Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Een misvatting is dat hoogbegaafdheid alleen over IQ gaat. Afhankelijk van welke definitie spelen twee, die, of misschien nog wel andere aantallen andere factoren mee, zoals creativiteit.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen: Zorg ervoor dat in principe niemand erachter komt dat je hoogbegaafd bent. Het is niks negatiefs, maar dat zien anderen niet in. Probeer ze dat ook niet in te laten zien, de wereld is er gewoon nog niet klaar voor. Komen je klasgenoten er tóch achter, probeer het dan op de een of andere manier te bagatelliseren, of dat nou is door ze te vertellen dat het wel meevalt of door ze duidelijk te maken dat je in feite niks anders bent dan anderen, behalve dan dat je iets meer hebt in bepaalde opzichten. Mijn klas is erachter gekomen, en vooral in de onderbouw konden ze er echt niet mee omgaan. Momenteel zit ik in de 5e, en nu is iedereen een beetje verstandiger en kunnen ze het beter hebben. Succes ermee! |
![]() |
|
Ja, maar als elke hoogbegaafde het zo goed mogelijk verborgen houdt, dan wordt het toch helemaal nooit wat?
![]() |
![]() |
|
Onderpresteren is een probleem dat veel voorkomt, probeer toch de discipline op te brengen om te gaan en als je te veel tijd over hebt om je geconcentreerd te houden op de vakken probeer dan zelf sommen te maken voor het vak.
Motivatie is een nogal schimmig woord om te gebruiken in correlatie met hoogdbegaafdheid, immers motivatie is niet alleen discipline opbrengen, bij motivatie heb je het over iets waar je danig plezier in hebt. omdat algemeen hoog ontwikkelde mensen stof vrij snel kunnen oppikken en toepassen gaan ze zich vervelen waardoor overschatting van het geheugen en te weinig herhaling van de stappen plaatsvind. Dit komt dan door een gebrek aan discipline. Als je een gebrek aan motivatie hebt dan is het wijs je carriereontwikkeling te heroverwegen.
||||||
Citaat:
Citaat:
Ten eerste kon ik mij slecht of niet concentreren door mijn problemen op sociaal vlak. Daar kwam nog bij dat ik niet wilde opvallen. In de periode dat ik hogere cijfers haalde werd ik daar continu mee gepest, en het huidige schoolsysteem in Nederland is nu eenmaal zo kut geregeld dat slimme personen de sjaak zijn door de sociaal destructieve kant van de pubertijd van anderen. Later kwam hier ook nog drugs bij, om suicidale gevoelens te onderdrukken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor mij was dit asperger, ik wist dit best goed te verbloemen. Want door mijn rationele benadering was ik een soort van robot-kameleon. Ik kon me tot op zekere hoogte aanpassen, maar gevoelsmatig was ik eenzaam en paste ik bij geen enkel ander mens. Mijn eerste tip is om eerst te kijken of er naast je IQ ook nog een andere reden kan zijn dat het sociaal niet zo goed gaat (althans als ik het goed heb begrepen is dat zo) Wat betreft schoolwerk raad ik je aan om dit systematisch aan te pakken en extra informatie op te zoeken over de onderwerpen. Dit maakt het een heel stuk interessanter en het zal je later ook nog goed van pas komen. Ook is het misschien een goed idee om alvast eens te gaan kijken wat je na je schooltijd wil doen (studie? reizen? werken? er zijn veel opties) en wellicht zelfs al op wat langere termijn. Als je weet waar je het voor doet is het makkelijker om gemotiveerd te blijven. Laatste tip, misschien wat flauw, maar zoek een hobby. Verbreed je interesses zodat je niet het gevoel krijgt alleen maar met school bezig te zijn. De middelbare school is kut, zinloze feitjes uit je hoofd leren is kut en kinderachtige mensen om je heen de hele tijd is kut (dit zal je blijven houden, ook na school. Gelukkig heb je wel zelf de keus met wie je om wil gaan) Nu is het voor mij te laat voor dit soort dingen. Maar misschien kun jij er wel wat mee.
||
Citaat:
Als mijn interesse niet aan de bèta-kant had gelegen was ik waarschijnlijk niet goed geweest in die vakken. Neem Frans: daar heb ik nou eenmaal nooit interesse voor gehad, en aan het begin van de eerste had ik nog nooit geleerd. De combinatie van een slechte docent/niet weten hoe je moet leren/geen interesse heeft ervoor gezorgd dat mijn Frans cijfers dramatisch slecht zijn (want ik kan nog altijd de eerste tekst uit de eerste klas niet lezen, en al leer ik twee weken voor een woordjes SO, ik haal net een zesje (door de zinnen, want die gaan recht tegen mijn logica in) ) Als ik dit had gehad met bèta-vakken was dat waarschijnlijk niet goed gekomen. Hoewel het geen vereiste is is de manier van denken en leren in mijn ogen ook een belangrijk punt van hoogbegaafdheid. Alle hoogbegaafden die ik ken slaan stappen over als ze denken en leren, waardoor ze sneller zijn. Het is iets of niets. Bijvoorbeeld leren lopen, maar daarvoor niet kruipen. |
![]() |
|
Mijn broertje zit op een hoogbegaafde school en daar gaan ze er op een mooie manier om. Ze zorgen ervoor dat deze kinderen juist niet gaan onderpresteren en zich niet vervelen. Zij doen grote thema's en extra vakken enzo.
Ikzelf heb er ook wel een beetje last van, ik vind dingen daarom heel snel niet meer leuk. Toch probeer ik zoveel mogelijk dingen uit en het helpt erg dat ik van fotografie houd en daarom een hobby heb. Wat ook heel goed heeft geholpen, is dat ik inzie wat ik wil doen na de middelbare school, hierdoor heb ik een doel. Wat zijn je hobbies? Doe er wat mee! Veel mensen zullen zeggen dat je maar extra vakken moet gaan doen ofzo, maar ik begrijp het als dat juist je neus uit komt lopen. Succes! Misschien is het leuk om een keer langs zo'n school te gaan, die mensen weten er veel over en het is leuk om van die kinderen te zien (ze zijn niet gehandicapt ofzo hoor). |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Mijn IQ is ong 135, en ik merkte vroeger idd dat het veel moeilijker was om aansluiting te vinden in de sociale kringen op school.
Met als gevolg een beetje het buitenbeentje effect. Het is vaak heel bitter als je idd ziet dat er docenten zijn die er niet mee om kunnen gaan. Maar wat voor mij hielp was een drive ontwikkelen, een doel stellen. Iets waar je lang en hard voor moet werken, maar wat in jouw ogen de moeite waard is. Dat kan een universiteit zijn, of een bepaald doel. Zolang dit doel in je horizon gebrand zit zal je geen last meer hebben van onderpresteren ![]() Het heeft mij iig zeer goed geholpen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Mensen die Mavo doen zijn dom en lui DG | 288 | 25-06-2005 23:07 | |
Algemene schoolzaken |
hoogbegaafd en verveling op school Gevederde | 209 | 09-02-2005 07:08 | |
Algemene schoolzaken |
Dyslexie Lotte | 181 | 22-08-2004 15:06 | |
De Kantine |
Wat is jouw IQ? Negrotiator | 177 | 25-01-2004 15:43 | |
De Kantine |
Hoe hoog is je IQ? monkey86 | 109 | 27-12-2003 22:18 | |
Psychologie |
Hoogbegaafdheid: een mogelijke oorzaak van depressie?? Genesis | 21 | 17-04-2002 23:16 |