Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2010, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Ach alles is slecht voor je omdat je er dik van wordt, het kankerverwekkend is of het slecht is voor je gebit.
Juist, maar melk is dus schadelijk en onnodig, dat is het verschil. Je moet het vooral blijven drinken als je 't lekker vindt, daar hoor je ook niemand over, maar dat het oh zo gezond is klopt dus niet.
Advertentie
Oud 01-01-2010, 18:39
Rationeel
Rationeel is offline
oftewel, ze zijn nergens zeker van. net als met koffie, pindakaas en bijna alle andere voedingswaren
Oud 01-01-2010, 18:50
Verwijderd
Niemand is ooit zeker van wat dan ook. Dan zou je ook kunnen zeggen dat taart gezond is, omdat je toch ook gewoon suiker nodig hebt, en dat nog niet 100% zeker is dat je van roken longkanker krijgt.

Er is genoeg bewijs om aan te nemen dat melk drinken bij lange na niet zo gezond is als ons vanaf de jaren '50 werd verteld door de wat grotere melkbedrijven.
Oud 01-01-2010, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Niemand is ooit zeker van wat dan ook. Dan zou je ook kunnen zeggen dat taart gezond is, omdat je toch ook gewoon suiker nodig hebt, en dat nog niet 100% zeker is dat je van roken longkanker krijgt.

Er is genoeg bewijs om aan te nemen dat melk drinken bij lange na niet zo gezond is als ons vanaf de jaren '50 werd verteld door de wat grotere melkbedrijven.
Nee er is geen enkel bewijs, het zijn enkel vermoedens van een handjevol wetenschappers.
Oud 01-01-2010, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Ik wil mijn feestje ook wel bij jou houden hoor
Ok

ik moet zo met de hond wandelen
Oud 01-01-2010, 18:55
Arachnia
Arachnia is offline
Discussie over melk.
Oud 01-01-2010, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Nee er is geen enkel bewijs het zijn enkel vermoedens van een handjevol wetenschappers.
Empirische bevindingen zijn geen bewijs, vind je? Maar eigenlijk moet ik inderdaad niet 'bewijs' zeggen maar 'falsificatie'. Want het bewijst op zichzelf niets, inderdaad, behalve dat de populaire stelling 'melk is superdupergezond' onjuist is.
Oud 01-01-2010, 18:57
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

correct, maar niet zo gezond als gedacht is nog niet ongezond
Oud 01-01-2010, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Empirische bevindingen zijn geen bewijs, vind je? Maar eigenlijk moet ik inderdaad niet 'bewijs' zeggen maar 'falsificatie'. Want het bewijst op zichzelf niets, inderdaad, behalve dat de populaire stelling 'melk is superdupergezond' onjuist is.
Enkel probleem is dat deze empirische bevindingen ontbreken.

Er is bovendien een verschil tussen je stelling: "Melk is ongezond" en de stelling "Melk in minder gezond dan gedacht", hoewel die laatste stelling niet echt te bewijzen valt.
Oud 01-01-2010, 19:09
Verwijderd
Citaat:
correct, maar niet zo gezond als gedacht is nog niet ongezond
Het is per definitie niet gezond, want de calcium die je eruit haalt heb je niet nodig. Er is teveel van, als je melk uit je dieet schrapt kom je nog steeds makkelijk aan je quotum. Maar er zit wel veel vet in, en er lopen dus onderzoeken naar de correlatie tussen melk en o.a. botziekten en verschillende soorten kanker. (Al moet je natuurlijk niet direct uitgaan van een causaal verband, temeer omdat verschillende studies elkaar tegenspreken.)

Dus - er zitten niet echt voordelen aan melk drinken, en wel het nadeel van dat het vet is (met alle verhoogde kans op hart- en vaatziekten van dien) en mogelijk allerlei naargeestige crap veroorzaakt.

Dat zou ik weldegelijk 'ongezond' durven noemen.
Oud 01-01-2010, 19:09
Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:

Er is bovendien een verschil tussen je stelling: "Melk is ongezond" en de stelling "Melk in minder gezond dan gedacht", hoewel die laatste stelling niet echt te bewijzen valt.
Van 10 pakken melk wordt je minder snel dik dan van 10 hamburgers.

Oftewel, "Melk is niet zo heel gezond maar toch ook niet ongezond".
Oud 01-01-2010, 19:11
Verwijderd
Citaat:

Inderdaad, melk is prima als je het normale menselijke leefpatroon bekijkt. Het is weliswaar zo dat dierlijke vetten ongezond zijn en dat deze in melk voorkomen, maar ze komen ook voor in tal van andere producten.
Oud 01-01-2010, 19:15
Verwijderd
John Petrucci - Jaws of life op vol volume <33333
Verwijderd
Citaat:

Zie hierboven.

