Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2010, 22:58
hookee
hookee is offline
Citaat:
En het dikgedrukte (omdat god alle materie en antimaterie gecreerd heeft.) kun je niet onkrachten. Je kunt alleen dingen aanvoeren die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet waar is.
Kunnen we niet gewoon zeggen "we weten het niet", i.p.v. miljarden mensen een God aan te praten of over de kling te jagen na de mededeling: "bekeer of sterf"?
NIETS op dees' aard wijst op een God. Ja alles is mooi, en past zo keurig in elkaar en werkt als een Zwitsers klokje maar Darwin heeft daar al mee afgerekend.
Zelfs de bosnegers in Zuid Amerika die voor het eerst blanke mannen zagen (en dachten dat paard en man één was), dachten dat het goden waren, kwamen bedrogen uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2010, 23:10
Kirk22
Kirk22 is offline
omdat hun ouders en hun omgeving het mensen aanleert.
Zie het als een hobby. Of korfbal.
Verder is een geloof in een opperwezen nutteloos.
Oud 29-08-2010, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Wat is het dan dat gelovigen (eerst maar eens Christenen want daar weet ik het meest van af) niet snappen?
Want je zegt wel dat gelovigen iets niet snappen maar je legt niet uit wat dat is.
Wat ze niet snappen is dat er geen god nodig is om de wereld te laten zijn zoals hij is. Alles steekt keurig in elkaar, sure, we weten nog niet precies hoe alles werkt en waarom het zo is, maar die problemen worden stuk voor stuk getackled. Het is idioot om een god toe te schrijven aan iets omdat je vindt dat het allemaal te mooi in elkaar steekt om waar te zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 14:54
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Wat ze niet snappen is dat er geen god nodig is om de wereld te laten zijn zoals hij is. Alles steekt keurig in elkaar, sure, we weten nog niet precies hoe alles werkt en waarom het zo is, maar die problemen worden stuk voor stuk getackled. Het is idioot om een god toe te schrijven aan iets omdat je vindt dat het allemaal te mooi in elkaar steekt om waar te zijn.
Jij zegt zelf al dat je niet weet hoe alles werkt.
Dan geloof je dat er geen God nodig is omdat je ervan uitgaat dat het nog wel eens ontdekt wordt hoe alles werkt.
Een gelovige zegt juist dat er wel een God nodig is.
Dat maakt het allebei even zwaar wegen want je weet allebei niet hoe het precies zit en het hangt af van het geloven dat òf het een God is òf dat het geen God is maar dat het nog een keer ontdekt zal worden.

Het enige dat jij hebt zijn aanwijzingen uit de wetenschap.
Oud 29-08-2010, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Jij zegt zelf al dat je niet weet hoe alles werkt.
Dan geloof je dat er geen God nodig is omdat je ervan uitgaat dat het nog wel eens ontdekt wordt hoe alles werkt.
Een gelovige zegt juist dat er wel een God nodig is.
Dat maakt het allebei even zwaar wegen want je weet allebei niet hoe het precies zit en het hangt af van het geloven dat òf het een God is òf dat het geen God is maar dat het nog een keer ontdekt zal worden.

Het enige dat jij hebt zijn aanwijzingen uit de wetenschap.
Dat is een enorme redeneringsfout. Ik ga er niet vanuit dat álles wel een keer beschreven wordt, misschien ligt dat simpelweg niet binnen onze mogelijkheden of capaciteiten. Maar om het dan maar toe te schrijven aan een godheid is bullshit. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er ook maar iets geschapen is. Het probleem met gelovigen is dat ze dus wél beweren dat ze precies weten hoe het zit, het zijn namelijk allemaal eigenschappen van de schepping. Wetenschap pretendeert niet de wijsheid in pacht te hebben, in tegenstelling tot gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 20:37
Verwijderd
Ter illustratie deze cartoon:
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 14:59
Verwijderd
Deadlock, ik vind jouw inbreng altijd heel verfrissend . En ik begrijp ook wel dat mijn post nu niet zo erg veel bijdraagt aan het topic, maar ik wou het toch even zeggen.
Dus.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:50
arPos
arPos is offline
Ik geloof omdat ik; op de wereld maar zelfs zo ver ik kan beoordelen in het universum sprake is van een verwevenheid in alle deeltjes, en zo ver ik kan beoordelen werkt die verwevenheid in op losse deeltjes maar ook deeltjes die gezamelijk weer individuen of objecten vormen.

Zodoende kom ik tot mijn conclusie dat het universum niet bestaat uit louter losse stukjes her en der maar dat het in feite een groot object is.
Oud 02-09-2010, 18:53
Verwijderd
Onafhankelijk van een godheid of iets dergelijks kan die verwevendheid prima bestaan simpelweg dankzij de natuurwetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten