Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2011, 23:36
Vice
Vice is offline
Citaat:
Alsof iedere hoogbegaafde een science-nerd is... Kóm op zeg. Ik ben goed in talen, creatief denken, maar bètavakken worden het hem toch echt niet.
Wat bedoel je met creatief denken?
Oud 15-05-2011, 12:34
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Hoogbegaafdheid
Abstract: Potentiële intelligentie die onder invloed van gunstige omstandigheden, zowel op school als thuis, is uitgegroeid tot begaafdheid op verschillende gebieden.
(bron: www.encyclo.nl)

Hoogbegaafdheid is uitzonderlijke intelligentie, niet op een specifiek terrein maar in het algemeen.
(bron: Wikipedia)

Hoog·be·gaafd bn uitzonderlijk intelligent
(bron: Van Dale)

Ik lees nergens dat interesse en vaardigheden op scheikundig en natuurkundig gebied hierin cruciaal zijn. Dus ik vraag me af waar jij de kennis vandaan haalt dat je niet hoogbegaafd kan zijn als je geen natuurkunde en scheikunde in je vakkenpakket hebt.

Wel grappig, op Wikipedia staat over hoogbegaafdheid:
Naast een hoge intelligentie, zoals gemeten door het IQ, zijn ook creativiteit en doorzettingsvermogen (motivatie) nodig om ergens in uit te kunnen blinken.
en
Sommigen verwarren nog altijd hoogbegaafdheid met een hoog IQ, terwijl een hoog IQ geen garantie is voor uitzonderlijke prestaties. Voor de meeste vooraanstaande wetenschappers, zoals Gagnier, Heller, Mönks, Renzulli en Sternberg, zijn voorwaardelijke componenten van hoogbegaafdheid altijd: hoge cognitieve capaciteiten, motivatie en creativiteit.