En nee, de empirische bevindingen ontbreken niet. In dit onderzoek wordt ernaar gekeken, bijvoorbeeld. Ik kan me ook herinneren dat onze eigen geneeskundige Sarah een tijd geleden verschillende wetenschappelijke studies aanhaalde om tot de bodem van deze kwestie te komen. (Waarvan het ongeveer 50/50 liep qua de stelling wel/niet ongezond, toegegeven, maar dat bewijst desalniettemin wel mijn laatste stelling.)

Ik zou gedetailleerder voor je gaan zoeken, ware 't niet dat je waarschijnlijk toch star bij je standpunt blijft en zonder bronnen te noemen 'nee dat is niet waar' blijft zeggen.
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Het is per definitie niet gezond, want de calcium die je eruit haalt heb je niet nodig. Er is teveel van, als je melk uit je dieet schrapt kom je nog steeds makkelijk aan je quotum. Maar er zit wel veel vet in, en er lopen dus onderzoeken naar de correlatie tussen melk en o.a. botziekten en verschillende soorten kanker. (Al moet je natuurlijk niet direct uitgaan van een causaal verband, temeer omdat verschillende studies elkaar tegenspreken.)

Dus - er zitten niet echt voordelen aan melk drinken, en wel het nadeel van dat het vet is (met alle verhoogde kans op hart- en vaatziekten van dien) en mogelijk allerlei naargeestige crap veroorzaakt.

Dat zou ik weldegelijk 'ongezond' durven noemen.
maar zo zou je alles kunnen ombuigen. op zelfde wijze is een appel ook ongezond:

er zitten geen voordelen aan het eten van een appel, want de vitaminen en mineralen zou je ook uit ander voedsel kunnen halen. daarentegen zitten er veel suikers in en de zuren zijn slecht voor je gebit.

Oud 01-01-2010, 19:17
Rationeel
Rationeel is offline
de stelregel bij voeding is gewoon altijd variatie en matiging.
Oud 01-01-2010, 19:17
Verwijderd
Ik ga chocolademelk drinken!
Oud 01-01-2010, 19:18
Sherlock
Sherlock is offline
Ik word echt ziek van die 2 meisjes op T&B
Oud 01-01-2010, 19:19
Verwijderd
Citaat:

Dat is een scheve vergelijking. Het gaat hier niet om 10 pakken melk en 10 hamburgers. Tenzij iemand gewoonlijk 10 pakken melk drinkt en vanaf dag X z'n dorst wil gaan lessen met 10 gepureerde hamburgers. In plaats van de melk. En zich dan afvraagt wat er gezonder is.

Het gaat hier om een normaal dieet + veel water (bijvoorbeeld) en een normaal dieet + veel melk. In zo'n geval zie je dat die melk niets positiefs toevoegt, maar wel veel negatiefs. Dus is het per definitie niet gezond.
Oud 01-01-2010, 19:20
Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
Ik ga chocolademelk drinken!
Kijk, daar ben ik het mee eens.
Oud 01-01-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Dat is een scheve vergelijking. Het gaat hier niet om 10 pakken melk en 10 hamburgers. Tenzij iemand gewoonlijk 10 pakken melk drinkt en vanaf dag X z'n dorst wil gaan lessen met 10 gepureerde hamburgers. In plaats van de melk. En zich dan afvraagt wat er gezonder is.

Het gaat hier om een normaal dieet + veel water (bijvoorbeeld) en een normaal dieet + veel melk. In zo'n geval zie je dat die melk niets positiefs toevoegt, maar wel veel negatiefs. Dus is het per definitie niet gezond.
Ik zie de verstoorde zoutbalans bij het dieet met veel water wel als nadeel persoonlijk.
Oud 01-01-2010, 19:24
Verwijderd
Oh melk is trouwens best ongezond, dus Paranoide wint. Hoewel, melk is ook goed voor de lijn (want eiwitrijk), en dat kan als je overgewicht hebt heel gezond zijn.
Oud 01-01-2010, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Ik zie de verstoorde zoutbalans bij het dieet met veel water wel als nadeel persoonlijk.
Een modern dieet bevat doorgaans teveel zout, dus dan is het in het algemeen ook beter om extra water te drinken.
Oud 01-01-2010, 19:25
Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
Arachnia schreef:
Oftewel, "Melk is niet zo heel gezond maar toch ook niet ongezond."
Oud 01-01-2010, 19:26
Verwijderd
Ik heb nog steeds geen enkele bron gezien die aantoont dat melk ook daadwerkelijk ongezond is. Of beter gezegd; ongezond in de huidige levensstijl.
Oud 01-01-2010, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Een modern dieet bevat doorgaans teveel zout, dus dan is het in het algemeen ook beter om extra water te drinken.
Oud 01-01-2010, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Ik word echt ziek van die 2 meisjes op T&B
wat is t&b
Oud 01-01-2010, 19:30
Verwijderd
Citaat:
wat is t&b
Tieten & Billen.
Verwijderd
Citaat:
Tieten & Billen.
Daar wordt Jasper niet ziek van.
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nog steeds geen enkele bron gezien die aantoont dat melk ook daadwerkelijk ongezond is. Of beter gezegd; ongezond in dan de huidige levensstijl.
Ik heb er meerdere gegeven. Kom jij maar eens zelf met bronnen. (Ook voor je beweringen over de electrolytenbalans graag.)
Oud 01-01-2010, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Ik heb er meerdere gegeven. Kom jij maar eens zelf met bronnen. (Ook voor je beweringen over de electrolytenbalans graag.)
Nee dat heb je niet. Je hebt alleen een link gegeven naar het gezondheidsplein en die spreekt je stelling expliciet tegen. Daarnaast geeft die ook aan dat er geen bewijs is voor de stelling dat melk ongezond is.
Oud 01-01-2010, 19:39
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
wat is t&b
T&P bedoelde iik
Oud 01-01-2010, 19:42
Verwijderd
potverdorie noem allemaal wat mooie boeken want ik heb voor het eerst in lange tijden 20 euro over aan het einde van de maand!!!
Oud 01-01-2010, 19:45
Verwijderd
Citaat:
potverdorie noem allemaal wat mooie boeken want ik heb voor het eerst in lange tijden 20 euro over aan het einde van de maand!!!
Adriaan van dis
Oud 01-01-2010, 19:45
Verwijderd
Joe speedboot - Tommy wieringa
Oud 01-01-2010, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Nee dat heb je niet. Je hebt alleen een link gegeven naar het gezondheidsplein en die spreekt je stelling expliciet tegen. Daarnaast geeft die ook aan dat er geen bewijs is voor de stelling dat melk ongezond is.
Ik heb meerdere links gegeven naar meerdere gezondheidsorganisaties en ik heb een wetenschappelijke studie aangehaald. Verder ondersteunen mijn bronnen mijn stelling prima, en moet ik nog steeds meer van jou horen dan enkel 'nee niet waar'.
Oud 01-01-2010, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Qft. Isabel Allende - Het oneindige plan. Meesterlijk.

Hoi DK trouwens!
Oud 01-01-2010, 19:47
Verwijderd
Citaat:
heb ik al en ik vond hem wel vermakelijk maar niet erg bijzonder
Oud 01-01-2010, 19:48
Verwijderd
Ik ga dit weekend cesarion beginnen te lezen
Oud 01-01-2010, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Adriaan van dis
ik vond hem een leuke boekenprogrammamaker juist omdat hij verschrikkelijk is maar als ik zijn boeken lees zie ik hem echt zichzelf aftrekken voor de spiegel terwijl hij 'purper purper purpere lipjes' staat te fluisteren.
Oud 01-01-2010, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Eerste deel van je stelling klopt, maar het enige wat tegen te veel zout helpt is mínder zout eten, met water red je het niet.
Verwijderd
Citaat:
Breakfast of Champions van Kurt Vonnegut zal je wel kunnen waarderen.
Verwijderd
<3
Oud 01-01-2010, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Breakfast of Champions van Kurt Vonnegut zal je wel kunnen waarderen.
oke ik had al wat van kurt vonnegut en dat was inderdaad best aardig bevallen
Oud 01-01-2010, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ik heb meerdere links gegeven naar meerdere gezondheidsorganisaties en ik heb een wetenschappelijke studie aangehaald. Verder ondersteunen mijn bronnen mijn stelling prima, en moet ik nog steeds meer van jou horen dan enkel 'nee niet waar'.
haha, je hebt 1 wetenschappelijk studie aangehaald, die ook heel toevallig in de link van het gezondheidsplein werd aangehaald, maar die je stelling niet bewijst. De China-study bewijst enkel dat mensen die geen dierlijke vetten eten, minder kans maken op bepaalde ziektes. Dat bewijst je stelling dat melk ongezond is niet. Gezond is relatief, bij mensen die toch al dierlijke vetten binnen krijgen heeft melk geen bijdrage in de mate gevolgen aan dierlijke vetten. Sterker nog, het is uberhaupt maar de vraag of er een verschil te vinden is tussen de groep zonder dierlijke vetten en de groep met enkel dierlijke vetten uit melk.
Oud 01-01-2010, 19:56
Verwijderd
Aids.
Oud 01-01-2010, 19:58
Verwijderd
ha we speelden gisteren hints of hoe dat spel heet, en ik liet iemand 'aids meneer met hoofddeksel' uitbeelden. En daarna 'abrikozenlikeurspeciaalzaakinterimmanager die een beetje fragiel is'.
Oud 01-01-2010, 20:00
Verwijderd
Ik schrok enigszins, aangezien m'n boxen erg open staan
Oud 01-01-2010, 20:00
Verwijderd
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten