Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
De spreker vond het meer de schuld van de tekstschrijvers, want die zijn zelf meestal hbo/universitair en taalgericht opgeleid, en schrijven de teksten op hun eigen niveau ipv op het niveau van de lezer. En dan gaat het dus niet alleen om krantenartikelen maar bv. ook brieven van verzekeringsmaatschappijen en banken enzo, en bijsluiters van medicijnen, waarbij je wel wil dat de lezer gewoon begrijpt wat er staat. Terwijl ook hoogopgeleide mensen een tekst die niet over hun eigen vakgebied gaat, het liefst lezen op 'normaal' niveau in plaats van 'hoog' niveau.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
De spreker liet zijn publiek (van artsen en coassistenten) ook ter illustratie een paar juridische en economische teksten lezen waar we massaal geen touw aan vast konden knopen
![]() Laatst gewijzigd op 01-05-2010 om 22:24. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
Nou, dan ben ik toch nieuwsgierig: Café's staat raar, maar cafés en cafées ook. Terwijl hier sowieso geen verwarring kan ontstaan, omdat het een é is.
En de spelling is vast heel voor de hand liggend, maar mijn hoofd komt er nu even niet op ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://beterspellen.nl/website/index.php?pag=22 |
![]() |
|
Verwijderd
|
•actie - acties
•asperge - asperges •bureau - bureaus •café - cafés •commissie - commissies •cowboy - cowboys •deejay - deejays •display - displays •dominee - dominees •etalage - etalages •garage - garages •jockey - jockeys •komedie - komedies •marechaussee - marechaussees •medaille - medailles •mediahype - mediahypes •medley - medleys •praline - pralines •reactie - reacties •ruimte - ruimtes (of ruimten) •sirene - sirenes •spray - sprays •stickie - stickies •televisie - televisies •volley - volleys Er staat een apostrof ( ' ) voor de s als dat nodig is voor de klank van de laatste lettergreep: •baby - baby's •buggy - buggy's •comedy - comedy's •directory - directory's •hyena - hyena's •jury - jury's •lolly - lolly's •oma - oma's •opa - opa's •penalty - penalty's •piano - piano's •pyjama - pyjama's •royalty - royalty's •successtory - successtory's Zonder apostrof zouden de klanken a en o in deze woorden veranderen in korte klanken (dus niet hyenas, opas, pianos en pyjamas). De klinkercombinaties "ay" en "ey" krijgen geen apostrof. Het is dus gewoon: displays, volleys. Zie de eerste serie voorbeelden bovenaan deze pagina. Er staat ook een apostrof ( ' ) voor de s als het woord een afkorting is of cijfers bevat: •747 - 747's •bh - bh's •cd - cd's •F-16 - F-16's •gsm - gsm's •pdf - pdf's •tv - tv's •wc - wc's |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sam en Daan krijgen vaak een lege wc-rol of keukenrol om mee te spelen. Maar nu hadden ze er al een tijdje geen gekregen. Toch zat Daan donderdag ineens op het balkon met een lege keukenrol
![]() Die moet ze uit de papierdoos gehaald hebben, en om dat te doen moet ze eerst op een andere papierdoos zijn geklommen! Dat valt bijna onder 'gebruik van gereedschap', een kenmerk van intelligente diersoorten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er was ook een keer bij Weekend Millionaires een leraar Nederlands (!) die niet wist dat de o.v.t. van "promoten" promootte was. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Alleen wel jammer dat ze normaal altijd zindelijk zijn, maar als ik de bak van het hok pak om die uit te mesten, ze binnen twee minuten de hele hal onderplassen ![]() Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ja, Sam en Daan hebben sowieso een beer, een bal, een houten knaagding en een voerbak in het hok staan en dat staat allemaal elke dag op een andere plek! Vooral zoals nu in de lente als Daan een beetje nestdrang krijgt kan ze echt het hok vijf keer per dag herindelen
![]() Zo lang ze niet schijnzwanger is, geen haren plukt om een nest te bouwen en niet op Sam klimt, laat ik haar maar gewoon d'r gang gaan met de nestdrang ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|