je moet het niet zien alsof er een apparaatje of een chemisch goedje in je lichaam gespoten wordt dat er voor altijd in blijft zitten.

de griepprik bestaat grotendeels uit dierlijke eiwitten. stoffen die je ook binnenkrijgt als je een ei eet. stoffen ook die je lichaam dus gewoon afbreekt zoals eten.

het is geen stofje dat in je lichaam blijft zitten wachten tot de griep voorbij komt. nee, de eiwitten, die als het ware zijn uitgerust met de eigenschappen van het griepvirus, zorgen er voor dat jouw lichaam denkt dat er griep aankomt (het ziet er voor je lichaam namelijk hetzelfde uit), zodat je afweersysteem zich gaat "voorbereiden".

de prik stimuleert dus alleen je eigen lichaam om op tijd de verdediging klaar te hebben, zodat de griep veel minder kwaad kan. die druppeltjes die ingespoten worden ben je tegen die tijd al weer kwijt.
Vervelend alleen als je zowel een allergie voor kippeneiwit hebt als astma. Daar mogen die knappe koppen toch ook wel iets op bedenken. (Neem aan dat er zat mensen zijn met die combinatie, beide zijn overgevoeligheidsreacties.) Ik kan die griepprikken dus mooi overslaan omdat ik meer last krijg van m'n allergieën dan ik baat zou hebben van die prik. Zonde, want anders zou ik hem wel halen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 21:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet wat ik zou doen als ik zwanger was want ik kan nu wel zeggen dat ik voor mezelf zou kiezen maar daar ben ik helemaal niet zo zeker van dat ik dat zou doen als ik daadwerkelijk zwanger zou zijn. Daar komt wel bij dat ik een vrij ernstige vorm van astma heb die zonder een griepvirus al vrij snel ontspoord waarbij ik prednison, etc nodig heb dus op een griepvirus zit ik zelf absoluut niet te wachten, zeker niet als er een vaccin beschikbaar is. Het raarre vind ik alleen dat je in z'n situatie geen keuze krijgt.

@ Dutchess: er worden toch steeds meer vaccin geproduceerd met behulp van celtechniek ipv in kippeneieren waarbij je dus wel die vaccinaties kan halen ook al heb je last van een kippeneiwitallergie. Meende me te herinneren dat er bij de mexicaanse griep ook een farmaceut was die de vaccins met de celtechniek maakte maar dat zou je bij je huisarts na moeten vragen.

Regels voor berichten