Hieruit zou je ook kunnen stellen, dat onderpresterende hoogbegaafden, niet langer hoogbegaafd zijn. Hmmh, interessant.
Mijn punt is dat als zelfs vwo-niveau te hoog gegrepen is en je moeite hebt met welke discipline dan ook op vwo-niveau, je niet echt bijster intelligent bent.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 17:53
Imaginairy
Imaginairy is offline
Citaat:
Heeft iemand alsjeblieft een site met een betrouwbare iq-test ik wil kijken of ik ook hoogbegaafd ben!
Waarom zou je dat willen weten? Ik begrijp nog altijd niet wat daar precies het voordeel van is. Ik bedoel, ik weet van mezelf dat ik intelligent ben, ik haal achten en negens op alle vakken van het VWO, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Maar wat mijn IQ precies is, dat weet ik niet. Bovendien interesseert me dat ook niets, want dat cijfertje maakt echt in geen enkel opzicht iets uit. Werkgevers interesseren zich nauwelijks in zo'n cijfertje, ze willen weten of je motivatie, kennis, loyaliteit en enthousiasme bezit. Vrienden maak je er net zo goed niet mee.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 19:14
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Wat bedoel je met creatief denken?
Het zien van andere toepassingsmogelijkheden voor bestaande gebruiksvoorwerpen. Iemand die creatief denkt kan voor een baksteen meer mogelijkheden bedenken dan alleen 'is om huizen mee te bouwen'. Door niet slechts in vaste patronen te denken kun je ook problemen anders benaderen en oplossen. Maar een juistere term hiervoor is lateraal denken.
Oud 19-05-2011, 22:03
danny44
danny44 is offline
Citaat:
Waarom zou je dat willen weten? Ik begrijp nog altijd niet wat daar precies het voordeel van is. Ik bedoel, ik weet van mezelf dat ik intelligent ben, ik haal achten en negens op alle vakken van het VWO, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Maar wat mijn IQ precies is, dat weet ik niet. Bovendien interesseert me dat ook niets, want dat cijfertje maakt echt in geen enkel opzicht iets uit. Werkgevers interesseren zich nauwelijks in zo'n cijfertje, ze willen weten of je motivatie, kennis, loyaliteit en enthousiasme bezit. Vrienden maak je er net zo goed niet mee.
Amen. En verder is het meer een vloek dan een zegen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 16:45
DeMichiel
DeMichiel is offline
Een misvatting is dat hoogbegaafdheid alleen over IQ gaat. Afhankelijk van welke definitie spelen twee, die, of misschien nog wel andere aantallen andere factoren mee, zoals creativiteit.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen:
Zorg ervoor dat in principe niemand erachter komt dat je hoogbegaafd bent. Het is niks negatiefs, maar dat zien anderen niet in. Probeer ze dat ook niet in te laten zien, de wereld is er gewoon nog niet klaar voor. Komen je klasgenoten er tóch achter, probeer het dan op de een of andere manier te bagatelliseren, of dat nou is door ze te vertellen dat het wel meevalt of door ze duidelijk te maken dat je in feite niks anders bent dan anderen, behalve dan dat je iets meer hebt in bepaalde opzichten.
Mijn klas is erachter gekomen, en vooral in de onderbouw konden ze er echt niet mee omgaan. Momenteel zit ik in de 5e, en nu is iedereen een beetje verstandiger en kunnen ze het beter hebben.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 18:00
Em.
Em. is offline
Ja, maar als elke hoogbegaafde het zo goed mogelijk verborgen houdt, dan wordt het toch helemaal nooit wat? Het zal inderdaad vaak handig zijn om het niet te vertellen (volgens het principe 'als jij er niet naar vraagt, dan zeg ik ook niets') maar ik denk dat er best wel wat mensen rond lopen die het wel kunnen begrijpen. Vooral als ze zelf niet al te dom zijn. En dan hoef je het misschien niet eens hoogbegaafd te noemen maar kun je misschien zeggen 'hè, dat is zó rot, ik bedenk altijd dingen op een andere manier dan andere mensen doen, en dan kan ik het nooit zo goed uitleggen. Ik verwacht dan altijd dat mensen precies zo snel en met zulke rare denksprongen maken als ik, en dan ben ik altijd weer verbaasd als blijkt dat ik heel onduidelijk was'. Ik denk namelijk dat mensen voornamelijk iets hebben/zouden kunnen hebben tegen het uitspreken van 'ik ben hoogbegaafd' en dergelijke dingen die er op wijzen dat je superieur bent aan de ander (al hoeft het niet zo te zijn, maar 'ik ben zo slim dat er een aparte term voor is' klinkt wel zo) maar niet zozeer aan mensen die eerlijk durven toe te geven dat ze helemáál niet zo goed dingen uit kunnen leggen, bijvoorbeeld. Dan kun je mensen toch vertellen 'ik ben wat anders, ik werk een beetje meer zo' zonder dat het zo'n superieur-bijklank heeft.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 10:23
arPos
arPos is offline
Onderpresteren is een probleem dat veel voorkomt, probeer toch de discipline op te brengen om te gaan en als je te veel tijd over hebt om je geconcentreerd te houden op de vakken probeer dan zelf sommen te maken voor het vak.

Motivatie is een nogal schimmig woord om te gebruiken in correlatie met hoogdbegaafdheid, immers motivatie is niet alleen discipline opbrengen, bij motivatie heb je het over iets waar je danig plezier in hebt.
omdat algemeen hoog ontwikkelde mensen stof vrij snel kunnen oppikken en toepassen gaan ze zich vervelen waardoor overschatting van het geheugen en te weinig herhaling van de stappen plaatsvind.
Dit komt dan door een gebrek aan discipline.
Als je een gebrek aan motivatie hebt dan is het wijs je carriereontwikkeling te heroverwegen.
Oud 21-05-2011, 23:07
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mijn punt is dat als zelfs vwo-niveau te hoog gegrepen is en je moeite hebt met welke discipline dan ook op vwo-niveau, je niet echt bijster intelligent bent.
Of gewoon lui.
Oud 31-05-2011, 22:57
trophus
trophus is offline
Citaat:
Hallo,
Ik zit met een probleem, en dat is namelijk hoog begaafd zijn (mijn iq is 142).
Ik ken het probleem

Citaat:
Het klinkt allemaal leuk en aardig maar op school krijg ik nu steeds meer last van onderpresteren.
Wat bedoel je precies? Ik presteerde een stuk slechter dan ik zou hebben gekund op school, maar dat kwam door een cluster van problemen.
Ten eerste kon ik mij slecht of niet concentreren door mijn problemen op sociaal vlak. Daar kwam nog bij dat ik niet wilde opvallen. In de periode dat ik hogere cijfers haalde werd ik daar continu mee gepest, en het huidige schoolsysteem in Nederland is nu eenmaal zo kut geregeld dat slimme personen de sjaak zijn door de sociaal destructieve kant van de pubertijd van anderen.

Later kwam hier ook nog drugs bij, om suicidale gevoelens te onderdrukken.

Citaat:
Ik heb dit ook al gehad op de basisschool (onderpresteren) en daar heb ik al gemerkt dat zo goed al niemand met een hoogbegaafd kind kan omgaan.
Geen last van gehad, de Mensa heeft me voor het eerst getest op de middelbare school. Maarja, niemand kan met mensen met asperger omgaan dus ik weet niet in hoeverre mijn hoge IQ voor dit soort problemen zou hebben gezorgd.

Citaat:
Ik heb ook gemerkt dat het beter is om niet te vertellen dat ik hoogbegaafd ben want mensen willen het soms niet geloven en dan gaan ze me ermee plagen omdat ik bijvoorbeeld een spelfoutje maak, terwijl dat heel menselijk is.
Het is niet zo dat ze het niet willen geloven denk ik. Het is meer dat het ze niets kan schelen. En mensen zijn jaloers, jouw hoge IQ kan ze een onzeker gevoel geven en dat proberen ze dan terug in je gezicht te drukken. (misschien zelfs onderbewust)

Citaat:
OK om een lang verhaal kort te maken: zijn er hier meer hoogbegaafde mensen die mij kunnen vertellen hoe ik beter kan omgaan met schoolwerk zodat ik niet ga onderpresteren.
Bij een hoog IQ zijn een hoop psychologische aandoeningen slecht zichtbaar, omdat je met een rationele benadering je overkomen erg kan aanpassen.
Voor mij was dit asperger, ik wist dit best goed te verbloemen. Want door mijn rationele benadering was ik een soort van robot-kameleon. Ik kon me tot op zekere hoogte aanpassen, maar gevoelsmatig was ik eenzaam en paste ik bij geen enkel ander mens.
Mijn eerste tip is om eerst te kijken of er naast je IQ ook nog een andere reden kan zijn dat het sociaal niet zo goed gaat (althans als ik het goed heb begrepen is dat zo)

Wat betreft schoolwerk raad ik je aan om dit systematisch aan te pakken en extra informatie op te zoeken over de onderwerpen. Dit maakt het een heel stuk interessanter en het zal je later ook nog goed van pas komen.

Ook is het misschien een goed idee om alvast eens te gaan kijken wat je na je schooltijd wil doen (studie? reizen? werken? er zijn veel opties) en wellicht zelfs al op wat langere termijn. Als je weet waar je het voor doet is het makkelijker om gemotiveerd te blijven.

Laatste tip, misschien wat flauw, maar zoek een hobby. Verbreed je interesses zodat je niet het gevoel krijgt alleen maar met school bezig te zijn. De middelbare school is kut, zinloze feitjes uit je hoofd leren is kut en kinderachtige mensen om je heen de hele tijd is kut (dit zal je blijven houden, ook na school. Gelukkig heb je wel zelf de keus met wie je om wil gaan)

Nu is het voor mij te laat voor dit soort dingen. Maar misschien kun jij er wel wat mee.
Oud 02-06-2011, 12:42
Daantjerr
Daantjerr is offline
Citaat:
Als je "hoogbegaafd" bent moet het ook geen probleem zijn om zonder je best te doen VWO NT door te komen. Daarna kan je naar een uni om een bètastudie te doen, waar je voldoende uitdaging zou moeten vinden.
Hoogbegaafden hoeven niet perse een aanleg voor bètavakken te hebben. Ik ben bijvoorbeeld disharmonisch hoogbegaafd: mijn inzicht/bèta-kant ligt net boven de 130 (deels doordat ik geneigd ben de details af te gaan, in plaats van meteen naar het grote geheel te kijken), maar mijn verbale/talen-kant ligt op de 148.
Als mijn interesse niet aan de bèta-kant had gelegen was ik waarschijnlijk niet goed geweest in die vakken. Neem Frans: daar heb ik nou eenmaal nooit interesse voor gehad, en aan het begin van de eerste had ik nog nooit geleerd. De combinatie van een slechte docent/niet weten hoe je moet leren/geen interesse heeft ervoor gezorgd dat mijn Frans cijfers dramatisch slecht zijn (want ik kan nog altijd de eerste tekst uit de eerste klas niet lezen, en al leer ik twee weken voor een woordjes SO, ik haal net een zesje (door de zinnen, want die gaan recht tegen mijn logica in) ) Als ik dit had gehad met bèta-vakken was dat waarschijnlijk niet goed gekomen.

