Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2010, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Als nederland nu eens gratis de helft van alle daken in dit land bedekt met zonnenpanelen dan zijn we in 1 klap klaar. Krijgen we voldoende energie om het hele land draaiend te houden en ook nog stroom op te slaan voor de periode dat we niet zoveel zonlicht binnen krijgen.

volgens mij is dit het meest duurzame en op termijn goedkoopste idee.
Dat zijn ferme uitspraken. Ben ik toch benieuwd hoe erg je je hier in verdiept hebt. Waarschijnlijk totaal niet en zeg je gewoon maar wat, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

- Hoeveel gaat dit plan kosten?
- Hoeveel energie levert het op?
- Hoelang zou de praktische uitvoering van dit plan duren?
- Op welke termijn heeft dit plan zichzelf terugverdiend?
- Hoe doet zonneenergie het ten opzichte van andere energiebronnen? Deze vraag moet je zo breed mogelijk interpreteren.
- Waarom is dit plan nooit eerder uitgevoerd (en voor zover ik weet zelfs nog nooit besproken), als het zo goedkoop en duurzaam is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2010, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Dat zijn ferme uitspraken. Ben ik toch benieuwd hoe erg je je hier in verdiept hebt. Waarschijnlijk totaal niet en zeg je gewoon maar wat, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

- Hoeveel gaat dit plan kosten?
- Hoeveel energie levert het op?
- Hoelang zou de praktische uitvoering van dit plan duren?
- Op welke termijn heeft dit plan zichzelf terugverdiend?
- Hoe doet zonneenergie het ten opzichte van andere energiebronnen? Deze vraag moet je zo breed mogelijk interpreteren.
- Waarom is dit plan nooit eerder uitgevoerd (en voor zover ik weet zelfs nog nooit besproken), als het zo goedkoop en duurzaam is?
Zonder enigszins in te gaan op jouw vragen, ik vind het zelf ook onwaarschijnlijk, heb ik toevallig een jaar-2 jaar- geleden uitgerekend dat met een zonnepaneel oppervlak van 550 km^2 in de Sahara het wereldenergieprobleem zou zijn opgelost, voor nu dan
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 22:04
hookee
hookee is offline
Citaat:
He bespaart sowieso energie + CO2, wat het grootste doel is van al die wereldwijde besprekingen. Dus, ze kunnen het in ieder geval stimuleren. Ik heb me laten vertellen dat de terugverdientijd zo'n 10 jaar is. Niemand gaat dus zoiets in z'n huis investeren als hij denkt binnen 10 jaar te verhuizen. Het zal dus bij huurhuizen moeten gebeuren of gewoon goedkoper moeten.
Bij flats zie je het al veel; platte daken met zonnepanelen, het kan ook bij gezinswoningen als de verhuurder de huurprijs mag opvoeren zodat de maandlast gelijk (of minder) blijft.

Mensen zijn zeker bereid te investeren als dat later geld oplevert, zie het als een spaarpotje.
Dus; overheid; als u meeleest; haal eens de BTW van energiebesparende middelen af, gebruik de inkomsten uit de CO2 handel en energiebelasting voor subsidie op de installatie en zie toe hoe Nederlanders reageren.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 22:35
Verwijderd
Sure, stimuleren goed vinden is een ding, maar zonder enige fatsoenlijke onderbouwing beweren dat je het co2/energieprobleem oplost enkel door zonnepanelen in het hele land te zetten is toch wel weer iets anders.

Citaat:
Zonder enigszins in te gaan op jouw vragen, ik vind het zelf ook onwaarschijnlijk, heb ik toevallig een jaar-2 jaar- geleden uitgerekend dat met een zonnepaneel oppervlak van 550 km^2 in de Sahara het wereldenergieprobleem zou zijn opgelost, voor nu dan
Ah, dat is wel interessant. Was die berekening onderdeel van een grote onderzoek, of had je dat gewoon voor de lol berekend? Ben wel benieuwd naar de praktische haalbaarheid van zo'n plan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 19:36
arPos
arPos is offline
Citaat:
heb ik toevallig een jaar-2 jaar- geleden uitgerekend dat met een zonnepaneel oppervlak van 550 km^2 in de Sahara het wereldenergieprobleem zou zijn opgelost, voor nu dan
Zou ideaal zijn, helaas is dat een globale aanpak van het energieprobleem.

Citaat:
Als nederland nu eens gratis de helft van alle daken in dit land bedekt met zonnenpanelen
Er zijn geen gratis daken, gratis arbeid en gratis zonnepanelen dus die vlieger gaat niet op

Citaat:
dan zijn we in 1 klap klaar. Krijgen we voldoende energie om het hele land draaiend te houden en ook nog stroom op te slaan voor de periode dat we niet zoveel zonlicht binnen krijgen.
Maar dat is nu net het probleem, niet zo zeer energie opwekken is moeilijk, energie opslaan is veel moeilijker.
Oud 28-08-2010, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Sure, stimuleren goed vinden is een ding, maar zonder enige fatsoenlijke onderbouwing beweren dat je het co2/energieprobleem oplost enkel door zonnepanelen in het hele land te zetten is toch wel weer iets anders.

Ah, dat is wel interessant. Was die berekening onderdeel van een grote onderzoek, of had je dat gewoon voor de lol berekend? Ben wel benieuwd naar de praktische haalbaarheid van zo'n plan.
Gewoon voor de lol, maar de berekening was vrij eenvoudig: Wereldenergiebehoefte/gemiddelde opbrengst van een zonnecollector in de sahara = benodigd oppervlak. Hloewel het natuurlijk absoluut niet ingaat op de energiebehoefte op een bepaald tijdstip.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Zou ideaal zijn, helaas is dat een globale aanpak van het energieprobleem.

Er zijn geen gratis daken, gratis arbeid en gratis zonnepanelen dus die vlieger gaat niet op
De windmolenparken kosten de belastingbetaler anders ook 55 miljard
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 21:44
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Gewoon voor de lol, maar de berekening was vrij eenvoudig: Wereldenergiebehoefte/gemiddelde opbrengst van een zonnecollector in de sahara = benodigd oppervlak. Hloewel het natuurlijk absoluut niet ingaat op de energiebehoefte op een bepaald tijdstip.
Of het energieverlies bij transport
Reageren

Regels voor berichten