Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2010, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Zal toch niet!
Ik was laatst bij een lezing waar ik te horen kreeg dat 60% van de Nederlanders onvoldoende taalbegrip heeft om 80% van de geschreven teksten te begrijpen, zelfs met uitzondering van wetenschappelijke publicaties dus als de gemiddelde Nederlander een artikel in bijvoorbeeld de Volkskrant niet kan volgen, zou het me verbazen als diegene een zelden gebruikt woord als archaïsch wél zou kennen
Advertentie
Oud 01-05-2010, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Ja, Brabant he
Eeuh!
Oud 01-05-2010, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Ik was laatst bij een lezing waar ik te horen kreeg dat 60% van de Nederlanders onvoldoende taalbegrip heeft om 80% van de geschreven teksten te begrijpen, zelfs met uitzondering van wetenschappelijke publicaties dus als de gemiddelde Nederlander een artikel in bijvoorbeeld de Volkskrant niet kan volgen, zou het me verbazen als diegene een zelden gebruikt woord als archaïsch wél zou kennen
Oh, ik wist niet dat er zoveel idioten in NL leefden
Oud 01-05-2010, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Oh, wauw. Schokkend.
Oud 01-05-2010, 22:12
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Dankjewel Archont. Sommige van ons hebben maar Mavo he.
Oud 01-05-2010, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Dankjewel Archont. Sommige van ons hebben maar Mavo he.
Ik had het over teksten lezen niet over archaisch
Verwijderd
of vmbo-b ;x
Verwijderd
Tja, hoe vaak ik niet "de NRC is me te ingewikkeld" heb gehoord...
Oud 01-05-2010, 22:15
Tink*
Tink* is offline
80% van de mensen is toch vmbo? Dus dan kan ik het op zich wel begrijpen. Want daar heb je natuurlijk meerdere niveau's.
Verwijderd
Citaat:
80% van de mensen is toch vmbo? Dus dan kan ik het op zich wel begrijpen. Want daar heb je natuurlijk meerdere niveau's.
60%.

En als je "niveaus" zo spelt snap ik waarom je stopt met je studie.
Verwijderd
En er zal vanavond toch nog weinige zinnige wordne uit me komen
Oud 01-05-2010, 22:16
Verwijderd
De spreker vond het meer de schuld van de tekstschrijvers, want die zijn zelf meestal hbo/universitair en taalgericht opgeleid, en schrijven de teksten op hun eigen niveau ipv op het niveau van de lezer. En dan gaat het dus niet alleen om krantenartikelen maar bv. ook brieven van verzekeringsmaatschappijen en banken enzo, en bijsluiters van medicijnen, waarbij je wel wil dat de lezer gewoon begrijpt wat er staat. Terwijl ook hoogopgeleide mensen een tekst die niet over hun eigen vakgebied gaat, het liefst lezen op 'normaal' niveau in plaats van 'hoog' niveau.
Oud 01-05-2010, 22:16
Verwijderd
wat heeft slecht begrijpend lezen te maken met opleiding. ik denk dat dat gewoon ligt aan wat voor boeken jij als kind heb gelezen etc.
Oud 01-05-2010, 22:17
Verwijderd
ik ben bijvoorbeeld goed in engels omdat het me gewoon heel erg boeit en ik veel engelse boeken lees.
Verwijderd
De spreker liet zijn publiek (van artsen en coassistenten) ook ter illustratie een paar juridische en economische teksten lezen waar we massaal geen touw aan vast konden knopen maar die wel voor 'de algemene bevolking' geschreven waren.

Laatst gewijzigd op 01-05-2010 om 22:24.
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik had het over teksten lezen niet over archaisch
Dan is het goed
Citaat:
60%.

Ik had het ook zo geschreven hoor, huillie.
Citaat:
En er zal vanavond toch nog weinige zinnige wordne uit me komen
We zijn niet anders van je gewend
Oud 01-05-2010, 22:18
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Gatver wat een ranzige serie op Veronica, wat het ook is
Oud 01-05-2010, 22:18
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
60%.

Moet het echt zonder apostrof? Sinds wanneer? Wut? ;x

Citaat:
De spreker vond het meer de schuld van de tekstschrijvers, want die zijn zelf meestal hbo/universitair en taalgericht opgeleid, en schrijven de teksten op hun eigen niveau ipv op het niveau van de lezer. En dan gaat het dus niet alleen om krantenartikelen maar bv. ook brieven van verzekeringsmaatschappijen en banken enzo, en bijsluiters van medicijnen, waarbij je wel wil dat de lezer gewoon begrijpt wat er staat. Terwijl ook hoogopgeleide mensen een tekst die niet over hun eigen vakgebied gaat, het liefst lezen op 'normaal' niveau in plaats van 'hoog' niveau.
Ja dat snap ik ook niet. Ik heb soms al moeite met het begrijpen van sommige brieven. Ze doen het er gewoon om zodat mensen geen bezwaar maken oid is mijn theorie!
Oud 01-05-2010, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Gatver wat een ranzige serie op Veronica, wat het ook is
vaginale poepseks?
Oud 01-05-2010, 22:21
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
vaginale poepseks?

Nee iets met rondvliegende, afgehakte armen enzo.
Oud 01-05-2010, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Moet het echt zonder apostrof? Sinds wanneer? Wut? ;x
De apostrof plaats je alleen als er spraakverwarring kan ontstaan.
Oud 01-05-2010, 22:22
Verwijderd
Citaat:
We zijn niet anders van je gewend
*grmbl*
Oud 01-05-2010, 22:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
vaginale poepseks?
de ranzigheid daarvan is relatief
Oud 01-05-2010, 22:23
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Nou, dat wist ik ook niet hoor. En ik heb het toch goed gedaan op school. Met Nederlands dan he
Oud 01-05-2010, 22:23
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Nou bedankt voor deze wijze les.
Oud 01-05-2010, 22:25
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nou, dan ben ik toch nieuwsgierig: Café's staat raar, maar cafés en cafées ook. Terwijl hier sowieso geen verwarring kan ontstaan, omdat het een é is.

En de spelling is vast heel voor de hand liggend, maar mijn hoofd komt er nu even niet op
Verwijderd
Citaat:
Nou, dat wist ik ook niet hoor. En ik heb het toch goed gedaan op school. Met Nederlands dan he
Oh, ik had geloof ik een 7 op mijn eindlijst.
Verwijderd
Citaat:
Nou, dan ben ik toch nieuwsgierig: Café's staat raar, maar cafés en cafées ook. Terwijl hier sowieso geen verwarring kan ontstaan, omdat het een é is.

En de spelling is vast heel voor de hand liggend, maar mijn hoofd komt er nu even niet op
Het is gewoon cafés.
Oud 01-05-2010, 22:26
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Oh, ik had geloof ik een 7 op mijn eindlijst.
Ik een 9 daarom zeg ik.
Oud 01-05-2010, 22:26
Verwijderd
Citaat:
de ranzigheid daarvan is relatief
Als er poep bij komt kijken vind ik dat je wel een bijzondere definitie van ranzig hebt om het niet meer ranzig te vinden alle criteria zijn er: het stinkt, het bevat bacteriën, er is een taboe op, het maakt vlekken...
Oud 01-05-2010, 22:27
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Het is gewoon cafés.
Dat ziet er toch niet uit.
Verwijderd
Ik denk dat ik op het vmbo ook wel een 9 gehaald zou hebben.
Verwijderd
Citaat:
Dat ziet er toch niet uit.
Dat klopt, maar Nederlands is dan ook een lelijke taal.
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon cafés.
voorbeeldje van woorden waarbij het vaak verkeerd gaat:
http://beterspellen.nl/website/index.php?pag=22
Oud 01-05-2010, 22:29
Verwijderd
•actie - acties
•asperge - asperges
•bureau - bureaus
•café - cafés
•commissie - commissies
•cowboy - cowboys
•deejay - deejays
•display - displays
•dominee - dominees
•etalage - etalages
•garage - garages
•jockey - jockeys
•komedie - komedies
•marechaussee - marechaussees
•medaille - medailles
•mediahype - mediahypes
•medley - medleys
•praline - pralines
•reactie - reacties
•ruimte - ruimtes (of ruimten)
•sirene - sirenes
•spray - sprays
•stickie - stickies
•televisie - televisies
•volley - volleys

Er staat een apostrof ( ' ) voor de s als dat nodig is voor de klank van de laatste lettergreep:

•baby - baby's
•buggy - buggy's
•comedy - comedy's
•directory - directory's
•hyena - hyena's
•jury - jury's
•lolly - lolly's
•oma - oma's
•opa - opa's
•penalty - penalty's
•piano - piano's
•pyjama - pyjama's
•royalty - royalty's
•successtory - successtory's

Zonder apostrof zouden de klanken a en o in deze woorden veranderen in korte klanken (dus niet hyenas, opas, pianos en pyjamas).
De klinkercombinaties "ay" en "ey" krijgen geen apostrof. Het is dus gewoon: displays, volleys. Zie de eerste serie voorbeelden bovenaan deze pagina.

Er staat ook een apostrof ( ' ) voor de s als het woord een afkorting is of cijfers bevat:

•747 - 747's
•bh - bh's
•cd - cd's
•F-16 - F-16's
•gsm - gsm's
•pdf - pdf's
•tv - tv's
•wc - wc's
Oud 01-05-2010, 22:30
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik denk dat ik op het vmbo ook wel een 9 gehaald zou hebben.
Sterf
Citaat:
Dat klopt, maar Nederlands is dan ook een lelijke taal.
Dat blijkt ja.
Oud 01-05-2010, 22:30
Verwijderd
Citaat:

Weinig hoofd vandaag!
Oud 01-05-2010, 22:31
Verwijderd
Het Nederlands krijgt het ook voor elkaar om draken van woorden zoals "gedeletete" te produceren.
Oud 01-05-2010, 22:32
Verwijderd
Sam en Daan krijgen vaak een lege wc-rol of keukenrol om mee te spelen. Maar nu hadden ze er al een tijdje geen gekregen. Toch zat Daan donderdag ineens op het balkon met een lege keukenrol
Die moet ze uit de papierdoos gehaald hebben, en om dat te doen moet ze eerst op een andere papierdoos zijn geklommen! Dat valt bijna onder 'gebruik van gereedschap', een kenmerk van intelligente diersoorten
Oud 01-05-2010, 22:33
Verwijderd
Vmbo, dat zouden meer mensen moeten doen
Oud 01-05-2010, 22:33
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Het Nederlands krijgt het ook voor elkaar om draken van woorden zoals "gedeletete" te produceren.
Ja of het werkwoorden quoten. :') Ik vind racen al zo'n stom werkwoord.
Oud 01-05-2010, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Ja of het werkwoorden quoten. :') Ik vind racen al zo'n stom werkwoord.
Oh ja, die prachtige uitzondering bij leenwoorden uit het Engels met een o.

Er was ook een keer bij Weekend Millionaires een leraar Nederlands (!) die niet wist dat de o.v.t. van "promoten" promootte was.
Oud 01-05-2010, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Sam en Daan krijgen vaak een lege wc-rol of keukenrol om mee te spelen. Maar nu hadden ze er al een tijdje geen gekregen. Toch zat Daan donderdag ineens op het balkon met een lege keukenrol
Die moet ze uit de papierdoos gehaald hebben, en om dat te doen moet ze eerst op een andere papierdoos zijn geklommen!
Koop voor die kinderen is fatsoenlijk speelgoed!
Oud 01-05-2010, 22:37
Verwijderd
Die interessegroep Va te faire foutre

Als er een manier is om niet serieus genomen te worden, is het wel via een verkeerd gespelde 'protestgroep' Meng je in de discussie op BZ of niet, maar dit is wel heel suf.
Oud 01-05-2010, 22:38
Verwijderd
Citaat:

Als er een manier is om niet serieus genomen te worden, is het wel via een verkeerd gespelde 'protestgroep' Meng je in de discussie op BZ of niet, maar dit is wel heel suf.
Ik las het ook ja
Oud 01-05-2010, 22:41
Verwijderd
Citaat:

Verschillende mensen hebben dat allebei gedaan En och, "serieus genomen worden" is überhaupt niet echt gangbaar getuige al de ellenlange posts in dat topic
Oud 01-05-2010, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Die moet ze uit de papierdoos gehaald hebben, en om dat te doen moet ze eerst op een andere papierdoos zijn geklommen! Dat valt bijna onder 'gebruik van gereedschap', een kenmerk van intelligente diersoorten
Konijnen zijn best wel slimme beestjes inderdaad.
Oud 01-05-2010, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Konijnen zijn best wel slimme beestjes inderdaad.
Ze worden vaak onderschat

Alleen wel jammer dat ze normaal altijd zindelijk zijn, maar als ik de bak van het hok pak om die uit te mesten, ze binnen twee minuten de hele hal onderplassen

Citaat:
Koop voor die kinderen is fatsoenlijk speelgoed!
Ik was als kind vast dolblij geweest met een keukenrol ter grootte van mijn lichaamslengte!
Oud 01-05-2010, 22:58
Verwijderd
Wijlen het konijn van m'n zusje ging ook weleens met haar voer en drinkbak spelen, ze heeft het daarbij ook weleens voor elkaar gekregen om de ene bak bovenop de andere te zetten. Sowieso sleepte ze die bakjes de hele kooi door.
Oud 01-05-2010, 23:01
Verwijderd
ja, Sam en Daan hebben sowieso een beer, een bal, een houten knaagding en een voerbak in het hok staan en dat staat allemaal elke dag op een andere plek! Vooral zoals nu in de lente als Daan een beetje nestdrang krijgt kan ze echt het hok vijf keer per dag herindelen en dan ook al het hooi van de ene naar de andere kant van het hok duwen, en weer terug, ze is er maar druk mee.
Zo lang ze niet schijnzwanger is, geen haren plukt om een nest te bouwen en niet op Sam klimt, laat ik haar maar gewoon d'r gang gaan met de nestdrang
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten