Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Video op de site van de Wereldomroep: Bont is terug in Nederland
In Nederland heerste jarenlang een taboe op het dragen van bont, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Belgie. Jarenlang maakten actievoerders het dragen van bont vrijwel onmogelijk. Mensen met bontjassen werden bespuugd en beschimpt, en soms zelfs wordt er verf over de kostbare jas gespoten. Het taboe lijkt helemaal verdwenen, op straat zie je steeds meer bont en gespuugd en beschimpt wordt er niet meer. Het tij is gekeerd. |
![]() |
|
Ik heb niets tegen het doden van levende wezens (inclusief mensen) voor specifiek gebruik. Dus van mij mag het. Net zoals vernietiging van bont en bonthandelaren door dierenrechtenactivisten of de overheid van mij ook gewoon mag.
||
Citaat:
|||||||||
Citaat:
Er is werkelijk niks mis met mest, en ook vervuiling door de industrie valt mee te leven wanneer de juiste kwantiteit en processen in oog worden gehouden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Echter voor een omnivoor (en voor een carnivoor helemaal) is dat deel van zijn dieet onmisbaar, en nu heeft de mens natuurlijk vervangers gemaakt maar die zijn minstens "zo slecht voor het milieu" lang niet zo voedzaam en zeker niet zo smakelijk. Citaat:
en ja zeker vlees consumeren is niet zonder afvalproducten, maar wanneer je het dier in zijn totaliteit nuttig gebruikt (botten voor lijm, huid voor kledij, vlees voor voedsel etc.) dan moet je wel een eerlijke afweging maken en niet alleen de "slechte" punten zien. Citaat:
Eveneens ben ik tegen het eten van "jonge" dieren zoals lam (niet dat ik zulk inferieur vlees als schaap eet maar enfin) Citaat:
Citaat:
die "echte" bontjes zijn inderdaad niets in mijn opinie, maar principieel kan ik er gewoon geen bezwaar tegen maken omdat ik blij ben met mijn lederen rigboots die mijn voeten drooghouden, ik blij ben met mijn wollen truien die mijn lichaam warm houden enzovoorts. Daarom beperk ik mij om principieel tegen nodeloze verspilling te zijn, niet tegen een specifiek fenomeen, en ik vind dat dat principe van mij veel verder draagt dan alleen bont.
||
Citaat:
ik vind graan ook een mooie, schattige plant, et doch... bovendien kan je beweren wat je wilt, maar de mens is een dier (met specifieke kwaliteiten en beperkingen) en wat de mens doet is natuurlijk. Dat de meeste dieren niet dezelfde kwaliteiten hebben ontwikkeld als de mens en de mens daarom het enige echt succesvolle medium-grote zoogdier in de voedselketen is doet daar niets aan af. i.a.w. het "de mens is slim (as if) en zou dus beter moeten doen" is m.i. grote larie. de mens als diersoort streeft naar eigenbelang net zoals de rest.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||
Citaat:
Ik zeg dat alles binnen de grenzen van het universum per definitie natuurlijk is, incluis menselijke uitvindingen en gedrag. Wat prima is, is ethiek, is een mening, is discutabel. de een kan vinden dat het onbehoorlijk is om in welke kamer dan ook te schijten. de ander kan vinden dat het onbehoorlijk is om in andermans kamer te schijten (al is bezit net zo goed ethiek) de volgende kan het prima vinden dat jij in kamers schijt (waaronder ik). Citaat:
Sterker in mijn visie bestaat "onnatuurlijk" helemaal niet en "onnatuurlijk" kan dus ook nooit slecht zijn omdat het "onnatuurlijk" is. Daarmee verwerp ik het argument "het is slecht voor de natuur dus je moet het niet doen" (wiens natuur?), en het argument "het is minder natuurlijk vlees" Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Maar om dat terug te trekken op het daadwerkelijke onderwerp: ik geloof niet dat Arpos daar stelde "is natuurlijk, dus is altijd goed", maar dat het argument ging via het nut van bont. En dat mensen bontjassen maken om niet kapot te gaan aan de kou is best (bio)logisch eigenlijk.
|||
Citaat:
Ik ben het overigens met je eens (zoals ik al eerder uitwijdde) dat "het goed zorgen voor je millieu" in het belang van de mens is, echter dat doet er in de discussie niet terzake. punt is dat als iets niet op de meest efficiente manier geregeld is en dus "niet helemaal of helemaal niet goed voor het millieu is" dat dat het principe erachter niet persé slecht maakt. Dat in nederland koe en schaap zat is om de winter door te komen alá, ik zit nu in finland het is hier -18, daar heb je net wat meer nodig. daartegenover staat dat in dat soort gebieden minder mensen wonen en ik het er dus wel mee eens ben dat er mensen zijn die onnodig (en te veel per persoon) bont consumeren van soms de verkeerde dieren, en vaker dat die diersoorten verkeerd beheerd worden. dat veranderd mijn mening over het principe achter bont dragen niet dat is alleen een nuance die ik stel in wat ik verwacht van mensen. ik realiseer me echter dat "de mens" helemaal nog niet toe is aan "op zijn meest efficiënt" leven en dus verwacht ik dromen, fictie, onwerkelijkheid. dus praktisch is het argument "het is slecht voor (een) milieu" ongeldig, simpelweg omdat de mens er (nog) niet aan toe is om sereen met zijn omgeving te leven, en omdat dat gegeven niet de schuld is van een individu, of zelfs een complete sector, maar te wijten valt aan de mens als soort in zijn geheel en onze sociologische en vooral economische keuzes. Citaat:
er zijn diersoorten (forget zoorgdieren) die aan 1 of enkele van zulke zaken voldoen maar tesamen, naj. we zijn zo'n potentieel geweldigde globale soort, dat we in mijn mening ons ontwikkelen tot of een planeet opgebruikende "parasiet" of tot een planeet ontwikkelende "bacterie". We zijn de enige diersoort die hard werkt om machines uit te vinden die ons leven potentieel gemakkelijker en potentieel efficienter maakt. In visies op planetair beheerende diersoorten is dat zeker succesvol, en in ieder geval dichter bij het einddoel dan welk ander diersoort op deze aardkloot.
Laatst gewijzigd op 29-11-2010 om 18:22. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Citaat:
invloedrijk is wederom te wijten aan onze sociologische en economisce keuzes niet de schuld van een individu of een (bont)sector. Citaat:
Bovendien doet dat geen praktische schade aan de ontwikkeling van de mensheid als geheel, je zou het zelfs onder "natural" selection kunnen plaatsen, waar het niet dat wederom door onze sociologische en economische keuzes het enigzins "geleid" wordt door de door jou aangehaalde "invloedrijke mensen", maar goed die zitten er ook slechts op mandaat van de massa die het allemaal wel best vinden. (maargoed dat is ook natuurlijk m.i.) Citaat:
wat doen koloniaal georgniseerde diersoorten anders dan hun omgeving succesvol proberen te managen, voor de mens betekent dat de volledige planeet itt. andere diersoorten op aarde. Citaat:
sterker het zijn "lijkenpikkers" die gegeten worden door grotere dieren die wij dan weer afmaken voor bont. Citaat:
het is niet relevant voor de discussie, jullie blijven erover doorzagen, ik gaf eerder al aan dat het een reactie op een forummer was die een stelling innam tegen bont waarin ik uitlegde dat ik diens foummer zijn/haar zorgen over menselijke industrie en met name menselijke dierenindustrie deel, maar dat desondanks (door bovenstaande conclusies mijnerzijds) mij dat niet tegen het gebruik van bont in principe maakt. waardoor om terug te komen op het onderwerp ik louter de stelling in kan nemen dat ik consumeren van bont best redelijk vind, en slechte omstandigheden rond dit onderwerp niet kan wijten aan een individu of een sector, maar ik daarbij wel hoop dat mensen de omstandigheden, de redenen en de noodzaak ervan in ogenschouw nemen en proberen niet te overconsumeren, en in het geval van de industrie proberen de dieren goed te beheren. Iets wat mij betreft niet alleen voor bont telt. Dat hopen daarop is echter gezien onze sociologisch organisatie en vooral ons economisch systeem onwerkelijk, fictief, een droom.
Laatst gewijzigd op 30-11-2010 om 05:51. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête Vrijheid van Meningsuiting XBenthe | 4 | 14-08-2008 22:31 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête Vrijheid van Meningsuiting XBenthe | 4 | 19-06-2008 11:16 | |
Lifestyle |
Bont...goed of niet goed??? maupydos | 151 | 24-11-2003 12:42 | |
Lifestyle |
Milieu,- dier,- kindbewust winkelen? rodina | 23 | 27-10-2003 12:45 | |
Flora & Fauna |
dragen jullie bonte/leren kleding Verwijderd | 86 | 05-09-2002 14:19 | |
Flora & Fauna |
Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer. extinction | 6 | 08-08-2002 21:42 |