Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik kom uit de randstad, maar wel uit een dorp waar de bus ook gewoon maar 1x per uur gaat. Reistijd is mij niet onbekend.
Dat je blij bent met je stufi snap ik heel goed. Maar ik denk niet dat jij je zou laten weerhouden om te studeren als je geen uitwonende beurs had gekregen. Je had dan ofwel in Nijmegen gestudeerd en thuis blijven wonen. Of toch in Leiden gaan studeren & wonen, maar meer gaan werken om het verschil bij elkaar te verdienen. Of schulden geaccepteerd. Of zit ik er echt naast en was je dan niet gaan studeren? Dus nogmaals, ik betwijfel hoeveel studenten zich echt zouden laten weerhouden om te studeren. En ik betwijfel of dat er genoeg zijn om een kostbaar systeem op te baseren in tijden van bezuinigingen.
|
![]() |
Balance, ik deel je mening. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Net als jij, ontvang ook ik zorgtoeslag. Ik zou gek zijn om dat niet te accepteren, ik betaal immers ook het belastinggeld waar die zorgtoeslag uit betaald wordt. Maar is het nodig met een modaal inkomen? 't is best leuk hoor, een beetje extra geld. Maar ik kan niet anders dan toegeven dat ik het alleen maar aan extra luxe uitgeef of spaar. En zo was het eigenlijk ook al toen ik studeerde en stufi ontving. Leuk meegenomen dat geld, maar ik ben niet vies van werken. Ik had op m'n 13e 2 dagen in de week een folderwijk en heb daarna tijdens mijn school en studie tijd diverse bijbaantjes gehad. Een zomervakantie was lang genoeg om op vakantie te gaan en m'n volledige vakantiegeld, collegegeld en boeken bij elkaar te verdienen. De rest van het jaar nog even 2 avonden en een zaterdag werken en ik hield er zonder stufi al een luxe leven aan over. Ik woonde thuis, inderdaad in de randstad. Met 1,5 uur reistijd. Geen enkel bezwaar, je reist met het OV dus kunt prima onderweg nog wat studiestof doorlezen of als het rustig is in de trein je opgaven maken. Hoef je thuis niet meer zo veel te doen. En dan had ik nog een studie met relatief veel contacturen (zo'n 25 per week). Mijn stufi? Daarvan kocht ik een auto... En ja, als je uitwonend wilt zijn wordt het best krap zonder stufi. Zeker als je ouders niets kunnen of willen bijdragen. Daarom moet in mijn ogen ook zeker de mogelijkheid tot lenen tegen een (zeer) lage rente er blijven. Ik denk niet dat er dan veel studenten afhaken. Wel denk ik dat het een klein beetje lucht kan geven op de studenten woningmarkt. Niet vanwege minder studenten, maar wel omdat studenten die niet vanwege verschrikkelijke reistijden genoodzaakt zijn om op kamers te gaan lekker goedkoop bij hun ouders blijven wonen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
... als ik iedere dag voor mijn opleiding vanaf ouderlijke huis zou moeten reizen..dan ben ik 3uur bezig(de dichtste locatie waar mijn opleiding wordt gegeven)...:/
Ik dacht dit het land was, waar vrijheid van onderwijs een groot woord was. Waar je als Nederlander je kon bevorderen en studeren. Weet je wat pas achterlijk is, dat je als 23 jarige nog van je ouders afhankelijk ben, qua inkomensbedrage. vast een lompe PVDA'er die dat verzonnen heeft. |
![]() |
|
Ik hoop niet dat ze de studiefinanciering gaan afschaffen..
Ik was niet verder gaan studeren zonder studiefinanciering, omdat ik het nu als student al te druk heb met zaken voor m'n opleiding of voor mijn stages of met bijbaantjes om nog wat geld bij elkaar te krijgen. Elke keer uren spenderen met wachten in de kou tot er eindelijk eens een bus door het gehucht komt. Dramatisch als ik me bedenk hoeveel uren ik per week kwijt ben aan het wachten op slecht geregeld openbaar vervoer terwijl ik al zo weinig vrije tijd heb....Als ik nog meer tijd zou moeten besteden aan meer bijbaantjes om dit financiële "gat" op te vullen had ik dit niet gedaan. Omdat ik het niet volgehouden had zowel financieel niet als psychologisch niet.
|||
Citaat:
Citaat:
Verder leuk dat jij een auto kon kopen van je stufi, maar persoonlijk ken ik weinig studenten die zich een auto kunnen permiteren.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Stoppen met MBO, HAVO gaan doen? Diviance | 7 | 11-03-2010 16:08 | |
De Kantine |
Saai op het strand, lig je daar met je schone lijf, kop op en geniet #818 Verwijderd | 500 | 15-01-2010 23:10 | |
Algemene schoolzaken |
enquête over alcoholgebruik onder jongeren MrsMojoRisin | 2 | 01-04-2009 19:19 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
De Kantine |
geloten vragen beantwoorden is makkelijker dan een beargumenteerde mening geven Optima | 26 | 04-04-2004 09:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
verhoging collegeld!?! kalasnjikov | 59 | 19-03-2004 20:38 |