Hoewel het geen vereiste is is de manier van denken en leren in mijn ogen ook een belangrijk punt van hoogbegaafdheid. Alle hoogbegaafden die ik ken slaan stappen over als ze denken en leren, waardoor ze sneller zijn. Het is iets of niets. Bijvoorbeeld leren lopen, maar daarvoor niet kruipen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 07:35
sananana
sananana is offline
Mijn broertje zit op een hoogbegaafde school en daar gaan ze er op een mooie manier om. Ze zorgen ervoor dat deze kinderen juist niet gaan onderpresteren en zich niet vervelen. Zij doen grote thema's en extra vakken enzo.
Ikzelf heb er ook wel een beetje last van, ik vind dingen daarom heel snel niet meer leuk. Toch probeer ik zoveel mogelijk dingen uit en het helpt erg dat ik van fotografie houd en daarom een hobby heb. Wat ook heel goed heeft geholpen, is dat ik inzie wat ik wil doen na de middelbare school, hierdoor heb ik een doel.
Wat zijn je hobbies? Doe er wat mee!
Veel mensen zullen zeggen dat je maar extra vakken moet gaan doen ofzo, maar ik begrijp het als dat juist je neus uit komt lopen. Succes!
Misschien is het leuk om een keer langs zo'n school te gaan, die mensen weten er veel over en het is leuk om van die kinderen te zien (ze zijn niet gehandicapt ofzo hoor).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2011, 11:52
Kleintje!
Kleintje! is offline
Citaat:
Wat zijn je hobbies? Doe er wat mee!
Veel mensen zullen zeggen dat je maar extra vakken moet gaan doen ofzo, maar ik begrijp het als dat juist je neus uit komt lopen. Succes!
Misschien is het leuk om een keer langs zo'n school te gaan, die mensen weten er veel over en het is leuk om van die kinderen te zien (ze zijn niet gehandicapt ofzo hoor).
Ik zit op een vooropleiding voor het conservatorium in rotterdam, muziek is namelijk het enige wat mij motiveert op school.
Oud 03-07-2011, 18:18
Verwijderd
Mijn IQ is ong 135, en ik merkte vroeger idd dat het veel moeilijker was om aansluiting te vinden in de sociale kringen op school.
Met als gevolg een beetje het buitenbeentje effect.
Het is vaak heel bitter als je idd ziet dat er docenten zijn die er niet mee om kunnen gaan.
Maar wat voor mij hielp was een drive ontwikkelen, een doel stellen.
Iets waar je lang en hard voor moet werken, maar wat in jouw ogen de moeite waard is.
Dat kan een universiteit zijn, of een bepaald doel.
Zolang dit doel in je horizon gebrand zit zal je geen last meer hebben van onderpresteren
Het heeft mij iig zeer goed geholpen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 09:03
Nona
Nona is offline
Citaat:
Klopt, alleen de verhouding tussen de capaciteit om iets te leren en de zin om ervoor te gaan kan hier en daar wat uit verhouding zijn. Toen ik in de derde klas zat besloot ik na/sk te laten vallen omdat ik er geen enkele uitdaging in zag. Achteraf niet zo'n goede keuze, maar talen hebben me in ieder geval nooit verveeld. Punt is dus: jouw perspectief is erg eenzijdig, en interesse voor een vakgebied heeft niet veel te maken met intelligentie.
Oud 06-07-2011, 14:04
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Klopt, alleen de verhouding tussen de capaciteit om iets te leren en de zin om ervoor te gaan kan hier en daar wat uit verhouding zijn. Toen ik in de derde klas zat besloot ik na/sk te laten vallen omdat ik er geen enkele uitdaging in zag. Achteraf niet zo'n goede keuze, maar talen hebben me in ieder geval nooit verveeld. Punt is dus: jouw perspectief is erg eenzijdig, en interesse voor een vakgebied heeft niet veel te maken met intelligentie.
Ik heb het niet over interesse. Mijn punt is dat als je intelligentie enigszins in de buurt van de mijne komt, je ook zonder enige moeite exacte vakken op vwo-niveau met een voldoende kan afronden, ook als het je geen drol interesseert.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 14:17
Nona
Nona is offline
Ligt eraan hoe je moeite definiëert. Als een keertje doorlezen moeite is, dan niet.
Oud 29-07-2011, 13:44
pykieboy
pykieboy is offline
als je echt heel erg onderpresteerd moet je naar een school gaan met andere methodes, het hoeft niet zo zeer moeilijker ofzo te zijn maar gewoon anders kan ook helpen. ik ben zelf ook hoogbegaafd (iq 145) en ben in groep acht van school gewisseld, dat het me toen veel goeds gedaan
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 13:46
pykieboy
pykieboy is offline
ook als je jezelf niet de hele tijd ziet als iemand die slimmer is of anders heb je nooit problemen met docenten of leerlingen. mensen uit mijn klas weten het, maar het doet ze niet zoveel omdat ik me normaal gedraag en mezelf ook niet echt als hoogbegaafd zie
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 14:04
Em.
Em. is offline
Citaat:
ook als je jezelf niet de hele tijd ziet als iemand die slimmer is of anders heb je nooit problemen met docenten of leerlingen. mensen uit mijn klas weten het, maar het doet ze niet zoveel omdat ik me normaal gedraag en mezelf ook niet echt als hoogbegaafd zie
Maar ik kan me voorstellen dat niet voor iedereen geldt dat ze niet een probleem hebben omdat ze 'zichzelf zien als iemand die slimmer is', maar gewoon omdat ze anders zijn. Want ik vind jouw post een beetje overkomen alsof je 'gewoon normaal' moet doen en dat je dan automatisch geen probleem hebt. Maar een hoogbegaafde is anders dan iemand met een IQ van 100, en zeker icm andere dingen (vormen van autisme, bijvoorbeeld). En niet iedereen kan 'gewoon' normaal doen, zonder zichzelf heel anders voor te moeten doen, en als je nergens jezelf kunt/durft te zijn is het ook vermoeiend en niet leuk.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 18:42
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat heeft dat er mee te maken? Ik heb mezelf altijd als slimmer dan (de meeste) anderen gezien en ik heb nooit problemen met docenten of leerlingen gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten